Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
16.1.2024 15:42 - Armillaria
Zdravím, mohl by mi někdo prosím vysvětlit, jak funguje tabulka pro sílu střetnutí s nepřáteli (tj. str. 482) (odhlédneme-li samozřejmě od všech individuálních zákeřných schopností daných nepřátel, terénu atd., které mohou souboj značně ovlivnit)? Pokud ji srovnám s příkladem nepřátel pro začátek (str. 483), tak to nějak nemůžu pochopit. S čím mám problém: mám 4 hráčské postavy na lvl 3. Podle příkladu je pro ně silný nepřítel 1 Fext. Ten má sám o sobě na dalších stranách nebezpečnost 3 (str. 497). Když to tedy vezmu podle tabulky, tak lvl postav x nebezpečnost = 6. Nebezpečný nepřítel má být 1 lamie, která má nebezpečnost 4 a v tabulce = X. Smrtící nepřítel 1 troll, nebezpečnost 5, v tabulce opět X. Naopak slabý nepřítel 1 zlobr, nebezpečnost 2, v tabulce = 4. Na základě tohohle mi to vychází, že chci-li silné nepřátele, tak se v tabulce mám pohybovat na horní hranici "čísel" (tj. 6 a 5). Dostanu-li se do oblasti X, jsem v oblasti těžké, velmi těžké až nezabitelné (jak stanovit hranici?). Jsem-li pod 5 (tj. 4,3,2,1 a zlomky), jsem v oblasti "lemry a trapní chcípáci". Tenhle výklad se mi zdá divný, ale nevím, jak jinak to interpretovat. Včera jsme to řešili dosti dlouho a k ničemu jsme se nedostali. Za případnou radu děkuji.
16.1.2024 16:34 - Aegnor
Máš 4 postavy na třetí úrovni.

Pokud bude v daném boji pouze 1 protivník, tak se řiď dle toho, co je napsáno pod nadpisem "Síla jednoho nepřítele".
Pokud chceš, aby tam bylo více protivníků, tak přichází k řeči ta tabulka. Najdeš si řádek s úrovní postav (tzn. třetí) a nakombinuješ si čísla v tom řádku tak, abys nakonec dostal počet postav (tzn. 4). V hlavičce pak podle sloupců zjistíš, jaké nebezpečnosti mají potvory být. Vůbec to neporovnávej s tím, co se řeší u jednoho nepřítele - souboj skupinky proti jednomu je v některých věcech specifický.

Takže, v našem příkladu máme 4 postavy na třetí úrovni. Takže si v tom třetím řádku naskládáme třeba 1/2 + 1/2 + 1 + 2. 1/2 odpovídá nebezpečnosti 1/4, 1 odpovídá nebezpečnosti 1/2 a 2 odpovídá nebezpečnosti 1. To znamená, že v plánovaném střetnutí budou 2 protivníci o nebezpečnosti 1/4, jeden protivník o nebezpečnosti 1/2 a jeden protivník o nebezpečnosti 1.

Snad jsem to nějak rozumně vysvětlil.
16.1.2024 16:46 - sirien
obbivan: Ne, je to výjimečný případ deklarativní schopnosti které se bránit nedá.

Připravené Protikouzlo nefunguje, protože Božská přízeň je schopnost, nikoliv Kouzlo.

...ale koukám, že tam z formulace trochu otravně vypadlo zamýšlené omezení, že má jít o tvory, které potkáváš poprvé (popř. poprvé po velmi dlouhé době) - vulgárnějc řečeno, nemá to fungovat na všechny štamgasty okolo pokaždý, když přijdeš do svý oblíbený hospody. Plus si nejsem jistej, jestli to ještě navíc nebylo zamýšlené na tvory neuctívající tvého boha/církev. Což je dost zásadní detail, samozřejmě, píšu si pro errata a probereme v týmu :/ Jo a samozřejmě musí jít o inteligentní tvory (víc než zvířata), kteří ti ale nemusí rozumět.

A ano, pokud se někam proplížíš a překvapivě se odhalíš / vyskočíš mezi nějaké tvory atp., tak to skutečně má tyto tvory zastavit a přimět je věnovat ti nenásilnou pozornost - a získáš minutu na to je s Výhodou o něčem přesvědčit, to je výslovně zamýšlené fungování a použití. Jestli po téhle minutě když Přízeň pomine budou tvorové dál ochotní ti nenásilně naslouchat nebo jestli skončíš na rožni je už jiná otázka.
22.1.2024 11:03 - Armillaria
Aegnor: Aegnor: Takže příklad silných nepřátel pro 4 hrdiny na lvl 10 by bylo třeba 1 kopcový obr (nebezpečnost 5) a 4 lední medvědi (2). Vyšlo by mi to jako 2 + 4 x 1/2 = 4. Je to takhle správně? Jestli ano, tak už tomu rozumím, ale intuitivní mi to tedy nepřipadá ani trošku...
24.1.2024 12:47 - sirien
Armillaria: ano, je to tak správně.

Intuitivní to není, ale popravdě "naceňování" nepřátel je ve všech systémech víc cit a alchymie než věda a je to notoricky složitý/rozbitý - tak moc, že většina systémů tiše rezignuje a žádná konkrétní vodítka vůbec neposkytne a prostě GMy hodí do vody s tim že se plavat naučej sami.

Plus jak je uvedené v rámečku:
Píše:
Proč to vypadá složitě?

5E přinesla hned zkraje jednoduchý, elegantní a snadno použitelný systém určování síly nepřátel. Ten měl jen jednu drobnou chybičku − v praxi moc nefungoval. Naštěstí dokázali autoři spolu s hráčskou komunitou vytvořit systém nový, který jsme tu použili i my a který sice není na pohled tak uhlazený, zato docela dobře funguje.
...
24.1.2024 13:10 - cyrasil
sirien píše:
Intuitivní to není, ale popravdě "naceňování" nepřátel je ve všech systémech víc cit a alchymie než věda a je to notoricky složitý/rozbitý - tak moc, že většina systémů tiše rezignuje a žádná konkrétní vodítka vůbec neposkytne a prostě GMy hodí do vody s tim že se plavat naučej sami.

Vazne bys uz mel zkusit pf2:-)
24.1.2024 13:37 - sirien
Je v seznamu :)
24.1.2024 13:45 - cyrasil
Hned po naucit se Portugalsky?:-D
24.1.2024 13:50 - sirien
nah, o dost vejš - ale jako nebudu lhát, můj zájem o zkoušení dalších DnD-ish systémů není zrovna hvězdnej a předbíhaj to mnohé jiné pro mě osobně zajímavější a lákavější non-DnD-ish alternativy.
2.2.2024 23:14 - Broly
Zdravíčko

Chcem sa opýtať na fungovanie jedov. Jedy, ako výbava dobrodruhov. V pravidlách na strane 216 je popísaný základný jed. V popise je uvedené, že jed po nanesení na zbraň vydrží jednu minútu a potom zaschne. Počas tej minúty si bude obeť, po úspešnom zásahu otrávenou zbraňou, zakaždým hádzať záchranný hod, či dostane jedový zásah, alebo je to len jednorázovka a po úspešnom zásahu sa jed zo zbrane zmaže? Nejaké ďalšie silnejšie, zaujímavejšie jedy? Alchymista má možnosť vyrobiť silnejší jed a tam sa to rieši cez jeho kocku alchymistu, ale inak som nikde žiadne iné jedy nenašiel, aj keď možno som niečo niekde prehliadol.

A už keď píšem... Niekde som čítal, asi to bolo na discorde, že sa chystá beštiár pre JaD. Bude tam niečo navyše oproti beštiáru, čo je v pravidlách JaD? Bude nejako tematicky ladený? Bude v popisoch aj nejaký Lore? Niečo na štýl, ako boli urobené rasy v pravidlách? Bude možnosť zakúpiť si aj fyzickú knihu, alebo to bude riešené len formou PDF? Nechcem do toho nijako vŕtať a chápem, že to chce svoj čas, len som strašne zvedavý a nedočkavy. :)
3.2.2024 11:46 - Chyba
Pro začátek zmíním, že jedy v DnD 5E nemají nijak ustálenou mechaniku, takže se tam různé vyhodnocují odlišně.
V JaD co se týče hráčů (Nepočítám jedovaté tvory) je zmíněn pouze Základní jed, ktrý funguje po celou minutu, tedy při opakovaném zásahu. Pro další jedý tě můžu odrázat už jen mimo JaD, například na DnD5E DMG. + na toto téma vzniklo plno neoficiálních věcí (U toho platí klasiské pravidlo: Komunikuj s PH a hráči).

Bestiář se chystá. Lore i fyzická kopie bude. Podrobnosti nechávám na marketingovém oddělení, či výše postavených osobách.
3.2.2024 16:41 - Tarfill
Broly,
jed si můžeš vymyslet v podstatě sám jakýkoliv chceš.
Ať už reagující na zbraně, tak na inhalaci, na požití, na dotyk, zraňující za 1k10,4k6,8k4, cokoliv. Zeptej se svého Vypravěče jestli s tím souhlasí a za kolik peněz by se dal sehnat. Logicky platí, že čím vyšší nebezpečnost, tím víc by měla stoupat náročnost nebo cena výroby nebo sehnání.
A nezapomeň, že to co vymyslíte jako hráči na NPC, to samé pak můžou použít NPC na Vás... :)
3.2.2024 17:54 - sirien
Broly: Ad bestiář:
- ano budou to nové věci navíc nad to co je v JaD (i když uvažujeme i o znovuvydání toho co je v JaD, protože bez omezení prostorem to budeme moct vydat ve víc user-friendly formátu)
- ano, bude tam tematické ladění a postupně vydáme víc dílů s různými tématy
- ano, počítá se i s tím, že tam bude lore - nicméně důraz je na herně přímo použitelný obsah, nikoliv na čistě "fluffový" world-building.
- ano určitě to bude publikované ve fyzické podobě.
3.2.2024 21:19 - ShadoWWW
sirien píše:
předbíhaj to mnohé jiné pro mě osobně zajímavější a lákavější non-DnD-ish alternativy.

Jako například?
4.4.2024 18:17 - Loddfafni
Pokud je moje postava Goliáš, má schopnost Mohutná stavba.
Píše:
Při určování množství váhy, které můžeš tlačit, vléct nebo zvednout, se bereš o jednu třídu velikosti větší.

Poskytuje to nějakou výhodu při boji s nadměrnými zbraněmi? Protože když se kouknu na příšery, tak ty Velké mohou používat zbraně velikostně/zraněním srovnatelné s obouručním mečem a podobnými jako... jedenapůlruční nebo jednoruční...
4.4.2024 19:27 - LokiB
Loddfafni píše:
Poskytuje to nějakou výhodu při boji s nadměrnými zbraněmi?


Na tuto otázku jsem narazil před pár lety na eůzných 5E fórech. Lidi se u toho dost hádali.
Co si vybavuju, tak závěr byl nějak jako "podle pravidel nemá žádnou výhodu při boji s nadměrnými zbraněmi, ale doma si to upravte jak chcete".

Jedna z těch diskuzí:
https://www.dndbeyond.com/forums/dungeons-dragons-discussion/rules-game-mechanics/30667-oversized-weapons-used-by-player-characters-with?page=2

Hlavní argument zněl takto: "if the racial feature Powerful Build allowed the character to wield larger weapons without disadvantage, then it would state that under the text for the feature."

mimochodem ... "množství váhy" je už překladatelský metahumor :)
4.4.2024 23:53 - sirien
ShadoWWW píše:
Jako například?

v To-Read listu mám teď Travellera a Monster of the Week, ale taky se chystám dohnat nějaké staré resty typu Shadows of the Yesterday atp.

Loddfafni: je to otázka vyváženosti síly toho featu a jak píše Loki - tohle je dost netriviální věc; žádné obecné pravidlo spojující velikost se zbraněmi neexistuje a kdyby autor tohle zamýšlel, tak to tam vepíše explicitně.
5.4.2024 14:54 - Loddfafni
sirien píše:
žádné obecné pravidlo spojující velikost se zbraněmi neexistuje

Vlastně tahle otázka mě napadla právě proto, že existuje:
Příručka hráče píše:
Malí nebo Drobní tvorové mají nevýhodu k hodům na útok s těžkou zbraní. Velikost a objem těžké zbraně je příliš velký, aby ji Malý nebo Drobbný tvor dokázal používat efektivně.
5.4.2024 15:10 - sirien
sorry, měl sem namysli že neexistuje pravidlo spojující tvory s větší velikostí s možnostmi zbraní popř. pravidlo co by nějak obecně řešilo zbraně pro velké tvory.

...což když nad tim tak přemejšlim je docela divnej design deficit, protože tu máme všechny ty obry a konstrukty a demigody, démony... ale asi to je smáznutý pro jednoduchost s tím že u monster se to pořeší specifickejma statama a pro hráče stačí zjednodušení pro to že malí tvorové nemůžou používat těžký zbraně.
5.4.2024 16:04 - LokiB
Jsem si znovu pročítal ty diskuse k tématu větších zbraní a velkých postav a časté argumenty byly typu: ten powerful build (a případně ekvivalenty) je sám o sobě rozumně silný a umožnit k tomu větší zranění z velkých zbraní by "nějak" rozbilo "vyváženost", na kterou si 5E snaží hrát ... tedy jednoduše řečeno, postava by za nízkou cenu dostala hodně velké výhody a byla by z toho mezi power playery skoro automatická volba.

Zatímco na straně monster to je vždycky ve specifickejch statech uvedený, pro ně to vyváženost neovlivňuje.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08044695854187 secREMOTE_IP: 3.144.202.167