No, já bych rád, aby, když upozorním na omyl, se zkusilo alespoň dohledat, co je pravda. Rozhodně nemíním řešit spor o skutečnost tím, že se o tom nebudeme bavit, nicméně při nejbližší příležitosti se tahle kravina zopakuje.
Píseň o Rolandovi je nejméně z 11. století, jak jsem si mezitím zjistil, a bez ohledu na skutečnost ve století 9. NEOBSAHUJE informaci o paladinovi Rolandovi, ani o dvanácti paladinech. Autor věděl naprosto přesně, co to slovo znamená, a znamenalo furt totéž, co za Karla Velikého. Takže tvůj příklad s Žižkou je taky vedle.
Paladin nevychází z Písně o Rolandovi; to je prostě lež jako věž.
Od počátku mi to připadalo krajně podezřelé tvrzení, když si toho nevšiml slavný francouzský historik, který tu píseň cituje mnohokrát, navíc jde o velmi bizarní nápad, přirovnávat hrdinu k úředníkovi (řeknu o někom s obdivem, že je "ministerský předseda....), stejně tak je ve středověkém kontextu velmi zvláštní mluvit o "dvanácti ministerských předsedech".
Je to tak do očí bijící nesmysl, že mne začalo zajímat, jak a proč vznikl "paladin" v tom úplně odlišném významu.
Zatím všechno nasvědčuje, že je to úplně moderní nápad, neb nevidím podobné užití starší, než Poula Andersona (pakliže je Holger Carlson paladin)