Mechaniky poprvé

V dnešním díle něco málo o mechanikách hodu a udělování zkušeností
Napsal Dalcor
Cadwallon: The Free City, Player's Handbook
Velice kvalitní RPG a výborná wargamingová nástavba?
Díl 3. – Herní mechaniky poprvé
Pokračujeme v našem představovaní Cadwallonu, dnes se vrhneme na mechaniky. Jak jsem řekl, mechaniky jsou různě poházené po celé knize, orientace je velice složitá a často nutí k listování, na druhou stranu jsou natolik jednoduché, že to listování po pár sezeních už nebude potřeba.
Nejdřív tedy základní hody kostkou. Cadwallon funguje na mechanice Hodnota schopnosti D6 + relevantní postoj. Hodnoty na kostce se nesčítají, ale počítá se největší hodnota, za každý další stejný výsledek se přičítá +1.
Ametyst, vlkenský svobodník, má 4 body v hodnotě sekání a jeho bojechtivost (Pugnacity) je 5. Rozhodne se dýkou zaútočit na nepřítele. Hází tedy 4D6+5. hod je 1, 2, 4, 4. Celkový výsledek hodu je tedy 4+1+5=10.
Většina akcí funguje na vzájemném ověření, nebo pevně stanovené Náročnosti. Ověření či Náročnost můžeme upravit tím, že si zariskujeme.
Funguje to takto: Náročnost při útěku před strážemi bude Vypravěčem stanovena na 5, postava ale raději zariskuje, aby jí nemohli trefit puškou. Rozhodne se tedy riskovat o X (X je mezi jednou a hodnotou potencionálu). Na útěk tedy musíme nyní přehodit 5+X. Pokud by po postavě stříleli, musí protivníci přehodit výsledek mého hodu včetně X. Rozhodnutí, zda jde zariskovat, je plně na Vypravěči, ale toto pravidlo bych striktně nedodržoval.
Je třeba zmínit, že neexistuje automatický úspěch, ovšem existuje i automatický neúspěch, když jsou všechny kostky s výsledkem 1.
Ještě bych měl narazit na dvě mechaniky, než se vydám dál, a to je Akční a Reakční záloha užívaná v rámci Opozičního setkání (Opposition). Opposition je definováno jako scéna, ve které dochází k překonání náročnosti, nastavené jinou osobou či skupinou osob. Opposition je například boj a skládá se z různě dlouhých kol. Na začátku si postavy rozdělí kostky, které jsou rovny jejich potencionálu do Akční a Reakční zálohy (action pool/Reaction pool). Tedy u nováčka ve Svobodné lize tři kostky. Akční kostky reprezentují možnost používání akcí, konání činností (jedna kostka – jedna činnost). Pak se zúčastnění seřadí podle iniciativy (podle počtu kostek v akčním „půlu“, pak jsou zde další různá kritéria). Následuje vyhlášení činností a akcí. Činnost je například pohyb, akce je například seknutí. Činnost nám vždy sebere jen jednu kostku ze zálohy za každou, kterou provádíme, oproti tomu cena za provedení akce, tedy ověření schopnosti, nesmí přesáhnout hodnotu schopnosti. Počet kostek, které si určíme k provedení schopnosti, pak určuje i náš hod XD6+Attitude. Na to se reaguje použitím kostek z reakční zálohy (ne na činy) například obranou. Vyhodnotí se situace (třeba hodem na poškození) a nakonec se vyhodnotí boj. Pokud nám zůstaly nám kostky v některé ze záloh, tak se tam kde, jich je víc, jedna odebere a začíná další kolo (rozdělením dalších kostek dle potencionálu a jejich přidání k zůstatku z minulého kola). Součet záloh nesmí přesáhnout potencionál postavy.
Náš vlken má potencionál 3, kostky si rozdělí 2 do AP a 1 do RP, během prvního kola má v dosahu nepřítele a vyhlásí na něj útok k tomu použije jednu kostku z AP, hází tedy 1D6+5. Výsledek porovnává z obranou nepřítele, který může reagovat hodem na obranu či úhyb. V případě zásahu si hodí na poškození (není ani akce ani činnost). Vyhodnotí se boj, vlkenovi zůstalo po 1 kostce v AP i RP, žádnou tedy neodebereme a na začátku dalšího kola si přerozdělíme další tři kostky.
Problém je ten, zda Opposition je jakákoliv situace, kdy dochází k interakcí s okolím. To nijak upřesněné není a asi to vykrystalizuje během hraní. Hodnoty schopnosti tedy nejen uvádí, jak jste v dané schopnosti dobrý, ale spíše mechanicky upravují horní mez její maximální použitelnosti.
Poslední důležitou částí je udělování zkušeností. Zkušenosti se udělují vždy jen v násobcích stovky a neexistují fixní částky (možná v příručce Vypravěče), v zásadě se udělují za dokončení úkolu. Žádné odměny za Role Playing nejsou zmíněny, za poražení protivníků (XP za kus) také ne.
Cadwallon má tedy jako hlavní odměnu udělování zkušeností a s tím spojený vzrůstající potencionál postav a jejich postavení ve městě. Zkušenosti jsou primárně na základě PHB rozdělováni za úspěšné dokončení úkolů (několik scén za sebou) a scén. Nejsou zmíněny odměny za hraní postav ani za porážení protivníků. Druhé zmíněné se spíše vztahuje k dokončování scén, kdy každé hraní v Opposition (viz. slovník) je onou mnou myšlenou scénou. Opposition, tedy „konflikt“, ovšem může zahrnovat jak složku zabíjení, tak hraní postav. Zkušenosti používáme k nákupu dovedností, odborností a znalostí, a tedy k pozdějšímu nákupu povolání, a tím pádem zvyšování potencionálu. Systém Opposition je tedy vzdáleně podobný systému Encounters v D20, ale spíše, než na likvidování překážek, se soustřeďuje na interakci s okolím a nemusí nutně být výhrou (v DnD se XPS udělují za DEFEATED encounter). Základním motorem systému je systém podobný DnD Zkušenosti --> Úroveň. Přesto zde je samotné „správné hraní“ vámi vytečkované postavy rozhodujícím prvkem v Opposition, za jejíž úspěšné odehrání se udělují zkušenosti. Hra neříká, co je správné hraní postavy. To záleží podle mého názoru na konsensu hráčů a Vypravěče. Systém tečkování dovedností a výběru povolání podle mě ale vede k tvoření si postavy na míru, buď podle principu Nástřel – Konzultace – Postava – Tečky, ale i obráceně Nástřel – Tečky – Konzultace – Postava. Opět příkladem mohu uvést geniálně vytvořenou a odehranou postavu podvodníka – miscreanta Branda. Postavu si Jiron udělal na míru a v dalších článcích si ji rozeberem. Motor systému je plněn budováním scén, kterému pomáhá celá řada sociálně - taktických mechanik.
Zatímco obecně budu hodnotit až v závěrečném článku, neodpustím si pochválit výbornou mechaniku riskování!
Naopak musím kritizovat nejasně napsanou část o zkušenostech.
Napsal Dalcor 06.05.2007
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.34021401405334 secREMOTE_IP: 34.204.194.190