Ohledně toho co píšešete:
- u NPCček na nějakou kategorizaci 3 úrovní dlabu a řeším to čistě intuitivně - míra přípravy k dané postavě je přímo úměrná mému očekávání její potřebnosti, jejímu výskytu ve hře a zájmu hráčů s touto NPC interagovat, u nově vstupujících NPC je pak adekvátní minimu potřebnému pro práci s ní v příběhu.
90% mých postav začne lehkým nástřelem a jsou pak dále dopracovávána - většinou si vystačím se jménem, popisem a stylizací, občas slovo dvě k tomu ke komu NPC patří nebo o co jí jde a tečka.
OBČAS u NĚKTERÝCH kronik potřebuju mít pool postav v zásobě (obvykle u těch které se odehrávají dlouhodobě v uzavřeném prostředí), v takovém případě si někdy sednu do kavárny a udělám si pár A4 výpisků postav - jedna postava jeden až tři řádky textu (v závislosti na hraném systému - nejvíc byly ty tři když jsme hráli Mage, protože jsem si musel poznamenat i nástřel magie a paradigmatu).
Z lenosti jsem kdysi takhle začal pracovat i s hodně mocnými NPC která fungují spíše na pozadí nebo prostě nevstupují do hry v podobě která by vyžadovala přesnou znalost jejich schopností a haha, zjistil jsem, že to bez problémů funguje. Jednou se mi stalo, že hráči toužili takovou NPC zrubat, tak jsem to trochu zabagroval a znemožnil jsem jim to za pomoci pěkné sub-zápletky (z fleku jsem si vycucal z prstu že danou NPC něco chrání a že jako vědí co a šlo by si s tím poradit, ale...), takže jsem si tím koupil čas na to si tu postavu dotvořit během herní pauzy na kafe (a hráči byli rádi že v tom byl ještě mini-questík navíc který když zvládli tak měli proti té postavě ještě bonusové překvápko stylem "haha, počítal jsi se svou mocnou ochranou, ale hádej, co jsme ti s ní udělali, mwahahaha")
- ad města - v tomhle mám výhodu, jak často hraju současnost - urbanfantasy, tak jsem se naučil milovat Google a jeho Street-view s fotkama lokalit :D
ale jako ok, v podstatě když tohle musím řešit, tak jsem experimenty došel k následujícímu a myslím, že to je objektivně nejlepší možnost:
> udělám si náčrtek města, jdu seshora dolů: řeky, přírodní útvary, důležitá cesta, obrys města - TEČKA, všechno.
> tento náčrtek následně vybavím pár klíčovými lokacemi které potřebuju ke hře - skutečně pouze těmi, které JÁ jako Vypravěč potřebuju, nějaký urbanismus nebo místa důležitá pro to město mi jsou ukradená. Spolu s tím načrtnutý obrys rozdělím do "čtvrtí" nebo "zón" pokud chcete. Ke každé si udělám tři čtyři poznámky ohledně toho kdo tam žije, jaká tam je kriminalita/dohled, jaká tam vládne atmosféra.
> tento plánek (který lze udělat během pitomých 5 minut) pak dále rozvíjím až během hry, kdy je doplňován o cokoliv, co se ve hře objeví a je natolik důležité / výrazné / zajímavé, že u toho je potřeba zachovat konzistenci do budoucna
Jo a mimochodem - tenhle přístup mi bohatě stačil i u kronik delších než jeden rok, které se v daném místě odehrávaly.
Naopak, dvakrát jsem udělal skutečně epicky podrobnou mapu lokace kde se hrálo.
Jednou to bylo celé město a kdyby to nebyla zábava, tak by to byl totálně ztracený čas, protože nakonec se i s tou podrobnou mapou pracovalo úplně stejně jako s takovýmahle náčrtkama - v podstatě důležité byly jen zóny čtvrtí a sfér vlivu, kudy vede která ulice, kde přesně je nějaká hospoda... naprosto zbytečné údaje.
Podruhé to bylo trochu k věci, ale není to úplně košér srovnání, protože to byla mapka "městečka" co mělo jen pár set obyvatel, v podstatě velká vesnice, a byla to extra komorní hra ve které jsme většinu těch obyvatel znali (resp. bylo to středověké ladění, takže někteří obyvatelé to odskákali stylem "tady bydlí tenhle týpek, je to lovec, má manželku, sestru které zemřel manžel, tři svoje děti a dva synovce => jo, vidíš tam flákat synovce toho lovce co bydlí za rohem...) a byla to hra plná různých tajemství a intrik (půlka postav ovládala magii, druhá půlka se kamarádíčkovala s elfama a skřítkama, nějakou osmou session do města přijela inkvizice, posedlá představou, že tam někde jsou určitě čarodějové a zlé síly, do toho tam přijel jeden mág, v lese opodál sídlil padlý anděl...), takže bylo dost podstatné vědět, skrze čí dvorek se to kdo plíží a komu kdo rozbil okno atp.
Bylo s tím práce jak svině (mám to doma někde archivované kdybyste chtěli - včetně popisů těch NPC a mapek atp.), ale dost se to vyplatilo :)