Volná diskuze

TM0
14.1.2021 10:57
Doporučení systému pro úplného začátečníka
Zdravím, doporučil by někdo prosím nějaký systém vhodný pro úplné začátečníky a ideálně dobře hratelný ve dvou? (hráč + PJ)
24.1.2023 12:55 - Jerson
Zardis píše:
Mladší je v první třídě a starší v druhé, takže ještě dost malí, ale i tak je to hodně baví a buď chtějí hrát JaD nebo Pána prstenů (což je podle mě fajn příprava, protože jsou tam vlastnosti, vybavení, levelování a schopnosti postav nebo třeba i inspirace, takže to dost zjednodušilo vysvětlování základních pravidel).

A jak detailní mají postavy? Tedy používají všechna čísla, modifikátory, dovednosti a tak?
24.1.2023 14:26 - Zardis
Jerson píše:
A jak detailní mají postavy? Tedy používají všechna čísla, modifikátory, dovednosti a tak?


Postavy mají přesně podle 2. kapitoly JaD, kterou jsem s nimi postupně prošel podle jednotlivých podkapitol - oni samozřejmě nevěděli, co jednotlivé vlastnosti/dovednosti dělají, ale věděli koho chtějí hrát a já počítal, že je to budu učit postupně během hry, protože jinak bych je asi přehltil. Podle toho co si vybrali, jsme vyplnili kartu postavy včetně vybavení, což nebylo nijak na dlouho, protože v 2. kapitole je přímo uvedené doporučení pro začátečníky (výborná věc).

Jak jsem psal, tak je baví hlavně bojovat, takže se zaměřují na věci s tím spojené. Ty běžné dovednosti už používají v podstatě tak, jak bych očekával (nenápadnost, vnímání apod.) a schopností nebylo zase tolik, takže základ pochopili rychle. Ten starší se snaží schovávat kvůli výhodě (spokojený, že na to už má bonus akci) a zákeřnému útoku, ale i ten mladší ví, že když je na tom špatně tak se může vyléčit (Druhý dech) a na bosse má Akční vlnu - teď hlavně čeká až mu padne 19 na crit:)

Používají i ostatní dovednosti, ale prostě jenom řeknou, co chtějí udělat a já jim řeknu, na co si mají hodit (třeba vyražení dveří - samozřejmě crit fail na dveře, které ani nejsou zamčené:). Někdy i překvapí nečekaným nápadem (mimo boj) a pak mají radost z inspirace, což je taky jedna z věcí, která u našich dětí funguje jako skvělý motivátor.

Samozřejmě, ale vůbec nechci tvrdit, že je to srovnatelné se staršími nebo zkušenějšími hráči a my prostě máme radost z věcí, které by u zkušenějších byly samozřejmost a nikdo by to ani neřešil. Navíc já jako nováček určitě dělám spoustu chyb a třeba jsem jim to špatně vysvětlil. Ale řídím se tím jednoduchým pravidlem, že pokud se všichni baví, tak je to v pohodě a na zlepšování máme ještě spoustu času.
25.1.2023 13:47 - Jerson
-> Zardis

Když tě čtu znovu, ty jsi tedy začínající GM, nebo úplný začátečník v RPG, který rovnou dělá GMma, aniž by předtím hrál postavu, nebo hrál jiný systém? V tom druhém případě bych na tebe měl nějaké (= asi víc :-) ) doplňující otázky.
25.1.2023 15:40 - Zardis
Jerson

Úplný začátečník s RPG, který rovnou dělá GM, protože se před půl rokem dočetl, že existuje JaD a to si prostě musel koupit:) Jediné, co jsem kdy hrál, byl párkrát Dračák před více jak 20ti lety, ale to si už nepamatuju a stejně to bylo spíš chození na pivo, takže to nepočítám.

Pokud teda splňuju požadavky, tak se klidně ptej, ale jestli to k něčemu bude, to nevím:)
25.1.2023 18:04 - Jocho
Jerson píše:
V tom druhém případě bych na tebe měl nějaké (= asi víc :-) ) doplňující otázky.


Zardis píše:
Pokud teda splňuju požadavky, tak se klidně ptej, ale jestli to k něčemu bude, to nevím:)


Pokiaľ túto debatu presuniete inam alebo do privátnych správ a nejde o tvoj tajný výskum, Jersone, mohol by som požiadať o účasť? Tipujem, že sa budeš pýtať na postupy, best practices, zdroje, reakcie hráčov-nováčikov na hru aj DMa samotného (obzvlášť, ak je sám nováčik) a podobne, a to z akademických dôvodov zaujíma aj mňa.

Ak ostávate v tomto vlákne tak veselo pokračujte :)
26.1.2023 06:48 - Jerson
Budu to řešit veřejně, kde jinde když ne tady by to bylo vhodné.

-> Zardis
Vzhledem k tomu, že se snažím zjistit, jak to udělat, aby RPG mohli začít hrát i lidé bez předchozích zkušeností a přístupu k jiné skupině nebo zkušenému GMmovi, tak se mi hodí cokoliv.

Takže, půl roku máš JaD - jakým způsobem jsi četl příručku, jak dlouho ti trvalo, než jsi ji pochopil a jak dlouho trvala příprava první hry? Jak celkově ve dnech, tak přímo v hodinách, pokud jsi schopen to nějak odhadnout (třeba že jsi jí četl týden cca hodinu denně, nebo první hru jsi začal připravovat po třech měsících od koupení a čtením jsi strávil cca 20 hodin ... prostě ať se mám čeho chytit.

Druhá otázka - jak jsi psal, sleduješ Krotitele draků. Už jsi je sledoval před nákupem JaD? Od kdy je sleduješ, co všechno jsi viděl, jak podrobně se díváš / posloucháš / přeskakuješ, sleduješ i jejich povídání o vedení hry?

Prostě všechny detaily, které můžeš napsat o svých začátcích.

A pokud by sis vzpomněl, tak i detaily ohledně tvého hraní Dračáku před dvaceti lety.
26.1.2023 17:01 - Zardis
Jerson

Začneme tím jednodušším - Dračák jsem hrál asi 2x-3x jako puberťák a jsou to fakt už jenom útržky. Hrál jsem kouzelníka, který ale vlastně nic moc neuměl (jedno/dvě kouzla na den?) a pokud si pamatuju, tak jsme asi někde přehlédli nějakou stopu, takže jsme akorát bloudili mezi vesnicí a nějakým stromem?, což nás po chvíli přestalo bavit. Předpokládám, že v modulu bylo napsané, kde je stopa k dalšímu postupu v příběhu a dokud jí hráči nenajdou, tak holt smůla. Protože jsme nemohli přijít na to, co máme dělat, tak se místo hraní spíš pilo a kecalo, až se vlastně nehrálo vůbec.

Střih 20 let – objevení JaD.

Od té doby jsem se o TTRPG vůbec nezajímal, až jsem se dočetl o vydání JaD a koupil jsem si je. Mé očekávání bylo, že třeba za rok za dva bychom to mohli s dětmi vyzkoušet, takže jsem si JaD pročítal jenom tak pro radost a nečetl jsem to za účelem přípravy hraní, což zabralo odhadem 10-15 hodin během týdne možná dvou. S pochopením nebyl problém, jenom jsem si musel ujasnit trochu magii, která se od dob Baldurs gate přece jen změnila – to byl červen.

Přes prázdniny nic, ale pak jsem začal přemýšlet, jestli to přece jenom nezkusit, protože děti si JaD pravidelně prohlížely a já jim vykládal o tom, jak je to super hra. Přemýšlel jsem i o nějakém RPG pro menší, ale nenarazil jsem na nic, co by mě zaujalo, resp. bych si myslel, že by zaujalo děti. Z hraní deskovek Plyšová hlídka (po více než roce nedohráno) a Pána Prstenů (po dvou měsících už druhá kampaň), jsem pochopil, že nemá smysl přemýšlet o RPG, kde se hraje za myši nebo v nějakém dětském settingu jenom proto, aby to mělo jednodušší pravidla.

Stáhnul jsem si teda nějaké moduly s dobrodružstvím a na YT našel, že Fendelver hráli Krotitelé draků (předtím jsem neznal), což jsem začal poslouchat cestou z/do práce včetně backstage, kde to vysvětlovali pro začínající GM, což mi hrozně pomohlo udělat si představu o tom, jak hru vést – to bylo září/říjen.

V listopadu děti zahlásily, že si to chtějí vyzkoušet a protože jsem měl odposlouchaný Fendelver, tak bylo jasné, co budeme hrát. Ještě ten víkend jsem s dětma udělal postavy, abych věděl, od čeho se odpíchnout.

Protože jsem vůbec netušil, jak to budou zvládat/bude je to bavit, připravil jsem pro ně úplně jednoduchou zápletku (vymyšleno do půl hodinky), u které jsem jim vysvětlil základní pravidla a vyzkoušel si roleplay.

S pravidly nakonec nebyl v podstatě problém, protože děti jsou zvyklé na akce/dovednosti/pohyb a jediné s čím jsem pomáhal (a u něčeho pořád pomáhám), bylo najít konkrétní číslo k dovednostem na kartě postavy – spíš byl problém u mě vzpomenout si na všechno (s ohledem na časovou prodlevu od čtení pravidel), takže když se rozhodly nenápadně připlížit k táboru v lese, tak jsem sice posoudil úspěch v nenápadnosti, ale zapomněl jsem na výhodu při útoku apod. Přesto hra probíhala plynule a bez nějakých záseků, jenom jsem věděl, že se potom musím mrknout na některá pravidla. Co se týče roleplay, tak to byly hlavně reakce na mé podněty a bylo jasné, že se prostě chytnou toho, co jim nabídnu (to tak zůstalo a jakmile má nějaké NPC problém, tak ho prostě jdou vyřešit).

Po první hře už jsem měl ale mnohem lepší představu, na co se podívat v pravidlech, jak si nachystat NPC a pustil se do přípravy. Nad přípravou jsem strávil dost času v tom smyslu, že jsem nad tím přemýšlel třeba při řízení/ve volném čase a pak asi hodinku trvalo si to sepsat. Napsal jsem si místa, NPC, pár scén/popisů a vymyslel napojení na Fendelver. Jakmile se už jelo podle modulu (ten jsem si předem přečetl celý), tak jsem si hlavně poznamenával svoje změny týkající se dalšího sezení, doplňující info k NPC a dal si všechny informace k danému místu k sobě – nejtěžší určitě byla samotná vesnice Fendelin, ale nakonec to dopadlo překvapivě dobře. Navíc zrovna v tomhle je podle mě Fendelver dobrý, protože první část je přepadení na cestě, pak se přechází do jednoduchého dungeonu a teprve potom se hráči dostanou do vesnice, takže už jsem aspoň trochu tušil, na co se připravit.

Takže ve zkratce nebyl větší problém s pravidly, ale pro samotné vedení hry mi hodně pomohly videa Krotitelů a spoustu věcí jsem od nich okopíroval/nechal se inspirovat.
26.1.2023 18:35 - sirien
Zardis: tak ze zájmu - kde/jak ses dozvěděl o vydání JaD? (A případně jak si našel cestu sem an Kostku? :) )
26.1.2023 21:15 - ShadoWWW
Tipl bych, že hledal Fendelver v češtině. :) Jinak vždycky mě baví, když někdo vypráví o svých začátcích nebo je právě prožívá. Škoda, že si "začátky s RPG" nemůžu zažít znovu. Jedině snad až na stáří s Alcíkem. :)
Rada za mě: Nestresuj se tím, že nějaké pravidlo opomeneš, špatně aplikuješ nebo ho prostě vypustíš.
26.1.2023 21:58 - Zardis
sirien píše:
Zardis: tak ze zájmu - kde/jak ses dozvěděl o vydání JaD? (A případně jak si našel cestu sem an Kostku? :) )

Někdy loni jsem na games.cz četl, jak je DnD nejhorší RPG, tak jsem si říkal, jak by bylo super si to zahrát:) No a když jsem to začal hledat, tak jsem narazil na JaD. A na Kostku odkazuje JaD hned v úvodu...
27.1.2023 07:22 - Pan Bača
Zardis píše:
Někdy loni jsem na games.cz četl, jak je DnD nejhorší RPG, tak jsem si říkal, jak by bylo super si to zahrát


ukázka, že i negativní reklama je reklama, v praxi :-)
27.1.2023 07:24 - Jerson
-> Zardis

Moc děkuju za podrobnosti :-)
Ono se to nezdá, ale když se složí dohromady ty různé "střípky" jako jedna dvě hry jako hráč, shlédnutí herních videí a asi i zkušenost s PC RPG, tak to začátek hraní dost usnadní.

Při hledání hry pro děti jsi předpokládám na Omegu Junior nenarazil, nebo ano?

Ještě jedna věc ke Krotitelům draků. Nepamatuju si přesně ve kterých dílech, ale párkrát tam mluví o tom, jak použít railroad a ilusionismus (dát hráčům zdánlivě na výběr víc možností, ale přitom vždycky nastane možnost, kterou chtěl GM a měl ji připravenou). U menších dětí to možná tolik nevadí (i když někteří jsou hodně všímaví a zejména své rodiče dokážou prokouknout), ale celkově tuhle techniku nedoporučuju, protože minimálně třetině hráčů dost silně vadí, když na ni přijdou - nebo mají podezření - a u vlastních dětí se nedá jen tak říct "tak si najdu jiné hráče / najdou si jiného GMma", jak Krotitelé taky občas říkají. :-)

Každopádně jsem si udělal lepší představu o náročnosti, která zapadá do dalších (několika málo) zkušeností s úspěšným začátkem s RPG.

Jinak DnD 5e nebo dokonce Jeskyně a Draci rozhodně nejsou nejhorší RPG, ani se k této pozici neblíží. Na to máme úplně jiné kandidáty :-)
27.1.2023 17:23 - Zardis
Jerson píše:
Při hledání hry pro děti jsi předpokládám na Omegu Junior nenarazil, nebo ano?

Na Omegu jsem narazil až když už jsme hráli, předtím jsem se akorát dočetl, že někdo doporučoval FATE nebo ty myši apod.

Railroading ani ilusionismus určitě kopírovat nebudu, ale to zatím ani není na stole, protože oni stejně všechno řeší přesně tak, jak modul předpokládá - prostě skupina hrdinů, která pomůže všem... Já ale na ně taky musím pomalu, protože je nechci odradit a spoustu nápadů musím zavrhnout a vzpomenout si, že jsou ještě trochu menší:)
28.1.2023 14:21 - Kefir
Ak vás zaujímajú skúsenosti so začiatkami, tak sa môžem pokúsiť sem systematicky popisovať v akej fáze sme. Ak mi pomôžete zodpovedať otázky čo práve riešim v hlave / ako si upratať v sebe pojmy, dojmy a jednoznačnosť v pravidlách, tak budem rád.

Takže sa rovno vnútim do diskusie a popíšem aktuálny stav :)

Ako sme sa dostali k JaD (opakovanie z predchádzajúcich príspevkov): Deti sa pozeraním Hobita a a LOTR namotali na svet fantasy a hrdinov. Deti sa ma stále pýtali, ako to bolo s Galadriela kto vie viac čarovať a pod (a keďže o tom dosť viem, ...že napr Arwen bola vnučka Galadriel a celé príbehy okolo), tak som im vysvetloval. Ja som pred veľa (27 rokmi) hrával mudy a videl som kamarátov raz hrať DnD na internáte. Teraz som si na to spomenula povedal deťom, že existuje taká hra, že môžu samé byť elfom a trpaslíkom ... Ukázal som im pdf súbor... potom kúpil knihu (došla tento utorok 24.1.2023).
Odvtedy len počúvam, že kedy to už budem vedieť, aby sme mohli hrať :)

Koľko času som tomu venoval zatiaľ: dokopy asi 4-5hoď - po večeroch, keď deti spia.
Dnes som k tomu pristúpil tak, že si deti (aj manželka) zvolili koho budú hrať (už sa veľmi chceli na niečo zamerať) a mne to pomôže, že si vypíšem len tieto rasy/povolania a veci k nim. Najmladšia je thiefling - kuzelník (neviem kde sa to v nej berie, že chce byť tajomná a aby sa jej báli, ale nedá si vyhovoriť nič - nuž proste charakter sa asi veľmi nebude hrať), staršia elf-druid, manželka chcela hobita alchymistu, ale aspoň sa dala presvedčiť na tuláka.

Prečítal som si priebeh boja - chápem iniciatívu, kolá, ťahy, akcie. Začal som si vytvárať nejaký vlastný ľahký príbeh (inšpirovaný aj Zardisom o záchrane člena družiny ... takže som tam dal prepadnutie goblinmi, keď osamote pripravuje ohnisko zatiaľčo ostatní dvaja zbierajú drevo v lese)- vlastný príbeh ma inšpiroval prečítať úvod kapitoly o protivníkoch, aby som odhadol náročnosť protivníkov, ktorých tam dať).

Teraz sa chystám prečítať kapitolu o kúzlach.
S čím si robím starosti - neviem to pochopiť / uchopiť sú dovednosti a podobné veci. Čo znamená v praxi / ako sa použije, že má dovednosť v histórii alebo v náboženství... chápem to tak, že keď sa bude niečo v tej oblasti vyskytovať v hre, tak v tej oblasti sa použije zdatnostný bonus pri hode kockou na niečo z tej oblasti. Alebo vybavenie - to som ešte nečítal, ale zrejme nie je nikde presne daní čo obsahuje Prúzkumníkúv balíček. To všetko je zrejme na interpretácii Pána hry, respektíve balíček si môže vytvoriť postava... proste povie že to tam má a PH zváži, či to tam naozaj môže byť :)

Kam si na kartu hráča zapísať takéto "soft-skill" dovednosti - myslím, že tam nie je na to kolonka.

Napíšte, či mám zahlcovať vlákno takýmito postrehmi / otázkami.
28.1.2023 15:18 - shari
Kefir píše:
Alebo vybavenie - to som ešte nečítal, ale zrejme nie je nikde presne daní čo obsahuje Prúzkumníkúv balíček.

Obsah balíčků je v kapitole Vybavení - Výbava dobrodruhlů - Balíčky vybavení.
28.1.2023 15:23 - strucky
Kefir píše:
neviem to pochopiť / uchopiť sú dovednosti a podobné veci

To je jednoduché. Když se bude někdo snažit si vybavit něco o nějakém božstvu, budeme-li se bavit o tebou zmíněnm Náboženství, tak se snaž odhadnout/usoudit, jestli by měla ta postava nějaké pozadí, aby to věděla sama od sebe, a pokud máš nějaký pochybnosti, nech jí hodit si na Náboženství (k20 + bonus k dovednosti Náboženství [zdatnost už by v něm měla být připočtená - pokud v tom je zdatná, tudíž znovu už jí k tomu nepřičítáš]), tj. prostě to číslo, co má napsáno u Náboženství. To samé s Historií, bude-li si snažit vybavit nějaký fakt z historie, který by mohla, ale nemusela vědět.

Kefir píše:
Alebo vybavenie - to som ešte nečítal, ale zrejme nie je nikde presne daní čo obsahuje Prúzkumníkúv balíček

Obsah balíčků startovního vybavení viz. strana 218, kde je to rozepsáno konkrétně. ;-)
Další věci z seznamu vybavení si může do startu nakoupit z naházených peněz, se kterými začíná.

Kefir píše:
Kam si na kartu hráča zapísať takéto "soft-skill" dovednosti - myslím, že tam nie je na to kolonka.

Nic takového DnD/JaD nezná. Když to dokáže hráč/ka zahrát, tak prostě zvaž, jestli jí úspěch dáš nebo ne jen tak, od boku. :-)

S dotazy klidně pokračuj, ale pokud už se to bude týkat konkrétně JaD, tak bych to směřoval spíš sem - DnD 5e/JaD dotazy novacka, tady to je spíš obecná diskuze o systémech pro nováčky apod. ;-)
28.1.2023 15:33 - sirien
Dovednosti chápeš dobře. Když si hráč chce hodit na něco co od pohledu spadá pod nějakou dovednost ve které má Zdatnost, tak si přičte další +2. Popř. můžeš postavu která je v nějaké dovednosti Zdatná nechat prostě uspět (z titulu toho že aby v dovednosti trénovaná postava v daném hodu případně selhala by nebylo ani zajímavé ani zábavné, zejména pro jejího hráče).

Kromě toho (a mimo samotná pravidla) není na škodu to případně zahrnout do popisů, např. když popisuješ nějaké ruiny tak popíšeš jakože co postavy vidí a další část popisu řekneš jakoby k hráči jehož postava je zdatná v Historii. Nebo tak něco. Ale tim se ze začátku asi netřeba zatěžovat.

Jinak zrovna Průzkumníkův balíček je myslím vypsaný i v té druhé kapitole.

Cop myslíš "soft skills" dovednostmi si nejsem úplně jistej :)
28.1.2023 15:41 - Jerson
Kefir píše:
Napíšte, či mám zahlcovať vlákno takýmito postrehmi / otázkami.


Za mě rozhodně další postřehy, co a jak děláš, při přípravě hry, při vedení. Co dělají hráči, co jim je jasné, co ne, jaká pravidla používáte, kolik co zabírá času (zejména tvorba postav, jak dlouho trvají boje, atd.)
28.1.2023 15:58 - York
Kefir: Jestli máš pocit, že se to sem nehodí, můžeš klidně založit novou diskusi. Ale určitě piš, jsou to zajímavý zkušenosti.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088161945343018 secREMOTE_IP: 44.220.245.254