Kultura

sirien
14.12.2018 13:02
PJ Craft
PJ Craft playlist

YT channel s radami pro DMy ve stylu některých anglických předloh.

(sirienův obsahový průlet: 0-2, 3-6, 7-10, 11)
Autorská citace #1
14.12.2018 13:02 - Jerson
Začal jsem sledovat PJ craft a musím říct, že je mi z některých rad poněkud smutno. Hlavně pro začínající hráče - nahnat je do jeskyně, neřešit logiku, dvacet skřetů v malé místnosti je v pohodě :-/
Autorská citace #2
14.12.2018 13:02 - ShadoWWW
Rozjeť vlastní youtube kanál.
Autorská citace #3
14.12.2018 13:03 - efram
já si myslím, že ten kanál jako informační medium pro nováčky je naprosto v pohodě. Samozřejmě, že vždy člověk najde nějakou chybku, ale v kontextu je to ok.
Autorská citace #4
14.12.2018 13:03 - LokiB
Jerson píše:
Hlavně pro začínající hráče - nahnat je do jeskyně, neřešit logiku, dvacet skřetů v malé místnosti je v pohodě :-/


Budu to muset shlédnout :)
Ale tak zas to ber tak, že kdyby začínající hráči a začínající GM měli čekat, až GM vytvoří fakt logické a vyladěné dobrodružství, tak by si taky nemuseli zahrát nikdy ... a někdo prostě cizí předpřipravené hrát nechce
Autorská citace #5
14.12.2018 13:03 - Šaman
No jo. 20 skřetů v jedné místnosti, to nemohl vymyslet nikdo normální… oh, wait!
5
Autorská citace #6
14.12.2018 13:03 - Jarik
efram píše:
já si myslím, že ten kanál jako informační medium pro nováčky je naprosto v pohodě.


Slovo NAPROSTO je fakt mimo mísu. slova V POHODĚ bych také neužil.

Má svůj smysl. Gergon to myslí dobře.. to jako jo, ale jinak to odpovídá tomu, kde většina z nás byla před 10-20 lety.
Dalo by se říci, že by to mohl být exkurz do historie hraní. Ale zkus si dnes zahrát dobrodružství z té doby - neuspokojí tě to. (i když možná někoho jo)
Autorská citace #7
14.12.2018 13:03 - Aegnor
Jarik píše:
to jako jo, ale jinak to odpovídá tomu, kde většina z nás byla před 10-20 lety.

Tím "většina" myslíš "většina lidí, co se více či méně pohybují na kostce", nebo "většina všech hráčů RPG"?
Autorská citace #8
14.12.2018 13:03 - Jarik
Já doufám, že většina obecně. Ti, co hrají 10-20 let. Protože jinak u nich pravděpodobně došlo k "vyhoření".
Autorská citace #9
14.12.2018 13:03 - Jerson
ShadoWWW píše:
Rozjeť vlastní youtube kanál.

Nestačí, že už jsem udělal dva RPG systémy, protože ty dostupné nebyly dostatečně vyhovující? Už se nemůžu ani vyjádřit k tomu, co dělá někdo jiný a mít nějaké zlepšovací návrhy?

efram píše:
já si myslím, že ten kanál jako informační medium pro nováčky je naprosto v pohodě

To právě nevím, protože jede na vlně, kdy PJ musí vytvořit všechno a hráči se následně baví, a právě to podává stylem "na začátku nemusíte vytvářet všechno, do toho se dostanete časem." Je to možná užitečné pro PJje, kteří už začali a potřebují rady, ale velmi kontra poroduktivní pro hráče, kteří přemýšlí, zda nějakou hru vést a co všechno to pro ně bude znamenat.

LokiB píše:
Ale tak zas to ber tak, že kdyby začínající hráči a začínající GM měli čekat, až GM vytvoří fakt logické a vyladěné dobrodružství, tak by si taky nemuseli zahrát nikdy

Vytvořit logické dobrodružství není ani o kousek složitější než vytvořit nesmyslné dobrodružství, které rozebere první hráč otázkou typu "Jak? Proč?"
Místo rady "dejte do místnsoti 4 x 4 metrů klidně dvacet skřetů a neřešte, že se nevejdou, a do vedlejší místnosti dejte zombíky a neřešte, že by se se skřety museli dávno střetnout" by úplně klidně mohl pokračovat v radách typu "nekomplikujte přípravu, tří místnosti, dva obyvatelé, jedna truhla s pokladem".

Šaman píše:
No jo. 20 skřetů v jedné místnosti, to nemohl vymyslet nikdo normální… oh, wait!

Když si to poslechneš, zjistíš, že jde o tak malou mítnost, že se uvěřitelnost rozsype v okamžiku, kdy nějaký hráč řekne "můžeš nakreslit / postavit figurky, kde kdo stojí?"

Hlavně že rady "takto to nedělejte" se objevovaly v Dechu Draka už před dvaceti lety.
Autorská citace #11
14.12.2018 13:04 - LokiB
Jerson píše:

Vytvořit logické dobrodružství není ani o kousek složitější než vytvořit nesmyslné dobrodružství, které rozebere první hráč otázkou typu "Jak? Proč?"


Když odmítneš vidět, že tvoje "jak a proč" je deformované tvým pohledem na svět a přístupem k hraní, tak se obtížně shodneme na tom, co znamená "první hráč rozebere" :)
Autorská citace #12
14.12.2018 13:04 - efram
To Jarik: ty videa a názory na ně je a smozřejmě o úhlu pohledu. Souhlasím, že stará dobrodružství by mne asi neuspokojila. Nicméně to co v těch videích je bych asi nejlépe popsal "i cesta je cíl". Já v tom vidím to, že začínají od jednoduchých, byť někdy ne zcela logických dobrodružstvích. Ale ruku na srdce, opravdu všichni GM, kteří zde píší jsou přesvědčeni, že jejich dobrodružství jsou logická? Nejsem o tom přesvědčen. Každý, kdo si přečte svou tvorbu se snad vždy chytne za hlavu a řekne si "tohle bych udělal jinak", "tohle mi nesedí" atd. Každý trpíme autorskou slepotou.

Za mě je ten kanál s informacemi, které poskytuje naprosto v pohodě.

myslím Jersone, že tě Shadowww vůbec nekritizoval. Faktem ale je, že yt kanál bude mít daleko větší dosah, protože vysvětluje principy a zasáhne tak komunitu daleko více, než tebou vymyšlený systém. I kdyby jsi na něm pracoval dál a dál tak šance, že se rozšíří je dost omezená. Ovlivnění komunity a zejména nových hráčů bude minimální
Autorská citace #13
14.12.2018 13:04 - Jarik
Myslím to takhle. Opravdu se budeme učit dějepis formou jako před 20 lety? Protože ty učebnice celkem pořád odpovídají?
Já říkám ne. Změna prostředí (reálného) vede ke změně postupů.

Já rozhodně nemám potenciál své přístupy šířit. A klidně přiznám, že se svými přístupy také neřídím (protože to prostě nemám tak v malíku), ale "Hra musí pokračovat, děj se co děj".

Ale byl bych rád, kdyby hráči, které do své hry získám jsme nemusel "přecvičovat" na mně blízký formát myšlení.

Asi takhle. Když si jdu zahrát one-shot (například), tak jsem raději, když všichni hráči mají RP potenciál. Namísto aby uměli házet kostkami a optimalizovat postavy a honit ze za "bludišťáky".
Autorská citace #14
14.12.2018 13:04 - LokiB
Jarik píše:
Ale byl bych rád, kdyby hráči, které do své hry získám jsme nemusel "přecvičovat" na mně blízký formát myšlení.

Asi takhle. Když si jdu zahrát one-shot (například), tak jsem raději, když všichni hráči mají RP potenciál. Namísto aby uměli házet kostkami a optimalizovat postavy a honit ze za "bludišťáky".


A to i za cenu toho, že odradíš ty, kteří "tvým stylem" hrát nechtějí a příliš se angažovat v RP neocení?

Jen se ptám.
Autorská citace #15
14.12.2018 13:21 - Jarik
Pokud se neangažuji v RP (předpokládám, že to myslíš v rámci hry), tak vlastně nesplňuji to písmeno R.
Takže vlastně hraji určitou "deskovku" s možností EXPovat.

Pokud chci hrát takovou hru, tak sáhnu po nějaké deskovce, která z RPG vychází - namátkou Castle of Ravenloft, HeroQuest, Gloomhaven, Descent.

Já jsem totiž moc rád, že RPG se vyvinuly až do té míry, o které o ní hovořím já (nebo i jiní například zde). Hrát RPG formátem 20 let starým (a ještě k tomu vést nové hráče) je cestou zpátečnickou, takovou "zamrzlou v pubertě".
Skoro bych i řekl, že hrát dnes tímto formátem je, jako se obloukem vracet k počátkům RPG - k WARgame.
Autorská citace #16
14.12.2018 13:25 - Jarik
Ze slušnosti sobě vlastní jsem Gergona informoval to tomto vláknu :)
Autorská citace #17
14.12.2018 13:27 - sirien
PJ Craft je - to si zaslouží říct - především první český kanál tohodle typu, kterej má konečně nějakou řemeslnou kvalitu a dnešku odpovídající postprodukci a zpracování. Když nic jinýho tak minimálně za tohle si rozhodně zaslouží ocenit (možná protože mi je z formy a kvality většiny českejch youtouberů blbě od žaludku, ale stejně).

Obsahově má PJ Craft mi přijde hodně oscilující kvalitu mezi "dobrý, vpohodě" a "eh, well, popravdě..." - zatím to nikde nekleslo vysloveně do "wtf" nebo "kravina" (pravda že některé díly sem spíš random proklikal...)


Jerson píše:
Nestačí, že už jsem udělal dva RPG systémy, protože ty dostupné nebyly dostatečně vyhovující?

ShadoWWW a Quentin úplně strašně moc toužej po tom aby u nás byly kvalitní YT kanály o RPG. Už sem přestal počítat kolikrát na mě jeden i druhej při libovolné vhodné příležitosti házeli, že bych si měl jeden založit a přeříkat v něm aspoň Scénáristiku. Vítej do klubu :)

LokiB píše:
A to i za cenu toho, že odradíš ty, kteří "tvým stylem" hrát nechtějí a příliš se angažovat v RP neocení?

Zase bráníš domněle ustrkované skupiny? :)

Tuhle otázku můžeš protáčet donekonečna (což ji činí bezpředmětnou). Kdyby to Jarik napsal naopak že chce na one shot hráče co umí optimalizovat, tak by si jí zas mohl položit vůči hráčům co chtějí roleplayovat. A kdyby Jarik napsal že chce především hráče co umí udělat drama a cool scénu, tak bys to moh napsat vůči předchozím dvěma.

Prostě Jarik má nějaké preference jako my všichni. Představa že jen tím že má nějaké preference někoho odradí je od Tebe sama o sobě dost podsouvačná a trochu provokativní.
Autorská citace #18
14.12.2018 13:34 - Jarik
Jo. A taková poznámka.
Ani jednou jsem neřekl, že mi Gergonova aktivita - PJ craft vadí. Na to si dávám moc velký pozor.
Protože jsem rád, že se alespoň snaží.

A jak mi sám napsal. Jestli to někdo vidí jinak, ať se klidně ozve.
I podle mne platí. Víc názorů, víc možností najít někoho, kdo Vám lépe rozumí.

Protože bez dialogu nejsme nic než banda mono-článků.
Autorská citace #19
14.12.2018 13:36 - Jerson
LokiB píše:
Když odmítneš vidět, že tvoje "jak a proč" je deformované tvým pohledem na svět a přístupem k hraní, tak se obtížně shodneme na tom, co znamená "první hráč rozebere" :)

Já si ten zformovaný pohled uvědomuju. Nicméně ti dám příklad - na začátku hry neřešíš, že v místnosti 3 x 3 je dvacet skřetů, kteří nemají světlo, a že v chodbě metr široké můžou bojovat tři postavy vedle sebe, a že hladový medvěd je v nezamčené místnosti vedle skřetů. Po pár sezeních bys chtěl do hry dát situace s jednou pochodní v dlouhé jeskyni, nepřijde ti úplně normální, aby se celá družina nacpala do jedné kadibudky, když se potřebujou schovat, nebo přijde hráč s nápadem postavit se na úzký můstek a provést akci "Běžte, já tu přesilu zdržím" - a zjistíš, že hráči takové věci přestali řešit úplně, protože si zvykli, že to jde bez nějakého "selského rozumu." Takže nemůžeš postavy varovat před nebezpečnou medůzou pomocí soch v chodbě, protože si hráči zvykli, že zavřené dveře jsou dostatečnou a trvalou ochranou před setkáním s jakoukoliv nestvůrou. Při pokusu odehrát děsivou scénu s netvorem ve tmě chtějí hráči podrobné popisy, protože doposud jsi jim je v takové tmě dával.
Jak to budeš řešit jako PJ? Ad hoc rozhodnutím podle toho, co zrovna potřebuješ, nebo si při každém sporném výkladu scény hodíte kostkami a kdo má víc, ten prosadí své řešení, nebo se je rozhodneš přepólovat? Nebo to prostě budeš dál hrát jako WoW a podzemí budou plné světélkujících hub a všichni nepřátelé budou spořádaně a ve tmě čekat, než dobrodruzi otevřou dveře do jejich místnosti, nebo si prostě najdeš jiné hráče, protože už nejsi začínající PJ, ale mírně pokročilý a rád bys svá dobrodružství měl "lepší", ať už to znamená cokoliv?

efram píše:
myslím Jersone, že tě Shadowww vůbec nekritizoval. Faktem ale je, že yt kanál bude mít daleko větší dosah, protože vysvětluje principy a zasáhne tak komunitu daleko více, než tebou vymyšlený systém.

To vím, ale nemám hlas na youtube kanál a hlavně nemám prostory a možnosti ho natáčet. Navíc to nedává smysl - mně se hodně věcí z PJ craftu líbí, a mám (alespoň zatím) výhrady k jednotlivostem, o kterých vím, že můžou hráčům a hlavně PJjům způsobovat potíže v budoucnu, a kterým lze poměrně snadno předcházet.

sirien píše:
ShadoWWW a Quentin úplně strašně moc toužej po tom aby u nás byly kvalitní YT kanály o RPG. Už sem přestal počítat kolikrát na mě jeden i druhej při libovolné vhodné příležitosti házeli, že bych si měl jeden založit a přeříkat v něm aspoň Scénáristiku. Vítej do klubu :)

Nevm jak ty, ale já jsem typ "poradce / zástupce velitele" - potřebuju práci nebo nápad někoho jiného, který můžu vylepšit, nebo lépe mu pomoct vylepšit ho, takže to ve výsledku bude výhodné pro všechny. Jako technik jsem vyloženě proti více kanálům na podobné téma, které si navzájem konkurují (když nic jiného, tak časem, který jim divák musí věnovat) a mnohem raději budu podporovat někoho, kdo už kanál má a dělá ho celkem dobře. Hrabání každý na svém písečku vyloženě nesnáším a dělám to jen z donucení, protože je to strašně neefektivní.
Autorská citace #20
14.12.2018 13:45 - ShadoWWW
Jde o to, že youtube kanál oslovuje jinou cílovku než d20.cz nebo RPG F nebo CPH nebo Omega. Zas je pěkné, že Kostku v PJ Craftu zmínili, ale osobně pochybuju, že by sem pravidelně zavítala nějaká výrazná část subscriberů PJ Craftu.

Proto pokud se ti PJ Craft nelíbí, musíš udělat vlastní kanál nebo propagovat takové YT kanály, které se ti líbí, protože diskuzí zde tu cílovku neoslovíš.

Známe to i ze světa. Fanoušci Critical Role a Matta Colvilla budou dvě různé množiny, které možná budou mít určitou podmnožitu, ale ty přesahy tam budou myslím výrazné. Oba zosobňují dva jiné přístupy k hraní DnD, respektive RPG. Aby Colville předal svůj pohled na věc cílovce na YT, musel si vytvořit vlastní kanál. Kdyby si vytvořil blog nebo web nebo vlákno na redditu, nikdy by tu cílovku neoslovil.
Autorská citace #21
14.12.2018 13:51 - gergon
Děkuji za tak živou debatu a zásobu připomínek - nemám v plánu rozebírat a komentovat vše co tu bylo řečeno. Jak už jsem zmínil několikrát i v PJ craftu - každý má své názory, styly a způsoby hraní i PJování. Jen ve stručnosti odpovím například na první připomínku, že je hloupost doporučovat začínajícím hráčům 20 skřetů v jedné malé jeskyni. To nebylo doporučení aby to tak dělali, ale byla to rada pro začínající PJ, kteří si koupili pravidla a nikdy nehráli a potřebují se nejdřív vůbec dostat do systému, tak aby nestrávili desítky hodin nad vyvážeností celé jeskyně a spíš je to neodradilo. Protože mi píšou začínající děcka ve 12 letech a ptají se mě jak mají vyvážit ekonomický systém celého království a podobné dotazy. A takovým jsem radil aby neřešili detaily, a aby se nejdřív naučili základy hry a PJování a teprve později začali řešit logičnosti jeskyní a stavbu království a podobně.
A hlavně - tenhle pořad skutečně není cílený na lidi, kteří dělají PJ už celá léta a přispívají články na D20 a mají všechno dávno zmáknuté a takové rady vůbec nepotřebují.
No a na závěr jedna rada do spokojeného života - pokud se vám pořad líbí a něco vám dává, jsem rád že to někomu pomohlo, pokud se Vám pořad nelíbí, tak ho ignorujte a všichni budou spokojení, ale trávit další hodiny svého času psaním a rozebíráním tady detailů a chytání za slovo.. to je fakt zbytečný. Chápu, že v dnešní době má každý potřebu všechno řešit a komentovat, ale věřím že máte vy i já spoustu lepších věcí na práci než řešit blbosti na kterých nezáleží - je to jen hra =) hezký den všem
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19290804862976 secREMOTE_IP: 34.207.82.217