Pravidla

Autorská citace #21
15.10.2019 21:22 - Šaman
efram: Začínáme offtopicovat. Ale já to stále v základním DnD 5e vidím taky. Budou tam postavy stejných schopností a tedy nejspíš i chrámy co umí kompletní ressurect, podobní kouzelníci… Při použití bestiáře se budou nejspíš potkávat i podobné potvory které už známe právě z FR/BG. Budou tam podobně definovaní bohové atd… Změnit to už je velký zásah do pravidel, třeba právě přepsat dost razantně classy a subclassy (což ale moc nedoporučuji, protože těžko se od základu nová povolání vybalancují)
Autorská citace #22
15.10.2019 21:32 - efram
Šaman

ja tohle prostě vnímám jinak, ale nechci to tu svinit a bylo by to na dlouhou diskusi. sorry za offtop
Autorská citace #23
15.10.2019 21:51 - Šaman
Diskuze "jak nastavit DnD 5e do jiného settingu (low magic, steampunk, horror, cokoliv…)" by mohla být zajímavá jako samostatné vlákno. Podobně jako efram reagoval do zprávy i malkav.
Autorská citace #24
16.10.2019 19:47 - Count
sirien píše:
Tak ono může jít o nějakou lokální věc.

Proto to omezení magie uvedu jako variantu, se kterou může vypravěč pracovat dle libosti. Ať už lokálně, jak píšeš ty, nebo ve větším měřítku, kdy podobná omezení slouží mocným, aby jim "lidoví hrdinové" nepřerostli přes hlavu.

Tarfill píše:
...i v Tvém příběhu můžou být postavy chudší...

Každý zkušenější vypravěč to může změnit. Dobrodružství ale mělo být původně pro známé, kteří doma vybalí pravidla z krabice a začnou hrát. A taky nemám dost zkušeností, jak takové změny settingu vysvětlit.


sirien píše:
Oprava je poměrně snadná - kus sklepa se mohl propadnout

To by šlo. Místo jedné špeluňky s rakví mohl strýc přesunout do vesnice modlitebnu a tu provozovat ve větším podzemí sklepa domu. S ním přišli i další mniši, a tak místo jednoho kostlivce jich z rakví vyskočí několik se strýcem v čele.

Horší zlo je v tom vypáleném domě, a zatímco kupce berou vesničani jako přínos, v PC vidí přisluhovače Bronvika Runicha, kteří se přišli pomstít / v odvetě rabovat / odnést si věci ze zapovězeného domu, atp. :-)

sirien píše:
koncepčně mi tam hrozně chybí nějaký trochu silnější příběh.

Rozumím ti. Jak jsem psal, má to být jen úvod po tvorbě postav, co se stihne zahrát stejný večer a z něj vypadne několik háčků co dál, jejichž sledování na sebe bude nabalovat další možnosti typu:
- je tady barák kterého se všichni bojí a fojt nabízí odměnu, když ho prozkoumáme.
- původně to byly jen obří krysy, ale teď víme že na nich někdo rajtuje kolem vesnice. Říct to fojtovi, pátrat dál a sami, ví o tom někdo, je na to odměna?
- strýc nebyl jen odložená mrtvola, ale měl něco společného s nedalekým klášterem, atd.

Pan Bača píše:
přidám jen malou technickou poznámku:

Díky za postřeh, sjednotím to.

Maelik píše:
Jinak.. možná jsem to přehlédl, ale, pokud ta místnost s rakví je úmyslně budovaná krypta, proč vypadá jako místnost, kterou vyhlodaly krysy?

Uměle budovaná krypta to není. Je to „nezkulturněná“ část sklepa, jako když chceš vybudovat velkou věc, ale v polovině ti dojdou peníze. Zmíním tam ten rozdíl.

Maelik píše:
v textu je naznačeno, že u fojta ve sklepě byly zásoby pro celou ves na zimu

Taky mě to napadlo a proto jsem napsal "železných rezerv". Každý tedy má něco doma a když by bylo opravdu zle, fojt může pomoci z těchto zásob. Ale zjednoduším to, aby to nevybízelo k podobným otázkám a nechám tam jen ten chlast.
Autorská citace #25
17.10.2019 00:50 - sirien
Count píše:
Jak jsem psal, má to být jen úvod po tvorbě postav, co se stihne zahrát stejný večer a z něj vypadne několik háčků co dál

To se vzájemně nevylučuje. Já neříkám, že tam musíš celý ten příběh odehrát - ale měl by tam být příběh, který to celé podtrhne, byť třeba hra samotná bude jen finále nebo dokonce jen až následným epilogem onoho příběhu. Ale aby hráči prostě měli ten pocit, že nevybíjí jen nějakej náhodnej sklep s náhodnejma potvorama, ale že tam kdysi něco bylo a něco se tam stalo a ten sklep je pozůstatkem nějakého příběhu, co nebyl (zcela) uzavřený a je na nich aby se postarali o tu závěrečnou tečku. (Ideálně pokud třeba ten kdo ten příběh původně uzavřel ho dokončit vůbec nemohl, protože třeba zemřel těsně před koncem cesty - nebo mohl, ale něco důležitého mu uniklo a v budoucnu může zjistit, že to postavy dokončily za něj, což vytvoří nějaký vztah... atp.)

Tj. ten koncept (je tu sklep, je v něm problém, vyřešte to) může klidně zůstat, ale chce to dokreslit tomu konceptu nějaký příběhový kontext, do kterého ten koncept zapadne.
Autorská citace #26
17.10.2019 08:02 - Tarfill
Count píše:
Každý tedy má něco doma a když by bylo opravdu zle, fojt může pomoci z těchto zásob.

Při nejhorším si fojt může představit situaci tak, že udělá nové zásoby právě z mrtvých obřích krys. Jasně, není to velké jako prase či kráva, ale z několika obřích krys by pořád trocha masa mohla být. Fojt by tak měl důvod to tajit před veřejností i nadále a mohl by díky tomu i zajímavě naléhat na družinu ve smyslu "snažte se ty největší krysy pokud možno zabít tak, aby se jejich maso a kožešina daly použít. Když je zabijete čistě, dám vám xy peněz navíc..." Družina tak může mít motivaci v rámci této obyčejné bojůvky o zajímavější vyčištění - nebudou se spoléhat na obyčejnou sekeru, ale zkusí vymyslet nějakou past apod - prostě to může udělat ten příběh zase trochu zajímavější...
Autorská citace #27
17.10.2019 09:36 - Aegnor
Šaman píše:
Diskuze "jak nastavit DnD 5e do jiného settingu (low magic, steampunk, horror, cokoliv…)" by mohla být zajímavá jako samostatné vlákno. Podobně jako efram reagoval do zprávy i malkav.

Tak ji založ. :-)
Autorská citace #28
17.10.2019 11:54 - Šaman
Aegnor píše:
Tak ji založ. :-)

Já s tím nezačal a DnD už nehraju. Fate má variabilitu settingů už v jádru.
Ale pokud někdo myslí, že upravit DnD 5e tak, aby to nepřipomínalo FR, je možné i bez výraznych zasahů do samotného systému, pak nechť založi novou diskuzi. Rád ji budu sledovat, určitě tam budou tipy použitelné obecně.
Autorská citace #29
17.10.2019 12:01 - LokiB
Tak jestli vám Eberron a Dark Sun tak moc připomínají FR ... ok, neberu vám to.
Autorská citace #30
17.10.2019 13:08 - sirien
Tak hlavně DnD většinu své historie nebylo "vázané" k Forgotten Realms, ale ke Greyhawku, že ano. A to až do jeho 4. edice (tj. někdy do roku 2008), jejíž Points of Light setting byl ofiko Nentir (nebo tak nějak něco), ale byl často "obviňovanej", že to je jen "rozmlženej Greyhawk" (kvůli licencím a i kvůli snaze o menší specifičnost). Teprve 5. edice se začala opírat primárně o Forgotteny, ale hlavně v rozšiřujících příručkách (v základní triádě 5e se dají najít odkazy na různé světy multiverza, včetně Forgottenů, ale i včetně Greyhawku).

A to je samozřejmě jen takový letmý průřez defaultními settingy které jsou v těch knížkách lehce referované (a ok, do nichž se zasazují hlavní vydávané kampaně - to ale platí hlavně pro 5e, protože v dřívějších dobách se vydávaly kampaně pro různé světy).

Jednotlivé edice přitom měly celou širokou paletu různých settingů, které se od sebe velmi zásadně lišily - od "středověce" laděných Dragonlance po DnD Star-trek-ish Spelljammer (kde se na magií poháněných vesmírných lodích střetávají galaktické fantasy civilizace). V jednu chvíli bylo těchto settingů dokonce takové množství, že začaly DnD komerčně dusit, což byl jeden z faktorů co vedl k pádu TSR - Wizardi to pak museli hodně prořezat. A i tak měli pak těch světů několik vedle sebe během 3e - a některé ty světy co z ADnD neprošly do 3e byly tak ikonické, že si přesto nachází své fanoušky dodnes.


Takže s pohledem který jde od "přízemních" záležitostí jako je "klasický" Greyhawk, "středověce epický" Dragonlance nebo třeba "blízkovýchodní" Al-Quadim, přes žánrově ikonické světy jako je hororový Ravenloft nebo apokalypticky temný Darksun a koncepčně jedinečné světy jako je pulpový Ebberon nebo demi-godí Birthright až po světy které skutečně napínají fantazii jako je vesmírný Spelljammer nebo ...-ý Planescape a které historicky přes své zásadní odlišnosti vždycky fungovaly na tom plus mínus stejném DnD - ano, prosím ještě jednou někdo zopakujte tu pohádku o tom, jak se DnD nedá oddělit od Forgottenů.

(A to sem jen škrábnul profláklej povrch, mimochodem - tady je pro zájemce přehled toho významnějšího - a i tak sem z těch profláklejch koukám zapomněl třeba urban-slovanskou Ravnicu... A úplně původní Blackmoor...)
Autorská citace #31
17.10.2019 13:44 - Šaman
Myslím, že zapomínáme na jádro našeho problému a to, jak se budeme jmenovat. Navrhuji OFFTOPIC.

Siriene, mohl bys založit novou diskuzi s tvým posledním příspěvkem jako pilotním, pls? Já třeba kromě Dragonlance a Ravenloftu (a samozřejmě ty FR) ostatní neznám. Nevím, kolik z toho je přeložených. Jde o to, že když si někdo stáhne přeložené DnD 5e a přitom chce hrát třeba ve světě zaklínače, GoT, nebo Artuše (nebo Podzemní hostinec) - co byste doporučili za úpravy (spíš jakým způsobem při těch úpravách postupovat, aby se to nerozbilo a nepsal se vlastně úplně nový systém)?
Autorská citace #32
17.10.2019 13:52 - sirien
...kliknout na "založit novou diskusi" fakt neni tak těžký, jak se to možná zdá. Stačí stisknut myš a Kostka je naprogramovaná udělat zbytek, fakt nemusíte novou diskusi vkládat manuálně do databáze nebo tak něco...

DnD světy a konverze
Autorská citace #33
17.10.2019 13:56 - York
Sirien: To jsou ale dvě různé věci. Jedna je, jestli jde pro DnD vytvořit vzájemně odlišené, zajímavé settingy. To určitě jde. Druhá je, nakolik je DnD vhodné pro hraní v settinzích, které nebyly vytvořené pro DnD, a případně jak moc je ho třeba upravit.

Odpověď je samozřejmě individuální. Někomu nebude vadit, když bude hrát ve Středozemi a bude tam kouzlit Hunger of Haggar a Modernkainen's Magic Lock, někdo si ale dá tu práci a přefluffuje si to a někomu nesedne ani základní nastavení pravidel DnD a vezme si na to úplně jinej systém.

Tohle dobrodružství je ostatně dobrej příklad: Vcelku jsme se shodli, že hrát to v DnD 5e sice určitě půjde, ale asi to nebude úplně ono.
Autorská citace #34
17.10.2019 13:56 - Šaman
Díky. Jde spíš o to, že k tématu nemám moc co říct a vlastně ani nevím, jak se stalo, že v téhle diskuzi jsem. A spíš je to prostor po ty, co říkají, že v DnD hrát světy nepodobné FR není problém. A ten tvůj příspěvek je docela fajn jako vykopávací, nechtěl jsem kopírovat cizí peří.

Nadále ale prosím pišme tam, @Yorku.
Autorská citace #35
17.10.2019 14:22 - sirien
York píše:
To jsou ale dvě různé věci.

Ne, to je prostá odpověď na nepravdivé tvrzení, že DnD není snadno oddělitelné od FR. Nic dalšího řečeno nebylo a domýšlíš si to (byť úvaha to je zajímavá, ale v jejím rozvádění bych pokračoval v tom na přání vyděleném vlákně)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.065668106079102 secREMOTE_IP: 107.23.85.179