Postavy v mých kampaní docela umírají. Hrajeme fantasy pro dospělé. V aktuální kampani umřeli 3 postavy a další spáchala úspěšnou sebevraždu. Jednu postavu zabil božský bastard-Dračí jezdec v souboji, kterého se účastnila skoro celá družina a takticky hrála mizerně. Další umřela po dračím dechu, když po oživení od kněze nehodila resurection survival (2 jiné ho hodili). Poslední v boji podlehla vlastní chamtivosti a snažila se uzmout šupinu z umírajícího draka, byla přenesena do jeho sluje, kde se hrdinsky vrhla na zničení jeho vitealu (nebo jak se tomu říká...) a byla ubodána uctívači draka (viteal zničen). Sebevraždu spáchala postava, která neunesla infikování od lykantropí barbarské královny poté, co odmítla naplnit přísahu. Odvíjí se to od drastické obtížnosti hry (hráči ji nazývají Nightmare podle starého Doomu) pro hráče/postavy. Veškeré hody kostkou proti postavám hážu otevřeně, aby nebyly naprosto žádné pochybnosti. Hráči si nyní myslí, že mám prokleté kostky a odmítají se jich dotýkat. Sám musím říct, že mi dost často přijde při sledování výsledků hodů jistá nezpochybnitelná neúprosnost mých hodů. Sám to v poslední době komentuji, že osud se nedá obejít a hráči většinou souhlasně pokyvují hlavami. Kritikaly mi padají každou hru několikrát, vždy v pravou chvíli. V rámci obtížnosti NPC pod mým dohledem zcela nekompromisně trestají taktické chyby hráčů/postav a využívají je pro získání výhod. Kampaň je plná nepříjemných zvratů, zalůdného vystupování NPC, nepřehlednosti kdo je s kým a psychického tlaku na hráče s cílem vymáčknout z hráčů maximum jejich RPG schopností. Často mi přijde, že jsou u stolu nějakým zvláštním způsobem hypnotizování a fascinování. Dokonce se mi stalo, že jsem jednomu z nejlepších hráčů u stolu vehnal slzy do očí, hru jsme museli přerušit, protože se mu lámal hlas a nebyl v tu chvíli schopen pokračovat. Myslím, že v některých okamžicích je hra pro hráče/postavy přímo strašlivá. Sám to prožívám velmi intezivně a přímo se mi svírá srdce, když sleduji, co se děje a k čemu scéna neúprosně spěje. Už jsem dvakrát otevřel téma, jestli hráči nechtěji snížit obtížnost, ale vždy mě razantně odmítli s argumentem, že to je nejhustší hra, co kdy hráli.
Poslední dobou mi přijde, že už nějak vše samo zapadá do sebe a celé to prostředí je hmatatelně reálné a plně uvěřitelné v podání všech u stolu. Určitě je důležité pro toto vzájemné souznění, s tvrdým jádrem družiny hraji přes dvacet let a od počátku byla kampaň nastavována společnou diskuzí (zejména obtížnost). Plot imunity neexistuje, oživení by DM neexistuje.
Oprávnění zabít: v rámci společně nastavené obtížnosti zcela nekompromisně a usiluji o to pokaždé, když takticky chybují.
Povinnost zabít: toto zcela přenechávám kostkám a otevřenému házení - to je prostě osud. Na druhou stranu musím říct, že postavy na pokraji smrtí umí vybičovat hráče k neuvěřitelným výkonům.
"Ospravedlnění": ? toto mě naprosto míjí. Nikdy jsem nezabil žádnou postavu s tím, že bych si to usmyslel, nebo o to usiloval cíleně. Takže si nemám co ospravedlňovat.
Ale sám za sebe musím říct, že smrt postav nesu dost těžce. Prožil jsem s nimi všechny jejich osudy a vždy mě to vezme. Většinou pak nenápadně odložím další hru, abych si mohl dát měsíc oraz a trochu se z toho sebral. :-) Taky to dává hráčům čas se s tím vyrovnat, protože ta kampaň je opravdu psychicky a emočně velmi náročná. Sám jsem po každé hře naprosto vyšťavený. Není to prostě žádné sranda tlachání u stolu. :-)