Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
26.9.2023 13:52 - sirien
Petrnator84cz oh my - nenene. Vůbec neber příručku do ruky s tím že by ses zkoušel "hru naučit" s představou, že "hra" je pro tebe celá ta příručka, to neni dobrej nápad :)

Všechna důležitá pravidla jsou sepsaná v úvodním komiksu. TO je to co se "musíš naučit", nic víc. Pokud to chceš ve "strukturovanější" tvorbě, tak totéž najdeš trochu tradičnějc formulované v kapitole Základy. Pokud chceš vést hru dětem, tak si přečti ještě kapitolu 2 s tvorbou postav pro začátek hry, ať můžeš děti tvorbou potav provést popř. jim s ní pomoct.

Devátou kapitolu Vedení hry si chceš přečíst pro vedení hry dětem protože tam najdeš popis toho jak tvořit vlastní zápletky a dobrodružství a připravovat protivníky atp. Desátá kapitola Protivníci je pak jen dlouhý seznam všemožných protivníků, ze kterých si stačí nějaké vybrat - navíc tě do začátku zajímají jen ti s nízkými Nebezpečnostmi (max NB 2, s těmi si vystačíš určitě v pohodě na dost prvních her, víc nemá na začátek smysl)

To je to jediný co je nutný.

Třetí kapitolu Rasy a pátou Detail postavy a popravdě i sedmou Pomůcky můžeš na začátek úplně přeskočit. Věci v nich můžou hru hodně obohatit, ale rozhodně nejsou nutné pro začátek nebo pro začátečníky/děti - až do hry proniknou víc tak to může být zajíamvé zapojit.

Čtvrtou kapitolu Povolání na první hru číst nemusíš. Pozdějc budeš potřebovat načíst jen ta Povolání, která si děti pro svoje postavy vyberou na začátku hry - a brzo zjistíš že ani ta nemusíš přečíst celá, je tam popis schopností a vývoje přes 20 úrovní, což je klidně rok nebo dvě hry - do začátku ti stačí přečíst schopnosti na prvních třeba 5 úrovní, což je míň jak čtvrtina (schopnosti na nižších úrovních bývají jednodušší a s kratším popisem)

Osmá kapitola Magie je totéž - potřebuješ si tam najít kouzla 1. stupně která jsou ve 2. kapitole vypsaná že je umí začínající postavy, ale drtivá většina obsahu té kapitoly se týká vývoje postav přes 20 úrovní (mocnější a mocnější a mocnější kouzla, popř. detailnější pravidla pro fungování kouzel bez kterých se na začátek hry, zejména s dětmi, v pohodě obejdeš)


Šestou kapitolu vybavení si jen narychlo prolistuj, může se ti hodit jako reference, ale všechny věci z ní důležité pro první hru jsou vypsané i v druhé kapitole s tvorbou postav.

Osmou kapitolu Hraní hry si taky jen prolistuj pro referenci - věci v ní uvedené rozvádí pravidla z komiksu ve větším detailu nebo pro různé specifické situace nebo obsahují různá alternativní pravidla a rozšiřující pravidla atd. Časem si jí budeš chtít přečíst, ale na začátek není nutná, stačí obsah komiksu. (Možná tam v části Zranění a výdrž mrkni na rámeček o smrtelnosti pravidel, pro hraní s dětmi se ti můžou hodit nějaké nápady tam ohledně toho udělat hru míň smrtelnou.)


průvodce obsahem na začátku knihy by ti měl dát přehled co do toho kterou kapitolu se ti pak průběžně hodí kdy otevřít a "dostudovat".


EDIT: sorry za to že to není úplně jasné z té příručky - bohužel podle původního zadání jsme potřebovali do té knížky narvat hrozně moc pro hrozně širokou paletu hráčů. Plánujeme vydat zjednodušený starter set a osobně bych rád vydal výhledově i ještě zjendodušenou verzi pro hraní s dětma, ale to je všechno až v návaznosti na pozdější úspěch hry, v době tvorby jsme vůbec netušili jestli bude poptávka která by podobné produkty vedle hlavní příručky uživila.
26.9.2023 16:52 - York
Petrnator84cz: Na to se těžko odpovídá, protože jsem začínal kdysi dávno na základce na Dračím doupěti a čím víc stolních RPGček znáš, tím snazší je naučit se další. JaD sice patří mezi složitější RPGčka, ale většinu tý příručky potřebuješ až při dlouhodobym hraní, na první hru stačí znát relativně málo - viz Sirien.

Obecně použitelná rada je: Pokud máš aspoň trochu možnost, vyzkoušej si hru nejdřív s hráči, kteří už ji znají. Jde to dneska i online, třeba na discordu Oneshoty a minikampaně (https://discord.com/invite/8fQuFmBJGd). Čtení příručky se tím sice úplně nevyhneš, ale bude ti to pak mnohem jasnější.
26.9.2023 17:13 - sirien
Vyzkoušet si hru předem je rada co tu je zjevně velmi relevantní ;)

A btw JaD / DnD 5e je zrovna z těch jednoduchých systémů, rozhodně co do nižších úrovní postav. Jen ta příručka holt musela dělat kompromisy mezi newb friendliness a množstvím pojmutého obsahu. S tím se ale bez dalších produktů nedá nic dělat.
26.9.2023 17:41 - Petrnator84cz
Vsem diky za rychlou odpoved. Rozhodne me potesilo, ze se to nemusim ucit cele :D to by skoncilo ne skrini a byl by smitec. Moc diky za rady pokusim se to pojmout tak, jak psal Sirien a resuscituji svuj uvodni optimismus :)
6.10.2023 09:48 - Milhouse4
Dobrý den. Měl bych dotaz ohledně hraní DnD5e v Praze, Říčanech u Prahy nebo v blízkém okolí. Před moha lety jsem hrál české DD. Mám stále figurky atd. Na pc klasika IWD1/2, BG1/2 a NWN1/2 a chci BG3. Děkuji za pochopení. Kontakt na mne: milos.masek@seznam.cz
6.10.2023 16:43 - yeagor
Ahojte, já jsem asi úplnej kokot, ale vůbec nikde v JaD nevidím jak vytvořit postavu krok za krokem tak aby to úplněj nováček pochopil. Kde vezmou Sílu, Obratnost atd atp? Neptám se proto, že bych to nevěděl z DnD, ale buď jsem úplně blbej nebo slepej? Totiž, jde o situaci - na tady máš knihu, měl bys to pochopit, předávám knihu švárovi. Já jsem četl jenom co mě zajímalo. Na druhý den švára volá - jak si nahážu tu postavu? A já říkám, to tam není? A hledím do knihy a taky to nemůžu najít. Mám ho to prostě naučit podle 5e?
edit: V pořádku jsme čuráci oba. je to u povolání :D Omlouvám se
6.10.2023 19:20 - sirien
Krok za krokem skrz druhou kapitolu :)
10.10.2023 15:34 - Lethrendis
Ahoj,

mohl bych se zeptat na odbornost Znalec živlů z 5E?

To "ignorují odolávání" nás v partě mate. Znamená to, že ignorují případnou odolnost, nebo že se rovnou počítá, jako by cíl neuspěl při záchraně? U některých kouzel se přitom navíc hází na uhnutí a případnou polovinu zásahu, třeba u blesku či ohnivé gule, takže tam taky, když se tam vůbec neodolává? A kdyby se neházelo, tak taky není možné kritnout, že?
10.10.2023 15:37 - Log 1=0
Míní se tím ignorování Odolnosti. Na Útok nebo Záchranu se normálně háže.
20.11.2023 07:39 - lukass9
Zdravím měl bych dotaz jak řešíte zvyšování vlastnosti podle celkové úrovně postav nebo podle úrovně povolání v jad to vypadá podle celkové úrovně ? Diky za info
20.11.2023 08:45 - Log 1=0
Zvýšení vlastností je součást levelovací tabulky jednotlivých povolání. Když v nějakém povolání dosáhneš úrovně, kde je řečeno, že si máš zvednout vlastnosti, uděláš to. Jinak ne.
20.11.2023 13:50 - Necromancer
Funfact: Profficency Bonus je taky v tabulce povolání, a ten se udává celkovou úrovní postavy.
20.11.2023 19:52 - smrq
sirien píše:
Plánujeme vydat zjednodušený starter set...

Siriene, haleluja, sem s ním a rychle.
20.11.2023 20:18 - sirien
smrq píše:
Siriene, haleluja, sem s ním a rychle.

Byli sme příliš rozháraný a nebyli sme schopný s ničim pohnout, tak sme se rozhodli že musíme zredukovat záběr a jet jen jednu věc naráz - do budoucna se to možná změní (potom co vyjde aspoň první produkt danýho typu tak další se už možná bude dařit dělat paralelně, ale teď když si nad všim - bestiáře, dobrodružství atd. - ještě vyjasňujem základní koncepční věci tak se to nedává), ale asi můžu klidně říct že aktuálně jedeme Bestiáře - až bude hotový to (což by mělo bejt teď někdy hlavní část dotažená, takže počítám s vydánim na příští rok) tak Starter je zařazenej jako první další (tzn. snad v druhý půlce příštího roku, na té hodně optimistické straně, uvidíme jak to pofičí i s tiskárnama atp.)
30.11.2023 10:51 - Broly
Zdravíčko.
Pri cestovaní používame hexovú mapu a body pohybu. Mám k tomu pár otázok.

1. Pri cestovaní si hráči vyberú tempo pohybu. Bez ohľadu na to, ktoré tempo si zvolia, riziko únavy nehrozí ani pri jednom z nich. Chápem to správne? Ak je to tak, ako pracovať s únavou v prípadoch, keď postavy po celodennom cestovaní niekam docestuju a namiesto dlhého odpočinku sa rozhodnú, že idú niečo preskúmať? Vlezú do nejakého podzemia, ktoré budú chcieť vytĺcť, lebo "však nič nám nie je, nie sme unavení". Ja to cestovanie vnímam tak, že sa necestuje celý deň, od rána až do večera, ale že počas dňa sú aj prestávky, na obed sa rozloží nejaký tábor, uvarí sa možno nejaký obed, postavy si môžu oddýchnuť, kým budú pokračovať v ceste atď. Ale večer by mal prísť ten odpočinok a nie liezť do nejakej starej zrúcaniny, alebo dokonca pokračovať ďalej v cestovaní aj počas noci. Ako to riešite so svojimi hráčmi vy?

2. Beh/rýchla jazda a usilovný pochod. Keď si vyberú obidve možnosti, tak sa na únavu hádže zvlášť za beh a zvlášť za usilovný pochod? SO za beh ostáva 12, ale SO za usilovný pochod sa zvýši na 15 a teda postavy môžu získať 2 stupne únavy?

3. Kedy sa hádže na únavu? Na konci dňa, keď postavy docestuju?

4. Na konci príkladu cestovania (str.255) je napísané:

....jejich Zvířata budou vystavena dvěma hodům proti Cestovní únavě (se SO 12 a 15) – a pokaždé, když selžou, budou Cestovní únavě čelit i samy postavy.

Čo to znamená, že únave budú čeliť aj postavy? Keď sa zvieratá stanú unavenými, tak automaticky získajú stupeň únavy aj postavy? Alebo si budú musieť hádzať na únavu, keď sa zviera unaví?
30.11.2023 14:22 - sirien
Broly:

1 - ano, samotné cestování Únavu nezpůsobuje, má jen druhotné následky na Nenápadnost a Pasivní vnímání. Je to přístup převzatý z DnD 5e, který jsme v JaD nijak neměnili - i když když si to teď vypích, kdyby nás to napadlo, možná bysme tomu věnovali rámeček s volitelným pravidlem pro zájemce. Podobně není žádné pravidlo řešící nedostatek spánku.

V tom případě by pravidlo mohlo (!) vypadat např. tak, že každý den cestování vyvolá riziko Cestovní únavy. Pomalé tempo dá SO 6, Normální SO 10, Rychlé dá SO 14, Běh nebo Usilovný pochod si vyžádají 2 hody proti Cestovní únavě místo jednoho (se stejným SO) a Běh a Usilovný pochod si vyžádají 2 hody s Nevýhodou. (Popř. 2 hody a druhý s Nevýhodou - to je už otázka ladění pravidel, vkusu a zejména požadovaného žánru - pamatuj, že pravidla JaD jsou v základu psaná pro heroickou fantasy, takže dávají postavám určitý benefit hrdinství, i když poladěním Odpočinků (podrobný návod tady) popř. lehkou úpravou pár dalších pravidel - např. právě pro Cestovní únavu - se to dá snadno změnit).

(SO 6, 10 a 14 jsou záměrně stupňovaná o +4 místo "klasických" +2, aby případné zdvojení hodu a Nevýhoda dělaly velký rozdíl - pokud by SO byla blízko k sobě, tak by se nikdy nevyplatilo vyhlásit Běh / Usilovný pochod při pomalém tempu - to by nebylo nutně špatně co do fikce/simulace, ale herně by to ubralo z možností, mezi kterými si hráči můžou legitimně vybírat, což by ubralo na "herní" zábavnosti.)

EDIT: ...podobně můžeš zavést nějaké pravidlo o riziku Únavy při absenci spánku. Je ale otázka, jestli to hru udělá zábavnější - pamatuj, že simulace reality pro simulaci reality většinou moc zábavná není. Kromě pravidel pro Únavu můžeš situaci kdy po dni výpravy postavy vyrazí něco dělat řešit i tím, že Hráče např. varuješ že za sebou mají den cesty a pokud si neodpočinou, tak dnešní večer prostě nesplní podmínky pro Dlouhý odpočinek - tzn. ať se stane dál cokoliv, tak pak celý další den nebudou moct obnovit síly. Atp. Obecně je zajíměvější před hráče stavět volby a dilemata a nechat je rozhodovat, než věci zakazovat nebo "jen" deklarovat následky popř. Hráče dokonce zpětně bez varování za něco "penalizovat". /EDIT


2 - ano. Běh a Usilovný pochod si jsou v základu velmi podobné - obě přidají +1BP a vyvolají Záchranu proti Únavě s SO 12. Liší se v omezeních (Běh není možný s Těžkým naložením) a zejména ve fikci (což může přinést nějaká další omezení, např. pokud hrajete na Zranění atp.) Pokud postavy zkombinují obě možnosti, tak získají +2BP na daný den, ale skutečně to vyvolá dvě Záchrany proti Únavě, jednu s SO 12 a druhou s SO 15 (která z nich je za Běh a která za Usilovný pochod je popravdě vcelku jedno). Pokud v obou hodech selžou, tak to skutečně znamená získání 2 Stupňů únavy za daný den (Viz i příklad: ...Pokud by se se Středním naložením rozhodly pro Rychlou jízdu a Usilovný pochod, dokážou překonat první hex pozdě večer hned prvního dne, ale jejich Zvířata budou vystavena dvěma hodům proti Cestovní únavě (se SO 12 a 15)).

Celá tahle pasáž pravidel je stranou nějaké "simulace" cestování především o zdrojích, rozhodnutích a jejich následcích - postavy můžou cestovat rychleji nebo ještě rychleji, ale výměnou za určité riziko a je na Hráčích, pro co se rozhodnou. (Proto tu také pracujeme s rizikem a ne prostě s udělením Stupně únavy - riziko nám přijde co do Hráčského rozhodování herně zajímavější a zábavnější.)


3 - zamýšlené to je na konci dne - kdy přesně jsme neřešili. Pokud se má v cíli daného dne popř. někdy ke konci cestování stát něco zajímavého a přijde ti, že by bylo herně zajímavé a/nebo zábavné kdyby tomu postavy čelily už s případnými následky cestování, tak je asi legitimní nechat Cestovní únavu vyhodnotit ke konci dne, ale ještě předtím, než postavy narazí na zamýšlený problém. Osobně bych to ale použil nejdřív za polovinou, spíš dvěma třetinami cestovního dne, dřív by mi to přišlo ne moc smysluplné a ne moc "fér".


4 - "Cestovní únava" je mechanika (konkrétní pravidlo s přesným postupem vyhodnocení - proto je psaná s "C") a je přímo definovaná jako hod na Záchranu proti Únavě. Tzn. "být vystaven Cestovní únavě" znamená "být přinucen k Záchraně a při selhání obdržet Stupeň únavy". Tj. pokud Zvíře selže v Záchraně proti Únavě, tak obdrží Stupeň únavy a jeho jezdec je donucen ke stejné Záchraně. Může proto nastat situace kdy se zvíře unaví, ale jezdec ne, nebo situace, kdy byla cesta tak náročná, že se unaví oba - zvíře i jeho jezdec.

To odráží jak možnosti, které se objevují v příbězích (literatuře, filmech...), tak i možnosti z reality (viz článek Koně a jezdectví v RPG s popisem nějakých herně zajímavých reálií, mimo jiné: ...cestování "na" koni často v praxi vypadalo jako chůze vedle vedeného koně. Hlavní důvod bylo samozřejmě koni odlehčit a ulevit, ale šlo i o to se skutečně prostě projít - sedět celý den v sedle se jak omrzí, tak otlačí - ale jezdec se při náročné cestě může unavit i "jen" jízdou v sedle)

EDIT: teď mi došlo že jsme neřešili co se stane když zvíře čelí dvěma Záchranám proti Cestovní únavě ale selže jen v jedné. As written by měl být jezdec vystaven tomu SO, proti kterému zvíře selhalo, ale není to nutně as intended - osobně bych se přikláněl k variantě že první Cestovní únava má SO 12 a druhá ve stejný den SO 15. Tohle je v pravidlech asi popsané trochu nešťastně.
12.1.2024 22:00 - Miksvi
Ahoj, měl bych dotaz k odbornosti Pestrý původ. Ta jedna speciální schopnost vybrané rasy se má vzít ze základního popisu, nebo může být i z nějakého rodu?
14.1.2024 19:28 - shari
Miksvi, řekla bych, že to může být i z jakéhokoliv rodu. Respektive nevidím pravidlový důvod, proč by to mělo být omezeno.
14.1.2024 22:48 - sirien
Zamýšlené to bylo na Rasu, ne na Rod - jde o tak malou část "cizí krve", že se Rodové rozlišení nejspíš už vytratilo. Ale jak píše Shari - asi není důvod to nepoužít i pro Rod, zejména pokud jde hráči o zajímavý koncept postavy (a ne jen o kombení číslíček).
16.1.2024 12:47 - obbivan
Ahoj, mám dotaz ohledně Božské přízně. Konkrétně v JaD u Misionáře - Působivý příchod. Dá se proti tomu nějak bránit? ( kromě tvorů co jsou imuní na zmámení) Popis je tam dosti neurčitý, není tam určeno na kolik tvorů maximálně to může působit ( Hráč si stoupne uprostřed náměstí odpálí působivý příchod a 400 lidí v okruhu je zmámeno a pak je s výhodou může přesvědčit aby se minutu dívali do nebe... třeba? ) nebo zda je to ovlivněno inteligencí tvorů.... Prostě pokud se nehodí inic tak to může použít jakkoliv? Proplížení mezi nepřátele odpálení schopnosti v rámci odhalení se? Funguje na to připravené protikouzlo? Dík

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083992004394531 secREMOTE_IP: 3.137.172.68