The Window - Vítejte

Existuje výtečný překlad pravidel the Window, který naleznete na oficiální stránce - http://www.mimgames.com/window/. Ale doplňky okolo přeloženy nebyly. Je to trochu škoda...
Napsal Alnag

Co to je

Hra The Window je průzračným průchodem do světa imaginace, systém hraní rolí navržený s jednoduchým přesvědčením, že hraní rolí je o příběhu a postavě a ne o mávání kostkami. Po více jak pět let už the Window tiše infiltruje komunitu hráčů her na životní příběhy, měníc pokrokovou hranu tohoto koníčku.
Mnoho lidí, kteří začali používat the Window, seznali, že termín "systém hraní rolí" si odporuje. Struktura jen pro strukturu samu omezuje tvořivost a příliš mnoho pravidel přerušuje tok vyprávění. To, co chtěli, byl systém, který funguje tak jasně, jak jen to lze a umožní jim vytvořit příběh bez toho, aby se museli zabývat prázdnými mechanikami nebo matematickými tabulkami. Hledali také něco, co by rychle a jednotně vytvořilo formu okolo jejich příběhů a prostředí, univerzální set pravidel, který by zapadl do jakéhokoliv žánru bez toho, aby byl obecný a bez chuti.
To je to, oč the Window usiluje: být jednoduché, použitelné a univerzální. Není toho pravda mnoho, ale to je vlastně celá představa. Konec konců the Window je víc filosofickým systémem než systémem pravidel; jestli tento pohled na věc sdílíte, budete pravděpodobně mít tyto mechaniky rádi a pokud ne, pak je mít rádi nebudete.
Navíc ke všem těmto rozmarným filosofickým bonusům je the Window také zadarmo! Můžete vzít tenhle text a dělat si s ním co chcete (pro osobní potřebu, pamatujte!). Kopírujte, stahujte, tiskněte, emalujte svým přátelům do Austrálie nebo prostě co chcete. Prosím jen zmiňte práci, kterou jsme udělili a zahrňte nějakou zmínku o copyrightu. (A jestli si myslíte, že the Window není hodno ani fotonů, jimiž je vytištěno, alespoň jste nemuseli platit 30 dolarů za ty tucty komerčních systémů, na které se teď práší ve vaší knihovničce).

Co to není

"Bezkostkový" systém The Window se snaží kombinovat paradigma volného hraní rolí s vyprávěcími výhodami, které poskytují kostky.
Simulace fyziky Pokud jste ten typ člověka, který má rád systém s pravidly, jež počítá s každou nahodilostí, kterou zavedl Newton, pak the Window není to, co hledáte.
Skladiště vybavení Všimněte si, že zde není žádná informace o střelných zbraních, zbrojích, střelivu, oblečení, vozidlech, nožích, výbušninách nebo tábornickém vybavení, které postavy z Window vlastní. Pokud popisujete svou postavu tím, jaké věci má u sebe, pak jí zřejmě popisujete špatně.
Bojový systém Boj je v the Window odsunut do stejného stavu jako kterákoliv jiná scéna, bez toho, aby mu byla věnována celá kapitola komplexních pravidel. Ve většině příběhů není boj ničím víc než rychlým a vzrušujícím přeskokem k širší zápletce a lze jej vyřešit za pomoci stejného jednoduchého principu jako cokoliv jiného. (Každá hodina strávená házením kostkou a prováděním aritmetiky mohla být strávena hraním rolí!)
Začátečnický systém Pokud jste doposud hraní rolí nikdy neprovozovali, pak většina z toho, co tu čtete, zřejmě nedává moc smysl. (Dovolte nám nejprve říci, že hraní rolí NENÍ nutně satanistické a pokud to necháte svoje děti dělat, je zde větší šance na rozvoj jejich tvořivosti, než když je budete podporovat v pití krve.) Ačkoliv je docela možné, že začátečník sebere pár přátel a začnou užívat the Window k vedení báječné hry, je mnohem pravděpodobnější, že nedostatek struktury bude matoucí a příběh rozdrobený. Pokud chcete pochytit základy hraní rolí (což vřele doporučuji), zajděte raději do místního obchodu s hrami a pořiďte si nějaký systém druhé generace jako je GURPS, Champions, Palladium, AD&D a tak podobně, které všechny obsahují stručný úvod pro začínající hráče.
Nový nápad Koncepty, které tvoří základ the Window, byly promýšleny již dříve, mnoha lidmi na mnoha místech. V polovině osmdesátých let existoval v britských fanzinech o RPG tlak na volné hraní rolí, jaké představuje the Window, ale nebyl nikdy realizován. A určitě i před tím existovali docela jistě vizionáři, praktikující tento typ progresivního vyprávění příběhu v pokojících a zakouřených špeluňkách, používajíc AD&D nebo nějaký domácí systém, který měnili týden za týdnem. Mnozí věří, že kdokoliv hraje dostatečně dlouho, si tato přesvědčení nakonec vyvine sám.
Rozdíl mezi tím je, že the Window je praktické a dostupné právě teď a právě tady. Bylo testováno, redesignováno a znovu testováno tucetkrát lidmi z celého světa. Jak se roleplaying vyvíjí, the Window se vyvíjí s ním.

Současný stav vývoje

Hraní rolí coby sebe si uvědomující forma existuje asi tři dekády. Za tu dobu prošlo třemi odlišnými "generacemi". Tyto generace nelze jednoznačně spojit s vydáním konkrétního systému či rokem... vznikají přirozeně, jak umění hraní rolí vyspívá. V tomto výpočtu je the Window považováno za herní systém třetí generace.
První generace hraní rolí jsou kostky, mapy a malé cínové figuruky. Tam to všechno začalo. Pán hry popisuje jednu místnost za druhou a postavy se toulají s meči nebo puškami a zabíjejí věci, hromadí peníze a ještě větší zbraně. Je to velmi dětinské, ale přiznejme si, že na čas je to zábava.
Někdy během té doby někdo (zřejmě hodně nějakých současně) zjistil, že rozsah hraní rolí může být daleko širší. Systémy začaly být univerzální a postavy unikátnější. Taktické mapy povětšinou zmizely a všichni se začali zaměřovat na postavu a zápletku. Z této perspektivy vyrašila celá halda herních žánrů... horor, špionáž, romance, divoký západ. To je druhá generace hraní rolí, kam dnes spadá většina vyspělých hráčů rolí.
V nedávných letech (a nebo v některých případech i o dost dříve) vzniklo hnutí usilující posunout hraní rolí ještě na další stupeň, na jeho třetí generaci. Hranice mezi hráčskými postavami a cizími postavami, mezi hraním na živo a hraním u stolu, dokonce mezi Pánem hry a hráčem, se stírají. Karetní stolky pokryté kostkami ustupují věčeři při svíčkách a hudbě v pozadí. Vyprávěné příběhy jsou srovnatelé se "skutečnou literaturou" a hráči ve hře byli nahrazeni herci ve velmi intimním dramatu. Tito lidé se zajímají o neustálé zkoušení nových struktur a experimentování s ponteciálem média hraní rolí. The Window se vyvinulo z této atmosféry.

Volání do zbraně

Webová verze the Window je nyní ve své druhé výrazné inkarnaci. Objevila se na internetu počátkem devadesátých let a začaly diskuse... Ze začátku to byla divoká jízda s mnoha zásahy komunity a pravidelnými změnami. Ale jak si mnoho pravidelných návštěvníků všimlo, pravidla se už nějaký pátek nezměnila. Přesunul jsem se k jiným projektům.
Nyní už je to víc jak deset let, co se objevila tato první verze the Window. Od té doby se RPG průmysl hodně změnil. Týpek, který tohle psal, byl mladý, idealistický hráč s vizemi velikášství. Čestně, některé z okázalých výkřiků v tomto rukopise mne nyní děsí, nebo alespoň srdečně rozesmějí.
Ale nechápejte mě špatně. Stále používám the Window pro většinu svých her a zvu vás, abyste jej zkusili též. Mechaniky jsou solidní. Myslím si dokonce, že i 90% filosofie stále sedí.
Děkuji vám za čtení.
zdraví
Scott Lininger
Na základě původního textu Scotta Liningera přeložil Alnag
Napsal Alnag 08.05.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 9 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30534887313843 secREMOTE_IP: 3.80.85.76