Produkty

Alnag
25.8.2008 09:45
Recenze všech tří základních příruček čtvrté edice D&D najednou...
Autorská citace #1
25.8.2008 09:45 - Vannax
Zajímavý pojednání. Díky za recenzi. Nejvíc mě v něm asi dostal ten příměr k MtG :), takže si neodpustím poznamenat myšlenku, která mě hned při čtení napadla: "...takže hráč si před sesláním kouzla bude muset tapnout deník postavy...".
Skoro mám i chuť do těch nových pravidel nakouknout, mám i chuť si je někdy vyzkoušet zahrát, ale nemám zájem si je pořizovat. Asi takový mám pocit po přečtení té recenze.
Autorská citace #2
25.8.2008 11:13 - Lotrando
Recenze je pěkná, trochu z ní kouká to zklamání dané přílišným očekávání, ale takový je už život. Některé postřehy jsou velmi výstižné, ten hodnotící princip combat systému, jinde bych trochu ubral z osobní zaujatosti - tady mám nejvíc problém s hodnocením grafického provedení. Ono je sice hezké mít vše na imitaci starého papíru, ale když je tak uděláno všechno, trochu to ztrácí smysl. Osobně oceňuji přehlednost, ilustrace jsou subjektivní záležitost, viděl jsem i horší, samozřejmě i lepší.
Ovšem recenze by měla být do jisté míry subjektivní, aby vyvolávala diskuzi.
Díky za pěkné čtení.
Autorská citace #3
25.8.2008 11:37 - Alnag
Vannax: No ono když si powers napíšeš na kartičky, můžeš je pak (u encounter a daily opodstatněně)tapovat. Zahrát si je určitě bude šance na srazu.
Lotrando: Myslím, že u mně je to takový Star Wars syndrom. A viděl jsem ho u pár dalších lidí. Wizardi svého času prohlásili, že SW jsou významným preview 4e a tak jsem tímhle směrem asi čekal víc (protože se mi SW Saga prostě nějak víc pozdává).
Hodnocení obrázků je fakt subjektivní, ale nemůžu si pomoct fakt mi to přijde těžce kýčové (teda ono skoro všechny fantasy obrázky jsou).
Snažil jsem se to brát nepropagačně a jít až na kost... takže to tak berte. Hraní 4e mne baví...
Autorská citace #4
25.8.2008 11:59 - Lotrando
Alnag: recenze je vyvážená a to se cení.
Autorská citace #5
25.8.2008 12:04 - yashamaru
Obrazky vypadaji v pravidlech mnohem lip nez pdf na pocitaci. To byl muj osobni objev. :) Jinak jsou proste moc barevny nektery jsou moc pekny ale na to ze se 4 edice prezentuje jako points of light temne fantasy bych chtel trosku min barvicek a vic detailu.
Autorská citace #6
25.8.2008 12:38 - Chrochta
Mám Monster Manual a musím souhlasit s Alnagem, že proti 3.5 edici je to asi 200% posun správným směrem - nestvůru prostě stačí jen vybrat a nasadit do boje. Na druhou stranu mě jakožto "Čtenáře" silně neuspokojuje (prostě si nemám co přečíst).
Autorská citace #7
25.8.2008 12:52 - thief
Díky za skvělou recenzi. Přestože se 4E vyhnu jako čert kříži, i já bych tam našel nějakou pozitivní změnu (asi dvě).
Co máte všichni s tím Monster Manuálem? Já vždycky myslel že goblin je goblin a drak je drak. Tady je něco jinak? Hlavně mne nenuťte ať si to koupím.
Autorská citace #8
25.8.2008 12:57 - Alnag
Thief: No ono se to těžko vysvětluje (a souhlas s Chrochtou, že čtenářsky je to velmi neuspokojivé), ale v zásadě to apeluje na takové sadistické (a power-gamerské) choutky DMa. Prostě tvoje potvory jsou různorodé, dobře se doplňují a umí různé zajímavé a zábavné věci (z pohledu DMa, hráči by řekli, že umí pěkně zatopit). Takže je chceš používat, chceš je kombinovat a baví tě to... :))
Autorská citace #9
25.8.2008 14:18 - Almi
Thief: Je to jinak v tom, že jak psal Chrochta - už se nedozvíš "pikantnosti ze života nestvůry", na druhou stranu víš, že dkyž k sobě postavíš třeba dvě potvory tak aby sousedili, tak si budou dávat různý výhody nebo se s ní něco stane nebo na tebe přijde s neotřelým trikem (přesně jak popisoval Alnag v recenzi). Vše zábavnou, filmovou formou. Souboje jsou barvitější.
Lotrando: Z Tvého hodnocení grafiky je znát, že jsi technicky a IT založený člověk, jak poleno :o))))) Já bych taky uvítal, kdyby fantasy příručka vypadala starobyle a ne jako manuál k Visual Basicu :o))
Autorská citace #10
25.8.2008 15:04 - Lotrando
Almi: však se máš s čím mazlit :) Kolik ti těch příruček do sbírky chybí? Počítám tak dvě :)
Thief: kromě toho, že jsou zajímavé (potvory), tak se mění s obtížností střetnutí. Není tedy problém gobliny potkat na 2., 7., a 9. úrovni apokaždé budou trochu jiní - budou mít lepší velitele, přibudou střelci atd.
Autorská citace #11
25.8.2008 16:11 - yashamaru
Alnag pise: na pár bolístek (multiclass!) nad kterými ale dokážu mávnout rukou, ba jsem je viděl i přijatelně vysvětlené a už nevypadaly tak zle jako na počátku.
muzes prosim nejak rozvest multiclass issue? odkud jsi cerpal. zajimalo by me taky vysvetleni multiclassu.
Autorská citace #12
25.8.2008 16:39 - thief
Almi, Lotrando: Aha, takže nic nového. Upgrady základních potvor byly už v 3E a že budou goblini bojovat zuřivěji, když budou mít za prdelí kapitána-bugbeara vím taky. Když už chtěli 4E ozvláštnit, měli do bestiáře dát jak "pikantnosti" ze života tak vztahy k nejběžnějším sousedům.
Autorská citace #13
25.8.2008 16:42 - Lotrando
Thief: bude lepší, když se podíváš sám. Ta knížka nekouše, je volně dostupná na netu a je fakt dobrá. Bez 4e ji sice nepoužiješ, ale aspoň budeš vědět, o co přicházíš. Samozřejmě, pokud jsi si naordinoval karanténu, budeš se muset obejít bez tohoto kulturního zážitku :)
Autorská citace #14
25.8.2008 17:08 - Alnag
Thief: Ono jedna věc je, že potvora je prostě hustší (víc životů, víc damage, větší AC, větší záchrany - 3e style) a druhá věc je, když potvora umí něco víc cool (nemrtvý velitel dokáže v průběhu boje znovu vzkřísit jednoho mrtvého nemrtváka atd.) a že se to prostě dobře a snadno kombinuje.
Nejde o to, že by to ve 3e nešlo, ale o to, že pokud nejsi vyloženě "combat freak" tak jsi to ve 3e nedělal. Zatímco ve 4e to zvládne i dítě.
Autorská citace #15
25.8.2008 17:45 - Malabar
Me teda mrzi ze tam ty pikantosti nejsou. Ale prezto se tesim az si zaDMuju 4e ...
Autorská citace #16
25.8.2008 18:42 - Alnag
No ono i ve 3e těch pikantností nebylo zase tolik. Takže když už šel bych ještě hlouběji do historie...
Autorská citace #17
25.8.2008 18:57 - Alnag
Yashamaru píše:
muzes prosim nejak rozvest multiclass issue? odkud jsi cerpal. zajimalo by me taky vysvetleni multiclassu.
K tomu multiclass - chci to v budoucnu ještě rozebrat podrobněji v nějakém článku, ale myslím, že je cenné se podívat (důkladně) na postup, jakým jsou dělané postavy v tomto článku (na Wizardech - Dragon 365: Character Concepts). Ta podstatné věc je tam to switchování powers, což přiznávám mi ze začátku nedošlo, ale takhle vypadá ten multiclass hned mnohem lépe a výživněji. No posuďte sami...
Autorská citace #18
25.8.2008 20:04 - Alnag
Opraven odkaz.
Autorská citace #19
26.8.2008 07:30 - Lotrando
jj, ten článek na wizardech je opravdu dobrej a dobře ukazuje, co se s tím systémem dá dělat.
Autorská citace #20
26.8.2008 10:12 - Alnag
Lotrando: Souhlas. Trochu na tom zamrzí, že to není zjevné z toho systému samotného (soudím podle sebe samozřejmě) a než jsem četl ten článek a uvědomil si, že vlastně můžu měnit powers jednoho povolání za powers druhého, tak jsem měl pocit, že multi-class je úplně na nic. Tohle je přeci jen o dost jiný pohled. Ale mohli trochu víc zdůraznit v pravidlech (u multiclassu nejlépe).
Autorská citace #21
26.8.2008 10:50 - Quentin
vzdyt je to v pravidlech dostatecne popsano, nebo ne? U nas to ale prekvapive zatim nikoho nelaka, prave objevuji svoje povolani, natoz aby hledali jeste u jinych.
Autorská citace #22
26.8.2008 12:04 - noir
Musím říct, že mě to teda dost láká. Třeba představa paladina, který má svou temnou stránku a když je mu nejhůř, tak volá o pomoc něco z hlubin vesmíru, je mi velmi sympatická... M.j už jste četli článek http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/drfe/20080822a? Mě se tam moc líbí jak celá myšlenka, tak hlavně epic deity - stát se hvězdou v pravém slova smyslu je opravdu pěkný konec kariéry...
Autorská citace #23
26.8.2008 12:29 - Alnag
O jé... proklínající paladin, který má pakt s nějakým Cthulhu. To zní fakt slibně :o)
Autorská citace #24
26.8.2008 18:52 - Chrochta
to Alnag: A co na to Bůh?
to Noir: Zářit na nebi jsi mohl i v 3.X edici. Záleželo jen na tom, koho jsi rozzlobil a jaké kouzlo na tebe použil...
Autorská citace #25
28.8.2008 10:36 - LZJ
Pěkná recenze, mám i podobný pohled na 4e (zázrak to není, ale je to dobrá RPG hra).
Já bych ještě zdůraznil, že na začátku kapitolu o bojových akcích v PHB se výslovně píše, že tam nejsou popsány všechny bojové akce, ale jen ty nejběžnější, a že hráč může postavu nechat dělat téměř cokoli. A pak v DMG je popsáno, jak takové improvizované věci vyhodnotit a tabulkou typických obtížností a zranění. Je tam i příklad s odkopnutím trolla po zhoupnutí se na lustru. Tyhle možnosti jsou pak další argument pro to, že DnD 4e je RPG a ne wargame.

Celkově ty postupy alá MtG (konrétní schopnosti, možnost kartiček se stavy, markery, odškrtávání schopností na charsheetu) přijdou jako dobrá cesta k zajímavým a snadno ovladatelným soubojům. Už jsem si vytiskl i nějaké condition markery pro postavy a potvory, tak až se vrátím ze služebky, tak to vyzkouším. Taky jsem si konečně pročetl skill challenge, ale ještě to nevyzkoušel. Zatím to vypadá na dost volné používání pravidel, že není třeba pevný systém.
Autorská citace #26
28.8.2008 11:01 - LZJ
Ještě k levelování potvor: jasně, že ve 3.Xe šlo připravit gobliny a koboldy různé úrovně a zaměření. Ale i jenom přidávání PC a NPC class je pěkná piplačka a nepřidá nic specificky gobliního a koboldího. V MM 4e je přidávání powers takové volnější a hlavně je už v MM pěkná velká sada různě schopných a různě zaměřených goblinů, koboldů i jiných potvor. A i návrhy různých kombinací i s dalšími potvorami. To mi přijde dosti user-friendly.
K multiclassu: Přiznávám, že ten článek s příklady se mi líbil, ale moc jsem nepochopil, jak to přesně pasuje na pravidla.
Autorská citace #27
28.8.2008 11:42 - yashamaru
Me se libi ze kdyz se podivam do MM tak se ty encountery delaji samy prakticky bez jakekoli vynalozene namahy. muzu si vzit par dire wolfu posadit za ne nekolik goblin warrioru a za ne par goblin cutteru a na nejvetsiho vlcka dam goblin underbosse a hnedka mam pronasledovacku druzinky na konich s vlky. warriori vrhaji po postavach javeliny. cutteri se snazi preskocit z vlciho hrbetu na postavy. samotni dire wolfove muzou postavy srazit ze sedla na utok. a gobli underboss tomu vsemu sefuje ze sedla stylem "everybody but me, chargeeeee!!!" a na poskladani takoveho encounteru nepotrebuju ani hnout prstem staci mi si opsat par cisel a usetrenou energii vlozit do neceho jinaciho treba tvorby pribehu. to je to co se mi na 4edici hrozne libi.
Autorská citace #28
28.8.2008 13:27 - LZJ
yashamaru: Já souhlasím, ale jsou lidi, kteří mají představu, že hraní RPG (a DMova příprava už vůbec) MÁ být složitá a časově náročná práce. Jinak, že je to švindl a ne RPG ;-)
Autorská citace #29
28.8.2008 13:52 - yashamaru
Ja to myslel tak ze tu pripravu kratit prece nemusis ale muzes ji investovat do neceho uzitecnejsiho treba hlubsi vykresleni npc nebo neco na co predtim nebyl cas. googleni obrazku lokaci, kresleni portretu :) nebo celkove usetris cas coz je taky prima byt dm je obcas za trest pri velke frekvenci hrani. :)
celkove to mozna vzbuzuje pocit ze ctverka je wargame ale to jen tem kdo si prolistuji prirucku a znechucene ji odlozi. kdo to zkusi zjisti ze to v praxi funguje jinak.
Autorská citace #30
28.8.2008 14:05 - Lotrando
píše:
celkove to mozna vzbuzuje pocit ze ctverka je wargame ale to jen tem kdo si prolistuji prirucku a znechucene ji odlozi. kdo to zkusi zjisti ze to v praxi funguje jinak
tohle tvrdim pořád :)
navíc každému střetnutí prospěje, když ho hodíš na mapu a promyslíš si postup dopředu, aby souboj trochu vypadal a enemáci stihli správně použít svoje schopnosti, než je postavy smáznou.
Díky tomu, že každé střetnutí může mít jinou strukturu (battle-field control, wolfpack) a stejné potvory lze použít různými způsoby hraje velkou roli, kde se souboj odehrává a kdo v něm vystupuje. I když jsou to nakonec jen orci, koboldi, nebo hobgoblini.
Navíc lze na kontrolera nebo leadera aplikovat template povolání, nebo třeba lykantropa a hned je to zas veselejší.
Autorská citace #31
28.8.2008 18:03 - Alnag
L.Z.J.: Některým lidem wargame nevymluvíš, i kdyby nevím co. Mísí se v tom IMO několik axiomů, které sice nejsou úplně racionální, ale zato hodně populární. Zcela telegraficky a namátkou:
1.) Figurky a mapky brání role-playingu (zvláště "pokročilému" roleplayingu), protože jsou příliš infantilní, než aby byly slučitelné s apollónsky božským umění divadla... Teda takhle natvrdo to asi neřeknou, ale v jádru je to ono.
2.) Taktický boj a role-playing nejsou slučitelné záležitosti. Resp. čím víc boje tím méně role-playingu a podobné představy. Neboť bojovat rolově jaksi nelze (a zvláště v situaci bodu 1.)
3.) Mainstreamové hry jsou špatné. Populární hry jsou špatné. A zábavné hry ty jsou obzvlášť špatné. To ostatně souvisí i s tím, že RPG má být práce a ne zábava. Nebudu to komentovat, ale už i takové hlášky jsem viděl...
Jinak to s tím, že můžeš dělat cokoliv je pravda. Taky když se měl hrát Worldwide D&D day a v podstatě polovina DMů neměla šanci znát pravidla jsem jim říkal, aby vyhodnocovali tímhle univerzálním systémem - vezměte nejpravděpodobnější ability nebo skill check, fikněte proto tomu jednu ze tří obtížností a jste doma... To je hodně zásadní věc a ve 4e konečně ability check funguje (!).
K tomu článku s multiclass - podstatná věc v tom článku je, že si můžeš switchovat powers i z druhého povolání. (To je někde hodně vpředu v PHB o výměně powers.) Vtip je v tom, že když se podíváš na multiclass jen tak od oka (což většina lidí udělala) tak ti připadá, že máš všehovšudy tři powers z druhého povolání, což nezní jako multiclass ale jako výsměch, kdežto tím, že si to můžeš postupně přibírat, to je hned hodně o něčem jiném.
A souhlasím s Yashem, že MM je skoro jako přijít do cukrárny, podívat se kolik máš v peněžence XP a říct to chci, to chci, to chci a ještě tamtoho kostlivce. Nakoupíš a jedeš. S přípravou potvor ve 3e se to nedá srovnávat. A myslím, že s tímhle přístupem se bude dobře prodávat i další díl Monster Manualu... (holt kšeft je kšeft, ale tohle je kvalitní zboží).
PS: Jinak ale nemám pochybnosti, že se 4e dá hrát i jako wargame. Když jedete všechno jen mechanicky... ale tak když to někoho baví nebo když to líp neumí. Je to vcelku jeho problém.
Autorská citace #32
28.8.2008 18:29 - yashamaru
Jenom doplnim jistou vec a sice to ze se ke hre ve ctverce da pristupovat ruznymi zpusoby nelze povazovat za slabinu systemu spise naopak. co do toho clovek vlozi to zpatky take dostane. to ze se system prizpusobi neni - ale +.
Autorská citace #33
28.8.2008 20:04 - Chrochta
K MM - kdyby to byl JEDINÝ formát, tak se rychle dostaneme k dvojmístným číslům nezačínajícím jedničkou. Ale pravdpodobně bude i něco trochu podobnější 3.X fomátu: míň statistik a víc povídání/ teorie a mapek.
Autorská citace #34
29.8.2008 09:21 - LZJ
Mimochodem, že se 4e dá hrát jako wargame, se zmiňuje i přímo DMG. Někde v odstavci nazvané nějak jako Hra bez DMa.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10384607315063 secREMOTE_IP: 18.207.255.67