Tarfill: DnD má dlouhou tradici problémů s kreativním využíváním kouzel a s vhodnou kategorizací kreativně využitelných kouzel.
Problém je, že ten magickej systém (zdroje, omezení) na to prostě neni stavěnej. Od základu je uvažovaný, že kouzlo je konkrétní věc, která má jasnej specifickej efekt, kterej má svojí sílu a lze kategorizovat. A pro většinu kouzel to skutečně platí - efektivně jsou vyjádřená jen nějakým zraněním a gamistickým efektem (stavem atp.), které lze na pohodu porovnat. Tohle můžeš vidět i na tom, jak jsou omezení mnoha kouzel popř. jejich na pohled podivně vysoká kategorizace napsaná pouze podle jejich bojového kontextu (tradičně třeba cokoliv umožňujícího létání nebo neviditelnost atp.) Bohužel, čas od času někoho napadne udělat kouzlo, které funguje nějak jinak a je otevřené interpretcím, nebo, co hůř, nápadům. Což dává smysl, protože taková kouzla působí zajímavě a cool - bohužel to jsou systémové pasti.
Protože ten systém a většina kouzel v něm jsou jaké jsou, tak mnoho tradičních a gamisticky-pravidlově orientovaných hráčů je na to zajetejch a zvyklejch a přesně takhle ta kouzla využívá. Když mají kouzlo Rozkaz, tak v 99% případů prostě použijí něco z "listovaných příkladů", které mají konkrétní popsaný efekt. Takoví pak na to kouzlo koukaj a maj ho za slabý - kvůli všem těm argumentům, co zazněly i tady ("ah, meh, jestli to pak neumožní i X tak to je slabý, protože v další akci to zvedne, etc...") A bohužel právě podle těchto se většinou provádí kategorizace. Jenže pak máš tu část hráčů, kterým se u takových kouzel rozzáří oči a zkusej s nima podpálit herní svět, jen aby ho viděli hořet.
Prestidigitation je v tomhle směru slavný už někdy od 2. edice. Hráči, co při hraní kouzelníků dlabali na firebally a zaplnili si většinu slotů prestidigitationem - a jeli po hraně limitů a dělali prasárny typu "aha, na mě se řítí obr jo? A má boty, jo? Pretidigitation, v půlce běhu náhle šílenejma uzlama svázaný tkaničky". Cokoliv, co působilo neškodně a drobně a jako něco, co by mimo boj bylo zdrojem laciného triku pro pobavení publika, se stávalo primárnim cílem a bodem exploitu - přezky u sedel, pásky u pochev zbraní, uzlíky/očka držící tětivy luků, šňůrky u měšců, opasky u kalhot... "controlling" efekt toho kouzla prolítával stropem. A protože většina skupin o hře nepřemejšlí jako o wargaming bitce ale jako o příběhu, tak jakákoliv snaha tohle omezit způsobovala DMům instantní migrénu, protože jakejkoliv limit na efekt který v boji byl silný, ale mimo boj by pomalu nestačil na to vydělat si na náměstí na oběd, tvořil instantní paradox ("Cože? Takže jako můžu vyčarovat králíka odnikud, ale nemůžu svázat tkaničky? Bullshit!")
Tohle vytvořilo disproporce mezi tím, jak bylo kouzlo kategorizované a jak silné bylo reálně (potenciálně, v rukou některých), takže vznikly nějaké velmi arbitrární a pro ne-DnDčkaře od pohledu WTF limity. Wish mě napadá sem spadá taky, mimochodem (většina gamistů okolo o tom přemejšlí v intencích náhrady nižších kouzel - druhá skupina na to kašle a vymejšlí užití ve fluffu světa. Protože se to kouzlo ukázalo bejt nekontrolovatelný, tak tam přibyla podmínka jeho permanentní ztráty - ale jen pro ten druhý případ užití. Což, sorry, má "ZOUFALEJ HOT PATCH" napsáno neonovym blikajícim nápisem)¨
Kouzlo Rozkaz je v tomhle v podstatě další Prestidigitation. Dej to úzkoprofilovému pravidlovému gamistovi a řekne "co? Jen tohle? Za celej jedničkovej spell slot? Meh, kde je něco co dá damage nebo heal". Dej to hráči, co v Mage hraje mind-magiky a tohle kouzlo nikdy neopustí jeho připravenej seznam.
Trik je v tom, že omezení tohodle kouzla by mělo bejt zjevný - je to prostě jendoslovnej rozkaz, kterej protistrana nárazově splní. Tečka. To je dost limitující - do jednoho slova toho nenarveš tolik (ani v angličtině, v češtině je fér ty zvratná zájmena atp. ignorovat...) Bohužel, pro úzkoprofilové gamisty (a teď sorry, já fakt nechci na nikoho koukat z patra, ale jako pojmenujme to jak to skutečně je) by to bylo totálně nepoužitelný - v podstatě někde na úrovni triku, a i tam by se našly lepší. Aby se to dorovnalo, tak tam v těch příkladech došlo k rozšíření působnosti brutálně gamistickym způsobem, kterej ale ruší "čistotu" toho kouzla. Typicky klauzule "a pak skončí svůj tah" je OČIVIDNÁ záplata na gamistickej rule-lawyering "tak já tu zbraň pustim a pak si jí zas interakcí seberu, hahaha!" - bohužel tomu kouzlu dodává dodatečnej efekt NAD rámec toho samotného příkazu, čímž ruší tu původní sebe-regulaci.
Pokud umožníš hráčům tuhle dodatečnou gamistickou působnost dál exploitovat, tak to kouzlo už fakt natvrdo posíláš do stavu kdy by mělo patřit na 2. nebo 3. level.