Pravidla

Autorská citace #41
27.4.2017 20:37 - Šaman
U nás se ty vlastní aspeky taky většinou nepouživají víc než párkrát za dobrodružství. Jednou, dvakrát se vyvolají, výjimečně se vynutí a jinak spíš popisují postavu. Většina BO postav proteče přes ně, ale ty jsou 3 na celé sezení.

Ale to je tím, že používáme dovednosti.
Pokud bys třeba používal přístupy, nebo vlastnosti, tedy menší počet obecných charakteristik které se používají k široké škále činností, tak aspekty slouží jako povolení. "Rytíř Pětilisté růže" určitě bude mít třeba znalosti heraldiky (takže si může hodit na INT aby poznal erby nájedníků), ale už mu neprojde čtení starých svitků. Družinový kouzelník, "Šedobradý mudrc se špičatým kloboukem" samozřejmě svitky číst může. Ale jen zlodějka, která "zbožňuje cizí šperky", dokáže pomocí INT odhadnout hodnotu nalezených klenotů.

A i v té hře s dovednostmi fungují aspekty jako povolení k některým trikům, nebo specialitám. (V Sabotované misi měl student dva technologické triky, které se nejspíš vázaly k základnímu aspektu "technologické prodigy". Kdyby sis je chtěl vzít ty, tak to nejspíš neprojde.)

A když pak dojde na úplnou improvizaci, tak se za BO dá vyvolat aspekt k vytvoření příběhového detailu. Když bude družina na dně, okradená a polomrtvá, tak "rytíř Pětilisté růže" dokáže za BO 'koupit' třeba blízký klášter, kde se o postavy postarají. A třeba po nich budou taky chtít nějakou pomoc pro chudé vesničany.
Zatímco zlodějka má "minulost temnou jako noc" a za BO může najít ve městě kamaráda, který ji dohodí svému šéfovi. Dostane pomoc, ale bude si ji muset odpracovat. To už nebude tak vznešený úkol, jaký by dostal rytíř řádu… :)
Autorská citace #42
28.4.2017 10:20 - Gurney
Šaman píše:
U nás se ty vlastní aspeky taky většinou nepouživají víc než párkrát za dobrodružství. Jednou, dvakrát se vyvolají, výjimečně se vynutí a jinak spíš popisují postavu. Většina BO postav proteče přes ně, ale ty jsou 3 na celé sezení.

Přesně důvod proč se mi při hraní Fate Core nebo Příběhů Impéria pokaždé hrozně stýská po vyvolávání aspektů z dob druhé edice, které nebylo navázáno na body osudu. Zvlášť když jsme měli nastavenou docela rychlou obnovu, takže nebylo nic neobvyklého použít aspekt třeba třikrát nebo čtyřikrát za scénu nebo souboj (zvlášť postavy, co za vyvolání aspektů používaly telekinezi a jiné speciální schopnosti).
Autorská citace #43
28.4.2017 17:04 - sirien
Gurney píše:
Přesně důvod proč se mi při hraní Fate Core nebo Příběhů Impéria pokaždé hrozně stýská po vyvolávání aspektů z dob druhé edice

...každý téma musí mít svýho hipstera :)

To protáčení aspektů ve 2e, zvlášť s rychlou obnovou, nefungovalo zdaleka tak dobře, jak si melancholicky vybavuješ, zejména protože tam rovnováha hry lítala jak na horský dráze.

Každopádně nic Ti nebrání přejít na obdobnej systém i v rámci 4e, fakticky to můžeš hacknout hned z několika stran - třeba zahodit body osudu a přejít pouze na free invokes které se Ti obnovují nad aspektama (můžeš do toho vrátit i staré dobré 2e ratingy aspektů) nebo můžeš odervat samotné vlastní aspekty postavy od bodů osudu a fungovat s nima jako ve 2e (a FP atd. nechat k protáčení nad ostatníma aspektama) atd.

Nicméně bojím se, že v praxi budeš velmi rychle zklamanej - drtivá většina Fate komunity nad opuštěním 2e konceptu invokes nijak nebrečí a má to své důvody.
Autorská citace #44
28.4.2017 22:33 - Gurney
Asi musí. Nicméně se přiznám, že nepobírám výhody vyvolávání aspektů pomocí fate pointů, a nepobírám ani jaký problém měla 2e s rovnováhou hry (ani co je tím v tomto kontextu vlastně myšleno).

2e a 4e jsou dvě dost odlišné hry, hackovat jednu abych z toho dostal druhou je dost kontraproduktivní.
Autorská citace #45
30.4.2017 16:36 - sirien
Fate pointy jsou obecný zdroj který lze nasměrovat tam, kam zrovna potřebuješ. 2e aspekty se svým vlastním "poolem" jsou specifický zdroj, který lze užít jen ve vymezené oblasti.

Ve 2e nastávaly problémy s tím, že když jsi aspekty pustil moc do šířky, tak lítaly vzduchem na takřka kdeco a byl problém to krotit, aby se z toho nestal jen flavor okolo s tím, že hráč v důsledku používá cokoliv k čemukoliv. Naopak v momentě kdys to utáhnul a tlačil si aspekty jen tam, kde bylo jejich upotřebení přímé a zjevné, tak byl problém s tím, že někteří hráči měli prostě ke hře vhodnější aspekty než jiní, což bylo mnohdy naprosto nevyrovnatelné uvnitř session a velmi často krutě těžké vyvážit i napříč delší hrou.

Tj. vznikal problém toho, že ty aspekty byly vázané jen k postavě a buď se hrozně rozmělnily, nebo se naopak utáhly tak moc že se musel příběh strašně navazovat k postavám, aby to mechanicky fungovalo.


Zobecnění aspektů mimo samotnou postavu a přechod z X vyvolání daného aspektu na obecné fate pointy co dokáží aktivovat libovolný aspekt tohle vyrovnalo, zejména s konceptem free invokes, protože hráč přestal být závislý na tom, jak moc příběh zrovna sedne jeho aspektům a jejich nominálnímu ohodnocení a mohl svá vyvolání (zobecněná do FP) poslat tam, kam zrovna potřeboval. Rozšíření o situační aspekty pak umožnilo spoustu dalších věcí, co 2e vůbec neuměla, ale v tomhle kontextu hlavně umožnila aby hráč čerpal ze svých zdrojů aniž by při tom musel lámat přes koleno vlastní postavu.
Autorská citace #46
30.4.2017 20:28 - Gurney
sirien píše:
Ve 2e nastávaly problémy s tím, že když jsi aspekty pustil moc do šířky, tak lítaly vzduchem na takřka kdeco a byl problém to krotit, aby se z toho nestal jen flavor okolo s tím, že hráč v důsledku používá cokoliv k čemukoliv.

Zajímavé, protože přesně tohle se dělo ve všech Core hrách co jsem zažil, ale v žádné 2e hře. S pěti aspekty (a případně nějakými situačními) se téměř vždy najde nějaký, skrz který se dá ten potřebný FP procpat.

sirien píše:
Naopak v momentě kdys to utáhnul a tlačil si aspekty jen tam, kde bylo jejich upotřebení přímé a zjevné, tak byl problém s tím, že někteří hráči měli prostě ke hře vhodnější aspekty než jiní, což bylo mnohdy naprosto nevyrovnatelné uvnitř session a velmi často krutě těžké vyvážit i napříč delší hrou.

Tak pokud jedno sezení má vhodnější aspekty jeden hráč a jinou druhý, tak v tom moc není problém. Pokud je to tak několik session po sobě, prostě pozměníš aspekty tak aby víc sedly celé hře. Navíc 2e aspekty sloužily k opravě špatných hodů a nestálo za to je používat vždycky a pokud jste měli FP nastavené na velké pravomoci, mohl jsi pomocí nich docela zásadně ovlivňovat směřování hry k situacím, kde se hodily aspekty tvé postavy.

Navíc tím že síla aspektů, jejich obnova a síla FP jsou v 2e všechny nastavitelné nezávisle na sobě, jde to vyvažovat jakkoli uznáš za vhodné.
Autorská citace #47
1.5.2017 02:05 - sirien
Gurney píše:
S pěti aspekty (a případně nějakými situačními) se téměř vždy najde nějaký, skrz který se dá ten potřebný FP procpat.

Což není problém, ten systém počítá s tím, že ty zdroje použiješ a navíc tam je princip volných vyvolání co do toho vstoupí vždycky a ten systém je na to nastavenej. Tj. to používání zdrojů tam je o něco intenzivnější než ve 2e (well... záleží, jak si nastavíš Obnovu atd., samozřejmě), ale je rovnoměrnější a líp zapadá.

Gurney píše:
Pokud je to tak několik session po sobě, prostě pozměníš aspekty tak aby víc sedly celé hře.

Což ale znamená měnit tu postavu v mnoha případech a navíc ta hra sama se vyvíjí takže bys to musel přizpůsobovat průběžně, což u 2e aspektů moc nejde, protože sou s tou postavou svázané dost tvrdě (zejm. co do svého nasčítávání).

Jako designeři měli svůj důvod proč od tohodle pojetí odešli směrem k FC pojetí a komunita má důvod, proč kvůli tomu nijak nebrečela. Ono to ve skutečnosti nebyl ani tak fatální skok dopředu, to jen u nás jsme přešli z 2e rovnou na 4e a nějak sme u toho minuli ty 3e mezičlánky.

Každopádně nikdo Ti to nevnucuje a okolo (zvlášť na RPG F) je dost lidí, co Tvůj sentiment k 2e sdílí. Ačkoliv je zajímavé sledovat, jak postupně i tito lidé co tak sleduju postupně plíživě přechází ke 4e - včetně těch, co jí z kraje hodně odmítali. Nejspíš k tomu taky mají nakonec důvody :)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12047791481018 secREMOTE_IP: 107.22.126.144