Dreaming Cities

Díky Gaimanovi, či Mievillovi je Urban Fantasy na vzestupu. A Dreaming Cities je asi nejlepší výceučelové Urban Fantasy herní prostředí. Tentokrát se na něj podrobně podíval Dalcor
Napsal Dalcor
Žánr Urban Fantasy si nachází stále více a více nových obdivovatelů a čtenářů. O vzestup žánru Urban Fantasy na výsluní se asi nejvíce zasloužil anglický spisovatel a scénárista (komicsový i filmový) Neil Gaiman svojí nejslavnější knihou Nikdykde. Jenže kořeny Urban Fantasy můžeme vysledovat až do druhé poloviny 18. století, kdy nastupuje romantická literatura přímo v rozporu k osvícenecké literatuře. Za základní kámen UF lze považovat Alenku v říši divů Lewise Carrola, nebo Yankee z Connecticutu na dvoře krále Artuše jež je autorským počinem Marka Twaina. Kroniky Narnie, Kroniky Amberu jsou jen světoznámá veledíla která také nakročila na pole Urban Fantasy. Moderní UF se ale dá spojit s dvěma stěžejními díly: Moonheart Charlese De Linta a War of the Oaks autorky Emmy Bull. Nesmíme zapomínat ani ne gotický novodobý horor (Vampire Chronicles-Anna Rice) či knihy pro děti jako je Harry Potter, to vše je součástí Urban Fantasy. Formát které Nikdykde nabízí je úspěšně přejímán řadou dalších autorů, ať už je to Simon R. Green (Noční strana), nebo UnLundum od China Mievilleho. Urban Fantasy je druh subžánru Dobové fantasy. Dobová fantasy je taková která se odehrává ve světě, který je autorovy současný. Urban Fantasy se odehrává celé, nebo alespoň částečně v urbanistickém prostředí, kde se protagonisti střetávají s nepřirozenými zápletkami.
V prostředí RPG her je Urban Fantasy vysoce oblíbené. Podle autorů Dreaming Cities lze UF prvky vysledovat v Call of Ctulhu z roku 1981. Do subžánru dále spadá celá řada her, jmenujme alespoň ty známější: World of Darkness, Amber Diceless, Shadowrun, In Nomine, Unknown Armies a řady a řady dalších. Samozřejmě včetně GURPS. Jenže až do příchodu Dreaming Cities neexistoval systém, který by byl využitelný pro jakékoliv možné prostředí Urban Fantasy. Počínaje Alenkou a Konče Americkými bohy. Tedy s čestnou výjimkou jménem GURPS. S příchodem Dreaming Cities tak vypravěč dostává nástroj, se kterým dokáže vybudovat jakékoliv herní prostředí Urban Fantasy si jen bude přát.
Dreaming Cities má podtitul „Tri-Stat Urban Fantasy Genre“. Tedy žánrové prostředí Urban Fantasy systému Tri-Stat dX. O systému jsem mluvil v článku Tri-Stat dX: seznámení se systémem . Jedná se o jednoduchý dovednostní systém, jehož jádro je volně šířeno a který díky své víceúčelovosti je využíván ve všech herních produktech, kterým design vytvářelo zaniklé kanadské studio Guardians of Order. Tri-Stat dX je systém který je určen k přizpůsobení jakémukoliv stylu hraní a jakémukoliv hrdinskému nastavení. Základní mechanikou je hod 2dX, který využívá poměrně solidního rozprostření po Bellově křivce. X je rovno kostce mezi d4 – d20. Čím větší kostka, tím větší „míra hrdinskosti“ hry. Víceúčelovost, rychlá přizpůsobivost i intuitivnost systému nahrává jeho využití i mimo Urban Fantasy do dalších her. Systém se soustřeďuje především na mechanické stvoření titulní hráčské postavy. Jedná se o tradiční RPG systém, který nenabízí žádné moderní RP mechaniky ani mechaniky pro podporu příběhu. Jak jsem řekl klade důraz na kvalitní herní přípravu ve smyslu kvalitní přípravy postav. Z toho důvodu je většina herních mechanik zaměřená tímto směrem. Dreaming Cities pak toto holé jádro přetváří do prostředí Urban Fantasy. Nejedná se o nic specifického, jádro systému je připravené samo o sobě k vedení hry s malým omezením v jakémkoliv prostředí. Zde je však systém implementován a vysvětlen v souvislosti s Urban Fantasy. Mezi dalšími herními prostředími Tri-Stat jako je cyberpunkové Ex-Machina, machiavelistické fantasy Hra o trůny, či aztécké fantasy Tekumel bude zásadní rozdíl snad jen ve výčtu a definici dovedností a magie.
Když jsme u té magie – zrovna řešení magie v Dreaming Cities mě trochu zklamalo, není příliš jasné a je to trochu postavené na systému Dodělej si sám. Nabízí několik přístupů k magii a je jen na hráčské družince aby si vybrali svůj přístup a implementovali jej do hry. Magie je podle mě rozhodně nejslabším článkem nejen Dreaming Cities ale Tri-Stat dX vůbec protože prostě není designovaná a je třeba se jí zaobírat a vyvažovat sám.
Stejně jako v jádru systému autoři Dreaming Cites a Tri-Stat dX nerozkazují jak to musí být. Samozřejmě mechaniky mají určité rozsahy a přesně určené hodnoty, přesto ty jsou natolik volné, že je ponejvíce na hráči a vypravěči aby si sami určili výsledky testů a řešení konfliktů. Zdá se vám to složité? Ani ne – tím že je hra založená na definování hráčské postavy je hráčům ponechávána velká volnost ve vysvětlení a používání dovedností. Výhoda systému spočívá v HMM Hodnotě Modifikátorů Moci anglicky PMV – Power Modifier Value. Tyto body si hráč při rozebírání atributů (nadpřirozené i obecné schopnosti) napevno přiděluje k jednotlivým schopnostem. Tyto PMV pak umožňují zásadně posílit tyto schopnosti. PMV se přidělují ke čtyřem atributům schopnosti jako je dosah, nebo objem. Tím se vytvářejí zcela specifické postavy. Zatímco jedna se stejným počtem v dovednosti teleport dokáže poslat jednu postavu na Měsíc, tak druhá dokáže poslat 10 000 lidí jen do vedlejšího bloku. Jedinečnost postav a tedy i velmi vágní designování výsledku PMV dává Dreaming Cities nádech jedinečnosti a nabízí hráčskou iniciativu při určování výsledků efektu jejich atributů. Jak jsem řekl, Dreaming Cities nenabízejí žádné mechaniky podporující hráčské pravomoci, nebo čistě RP mechaniky ať si pod tím představíte cokoliv.
Kromě selekce a úpravy dovedností je neméně důležitým prvkem příprava jakýchsi archetypálních povolání v Urban Fantasy. Jsou to šablony již nadesignovaných hráčských postav či NPC pohybující se v rozmezí 5-60 bodů. Je jich minimum a jsou spíše určené jako vzory možné tvorby postav.
Až do této části je Draming Cities prostě aplikací RPG systémového jádra. Aplikací zajímavou, nicméně pořád se jedná jen o Urban Fantasy systém bez kořenů. Druhá a podle mě nejdůležitější část hry je věnovaná trojici herních prostředí a řízení hry v prostředí Urban Fantasy. Tato prostředí fungují nejen samostatně, ale ještě lépe jako vzorová linie pro tvorbu zcela vlastních a unikátních RPG her. Tři prostředí – The Nightmares Chronicles, The World at Twilight a the Small Folk nemají mezi sebou nic společného. Small Folk vychází z keltských mýtů o domácích skřítcích, Nightmare Chronicles je o válce lidstva proti démonům a konečně The World of Twilight je nejblíže klasické, snad až „noir“ gaimanovské UF.
Dreaming Cities nám nabízejí vysoce kvalitní nástroj ke ztvárnění specifického subžánru fantasy. Samotný dovednostní systém nikde nepřekáží. Díky tradičnímu zpracování ponechává, nebo spíše nediktuje vypravěči způsob hraní. Jeho víceúčelovost pak hráč ocení, pokud nechce z každým jiným prostředím šprtat nový systém. Svojí jednoduchostí a intuitivností hravě překonává jiné generativní systémy jako jsou varianty d20, či GURPS v jejich základní podobě. Nepřehání to s množstvím mechanik pro každé uprdnutí a spoustu rozhodování a detailů přenechává na domluvě mezi hráči. Nabízí jednoduché přizpůsobení jakémukoliv stylu i jakémukoliv prostředí.
V neposlední řadě může Dreaming Cities být základem a středobodem studia stále více oblíbenějšího žánru Urban Fantasy, neboť herní prostředí Guardians of Order nabízejí nejen samotná pravidla ale do hloubky rozebraná žánrová pravidla a přehled vývoje žánru literárního i herního.
O kvalitě systémové i autorské svědčí řada cen které systém i GOO obdrželo. Bohužel nekoncepční marketingově-ekonomická práce způsobila že studio zkrachovalo.
Napsal Dalcor 04.09.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 49 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14705085754395 secREMOTE_IP: 54.196.47.128