Kouzlo na úkor zdraví

Možný doplněk pro DnD kouzelníky. Zoufalé situace si žádají zoufalá řešení, aneb když je kouzelník ochoten obětovat i své zdraví...
Napsal Geralt
Onehdy jsem uvažoval o dobrovolném-doplňkovém pravidle pro kouzelníky ve DnD. Celá úvaha se odvíjí od základního principu sesílání kouzel. K provedení zaklínadla je třeba nemalé energie – jak duševní, tak v důsledku i tělesné. Není tedy tajemstvím, že s každým seslaným kouzlem čaroděj ukrajuje ze svých sil, až dosáhne stavu, kdy je natolik unaven, že si musí před dalším kouzlením na čas odpočinout.
Vkrádá se mi ovšem otázka: co by se stalo tehdy, kdyby se čaroděj vyčerpaný na hranici svých běžných možností, pokusil začarovat kouzlo "nad rámec"? Tedy když už všechna "povolená" využil? Z logiky věci mi připadá, že další vypětí sil už zavání hazardováním s vlastním zdravím a následky nemusí být daleko…
Princip doplňku aneb nic není zadarmo
Mág (pouze wizard), který ve hře už použije všechna svá připravená kouzla, by mohl zakouzlit další – "nad rámec". Ovšem za každou výhodu se musí zaplatit. Za každou úroveň požadovaného kouzla by tak musel obětovat 1k4 životů (nebo odpovídající HD). Tudíž čím náročnější zaklínadlo, tím také riskantnější pro sesílatele, protože s trochou smůly by následky mohly skončit i smrtí.
Například: Ollothar je mág 5. úrovně a má celkem 17 životů. Rozhodne se seslat "nad rámec" Ohnivou kouli, ale přitom utrpí 3k4 zranění (a protože má pech, bude to za 10). Rázem tak ztratí přes polovinu svého zdraví. Za předpokladu, že Ollothar byl předtím nezraněn, může to být vcelku výhodný obchod. Ale taky nemusí, protože co když za rohem čeká skřet, co jej pak sundá jedním šípem? Nemluvě o tom, jak by to mohlo dopadnout, kdyby zariskoval a kouzlo seslal už trochu zraněn…
Pojistka druhá: Pouze kouzla dříve připravená
Další pojistka proti nadužívání se skrývá v tom, že takto "nad rámec" lze seslat jedině to kouzlo, které měl mág připravené na ten den (a už ho použil). Jednak podmínka vychází ze samotného principu, jak kouzla v DnD fungují. Žádný kouzelník (wizard) neumí provést kouzlo jen tak z fleku, aniž by si jej předem nachystal. Je třeba si jej pečlivě nastudovat a vytvořit si tím v mysli nachystaný obrazec, jenž se pak aktivuje příslušnými slovy, gesty atp. Po provedení "obrazec" z čarodějovy mysli zmizí. Aby však šlo použít toto doplňkové pravidlo, předpokládejme, že obrazec kouzla nezmizí zcela, ale zanechá v čarodějovi mysli určitý otisk. O tom více dál.
Příliš velká výhoda?
Druhý argument je ryze technický. Možnost seslat jakékoliv známé kouzlo ze spellbooku dává čaroději v určitých situacích příliš velkou sílu, kterou částečná ztráta zdraví nevyváží. Opět na ilustraci:
Ollothar se v hostinci dostal do pěkných potíží. Když si u hospodského objednával pokoj, kde by si odpočinul a po náročném dni načerpal síly, poznala jej jedna místní děvečka s děckem v náručí. Obvinila jej, pochopitelně nahlas a bez okolků, na celou krčmu, že je otcem dotyčného batolete. Inu, mladická nerozvážnost dohnala čaroděje v nejméně vhodný okamžik. Vesničané, toť se ví, nespokojeně mručí a vrhají výhružné pohledy směrem k mágovi. Dívčino početné mužské příbuzenstvo se bez otálení sune k Ollotharovi. Několik vytasených dýk dává tušit, že urážka cti sestry nedopadne pro mladého záletníka bez následků…
V této situaci by bylo pro hráče velmi výhodné "nad rámec" seslat co nejvhodnější kouzlo ze spellbooku (třeba Neviditelnost) a vypařit se pryč. Ztráta 2-8 životů je sice trochu nepříjemná, ale co je to ve srovnání s tím, co by se Ollotharovi přihodilo jinak? Lze si jen domýšlet krutost a rafinovanost pomsty rozzuřených příbuzných. Jinými slovy: hráč zčistajasna dostal šanci vyřešit celý (DMem pečlivě upředený) problém jednoduchým "trikem". Což není fér.
Fér to může být jedině tehdy, pokud by už Ollothar měl pro ten den nachystanou (a použitou) např. tu Neviditelnost. Vidouce jaké nebezpečí mu hrozí ze strany pomstychtivých vesničanů, zkrátka se odváží zariskovat. Soustředí veškerou svou energii k zachycení "zbytkového" obrazce kouzla, který již ten den měl v mysli a použil. S nemalou námahou (ztráta části zdraví) se mu povede vybavit si přesný sled gest, intonaci zaklínadla a kouzlo sesílá.
Pojistka třetí: Neúplný účinek
Poslední zabezpečení proti nadužívání se nabízí v tom, že kouzlo "nad rámec" by nemělo plnohodnotný účinek. Ostatně z nastíněného principu vychází, že je to spíše takové zbytkové, zmobilizované kouzlo. Proto je vcelku vhodné, aby mělo i odpovídající efekty – např. zkrácená doba trvání, slabší účinek atd. Přece jen, kouzelník do jisté míry vyvolává obraz zaklínadla naslepo, pracujíc s tím, co vyždímá ze své paměti – a byl by skoro zázrak, kdyby tak dokázal seslat kouzlo naprosto bezchybně.
Zajímalo by mě tedy, co si jako zkušenější hráči o takovém doplňku myslíte, zda se vám taková myšlenka zdá užitečná a byli byste ochotni ji zakomponovat do svého dobrodružství. Nebo naopak zda je to šílenost a nesmysl, či co by chtělo doladit…
Napsal Geralt 03.06.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 31 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18531179428101 secREMOTE_IP: 54.161.91.76