Před vydáním Dragon Age Complete Edition

Nová knižní edice Dragon Age Core Rulebook klepe na dveře, tak se podívejme zda stojí za to
Napsal Dalcor

V letošním roce nás Green Ronin chystá oblažit novou, kompletní edicí Dragon Age RPG. K dispozici už je PDF verze, ale vzhledem k ceně je pro mě nezajímavá a počkám si až na tu papírovou. A nechám se i překvapit zda pozměnili pravidla tak jak níže doporučuji

U nás doma Dragon Age a Mass Effect dominují PC hraní od příchodu Dragon Age: Origins jsme nakonec sáhli i po stolní verzi a teď se „těšíme“ na novou verzi. Nicméně naše úroveň očekávání je přímo úměrná tomu, zda tvůrci přijdou se změnami a opravami. Berte tento článek jako úvodník do PnP hraní Dragon Age. Seznámím vás se starší edicí pravidel a podíváme se, co musí designéři změnit, aby hra byla mnohem zajímavější. Na následujících řádcích zmíním pravidla „as-written“, ne house rules.


Stará edice sestává ze třech setů, které podobně jako staré Dračí Doupě postupně otevírá před hráči nová a nová pravidla. Ostatně srovnání s Dračím doupětem je více než na místě, protože Dragon Age je opravdu velmi jednoduché RPG ve svém settingu a zároveň má trochu old-schoolový design. Nejvíce se budete ptát: „Ve které hře jsem tato pravidla viděl?“ A bohužel tuto otázku bude následovat druhá: „Proč to vlastně upravovali, vždyť to zkazili.“


Hra je velmi jednoduchá, alespoň pro hráče. Máte sadu osmi základních vlastností, každou akci, kterou provádíte (a ta požaduje hod kostkou) ověřujete hodem 3D6 + vlastnost vs. Náročnost, nebo vzájemným ověření. S postupy na úrovně si můžete k jednotlivým vlastnostem vybírat z desítek zaměření, to vám přidá bonus +2 k ověření. Jedna z kostek, kterou házíte, je kostka dračí. Ta určuje kolik stunt pointů máte, pokud hodíte na 3D6 jakýkoliv double. Stunt pointy pak používáte v boji k zvláštním efektům, můžete za ně koupit větší zranění, sražení protivníka, další útoky a podobně. Stunt pointy tedy simulují kritické útoky a bojové odbornosti, tak jak je známe třeba z d20 a podle povolání máte k některým typům stuntů levnější přístup. K tomu se vrátím v boji.


Hra je klasická Class and Level, kdy po výběru rasy, povolání a původu postavy se vlastnosti určí náhodou (můžete zaměnit jeden pár, například když hodíte na Sílu 3 a na Magii 6 a jste válečník, tak si je prohodíte). Ostatní pravidla pro původ postavy (původ je třeba mág z kruhu, nebo avvarský horal) jsou částečně náhodné a částečně stanovené. Povolání jsou tři, Zloděj, Bojovník a Čaroděj tak jako v CRPG. Jejich diverzifikace je dána náhodností tvorby postavy, původem a konečně později specializacemi. Nicméně páteř zůstává stejná. Různorodost spočívá jen v tom, zda skončíte jako bojovník tank/dps a to podle talentu na bojový styl. Čaroděj může být léčitel/kontroler/damage a liší se kouzly. Zloděj se rozlišuje opět bojovým stylem na střeleckého a na toho bojujícího na blízko. Na nějaké řádění s tvorbou a levelováním postavy zapomeňte. Jak jsem řekl – jednoduchá pravidla.


Nejsem zastáncem náhody pro tvorbu postavy, nicméně pro někoho to může být zábavné, likviduje to určité stereotypy a archetypy. Proto set 2 nabízí point buy jak vlastností, tak i nákup výhod plynouccíh z původu postav.


Levelování je celkem standardní kdy dostáváte především body k vlastnostem, nová zaměření, dostáváte nové, nebo zlepšujete staré talenty. Mág dostává kouzla. Sem tam dostanete novou zvláštní schopnost a koneckonců si můžete vybrat specializaci, jako je třeba Grey Warden.


Hra nemá žádné speciální roleplayové mechaniky, prostě jednoduché RPG ze staré školy. Až sem je vše v nejlepším pořádku. A pak příjde boj.


Nevím, zda je chyba ve mně, nebo špatně čtu pravidla. Nicméně boj je nevyvážený, špatně designovaný. Na útok ověřujete buď sílu, nebo obratnost, podle toho jakou používáte zbraň. V pořádku.


Problém nastává s tím, jak to funguje. Hodíte vlastnost, přičtete zaměření a porovnáte s protivníkovou obranou. Pokud jste zasáhli, hodíte zranění, zbroj sníží zranění a jedeme dál. Problém je absolutní nevyváženost. Obrana je obecně velmi malá (10+Obratnost+Štít). Útok je 3d6 (average 10)+Focus+Vlastnost. Vzhledem ke Gausově křivce rozložení pravděpodobností a hodnotám pro boj jsi většinou na nějakých 14-16, což říká, že většinou zasáhneš. Obrana je statické číslo, útok také a je modifikován pouze zvýšením příslušné vlastnosti. Dá se říct, že tedy Obrana má na celý boj minimální vliv. Pak přijde na řadu zranění – jiné než lehké zbraně působí větší zranění, řekněme 2D6-3D6+vlastnost. Jenže zloděj má pouze lehké zbraně obecně s 1d6+vlastnost zraněním. Zbroje snižují zranění v hodnotách od 3 do 10. Bojovník obecně dostává bonusy ke zranění, Zloděj k útokům a k překonání téměř zbytečné obrany. Například Bojovník dostává jako první zlevněný stunt point +1D6zranění, zatímco zloději je zlevněn stunt snižující snížení zbroje o polovinu. Podívejme se na to v průměru. Pokud bojovník zasáhne oponenta v lehké zbroji, uděluje až 3D6+4 zranění – 3 za Damage Reduction. To je 14,5-3=11,5. Zloděj udělí 1D6+4 zranění, ovšem sníží zbroj na 2 = 5,5 zranění. A teď si vezměme cokoliv v kroužkové zbroji, zloděj neudělí nic, zatímco bojovník okolo 5 zranění.


Stunt pointy boje brutálně zrychlují, ale zatímco sčítat stunt pointy za snížení damage redaction nejde, vyšší zranění lze. Backstab nic neřeší, protože tak jak je napsaný, ho zloděj použije jednou za boj, případně cca každé 3. kolo. S čarodějem mám pouze omezené zkušenosti, ale spíše se blíží bojovníkovi, než zloději, a to především proto, že může kouzlem obejít zbroj a tedy dává plné, i když malé zranění. Místo útoku ovšem musí nejdříve úspěšně seslat kouzlo a oponent má často záchranný hod. Zloděj si svoji bojovou neschopnost vynahrazuje chmatáctvím a lupičskými dovednostmi. Nicméně pokud vyváženost v boji je to co hledáte zkuste jinou hru. V CRPG Dragon Age Origin byl rouge se dvěma zbraněmi jeden z nejdrsnějších zabijáků. Bohužel boj se dvěma zbraněmi zde pouze zvyšuje o 1 útok a obranu, později pak zlevňuje stunt umožnující extra útok za kolo a až na levelu 5 dostanete jeden jediný útok s polovinou aplikované vlastnosti jako bonus. Tj nedostanete se nad 1d6+1/2 vlastnosti. Zůstává ovšem problém s Damage Reduction.


Boj rozhodně není gritty, sice v naprosté většině bojů budete zasahovat oponenty, ale budete pořád a dokola mlátit do jejich zbrojí, protože monstra mají spoustu životů. Stunt systém boje zrychluje (bonus 6D6 DMG už je pořádná rána), ale když stunt pointy nepadají jsou boje chvilkami i zdlouhavé. Ovšem padají docela často. S tím je spojeno i to, že hra nepomáhá vypravěčovi budovat boje a protivníky. Hra nabízí bestiář a vy si s ním poraďte jak uznáte za vhodné, což v okamžiku kdy není se od čeho odchytit je velmi složité vytvořit vyvážený boj. Neexistuje žádní zjednodušení tvorby NPC, nebo nějaké vzorové NPC. Prostě si naházejte celou postavu. Na přípravu je hra velmi náročná.


Poslední bod, který bych vypíchl je ten, že hra se nazývá DRAGON AGE. Nicméně z počítačové hry si hra bere pouze pozlátko. Fluff je rozdělen do třech knih, v prvním setu je pouze Ferelden a obecně svět na 7 stránkách. Ani ostatní knihy, moc informací nepřináší. Ani mechanicky se hra Dragon Age Origin, případně pozdějším dílům moc nepodobá, pryč jsou speciální útoky, dovednosti, permanentní kouzla, stamina apod. Bez znalosti počítačové hry, či jejího prostředí /Dragon Age Wiki, nebo World Of Thedas vol.1 a 2) je zasazení do světa téměř nemožná. Publikovaná dobrodružství vás hodí doprostřed akce, a pokud jsi nehrál CRPG tak můžeš mít problém.


Ačkoliv Dragon Age přináší klasické tolkienovské fantasy prostředí, přináší ho v rozhodně zcela odlišném a dost neutěšeném prostředí. Rozhodně je drsnější než Zaklínač a jeho svět a označení pro CRPG jako Dark Fantasy sedí – na rozdíl od stolní verze.


Závěrem Pro


  • Jednoduchý intuitivní systém
  • Dragon Age prostředí
  • Druhý dech – po boji pauza na cigáro doplní HP a Manu
  • Stunt Pointy – zde jsem pro na druhou, do hry to přináší zábavu a nápad

Co zlepšit


  • Je třeba zcela redesignovat boj, který je nevyvážený
  • Talenty si zasluhují větší pozornost a kreativitu než jen cop+paste
  • Dát vypravěči nástroje zjednodušující jeho práci
  • Zlepšit fluff pro nehráče CRPG (jsou tací vůbec?)
  • Magie by zasloužila zušlechtit, je příliš omezená na pár kouzel, není vůbec zajímavá
  • Propojit PnP a CRPG verzi – alchymie, jedy, pasti, stromy dovedností
  • Stunt Pointy – většinou se zvrhnou na Extra Zranění, Extra Útok – chce to něco navíc jako třeba riskování v Cadwallonu a bojové manévry v Pathfinderu, postupem času jsou sterilní

Proti


  • Dark Fantasy je prostředí Dragon Age, samotná PnP verze grim’n’gritty není
  • Nevyváženost boje
  • Two weapon fighting

V současné době existují house rules pro Dragon Age, přibližující hru počítačové verzi. Use your Google Fu pro Dragon Age Esoterica. Fluff si pak najdete na Dragon Age Wiki, případně v nádherných publikacích World of Thedas od Dark Horse. Pokud vám nevadí problém s bojem, který se dá celkem jednoduše houseruleovat je Dragon Age perfektní RPG pro úterní odpoledne, nebo víkendové hraní. Má velmi nízký práh vědomostí, rozhodně není Rules Heavy, je velmi intuitivní. Stunt pointy jsou skvělý nápad zasluhující další pozornost. A koneckonců houseruleování je jednoduché. Fanouškům CPRG doporučuji si hru alespoň vyzkoušet.


Napsal Dalcor 02.06.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 31 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12962198257446 secREMOTE_IP: 18.97.9.170