Volná diskuze

Daaron
3.5.2016 01:57
Dotazník
Rád bych Vás požádal o vyplnění velice krátkého dotazníku na téma "Hry na hrdiny" a "Hraní her na hrdiny online".

Dotazník je zcela anonymní a výsledky statistik budou k dispozici.

Předem Vám děkuji za vaše odpovědi a prosím o sdílení mezi Vašemi přáteli a na sociálních sítích :) Pokud máte nějaké nápady a připomínky k dotazníku, určitě mi napište ;)

Dotazník najdete zde:
Dotazník

Zaznamenané odpovědi jsou vidět zde:
Odpovědi
Autorská citace #84
23.5.2016 09:49 - Jerson
Gurney píše:
Že jednomu říkám (PnP) RPG a druhému PbP vyprávění je hlavně o tom, že to vidím jako velmi odlišnou zábavu, která nemá mnoho společného (a která, jak sám píšeš, ani nemá moc velký průnik hráčů). Můžeme obojímu říkat RPG (a evidentně už to spousta lidí dělá), ale jsem si jistý, že jakmile se to začne plést, zažije se nějaké slovní rozlišení.

No, v roce 1997 jsem doufal, že se prosadí rozlišení RPG a PC RPG, a ono ne. Dneska někomu řeknu, že hraju RPG, a on mi řekne "to znám, já hraju Diablo". A přitom to už bude dvacet let.

Gurney píše:
Zatímco když ty se rozhodneš, že tvůj nový oblíbený způsob roleplayingu RPG prostě je, a nesouhlas odbýváš tím že "stejně tomu nemůžeš rozumět", tak je to ok.

Gurney, není třeba sklouzávat k tomuto stylu. Není to "můj nový oblíbený" (hrál jsem ho už před osmi lety, teď jsem jen s překvapením zjistil, jak moc je rozšířen), jde o to, že tomu RPG říkají všichni jeho hráči. A nejsem si jist, jestli místní umělé redefinování na něco, co není RPG, zrovna pomůže porozumění.


Gurney píše:
"Ale Diablo!" argument pořád nefunguje a myslím že už jsem tu i někde psal proč.

Vidím v tom jistý vzorec:

sirien píše:
Na Tvojí polemiku o tom, že oni si říkají hráči RPG a že hráči Diabla taky jsem tuším už odpověděl asi tak 2 stránky zpátky a k dříve uvedenému stále nemám, co dalšího dodat.


Já se to fakt snažil najít, ale měj ohled na staršího, rodinnými starostmi a nedostatkem času zkoušeného muže a tenhle argument mi prosím napiš (znovu, pokud jsi je už psal), nebo zkopíruj.
Protože takhle to vypadá, jako ten argument nemáš a podobně jako Sirien se to snažíš zamést pod koberec.
(Mimochodem není nezopakování argumentu a místo toho tvrzení "to jsem už říkal, nebudu to opakovat" taky nějaký argumentační faul?)
Autorská citace #85
23.5.2016 11:45 - Gurney
Jerson píše:
No, v roce 1997 jsem doufal, že se prosadí rozlišení RPG a PC RPG, a ono ne. Dneska někomu řeknu, že hraju RPG, a on mi řekne "to znám, já hraju Diablo". A přitom to už bude dvacet let.

Já bych namítnul, že se vžilo označení Tabletop RPG (případně Pen-and-paper/PnP RPG) a PC RPG. Podle toho v jaké společnosti (na jaké stránce) se nacházíš, pro to co se tam řeší častěji se může používat prostě jen RPG a pro to méně časté příslušné rozlišení. Je pravda, že častěji se "RPG" asi používá pro PC/konzolové hry, jednak je to přece jen rozšířenější zábava, jednak "PC RPG" je trochu problematické, protože RPG jsou i na konzole.

...typicky Escapist píše "tabletop" kdykoli to není jasné z kontextu.

Jerson píše:
jde o to, že tomu RPG říkají všichni jeho hráči. A nejsem si jist, jestli místní umělé redefinování na něco, co není RPG, zrovna pomůže porozumění.

Nepomůže. RPG je prostě strašně sexy označení a kdykoli něco nazveš rpgčkem, příslušná komunita už si to označení nikdy nedá vzít. Ale potřeba rozlišovat to existuje, takže se buď vymyslí nějaké prefixy, nebo se prostě časem zažije jiný název (storygames) a přestane se řešit jestli to spadá nebo nespadá pod RPG, protože nikoho už ty flamy nebaví a nějaké formální řazení stejně řeší jen teoretici, většině hráčů je to celkem ukradené.

Jerson píše:
Já se to fakt snažil najít, ale měj ohled na staršího, rodinnými starostmi a nedostatkem času zkoušeného muže a tenhle argument mi prosím napiš (znovu, pokud jsi je už psal), nebo zkopíruj.

Ehmm, trapas, já ho taky teď nemůžu najít, čili se omlouvám za mystifikaci a znova co jsem měl pocit, že už jsem psal:

RPG je prostě homonymum, stejně jako třeba raketa. Můžeš si stěžovat, že když řekneš "navrhuju rakety", tak si třetina lidí myslí že děláš pro ESA, třetina že jsi inženýr nějaké zbrojní firmy a jen třetina pochopí, že děláš sportovní náčiní, nicméně nic z toho nemění nic na tom, že slovo "raketa" má více významů. To že slovo "raketa" se používá pro něco totálně odlišného než ty obvykle myslíš nicméně není argument pro to, aby jsi začal nazývat hokejku raketou, přestože hokejka má funkcí i provedením nepochybně blíže k tenisové raketě, než tenisová raketa k ICBM.

Krom toho, stejně jako lidi co znají oba významy slova raketa ti jsou schopni popsat rozdíl, lidi co znají oba významy slova RPG ti bez problému popíšou rozdíl mezi dvěma odlišnýma aktivitama. Jediný rozdíl je v tom, že zatímco většina populace se setká se oběma významy slova "raketa", spousta lidí se nikdy nesetká se stolními RPGčky a někteří ani se zkratkou RPG.
Autorská citace #86
23.5.2016 12:03 - MarkyParky
Jen do počtu, co se těch označení a zkratek týká:

U tabletopu vs kompu mám zaužívané rozlišovaní PnP RPG vs CRPG. Ale myslím, že jsem to viděl zažitější jen v PnP RPG komunitě, nikoliv naopak.
Autorská citace #87
23.5.2016 12:44 - Jerson
Tak jsem se zeptal dotyčných, dostal jsem sedm různých odpovědí od "Je jedno, jak se tomu říká" po "není to RPG", ale nejvíc názorů se točí okolo názvu "textové RP" - když už by museli být přesní. Odpovědělo asi 15% lidí, kteří to četli.
Autorská citace #88
23.5.2016 13:51 - sirien
Jerson: popravdě když už by ses chtěl bavit o tom, jak to odlišit a rozlišit, tak problém nevidím ani tak v tom, jak rozlišit tohle od stolních RPGček jako spíš jak rozlišit tohle od PbP RPGček.

Ohledně Diabla... přísahal bych, že sem to teď někdy někam (zase) psal, ale stejně jako Gurney to nemůžu najít, takže se omlouvám. Možná to je tak ohrané vysvětlení, že už mám dojem že prostě muselo být napsané všude...

Anyway nevím jestli má smysl to ještě pitvat potom co to Gurney už napsal. Pojem RPG se prostě používá v různých oblastech pro různé věci, jenže to neznamená, že jsou tyto věci identické. Některé se hlásí k tomu, že jsou RPG, i když se od sebe navzájem velmi liší (PC RPG / Tabletop RPG), jiné se naopak k RPG nehlásí, i když mají k (tabletop) RPG relativně blízko (např. fanoušci larpů o larpech obvykle mluví jako o RP, ale takřka nikdy jako RPG).

Za pozornost stojí i to, že některé tabletop RPG samotné se v minulosti pokoušely z RPG vymezit jinam - např. WoDčko o sobě dlouho mluvilo (=autoři a mnozí fanoušci o něm mluvili) jako o "Storytelling game" což dávali do kontrastu k "Roleplaying game". Postupně se ale toho odlišení vzdali.

Tj. nemá smysl zaměňovat označení a označovanou věc, protože stejně jako by Shakespearova růže voněla stejně i kdybys jí nazval jinak, to, že něco nazveš růží ještě neznamená, že to bude vonět všechno stejně.
Autorská citace #89
23.5.2016 14:13 - Jerson
Popravdě - nic z toho nebyl můj úmysl, původně jsem jen napsal, že mi v onom dotazníku (určeného jako podklady k vývoji mobilní aplikace (?)) chybí možnost hraní RPG po netu bez psaných pravidel. Vzhledem k účelu jsem to považoval za dost relevantní možnost, musím říct, že nějaký jednoduchý komunikátor / herní portál / herní seznamka by zřejmě vůbec nemusela být od věci.
Autorská citace #90
23.5.2016 14:47 - sirien
Jerson: no v tom případě záleží na tom, na jakou cílovku se ten dotazník zaměřuje, žejo... v tomhle případě ale asi souhlasim, že by to nejspíš bylo relevantní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.055754899978638 secREMOTE_IP: 3.236.112.101