HeroQuest

HeroQuest je fantasy RPG odehrávající se ve světě Glorantha. Nabízí poměrně epické hry s docela abstraktními pravidly a velmi mýtickou vizí prostředí.
Napsal Alnag

HeroQuest

Robin D. Laws a Greg Stafford

Issaries, Inc., 2003

Nedlouho po vydání původního Dungeons & Dragons vyšla i hra RuneQuest, odehrávající se v mýtickém světě Glorantha vytvořeném Gregem Staffordem. Rychle se stala druhou nejpopulárnější fantasy RPG. Ty časy jsou dávno pryč, ale v roce 2000 byl tento svět oprášen a vznikla nová hra - Hero Wars. Byla však uspěchána, aby zachránila vydavatele před krachem a v důsledku toho promořená chybami. Proto o tři roky později vyšla její opravená verze nazvaná HeroQuest...

První dojmy

Na první dojem upoutá naprosto otřesná obálka. Kdybych nevěděl o čem zhruba to má být, a neviděl jméno designéra na obálce, v tenhle okamžik bych knihu odložil. Obálka je nevkusná, neladí ani s obsahem, ani s vnitřními ilustracemi a dělá hře medvědí službu.
Sazba knihy je také nevšední - svou všedností. Je relativně jednoduchá, hodně staví na kontrastu černé a bílé, runových symbolech všude možně, dramatickém fontu a působí na mne "učebnicově", zvlášť všemožnými boxy, doplňujícími textíky a tak podobně. Alespoň, že k tomu docela ladí ilustrace. Ale pojďme se raději podívat na to, o čem to je...

O čem to je?

Glorantha je zdánlivě fantasy svět doby bronzové. Už to dává znát, že to nebude běžná fantasy, na jakou jste zvyklí. Původní autor Gloranthy Gregem Stafford vyždímal z Campbellova Hrdiny Tisíce tváří (odborné publikace o společných rysech mýtů) co se jen dalo. Starověké eposy trčí svoje růžky naprosto všude - svět je plochý jak těsto na pizzu a obklopený nekonečným mořem. Budete-li o to usilovat, můžete se proplížit i do podsvětní říše mrtvých, kudy v noci putuje Slunce, aby druhý den znovu vyšlo na východě. Celé je to přiklopené nebeskou bání a všichni ti bohové, bůžci nebo duchové nejrůznějších míst jsou skuteční a pohrávají si se světem lidí právě tak, jak se o nich traduje v antických bájích.
To ale není všechno. To je teprve začátek. Tam, kde čekáte elfy jako z Tolkiena, najdete elfy, kteří jsou mobilními, inteligentními rostlinami, zatímco trpaslíci jsou doslova z kamene. A ano, jak jste možná slyšeli, jsou tu také antropomorfní kachny. Není jich mnoho a je jimi dost opovrhováno, takže to není nějaká světohybná síla, ale jejich samotná přítomnost... může být to, co rozhodne tuhle hru vyzkoušet (a nebo zahodit).
Ale to pořád není vše. Zapomeňte na Tolikenovskou fantasy, protože Glorantha je sud se střelným prachem, který se už už chystá vybuchnout. Prastaré síly se probouzejí, dávné hrozby povstávají k životu a vleklé spory jsou vyhnány na samé ostří. Uprostřed toho všeho probíhá válka...
Tahle hra dává prostor všemožným dobrodružstvím, nicméně nejvíc se zaměřuje na období Hrdinských válek (odtud Hero Wars), kdy velké konflikty zmítají zemí. Těch je několik, ale hlavní se děje v Dračím průsmyku, kde civilizovaná Lunární říše zabírá země divokých Orlantských kmenů. Tahle hra není o "dobru" proti "zlu", ale o střetu kultur a způsobů života.
Glorantha není jen naší současností natřenou do magického hávu. Zdejší společnost a kultura je velmi důležitá. Utváří postavy a je zdrojem jak podpory, tak závazků. Je také mnohem primitivnější, než jste zvyklí. I když někteří žijí ve městech, většina je z vesnic divokých kmenů.

K pravidlům...

První netradiční věc na hře je tvorba postavy. Buď až během hry nebo na začátku si vyberete "klíčová slova" (kreativnější si z nich sepíšou krátký popis), která se týkají domoviny, profese a magie (každý vládne nějakou), což postavě otevírá přístup k určitým dovednostem s těmito slovy se pojícím.
Každé klíčové slovo a dovednost má pak určitou numerickou hodnotu. Zbytek je pak vlastně taková d20ka naruby. Jde o podhazování, kde čím menší číslo, tím lepší. 1 znamená kritický zásah a 20 kritické selhání. To zní moc jednoduše, než aby to byla pravda, co? Správně. Všechny hody jsou oponované, tzn. že vypravěč hází proti hráčům a lepší hod (obvykle, je to trochu komplikovanější) vyhrává. Postavy, kterým se v tomto ověření nezadaří, mohou utrpět "zranění" ve formě postihů k vlastnostem.
Kromě tohoto základního systému je ještě i rozšířený typ srovnání schopností (například v boji), který trvá několik kol. Každý hráč dostává body výhody na základě první použité schopnosti, které značí, jak dobře se jim daří. Ty jsou pak různě ztráceny či přenášeny od jednoho účastníka ke druhému na základě výsledku jednoduchých ověřování. Když body vyčerpáte, vypadli jste a utrpíte zranění.
Mezi další drobnosti hry patří Hrdinské body, které fungují trochu jako "zkušenosti", protože jimi můžete vylepšovat postavu, ale zároveň i jako "akční body", protože si jimi můžete pomoci při hodu a podobně. Také se tu hodně pracuje s kontakty, známostmi a tak podobně. A pak je tu magie, kterou do té či oné míry vládne v podstatě každý. Proto tu jsou pro jistotu hned čtyři druhy: teismus, animismus, čarodějnictví a prostá magie.

Sekce pro GMa

Jak už je asi známo, přikládám v každé hře velký význam oddílu pro Gamemastera (nebo jak mu říkají v narratora - vypravěče). V tomto ohledu hra nezklame, ač samotná kapitola o vyprávění je relativně krátká a obsahuje jen pár Lawsových klasických témat jako "ano, ale". To je ale proto, že zejména vypravěči je určena i kapitola nazvaná HeroQuesting, která je ostatně i v názvu hry.
HeroQuesting je jakýmsi středobodem úsilí vytvořit onu mýtickou atmosféru Gloranthy, je to nestandardní hrdinské dobrodružství v tom pravém smyslu. Je to magická cesta, jakýsi rituál, v němž vaše postavy rekapitulují a znovu sehrávají skutky jejich vyvoleného boha, svatého, velkého ducha či hrdiny. Skrze tuto nápodobu získají síly, magické předměty, reputaci a podobně.
Kapitola o dobrodružstvích je možná až moc skoupá v obecné části, ale o to roztomilejší v nástřelech konkrétních dobrodružství, které můžete rozvinout a které podtrhují specifický charakter tohoto světa.

Shrnutí

Pokud toužíte po skutečně netradičním fantasy, pokud vás fascinují antické mýty, pokud vás už Tolkienovy odvary unavují, pak zkuste tohle. Hra porušuje řadu zaběhlých schémat jak co se týče mechanických, tak i settingových prvků. Zpočátku může být obtížné přijmout hru jako celek, ale jestli jí přijdete na chuť, určitě si to velmi užijete.
A nezapomeňte na kachny!
Napsal Alnag 15.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 4 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19100999832153 secREMOTE_IP: 54.224.77.47