Prostředí

Harug
8.6.2014 10:17
Tvorba map
Pro nadcházející DnD 5e chystám nové tažení pro mou družinku, ale střetl jsem se s problémem kterému jsem doposud nečelil; mapa města.
Prozatím jsem to vždy dokázal nějak "ošulit", ale tentokrát se má celé tažení pro přibližně 10 úrovní odehrávat ve velkém městě a já za boha/bohy/démona nevím jak udělat důkladnější a podrobnou mapu. Nejsem zrovna zručný kreslíř...
Zajímalo by mě, jak se tu kdo vypořádal s tvorbou opravu dobré mapy města tak aby byla relativně přehledná a podrobná.
Autorská citace #81
2.12.2020 13:47 - ShadoWWW
Vytvořit dostatečně realistický generátor novodobých map zabere spoustu času, který nikdo nemá.
Autorská citace #82
2.12.2020 14:23 - sirien
ShadoWWW: tohle jsou takový dost divoký tvrzení vždycky. Kromě toho ono samotná definice "realistického" je dost divoká, vzhledem k tomu, jak živelně a jakým způsobem věci mnohdy vznikají.
Autorská citace #83
2.12.2020 14:27 - Gurney
Jsem byl v pokušení sem postnout nějakou lehce přebarvenou mapu náhodného městečka někde v Moldávii nebo na Kavkaze z mapy.cz, a přečíst si, jak to má autor celý blbě vymyšlený a jak wtf fantasy názvy používá, ale nechtělo se mi s tím otravovat.
Autorská citace #84
2.12.2020 14:31 - Jezus
Je fakt, že pro historické centra evropských měst lze použít už ten výše postovaný generátor :-) Jen to nebude mít tu současnou grafiku, ale to pro mnohá hraní nemusí vadit (byť chápu, že pro atmosféru jsou lepší "dobové" věci).
Autorská citace #85
2.12.2020 14:56 - efram
Jerson píše:
Nevidím důvod, proč by se to mělo nějak vylučovat.

Protože srovnáváš nesrovnatelné a požaduješ nesmyslné

Generátor fantasy map a dungeonu je principiálně úplně jiná funkcionalita, něž kterou požaduješ ty. Zmíněné nástroje generují něco od nuly. Ty chceš vložit mapu a upravit ji generátorem, pokud to správně chápu, případně si ji upravit sám.

Mě opravdu tvůj požadavek přijde nerealistický. Co ti brání naučit se s GIMP nebo Adobe. Nahraješ mapu a upravíš nebo umažeš, easy. Ale předpokládám, že ani to nebude ta správná cesta.

Mimo to věnovat se něčemu, dělat to pořádně a zároveň tomu dávat co nejméně času je korelace také k zamyšlení.
Autorská citace #86
2.12.2020 15:02 - LokiB
efram: easy? hele s GIMPem umím velmi slušně, používám ho už léta ... ale že by v něm možné udělat easy, aby výsledek vypadal tak, jak se mi líbí, to tedy ne.
Autorská citace #87
2.12.2020 15:08 - Jezus
Tak já třeba základní věci s GIMPem umím (nebo jsem uměl) a teď se měsíc kopu k tomu, si ho znova nainstalovat a nakreslit v něm jednoduchou fantasy mapu, pro niž tu někde leží nachystaná cool razítka.

Prostě nemám čas a ani mě to moc neba. To radši tu energii vrazím do jiné části přípravy.

Přidej k tomu fakt, že si zakládám na tom, že na samotnou přípravu (krom takového toho přemýšlení/pohrávání si s nápady ve volném čase/debaty s hráči po netu) věnuju mnohem míň času, než se pak hraje (protože nejsem jeden z těch GMů).

Z toho vychází, že je logické hledat co nejrychlejší nástroje s maximálním efektem. Zejména uplatněním principu "líná huba, holý neštěstí".

Btw, dnešní programy (i prográmky) umí automaticky vybarvovat černobílé fotky a vůbec "inteligentně" zacházet s obrazem. Takže ten požadavek není tak mimo, jak se zdá, i když si taky myslím, že zatím nic takového není.
Autorská citace #88
2.12.2020 15:21 - Jerson
No, tak možná nejsem až tak velký exot, když si chci GIMP nechat vysvětlit, abych reálné mapy dokázal upravit pro hru, ale přitom bych ocenil i nějaké další nástroje, které mi přípravu urychlí.
Autorská citace #89
2.12.2020 15:27 - Corny
Já mám třeba většinou problém s tím, že bych asi i ocenil nějaké malé mapky, třeba místností, hospod, vězení, atd., ale dělat je nějak v takovémhle editoru by podle mě byl hrozný nepoměr práce - výkon. Obvykle pouze mapa, která je používána opakovaně, nebo několik sezení za sebou, se během hry "zaplatí" a vyplatí se ji nějak pracněji dělat.
Autorská citace #90
2.12.2020 15:38 - Jerson
No právě. Hlavně napřed je třeba vymyslet, jak taková hospoda nebo vězení vlastně vypadá, což u hospody jde, v ní byl každý, ale u vězení už je to náročnější.

Mám katalog asi 70 venkovských domů od tří do sedmi místností, takže kromě skutečně velkých vil bych asi dokázal jakž takž pokrýt venkov Anglie a USA, aniž by se domy opakovaly. Mám i třicet náčrtků a výkresů pražských domů, bohužel jejich kvalita je mizerná jak náčrtky, tak výkresy jsou strašně nepřehledné pro laika, takže pro hru bych je musel překreslit.
A do obojího doplnit nábytek a další domácí věci.

Pokud jde o mapy měst a vesnic, tak používám Oldmapsonline, kde se dají najít i dobové mapy - když vím co hledám, a když mám štěstí. Smůla je, když jde o mapu novější a potřeboval bych ji upravit. Asi by to šlo, ale umím to jen pracně a složitě.

A nakonec mám ještě několik dobových map různých zemí, ale ty jsou dobré leda tak na všeobecný přehled, protože mají příliš velké měřítko.
Autorská citace #91
2.12.2020 15:40 - Jezus
Corny: Souhlas. Tu přesně budu dělat v tom GIMPu a to ještě v zásadě jen přetáhnu nějakou reálnou mapu ikonkama hor, obtáhnu řeky etc. ale už teď se mi do toho nechce - snad přes Vánoce.

Taky bych ty interiéry potřeboval asi víc než mapky vesnic/měst. Nicméně většinou máme fikci obecnější a neřešíme detaily, takže to není reálně třeba. Mám nicméně pocit, že je toho plnej pinterest, pokud ti nevadí americký jakože-konec středověku, případně občas trochu moc fantasy barvičky (to se dá ale snadno přetáhnout filtrem).
Autorská citace #92
2.12.2020 15:44 - efram
LokiB

podle mě je to nejjednodušší cesta k tomu co Jerson chce.
Autorská citace #93
2.12.2020 15:52 - Šaman
Jerson: Pokud máš náčrtky, tak mi přijde skoro nejjednodušší si vzít pauzák a překreslit to důležité ručně.
1. Vyfotit
2. Změnit rozměr obrázku na to co budeš požadovat
3. Vytáhnout kontrast, případně nahrubo odmazat balast, pokud je ho hodně a znepřehledňuje to.
4. Vytisknout na požadovaném formátu (A4 bez problémů, větší holt v nějakém copycentru).
5. Koupit pauzák (nebo pro fantasy používám pergamen z papirnictví, prostě průhledný papír) a překreslit.

Body 1-4 můžeš vynechat, pokud máš onen obrázek fyzicky v rozumném formátu (třeba v knížce).

Výhoda - vypadá to stylově, jako když agenti dostanou nákres budovy v které se má něco odehrávat. Červeně jim tam můžeš dokreslit předpokládaná nebezpečí (tenhle vchod vždy hlidají dva bouchači, v téhle místnosti předpokládáme drží rukojmí). A hlavně je to nepoměrně rychlejší, než cokoliv tvořit na počítači, pokud s tím nemáš zkušenosti a pokud na to asi nemáš i speciální periferie (třeba tablet který rovnou ukazuje ci kreslíš). Překrelist plán budovy ručně je na čtvrt hodiny, pokud nepotřebuješ upravovat velikost.
Autorská citace #94
2.12.2020 15:59 - Jerson
Hm, pauzák - to je hodně oldschool, to by mohlo jít :-)
Vyzkouším a dám vědět, jak jsem byl rychlý. :-)
Autorská citace #95
2.12.2020 16:09 - sirien
mfg, to je fakt archaismus jak z dvacátýho století.

Vem Photoshop, udělej sérii kroků s poštelovánim kontrastů a saturací a podobnejc hovadin. Nemusíš blbnout s žádnym překreslovánim a když si ty filtry uložíš tak lze provést opakování dle potřeby.

EDIT: ano, má to nějakou počáteční investici do naučení se postupu, ale zrovna v tomhle případě neni nijak kritická a čas ušetřený na focení, tisku, překreslování etc. to bohatě vrátí.
Autorská citace #96
2.12.2020 16:24 - Šaman
Tak ta rada je od fantazáka, no. Hraju dobu, kde se plánky jeskyň ještě nedaly stáhnout digitalizované v každé slušné krčně s wifinou… ;)

Ne, jde o to jestli ta mapa má být herní předmět (nebo aspoň na pomezí), nebo jestli jde jen o to, aby hráči měli představu. Nevím jak ty Jersonovy náčrtky co má dispozici vypadají. Chápu, že dávat hráčům upravený plánek z nějaké učebnice archeologie, bude spiš rušivé, zvlášť in-game ("těch teček s čísly si nevšímejte, to jsou místa nálezů archeologických artefaktů"). Ale překreslit to je většinou rychlé a navíc to vypadá jako in game předmět.

Jinak samozřejmě výhoda map na počítači je jejich recyklovatelnost a obnovitelnost. Mapu světa překresluji a doplňuji už 20 let a na počítači mohu postupně vydávat nové verze, nebo nahrazovat poničené. Kdyby to celé bylo v ruce, tak ta mapa už opravdu nevypadá hezky a držela by pohromadě jen na izolepách…
Autorská citace #97
2.12.2020 16:52 - Jezus
Za herní předmět určitě palec nahoru. A rovnou bych to prohnal kopírkou (je-li), ať na jeden mohou čmárat dle libosti při plánování a druhý zůstane čitelný :-)
Autorská citace #98
2.12.2020 17:09 - LokiB
Dopracoval jsem se od pauzáku k následujícími postupu:

1. dohledám si příslušné obrázky na netu (pinterest, devianart, google, ...), tedy třeba plánek hradu, kláštera, hospody, vězení, pevnosti, města, podzemí ...

2. vyberu si nějaký/nějaké, které nejvíce odpovídají mojí představě daného místa.

3. stáhnu si je a v GIMPu si je s pomocí grafického tabletu a stylusu upravím. V podstatě jako přes pauzák :) jen je to místo pauzáku "nová průhledná vrstva", do které si to překreslím.
A pak doplním, upravím, dle potřeby a chutě.
Často to používám i v případech, kdy původní obrázek je malý a já ho chci větší, ale zároveň mi vadí, že by byl "kostičkovaný".


Výsledek je ... no hele, nikoho to neoslní, někdo se ušklíbne, ale pro mě při GMování to funguje.
Autorská citace #99
2.12.2020 17:25 - LokiB
Přidám pár ukázek. v některých i s původní předlohou. Jak jsem psal, neoslní to, mě ale ta samotná činnost baví ... krásně neužitečná :)

Šelmbersko na Mladovožicku


Původní DND mapa vily


Mapa Sanatoria vytvořená z DND mapy


Městečko Kötzting na mapách googlu

Městečko Kötzting v Německu


Praha Hradčany


Praha 1444


Plánek Johanitské pevnosti v Akře - originál


Plánek Johanitské pevnosti v Akře - herní


I. vojenské (josefské) mapování - Čechy, mapový list č.120 - Manětínsko

Manětínsko 1444


Opatovický klášter


Podzemí čarodějovo


Hostinec Šatlava - vytvořeno v 3D HOME CREATOR
2.12.2020 18:59 - Jezus
Když on tablet a stylus je o něco dražší než pauzák...

Ale jinak jo, v zásadě máš pravdu. Pokud jde o úpravu stávajících půdorysů, plánků a tak, tak na to stačí v zásadě pár nástrojů v Photoshop-like programech a nejsou ani moc těžké, i když nějakou dobu trvá je "dostat do ruky". Pak ale dostaneš přesně to, co chceš a vlastně při kreslení promýšlíš, proč tam kreslíš (kopíruješ) zrovna tohle.

Mě obtahování mapy brzy čeká - akorát bez toho tabletu. Na druhou stranu to budu spíš "vybarvovat" razítky, sám jsem zvědav, jak to bude vypadat...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22879505157471 secREMOTE_IP: 3.238.174.50