Narativní hraní s tarotem (+Engel)

Obsah tohoto článku jsou vlastně tři v jednom: zároveň to je návod (systém?) k narativnímu hraní za pomoci tarotu a postav jednoduše shrnutých na pár kartičkách, zároveň to je scénář ke hře Engel, kterou jsem odehrál jako ukázkovou na podzimní Dálavě 2012 (článek je rozdělen tak, aby případné herní spoilery zůstaly skryty) a zároveň jsou v něm popsané herní techniky, jenž lze uplatnit i ve vaší běžné hře. Doufám, že aspoň něco přijde vhod :)
Článek vložil sirien | CC Attribution Sirien
Obsah článku:

Obsah

Pro snazší orientaci první (tato) strana obsahuje úvodní stručné shrnutí postupů, které jsou podrobně rozepsány na straně druhé. že by toho bylo příliš :)
Druhá strana tohoto článku obsahuje kompletní popis herního přístupu a stylu který je proložený mnoha příklady a zkušenostmi z hraní - ty nejsou nutné k pochopení věci, ale mohou přijít vhod. Celkově je dost rozepsaná, protože jsem nechtěl vynechat nic, co by pro vás mohlo být důležité.
Na třetí straně najdete připravený scénář k ukázkové hře Engel


Předmluva

Na úvod bych se rád vrátil na úplný začátek věci. Celý obsah tohoto článku vzniknul, když jsem rozvažoval, jakou ukázkovou hru vést na srazu na Dálavě na podzim 2012. Nechtělo se mi připravovat Mage ani jinou relativně komplexní hru a ani jsem neměl moc náladu hrát něco gamistického - právě naopak jsem měl chuť spíše na něco narativního, trochu epického, hodně dramatického, co by bylo mnohem víc o společném vyprávění atmosferického příběhu než o pravidlech na sheetu a o kostkách.
Rozhodl jsem se vést Engel, zvláštně postapokalyptickou, možná trochu melancholickou a trochu hororovou hru odehrávající se v temném, upadlém světě, ve kterém naděje (alespoň z pohledu jeho obyvatel) ještě nezemřela. Engel je znám především v jeho d20 variantě v níž vyšel pod White Wolf studiem, nicméně původní německá podoba Engelu byla tarotová (bohužel vyšla jen v němčině a osobně ji neznám).
Není o mě žádným tajemstvím, že nemám d20 system v nijak zvláštní oblibě, natož lásce (ač se "doma" cítím poněkud ironicky právě zde na d20.cz); tentokrát se mi ale nechtělo hrát ani ve Soryteller systemu nebo Fate, mých jinak v současnosti "dvorních" systémech. Namísto toho jsem si v kontextu původního Engel vzpomněl na dřívější rozhovor s kamarádem o možnostech tarotu jako resolution mechaniky v RPG a řekl jsem si, že si pro tuhle hru nadesignuji a ozkouším vlastní (ne nutně nějak super originální) systém pro narativní hraní založený právě na tarotu. Přes určitá úskalí (v tomto článku již snad plně reflektovaná) se mi výsledek velmi zalíbil, takže jsem se rozhodl se s vámi o něj podělit (a svůj původní scénář k Engel k tomu přidat jako bonus, protože proč si jej držet jen pro sebe, když stejně budu potřebovat nějaké demonstrativní příklady).


Pokud již o Engel něco víte a nechcete si vyspoilovat jeho tajemství, nemusíte se bát. Článek je napsán tak, aby nic důležitého neprozradil (a když, tak dostanete jasné varování předem). Pokud byste si chtěli Engel podle zde nastíněného scénáře zahrát, mělo by vám k dobru posloužit i mé tehdejší shrnutí úvodu do celého prostředí Engel - Úvod do světa. Tolik na úvod a teď k věci:


Přístup ke hře

Tento přístup ke hře je určený pro narativní a dramatické hry s hráči, kteří se nebojí do hry kreativně vstupovat a přebírat i pravomoce, které jinak tradičně náleží Vypravěči. Herní obsah je tvořen především hráči, Vypravěč ustuje do pozadí, aby řídil především střih a gradaci příběhu a sloužil jako moderátor a dramaturg, který pomáhá skládat vstupy jednotlivých hráčů do celistvého příběhu. (Viz Filosofie hry)
Je velmi potřebné, abyste si před samotnou hrou ujasnili prostředí, v němž se bude hrát, téma, žánr a stylizaci hry (protože herní obsah budou tvořit všichni hráči - musí mít s čím pracovat, na co se soustředit, kam rozvíjet nápady ostatních atd.)(Viz Klíčová východiska)


Jak hrát

Struktura hry (scény a budování příběhu) se nijak neliší. Hra je nicméně tvořena především hráči - ideálně vypadá tak, že se hráči postupně střídají v plynulém vyprávění toho, co se děje a dělají, přičemž "si sami" automaticky řeší i části, které běžně doplňuje Vypravěč.
Úkolem Vypravěče je hru řídit - přenášet pozornost, střihat scény, atp. Sám do vyprávění vstupuje jen pokud hráčům dochází inspirace nebo pokud chce významně přenést pozornost nebo změnit herní téma (uvést nové, vygradovat jej atp.) a celkově by měl být jeho vklad menší, než u jednotlivých hráčů. Samozřejmě nadále z většiny řídí NPC, zejména ta která nechce nikdo jiný nebo ta, která jsou klíčová pro příběh (i když i ty mohou být částečně odehrávána hráči)(Viz Průběh hry)
Hráči mohou hrát jeden na druhého tak, že hráči jejichž postavy jsou mimo scénu či pozornost převezmou částečně "tradiční" roli Vypravěče a hráčům ve scéně tvoří opozici či prostředí. (Viz Já na tebe, ona na mě)

Tarot

Používejte umělecky bohatě vykreslené, trochu abstraktní karty (Viz Tarot jako zdroj rozhodnutí)
Kartu táhnete tehdy, když vám přijde, že se s ní hra stane plynulejší a vyprávění snazším. To obvykle znamená když: a) popis nebo protichůdné popisy dojdou do bodu, v němž není intuitivně zřejmé, co se má dít dál a dramaticky je přijatelných více výsledků, b) když jste v situaci, kdy by intuitivně měla postava selhat, ale chcete uspět i za cenu rizika, c) když chcete do slábnoucí hry vnést drama nebo vám již opravdu došla inspirace. Kartu táhne vždy hráč, nikdy Vypravěč. Vypravěč může k jejímu tažení vyzvat (Viz Kdy táhnout kartu & Pravidlo narativně tažené karty)
Kartu interpretujete na základě asociace - je jedno zda k jejímu názvu, okultnímu či domluvenému hernímu významu, podle obrázku nebo barvy. Vždy se tak děje podle pravidel dramatu a v kontextu situace, v níž jste (význam karet se tedy neustále mění). Kartu interpretuje (na jejím základě dále popisuje) přednostně hráč, jenž ji táhl, teprve pokud ho nic nenapadá tak jiný hráč nebo Vypravěč. Nenapadá-li nikoho nic, karta může být chápána jako "nulová" nebo se dá táhnout nová. Výjimkou je, táhne-li někdo kartu pro jiného hráče, aby jeho popis ovlivnil - pak kartu interpretuje přednostně právě popisující hráč (Viz Interpretace & Jedinečné karty & Pravidlo narativně tažené karty)
Tažená karta zůstává ve hře (popisuje se na jejím základě), dokud to jde a dává to smysl. Teprve při tahu nové karty nebo na konci scény se karta navrátí do balíčku. Všimne-li si někdo třetího tažení karty, tato se odloží na discard pack. Osmá karta na discard packu jej ruší a celý se vmíchá zpět do základního balíčku.(Viz Pravidlo narativně tažené karty)
Běžně by se karta měla táhnout jednou za 4-5 scén, na řešení konfliktů pak podle jejich rozsahu: až 2 pro malé konflikty, až 4 pro běžné, 5 a více pro ty největší. (Viz Tarot v akčním konfliktu & tarot v konfliktu hráčů)


Postava

Postava se popisuje pouze nejnutnějšími pro příběh důležitými charakteristikami. Ideální je zapsat si ji jen na malou kartičku papíru. Dva až čtyři rysy (archetyp, dovednosti, schopnosti...) bohatě stačí. Další důležité schopnosti je možné zapsat na další kartičky. Používejte velmi volné formulace - mají dávat inspiraci, ne mantinely. Kartičky jsou veřejné, ale mohou obsahovat rubovou stranu s tajemstvím nebo negativním rysem známou pouze hráči (vhodné na one-shot pro předpřipravené postavy)
Vše je stručné, dovednosti vyjadřují binární rys (postava umí něco, co jiní ne) nebo vysokou komparativní kvalitu (postava umí něco extrémně dobře). Cokoliv jiného je volbou hráče podle momentálního rozmaru a potřeby dramatu v průběhu hry. (Viz Postavy & Postavy v Engel & Dovednosti a schopnosti)


Vypravěč

Nesnažte se plánovat si vývoj příběhu, namísto toho si připravujte jen možné lokace a možné události a u každé si vytvořte několik variant podle gradace a účelu (pro vložení na začátku, ve středu či na konci příběhu atd.) Nechte hráče, ať si obsah vkládají a vykládají jak chtějí, dokud z toho lze tvořit celistvý příběh. Hlídejte pouze, že se hráči drží herních témat a rozvíjí je, namísto toho aby je tříštily nekonečnem nových podnětů. Namísto herního obsahu se soustřeďte na gradaci, atmosféru, tempo hry, střihy atd.(Viz Průběh hry & Jak vytvořit příběhovou osu & Předpřipravené scény a události )
Snažte se nerušit to, co hráči do hry vkládají, v případě potřeby to spíše upravte či re-interpretujte. Hlídejte, že hráči otevírající nové téma jej otevírají adekvátně aktuální úrovni gradace. Hlídejte počet témat ve hře - začne-li jich být příliš, propojujte je dohromady nebo ukončujte (Viz Jak komplikovat hráčské scény? & Jak vést hráče k dodržování gradace? & Moderování namísto vyprávění)

< Shrnutí >
Hraní s tarotem
Článek vložil sirien | CC Attribution Sirien 01.02.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 11 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17856621742249 secREMOTE_IP: 54.235.6.60