Čas pro hrdiny

16.2.2021 14:17 - Log 1=0
Aegnor píše:
takovej docela důležitej rozdíl je v tom, jestli máš těch bodíků 10 (Omega), nebo 70 (GUMSHOE).

Což je taky věc toho, jak často se hází, jak snadná je obnova, prostě nastavení systému. Ale tady se rozebírá spíš nějaká Jersonova filozofie, mám pocit.
16.2.2021 15:10 - sirien
Log: jako chápu, proč to tak vypadá, ale ono design Omegy tu filozofii přímo následuje. Zvlášť, když ten vývoj sleduješ dlouhodobě, ještě od CPH, tak prostě jasně vidíš, jak Jerson postupně, cihlu po cihle, ze systému nejen eliminuje jakékoliv gamistické prvky, ale aktivně vede design tak aby je co nejvíc potlačil.

Stačí se jen podívat na to, jak se postupně vyvíjely dovednosti, od standardních dovedností přes bodově omezované zdroje které bylo po použití nutné obnovovat a přes systém sázek, u kterého hráč pracoval s rizikem proti statické pravděpodobnosti, až po úplné vymizení a nahrazení generickým počtem úspěchů naprosto nezávislým na konkrétní schopnosti postavy.

Systém pak postupně zkonvertoval do stavu, kdy jsou postavy systémově fakticky takřka úplně identické - jsou popsané pouze "aspekty" - používám uvozovky, protože název a povrchní podobnost může vést k záměně s Fate aspekty, jenže Omega aspekty fungují úplně jinak: nefungují jako popis, který je průběžně ve hře a neustále ovlivňuje dění ("...always true" + vyvolání za BO + vyvolání za CA + vynucení), ale jako žolíky na ruce které zahraješ a ztratíš (...pak je můžeš dolíznout) a které můžeš použít s tím, jak je naroubuješ. Tj. pokud má každá postava 5 aspektů, tak v dané situaci zvládne každý použít 2-4 a dohormady použije 7 za hru v relativně random situacích.

Popravdě, mám z toho už nějakou dobu dojem odtrženosti, kdy jakoby Omega chtěla abys hrál svojí postavu, která má být přece v tvojí hlavě a ne popsaná systémem, zatímco Omega se bude snažit tvořit nějaké vyhodnocení, které dá příběhu určitou strukturu - ale které je víc a víc odtržené od tvojí postavy samotné.
16.2.2021 15:35 - York
Osobně si myslím, že "aspekty" je dobrý pojmenování. Ony ani ve Fate neznamenají "jak je postava dobrá", ale spíš "čím je specifická nebo zajímavá".


sirien píše:
Omega se bude snažit tvořit nějaké vyhodnocení, které dá příběhu určitou strukturu - ale které je víc a víc odtržené od tvojí postavy samotné.


S první částí souhlasím, se druhou ne. To, že postavu nepopisuješ gamisticky, ještě neznamená, že s ní vyhodnocení není provázaný. Ve skutečnosti se mi Jersonův přístup líbí mnohem víc než třeba přístup Dungeon Worldu, kterej tu gamistickou provázanost má, ale reálně mechanicky vyhodnocuje spíš různý dramatický okolnosti, žánrový prvky a podobně a navázání na schopnosti postavy tam na mě působí strašně násilně.

Z čistě designérskýho pohledu mi současnej Jersonův koncept přijde elegantní a funkční (to, že nepotkává moje hráčský preference, je jiná věc).
16.2.2021 15:45 - sirien
Já neříkám, že aspekty není dobré pojmenování - jen upozorňuju na to, že jejich fungování je odlišné od Fate (kde jsou aspekty nejprofláklejší a na pohled podobné).

Jinak jako naše diskuse nebude moc fungovat, když já budu mluvit o konkrétní věci v konkrétním kontextu a Ty mi na to budeš opdovídat, že to ve zobecněné rovině neplatí vždycky. Máš pravdu, že to že postavu nepopisuješ gamisticky obecně skutečně neznamená, že s ní vyhodnocení není provázaný. ALE v Omeze konkrétně to tak podle mě je a o tom přesně a specificky sem mluvil.

Co myslíš "designerským pohledem" mi trochu uniká - jakože si designeři budou vzájemně oceňovat jakou hezkou hru mají ve výkladní skříni, hezky za sklem, aby se na ní neprášilo? Protože jinak jediný zajímavý pohled je pohled hráče v průběhu živé hry.
16.2.2021 15:54 - York
sirien píše:
Co myslíš "designerským pohledem"


Tím myslím to, že jsem Omegu nehrál, takže nemůžu posoudit, jak to funguje při hře.

Máš samozřejmě pravdu, že ve výsledku rozhoduje to, jak se konkrétní implementace chová při hře. To ale neznamená, že nemá smysl se nad konceptem zamejšlet. Spíš bych řekl že právě naopak - v průběhu designu bys měl vědět, čeho se vlastně snažíš dosáhnout, a průběžně se zamýšlet nad tím, jak se to tvojí implementaci daří.
25.2.2021 12:30 - Jerson
Několik lidí zde psalo, že by měli zájem o hraní Omegy, ať osobně, nebo případně i on-line.
Pokud váš zájem stále trvá, napište mi prosím zprávu s kontaktem na vás, začal jsem si dělat seznam zájemců.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25060987472534 secREMOTE_IP: 3.236.231.14