lev o nějakých 13 postů zpátky píše:
Sirien: Prvý príklad mi vyznieva ako metagame. Totiž máš cieľ - útok - v hre, vyskočíš z nej, a ako hráč ho zmeníš podľa toho, ako fungujú pravidlá. To sa všeobecne myslím chápe ako metagame.
Ne, není to metagame, vysvětleno Argonantem v následujícím příspěvku, k jehož názoru se plně hlásím také
Ohledně atacks of oportunity - to je prostě, Alnag mě teď zabije, nedokonalost sstému, který nereflektuje co má. Na obhajobu DnD dodejme že jen málokterý tahový (útok-obrana) systém je v tomhle směru reflektující (sakra,
je to jen hra!!! nezapomínejte na to, lidi), a i ty výměnové (vyhodnocující střet obou stran, ne jednotlivé pohyby - FATE) které se tváří že to zvládají mají své díry. Systém je prostě jen náhražka která umožňuje
simulovat fiktivní svět - a ta simulace není nikdy přesná, protože to bychom nebyli hráči, ale bohové, v tom nejdoslovnějším slova smyslu.
Sos píše:
EDIT: navic, nektere moznosti jsou jen v rukou hrace, treba body osudu z Fate, nebo tak, a postava o nich vubec nevi. Jak to pootm muze byt totez?
hm... přemýšlím jestli je opakované ptaní se na již zodpovězenou otázku chybná argumentace. Asi ne...
Bajo: Hm... ne, to co píšeš je nesmysl. Autorský i Režisérský náhled mohou obsahovat stejné množství metagame jako Herecký náhled, a to v situaci, kdy hráč prostě intuitivně popisuje scénu tak jak jí postava vidí, vnímá, cítí, jak jedná... jakýmsi reflexivně filtrovaným systémem volných asociací.
Na tom co píšeš je špatně to, že GNS má tendence vidět věci místy sakra černobíle, i když černobílé nejsou. JAk jsem psal v diskusi nazpět - Metagame není bipolární stav. Je psychologicky nemožné, aby byl. Tudíž je to proces. Vtip je v tom stanovit hranici, a ta kterou nastavila GNS mi připadá přehnaně přísná, spíš mi přijde že se nejdřív řeklo že Actor stance je jedinej kterej MG nevyužívá a pak se hledalo čím MG oddělit (opět nic proti GNS, dost věd si svoje definice tímhle způsobem nastavilo taky), s čímž nesouhlasím (a ano, tím pádem a´priori nesouhlasím s jakoukoliv definicí metagame nebo důsledkem z GNS vyvozeným, pokud není obhájen i mimo prostor GNS)
METAGAMEVíte, přijde mi, že se tu plácáme v teoretických nesmyslech. Víme, co metagame určitě je, a víme, co určitě není. Zbývá nám určitý prostor mezi, o kterém se vedou spory... jenže podle mě jsou naprosto zbytečné a jde pouze o teorii pro teorii - nesmyslné žvanění. Rozdílnost konotace slova "metagame" na úrovni o které mluvíme už prostě není tak hrubá, aby její zabroušení něčemu napomohlo.
Samotné rozlišení slova metagame umožnilo přinést spoustu zajímavých věcí. Jenže to o čem se bavíme teď už nic zajímavého nepřinese - zaprvé protože tam IMO nic dalšího zajímavého už není, a zadruhé
a to hlavně protože bližší definice už nikomu z nás nepomůže lépe uchopit to o čem se bavíme - už to uchopeno bylo.
Nějak tudíž nevidím význam v téhle diskusi (resp. nevidím žádný jiný význam než mít možnost na někoho ukázat a řvát "metagamer" což mi přijde trochu přihlouplé, vemu-li v úvahu věk diskutujících (alespoň těch co znám osobně))
Možná že má někdo dojem že neúplná definice je "nevědecká" a škodí "RPG Teorii". Tak zaprvé RPG nejsou věda ale zábava a RPG Teorie je jen postup k vylepšení téhle zábavy, zadruhé spousty věd včetně přírodních ignorují určité věci na kterých se nedokáží vědci shodnout a které už nic moc nepřinášejí (ve fyzice byla hodnota jedné nějaké konstanty určena
hlasováním na konferenci, to jen tak pro přehled :) )
Argo píše:
to by mne trápilo daleko víc, než jestli je to metagame.
Zde Argo opět vypíchl pointu. Na úrovni naší diskuse už metagame není problematický, je to jen taková hádka o nic, zatímco okolo jsou již větší problémy.
Alnag píše:Sirien by možná řekl, že to není metagame, protože je to konzistentní s logikou herního světa.
Teorie produkuje hromady pojmů, které jsou dobré tak akorát do koše a ne abyste se jim klaněli jako zlatému teleti. Nesmyslnost téhle diskuse to jen dokazuje.
Tady mě někdo zná líp než se mi líbí :))
K té druhé části - lol, nezávisle ve stejnou chvíli jsem napsal něco obdobného... že by opravdu určité myšlenky jen chtěly být řečen a bylo jim jedno kdo je řekne? :)
píše:
Metagame sem, metagame tam. Prostě to není dobrý pojem. Zbavme se ho.
Je to naprosto výborný pojem který otevřel další možnosti, které předtím nebyly. Jenže... svou práci již odvedl, jeho užitečnost se naplnila, a snaha ho definovat přesněji a přesněji je snaha vyždímat kapku vody z už suchého ručníku.