RPG odborně

sirien
19.4.2023 15:35
Autorská citace #1
19.4.2023 15:35 - LokiB
Tak musím říc, že si některé dobové okolnosti pamatuju trochu jinak.
Tím neříkám, že moje vzpomínky jsou správné, jen že jsem to tehdy (a to jsem se o ADND v době před vznikem 3E tehdy celkem zajímal) vnímal jinak.

Tedy zejména část:

Píše:
Od doby, co TSR neustále všechny okolo žalovali, byla tvůrčí komunita k tvorbě pro DnD krajně zdrženlivá a podezřívavá a nikdo neměl chuť pouštět se do tvorby pro DnD s tím, že si to Wizardi (nebo Hasbro) za rok nebo dva rozmyslí a všechna práce a snaha (a finanční investice) půjdou k čertu.


To "nikdo neměl chuť" je v mých vzpomínkách nadsazené tvrzení.

A pak si také pamatuju trochu jinak přechod z 3E an 3.5E.
Ale tam je fakt, že jako hráč a ne autor jsem nevnímal změny v "licencích", ale hlavně to, že 3E byla v mnoha ohledech "zabugovaná" a změny, které přinesla 3.5E byly v podstatě nutné.
Ne, že by 3E bylo nehratelné, ale hráče to dost štvalo.
Autorská citace #2
19.4.2023 19:42 - sirien
Já si až do "pozdější" 5e nepamatuju nic, protože i když jsem v době mnoha těchto událostí už byl opodál, tak sem DnD nevěnoval takřka žádnou pozornost - tzn. celý článek je rekonstruovaný ze zdrojů, které jsem k věci našel.

Snažil jsem se přitom upřednostňovat primární zdroje (tj. dohledané záznamy popř. výpovědi přímých účastníků událostí, jako Ryan Dancey). Na jednu stranu jsem je (narozdíl od jiných nejmenovaných RPG archeologů...) i tak bral s rezervou (dvacet let je dlouhá doba, paměť a tendenční bias dělají svoje - např. některá Ryanova tvrzení o záměrech OGL popř. fungování/potřebnosti Product identity mi přijdou trochu retro-idealizovaná), na stranu druhou je ale možná že jsem se v rámci stručnosti a čtivosti dopustil místy určité dramatizace (např. v možná ne úplně formálně přesných kvantifikátorech typu "všichni" nebo "nikdo" :D ).

Každopádně ale zrovna tahle pasáž by měla sedět - řeč totiž není o "tvorbě pro DnD" v obecném smyslu nějaké tvorby bokem s pomrkáváním k DnD, ale o explicitním využití těch nově vytvářených licencí kdy se k DnD přihlásíš úplně a ofiko. Tehdejší atmosféra byla taková, že to Wizardy vedlo k obavám o odmítnutí těch licencí a proto si vyjednali licenční tvorbu od třetích stran ještě před vydáním těch licencí, aby ty licence šly ven rovnou s už hotovými licencovanými produkty od známých studií aby sloužily jako doklad důvěryhodnosti těch licencí. Zrovna tohle sem převzal přímo ze vzpomínek/vyprávění Ryana Danceyho osobně.

Přechod z 3e na 3.5e - jo, z hráčskýho pohledu asi 3.5e měla point, to jsem nijak moc víc nestudoval. Historická pointa k OGL je hlavně slíbená, ale nedodržená kompatibilita a s tím spojená rána pro licenční tvůrce plus následné chování Wizardům k partnerům i produktu.
Autorská citace #3
21.4.2023 22:50 - Čindi
Krásný článek. Děkuji
Autorská citace #4
26.4.2023 11:02 - sirien
WotC násilně (!) šikanuje týpka za unboxing Magic kartiček které neměl dostat

Wizardi fakt nevědí kdy se svejma průserama přestat - ještě chvíli a založim jim tu na to separátní téma :D

TLDW: Týpek si objednal balíček kartiček 1 (aktuálně v prodeji). Někdo jinej to podělal a poslal mu balíček kartiček 2 (navazující, do prodeje měl jít až v budoucnu). Týpek udělal unboxing. Wizardi na něj poslali partu vymahačů (! - doslova Pinkertony) co mu u něj doma (nejspíš převážně právně, ale přesto) vyhrožovala a kartičky z něj vynutili a zabavili mu je (ne, nemaj na to právo, že mu dodali budoucí produkt je jejich vlastní fuck-up). Týpek je YouTuber, takže hádejte, čim příběh pokračuje.


Nicméně - víte, jak se vždycky dělaly ty vtipy, že samozřejmě, že můžete změnit pravidla [vložte své oblíbené RPG], protože [vložte svého oblíbeného vydavatele] za váma nepošle partu ninjů, aby vám vysvětlila vaše omyly? Well, tak u DnD to radši nedělejte, protože Wizardi za váma pošlou Pinkertony.


(Pro ty co nevědí - Pinkerton je slavná Americká bezpečnostní agentura s historií až někam do divokýho západu. Přes občasnou glorifikaci je známá především jako parta legálních násilnejch vymahačů pro soukromý firmy a boháče.)
Autorská citace #5
26.4.2023 17:11 - strucky
Jo, kdo hrál Red Dead 2, ten ví o Pinkertonech svoje. :⁠-⁠D Solidní kalibr kvůli nějakým kartičkám. Wizardi jsou čím dál víc mimo realitu.
Autorská citace #6
27.4.2023 07:37 - Chyba
Autorská citace #7
27.4.2023 07:58 - malkav
Aniž bych chtěl obhajovat postup, tak z jejich pohledu jde o únik obchodního tajemství. A když to vezmu s nadsázkou, díky takové aféře dost výrazně zapracovali na propagaci toho Youtubera ... kdo jiný by, po uklidnění situace a po opadnutí šoku z takové návštěvy, mohl vyprávět o tom, že měl co do činění s Pinkertonovými :)

Jinak souhlas, že je to od Wizardů dost přestřelené a nějak se jim jejich vlastní PR dost sype. Mimochodem by mě tedy zajímalo, jak se neveřejný produkt, který má být v prodeji až bůh ví kdy, může vůbec dostat do skladu e-shopu?
Autorská citace #8
27.4.2023 08:01 - Gergon
To bůh ví kdy mělo být asi dva tři týdny později, takže proč neposlat celou zásilku najednou. To by mě až tak netrápilo.
Autorská citace #9
27.4.2023 09:52 - RoVan
Malkav: Jednoduše, většina releasů jsou celosvětové, takže se skladům a obchodům posílají předčasně, aby v datu releasu je opravdu všichni měli. Prodejci a distributoři jsou vázani tím, že je nesmí otevírat a k zákazníkovi se nesmí dostat dřív, než ve stanoveném datu (s výjímkou pre-release eventů).
Ttakové leaky se dějí u všech TCG a nejčastěji jde o odcizené packy ze skladů, ale teda nikdo z toho nedělá takovou kovbojku jako WotC.
Autorská citace #10
27.4.2023 12:31 - cyrasil
malkav píše:
A když to vezmu s nadsázkou, díky takové aféře dost výrazně zapracovali na propagaci toho Youtubera ... kdo jiný by, po uklidnění situace a po opadnutí šoku z takové návštěvy, mohl vyprávět o tom, že měl co do činění s Pinkertonovými :)


Sorry ale, tohle je naprosto dementni post i s nadsazkou.
Autorská citace #11
1.5.2023 18:14 - cyrasil
Tohle si tu jen tak odlozim:
https://investor.hasbro.com/news-releases/news-release-details/hasbro-recognized-one-worlds-most-ethical-companies-11th

Edit: po zbeznem googleni: a) podle vseho je to "pay-to-win" cena b) ta zpravicka je sice 2022, ale letos si ji koupili zase (odkaz na seznam letosnich "vitezu" je v te zpravicce).
Autorská citace #12
1.5.2023 18:45 - sirien
Protože bejt oceněnej za etičnost spolu s Apple, to přesně chceš :D Doufám, že si nikdo nemyslel, že by jakýkoliv podobný ocenění byly cokoliv jinýho než snadno hacknutelnej marketingovej trik :)
Autorská citace #13
2.5.2023 09:15 - Jerson
A nechtějí si koupit i cenu za fér přístup k zákazníkům? Nebo nějaký podobný bullshit?

Ale vážně - v settingu SR by už nějaký pan Jones najímal runnery a likvidaci nejvyššího korporátního vedení, nebo alespoň na "Vysvětlení nežádoucích přístupů k zákazníkům."
Autorská citace #14
16.1.2024 18:58 - sirien
Ben Riggs, autor knížky o historii DnD má pesimistické vize

TLDR bude v následujícím postu

Ben Riggs píše:
The Golden Age of TTRPGs is Dead

We are watching a bright and special time in the TTRPG industry pass away before our eyes.

Around the start of the 2010s, we saw the dawn of a new golden age of tabletop roleplaying games. Since then, huge numbers of new players have found the hobby thanks to Stranger Things and actual plays like Critical Role. These new fans discovered a vibrant and thrumming TTRPG industry. There was the D20 fantasy family of games, dominated by D&D 5E, but rich with other games published under the OGL and the fertile depths of the Old School Renaissance. There were other mainstream publishers with storied brands, such as Call of Cthulhu, Deadlands, and Shadowrun. Lastly, there was a flourishing indie TTRPG scene that revolutionized what a TTRPG was, such as Apocalypse World.

This influx of gamers created a rising tide that lifted all boats. Novice gamers started out playing D&D 5E, yes, but went on to discover other great games. Because of the OGL, countless companies and designers could make money creating for D&D 5E. Because of the increasing number of gamers, even strange, freaky, or weird TTRPG ideas could find an audience. Have you heard of Apollo 47 Technical Manual the RPG?
But recent developments make clear that this radiant golden age is ending, as surely as the steam engine ended the age of sail, or hobbits bearing a ring ended the Third Age of Middle-earth.

The Doom of Our Time Approaches

In the wake of the Open Gaming License scandal of this past winter, a number of companies have successfully launched new TTRPGs intended to move them past the possibility of Wizards of the Coast ever threatening their businesses ever again. Some of the games grossed millions in crowdfunding campaigns. All have been positively reviewed.

Some cite the success of these games, which are intended to replace 5E/OGL content for the companies involved, as signs of the continued health and growth of the TTRPG industry.

They are not.

Rather, they are signs that the industry has peaked, and may be about to enter a decline.

Why?

After the Open Gaming License crisis of 2023, I became pessimistic about the damage the attempt to kill the OGL had done to our hobby. Others told me that the result of the crisis would be the blooming of a thousand flowers. Discouraged from using 5E by Wizards of the Coast’s attempt to kill the OGL, we would all get amazing new TTRPGs.
Maybe every single one of those new TTRPGs is going to be amazing. Maybe every one will be so fun and so captivating that lawns will go unmowed, pets unfed, and diapers unchanged because we are all so busy playing one of those games.

The problem is the TTRPG business is devilishly difficult. Only very rarely does the creation of a phenomenal game actually lead to financial success.

And the death of the OGL and the creation of these games has fundamentally changed the industry in such a way that it will be harder for those companies to make money in the future. A difficult business is about to become more difficult.

Consider the state of the industry a mere eighteen months ago; countless publishers, from MCDM and Kobold Press to Wizards of the Coast, were all making 5E material; it was easy to purchase products from multiple publishers because if you were running 5E, you could use the work of all these companies at your table; this made it easier for companies to share customers.

The new TTRPGs birthed by the OGL crisis are about to make that sort of customer sharing much, much harder. MCDM is publishing a TTRPG where you roll 2D6 to hit. Pathfinder’s 2nd edition remaster has no alignment and changed ability scores. Critical Role has dropped 5E like a dead cockroach and is playtesting its own new fantasy game, Daggerheart, which uses 2D12s, and a horror game named Candela Obscura.
And of course, there is the rising Godzilla that is 6th edition D&D, which scientists say will attack our shores in the spring of 2024. So far, there is no hint of an OGL for whatever that game will be.

The problem is, 5E was not just a game. It was a massive community of players. Countless companies could thrive making products for that community.
These new games are a shattering of that community. Instead of countless companies working to make your 5E game better, they are now asking you to become MCDM, or Darrington Press, or Paizo, or D&D 6E players. We are entering an era of division, faction, and balkanization.

The companies are now asking fans to choose sides. It also means that it is going to become more difficult for them to share customers. How interested will a Pathfinder fan be in an MCDM product? Or 6th edition? History suggests these sorts of barriers depress sales.

All This Has Happened Before

In the 1990s, TSR, the first company to publish Dungeons & Dragons, embarked on publishing setting after setting after setting for the game. By 1997, over a dozen settings were sold by the company. Fans stopped being fans of D&D, and instead became fans of a particular setting, and would only buy products for that setting. In 1997, TSR was near death as setting releases had plummeted from the hundreds of thousands of copies in the 1980s, to a mere 7,152 copies sold for the Birthright campaign setting in its first year of release. D&D was only saved from a terrible fate by Wizards of the Coast and their fat stacks of cash. They purchased TSR in the summer of 1997.
Some might say it is unfair to compare the different settings of the 90s to the different systems of today. Settings and systems are different, after all. And I do agree with the point. Switching systems is a BIGGER ASK than switching settings, therefore this change should have a LARGER IMPACT ON SALES.

And it is all happening again. The TTRPG audience is fracturing at the seams, and it will hurt sales and growth.

To focus only on MCDM, this current BackerKit is likely the most successful campaign the company will ever see. Every campaign after this will struggle to get the same sort of sales numbers as people slowly bleed away to the competition. Paizo will say check out our competing fantasy game. WotC will batter us all with a punishing wave of marketing trying to convince all of us of the newness and hotness of D&D 6th edition. (May it be both new and hot! But I have my doubts…) And fans will bleed away.
Furthermore, what will happen to the YouTube channel that is the foundation of MCDM’s success? Matt Colville is a master communicator and was a major evangelist for D&D in his channel’s heyday. He is passionate, intelligent, and inspiring. If Dungeon Masters could go into the locker room and get a pep talk from their coach in the middle of a game of D&D, that coach would be Matt Colville.

How much time is Colville going to devote to D&D now that it is essentially his competition?

In the past year, he has put out less than 20 videos on his channel. Those videos now range widely in topic, from TV reviews and interviews with language scholars to some D&D content, and a discussion of the creation of his new RPG. Go back five years, and Colville was putting out video after video after video of fantastic advice about running D&D, usually with 5E as the default. He dispensed some of the best advice on TTRPGs I have ever seen.

But it appears his content is fundamentally shifting, and he is asking that his audience go with him somewhere new.

Let’s look at MCDM’s recent efforts from the point of view of Wizards of the Coast. It is all ruin, disaster, and calamity. Master communicator and D&D fanatic Matt Colville has gone from convincing people to try D&D, and explaining how best to play D&D, to instead asking his 439,000 subscribers to stop playing D&D and play his game instead.
Not to mention that Critical Role—a huge reason for the recent surge in popularity of D&D—is likewise stopping their support of D&D, and asking their 2.1 million YouTube subscribers to start playing one of their two new games instead. I will not mention that, lest it further trouble the sleep of the D&D people at Wizards of the Coast… (What if 2.1 million people simply don’t buy 6th edition?)

In summary, all these events are interfering with the developments that created the golden age of TTRPGs. The removal of D&D from Critical Role likely hurts everyone involved. For years, Critical Role’s pitch was “Watch voice actors play D&D!” (A concept even my 80-year-old Aunt Sonja understands.) Now, the pitch is “Watch voice actors play Candela Obscura!”

But what is Candela Obscura? (If asked, Aunt Sonja might guess Candela Obscura was a potpourri scent.) The brand recognition that drove people to Critical Role is gone.
Simultaneously, the splintering of the D&D 5E community will make it harder for new designers to break into the industry, and harder for established companies to attract new customers. Growth in the TTRPG field will slow.

What the Future Might Look Like

And if I’m right, and this is how the golden age of TTRPGs dies, certain things follow naturally from these events. Here are my predictions—Prophecies?—that I may be held accountable for my rashness in writing all this down. I may be wrong, but if I’m right, the following things seem likely to pass:

Sixth edition will not do as well as 5th edition. Even more firings will follow. Wizards, which struggled to know what to do with D&D when it was a success (No Honor Among Thieves Starter Set? Really?) will be flummoxed by what to do with it when it is perceived as a failure.

No MCDM RPG crowdfunding campaign will ever do better than this initial campaign to fund its TTRPG.

Kobold Press’s post-OGL game, Tales of the Valiant, has been criticized for being too similar to 5E. For Kobold Press, I see two futures. Perhaps they will slowly bleed fans in the same way that MCDM will. But if D&D 6th edition is too different, and people really don’t want to move on from 5E, Kobold has positioned themselves to be the next Paizo, and Tales of the Valiant, the next Pathfinder.

The frequency of million-dollar TTRPG Kickstarters will decrease.

Attendance at major gaming conventions will plateau.

TTRPGs will become less interesting. Less exciting. Less creative. And despite all the new systems, it will also grow less diverse as it becomes even harder to make money in a TTRPG community broken into factions.

And so a golden age ends sputters out.

Unless something truly dramatic and game-changing hits the industry.

What could change this grim future? I suppose a group of publishers coalescing around a single system might change matters.

Or something truly inconceivable, something like giving 6th edition D&D an OGL, or putting the rules in the Creative Commons.

And after last month’s blood sacrifices upon the altar of profitability, who is even left at Wizards with the power and experience to advocate for such a thing?

It has been a grand era to be a gamer, one which we have been fortunate to live through.


FB hned pod tím zobrazuje reakci Mike Mearlse:

Mike Mearls píše:
WRONG! The age of fixating on one company and its decisions is dead. Now the audience is in the driver's seat. Let us hope they hit the gas.
Autorská citace #15
16.1.2024 19:03 - York
Měl jsem stejnou první reakci jako Mike.
Autorská citace #16
16.1.2024 19:14 - sirien
TLDR: protože Wizardi jebali s OGL licencí a zradili důvěru trhu, ostatní firmy se odvrací od tvorby pro DnD a místo toho zakládají vlastní na DnD nezávislé systémy, pro které budou tvořit, aby svojí tvorbu ochránili před rozmary Wizardů. Výsledkem bude fragmentovaný trh, důsledkem bude úbytek zisků a tudíž snížení investic do reklam a ztráta síťového efektu, což povede k úpadku RPG scény obecně.

(yup, je to hrozně rozkecanej rant, ale nic moc jinýho tam neni)


Pár mých pointů k výše uvedenému:

Ano, Ben má pravdu v tom, že rozvoj RPG trhu jako celku koreluje s rozmachem DnD a jsou dobré argumenty o tom, že to je implikace stav DnD => stav RPG trhu.

Všude okolo se objevují reakce v duchu "super, DnD to schytá, bude prostor pro ostatní". To je bullshit - prostor pro ostatní tu je, DnD ho nikdy nevzalo, takže víc ho nevznikne - úpadkem DnD skutečně utrpí RPG jako celek. (Plus jak píšu v článku, historie nás učí že úpadek DnD vynese do popředí jen jinou hru co je něco-jako-DnD, takže všichni tihle jásači by nakonec stejně jen brečeli nad výsledkem, žádnej ohromnej potenciál pro jejich oblíbené indie které DnD dusí a které by bez DnD hrozně rozmáchlo tu neni - a nikdy nebyl; stejně tak nejsou žádní "nováčci které místo DnD přivede k RPG jiná hra" - ty co by přivedlo ale nepřivede DnD prostě k RPG nepřijdou).

ALE.

Ben je mimo ve spoustě důelžitých detailů. Jako příklady dává např.:
- že Critťáci utíkají od DnD - jakože, ano, ale je to něco co začli dělat už dlouho před OGL krizí, jen Ben si toho zjevně nevšim.
- že Pathfinder 2 a navazující produkty Paiza nejsou kompatibilní s 5e. Ben byl nejspíš zalezlej v nějaký jeskyni, PF2 je s DnD nekompatibilní už hodně dlouho.
...atd.

...to myslím samo vcelku ukazuje, že je Bena a jeho predikce zkázy potřeba brát minimálně s rezervou.

(popravdě to nejsou jen detaily a Ben je mimo docela hodně, ale asi je zbytečné a nemám teď náladu ten jeho rant pitvat řádek za řádkem)

Ano, je pravda, že DnD nejspíš ztrácí momentum - byly tu značně nevyužité a podvytěžené příležitosti a monolitická scéna se poněkud fragmentuje - ale od ztráty setrvačnosti k tržnímu úpadku vede dlouhá cesta.

(A i pokud k úpadku dojde, tak je hodně diskutabilní, jak moc to bude souviset s odklonem třetistranných "partnerů" od OGL a jak moc s děním uvnitř Wizardů samotných - opět, viz článek)
Autorská citace #17
17.1.2024 12:15 - LokiB
Jásat nad případným úpadkem DnD (jestli nastane) nebudu. Je ale zajímavý, jak moc je pohled na TTRPG ovlivněn příslušností / nepříslušností k DND produktu a jeho prostředí.
Samo, že DND sleduju dlouhodobě a tedy i jeho vývoj a průsery WotC vnímám (nejen skrz diskuse a články tady, jakkoli i to je dobrý zdroj).

Tím, že DND už dost dlouho nehraju, produkty nekupuju (ale čtu, to zas jo), tak moje vnímání důležitosti tohoto produktu je zkreslené. Že by při pádu DND rozkvetly desítky jiných her na úžasnou úroveň, to si také nemyslím ... že by však fragmentizace celého trhu byla katastrofou pro hobby jako takové ... přemýšlím, o co by tím hráč a fanoušek tohoto hobby mohl v delším horizontu vlastně přijít.

O DND filmy? To by byla škoda, zrovna o víkendu jsem si na google movies půjčil Honor Among Thieves a znovu to zkouknul a ten film mě baví.

O hry které reálně hraju? To dost pochybuju. Zrovna SW mají svoji komunitu celkem pevnou a na jejich kickstarterech je vidět, že si svoje vždycky najdou. Pinnacle je malé studio, které nebojuje o velké rozpočty, a tak když si vyberou čtvrt nebo půl milionu dolarů, tak jsou spokojený a pro ně to stačí.

Podobně to bude i pro dost dalších her (Blades, Fate, CoC, CoD ...) ... opravdu by je mohl pád DND nějak poškodit? Že by se peníze s tohoto trhu úplně ztratily? To by bylo divné, ne?
Autorská citace #18
17.1.2024 13:50 - Jerson
sirien píše:
Všude okolo se objevují reakce v duchu "super, DnD to schytá, bude prostor pro ostatní". To je bullshit - prostor pro ostatní tu je, DnD ho nikdy nevzalo, takže víc ho nevznikne - úpadkem DnD skutečně utrpí RPG jako celek.

Spojuješ prostor a příležitost. Prostor tu možná byl, ale příležitost nikoliv, protože když devět s deseti zájemců o RPG slyší "začni s DnD" a pak dostane na výběr různá RPG, tak sáhne pro DnD, protože jiné nezná, a kruh se uzavře.

U nás by to bylo úplně stejné, kdyby Altar napřed nepodkopl Dračáku nohy Pluskama a pak to dorazil Dvojkama s tím, že plůvodní Dračák přestal vydávat - protože i dneska ho lidé pořád doporučujou, jen už se nedá normálně sehnat, takže musí doporučit "alternativy". A těch už je celá řada, DnD, JaD, ZZ, Hlídka, v posledním roce Svitky, a tak.

Došlo to tak daleko, že pokud lidé chtějí hrát RPG, tak jim musím říct "Dračák", a to i těm, kteří vlastně Dračák hrát nechtějí (jako druhou volbu ho odmítnou). Dokonce i ti, kteří chodili na kroužek Omegy a chtěli v něm pokračovat jejich rodiče přihlásili na "Dračák", protože to je jediný pojem, který jim něco říká. Všichni chodí hrát Dračák, přestože ho nikdo nehraje.
A s DnD je to dost podobné a možná ještě horší, protože na rozdíl od dvou dalších verzí DrD, které hráčskou komunitu rozdělily, tak 5e je absorbovala. Přičemž se hromada jeho hráčů a hlavně GMmů naučila, že RPG jsou složité, takže měnit systém nechtějí.

Nicméně i pokud úpadek DnD nastane, tak bude ještě dost dlouho trvat, než jeho skutečný vliv poklesne, protože současní hráči ho pořád budou propagovat.
Autorská citace #19
17.1.2024 14:23 - sirien
Loki: POKUD by nastal úpadek DnD jako centrálního pilíře RPG scény NEBO POKUD by se DnD uzavřelo třetím stranám (přímo nebo nepřímo), tak dlouhodobě ztratíš nebo můžeš ztratit tři věci:

1) silnej brand leading, kterej propaguje celý hobby (jakkoliv se někomu nemusí líbit, jak ho reprezentuje) - Ben má pravdu, že "Critteři co hrajou DnD" jsou mnohem srozumitelnější a lepší promo RPGček mimo RPG publikum než "Critteři co hrajou Candela Obskura" a GURPS nebo Shadowrun nejsou značky, co by se dostaly do Stranger things nebo Big Bang Theory. Historicky neexistoval jinej brand se silou DnD - jediný co se mu kdy přiblížilo a vytvořilo si nějakou recognition mimo RPG sféru bylo WoD (resp. fakticky jen specificky Vampire the Masquarade)

...přímej dopad tohodle je ve viditelnosti RPG v kultuře "tam někde venku", což se logicky promítne do zájmu o RPG a množství nováčků.

Je ale hodně do diskuse, jak moc je podobnej brand-leading dlouhodobě udržitelnej - jsou tam přirozené faktory jako hype a jeho opadnutí, přenos zájmů předních brand propagujících osobností (na jiné hry, žánry, styly... k jiným hobby), kulturní trendy které jsou z podstaty nestálé atd. Osobně mám za to že spíš než brečet že DnD po 9 letech začíná ztrácet dech je fascinující, že ho 9 let dokázalo udržet (a to navzdory tradiční Wizardí neschopnosti věci zužitkovat a vytěžit... jakože s GoT v plnym rozmachu v době vydání jim trvalo dalších 8 let dostat se k filmu? srsly? I White wolf dokázal bejt s návratem Vampire ambicióznější. Atd.)


2) tržní příležitosti. Existuje hodně firem, které vytváří RPG produkty které nejsou nutně vázané jen na DnD, ale které bez DnD trhu nemůžou přežít. Popř. firem co jsou na DnD existenčně nezávislé, ale které z něj dodatečně čerpají a můžou díky tomu víc růst a dělat další věci (Free League, historicky Paizo).

Možnost přisát se na DnD značku zároveň usnadňuje vstup na trh malým tvůrcům, ať už firmám nebo indie autorům - pokud chci např. tvořit dobrodružství, tak je snazší udělat si jméno / ustanovit se na trhu úvodníma produktama, když můžu ve velkém cílit rozsáhlé DnD publikum - i s tím že je můj produkt třeba systémově neutrální nebo s tím že později se odkloním a začnu tvořit (i) věci pro mé oblíbenější systémy.

Tj. RPG trh se stane (o něco) méně výnosný, vstup na něj náročnější a přežití na něm tvrdší. Tady je btw. nežádoucí synergie s předchozím bodem.


3) sdílenou identitu a tmelící "lore&legends" komunity. Když všichni aspoň do nějaké míry sdílíme DnDčko, tak máme kolující legendy jako Tomb of Horrors (bez ohledu na to, že je většina nikdy nehrála) nebo vtipy jako I'll attack the Gazebo nebo urbanlegendy jako Hlava Vecnova. To je něco co žádná jiná hra nenabízí a tvoří to určitej komunitní feeling a mosty - reference, které všichni chápeme, věci, o kterých se můžeme společně bavit, společný bod reference v diskusích o jiných věcech. Je to něco co táhne fanoušky různých her na stejné weby a komunitní eventy, což má spoustu dalších pozitivních důsledků.

Na larpové komunitě je dobře vidět co se stane když podobné styčné body a propojující a generace překlenující prvky chybí a ta ztrátovost proti RPG komunitě tam je hodně cítit (což by bylo na dost jiné téma).


Znovu opakuju, tohle je teoretická odpověď podmíněná úvodními POKUD - plus se to samozřejmě projeví v nějaké míře a ne absolutně a neprojeví se to hned (vyjma toho bodu 2, tam historicky víme že radikální uzavření DnD ze strany Wizardů má přímý dopad).
Autorská citace #20
17.1.2024 15:15 - Jerson
sirien píše:
Historicky neexistoval jinej brand se silou DnD - jediný co se mu kdy přiblížilo a vytvořilo si nějakou recognition mimo RPG sféru bylo WoD (resp. fakticky jen specificky Vampire the Masquarade)

Co třeba Call of Cthulhu v Japonsku? To že se něco zatím nestalo neznamená, že se to stát nemůže. Nicméně se přiznám, že se mi nechce moc spekulovat, protože to budou efekty, které osobně nebudu moc pozorovat. O tom co se děje v USA mám jen zprostředkované zprávy a vlastně mě to ani tak moc netrápí.

Zájem nováčků se může promítnou i opačně. Když RPG nebude "ty divní týpci, kteří hrajou Pána prstenů, co není pán prstenů", tak hobby může přitáhnout mnoho dalších lidí. Jako třeba deskovky, které přestaly být jen "Šachy, Dostihy a Člobrdo" a během jedné generace do sebe natáhly hromadu hráčů.

Stejně tak tvůrci přisátí na značku DnD. Na jednu stranu jim to dává nějakou možnost, na druhou stranu je mezi nimi velká konkurence, která ale nevede ke zvyšování kvality, a běžné dobrodružství pro DnD je shit. Když na RPG nebudou lepit kdejaké firmy, které pak prodávají "Dobrodružství pro DrD" na benzínkách, přičemž je to jen trochu rozepsaná lineární řada encounterů, neuroním ani slzu, a to i kdybych DnD hrál.

Pokud jde o legendy o hře, tak tam nevím. Nepohybuju se v USA, a u nás tahle dobrodružství prakticky nikdo nezná. Na druhou stranu všichni jsme slyšeli o Karaku - a jak často na něj přijde řeč? Jednou za pět let? Všichni jsme hráli Bílý hrad - a to nás nějak spojuje? Když jsem dělal narážky na Vecnovu hlavu před hráči, kteří znají i RPG, tak jejich reakce byla "To je ta potvora ze Stranger Things, že jo?" Myslím, že tyhle "stmelující legendy" se přeceňujou.

A jak moc chodí fanoušci různýách RPG na stejné weby víš sám, a většinou argumentuješ obráceně - že vůbec. Chodí na ně menšina hráčů, která buď zkouší různé systémy, a nebo pak hráči chodí na své specializované weby a discordy.

Do larpů nevidím, takže netuším.

Na jednu stranu ta předpověď je blbost, ale i kdyby se nějakým způsobem začala naplňovat a DnD upadalo (nebo ho Wizardi táhli směrem k on-line virtuálnímu prostředí), nevidím to jako nic špatného pro RPG komunitu. Nehledě na to, že vlastně nevíme, jak na tom je komuniuta dneska, takže nebude moc možností porovnat, jak se komunita promění za 10 nebo 20 let, a zase to bude jen dojmologie

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083685159683228 secREMOTE_IP: 35.170.81.33