Spycraft 2.0
Alex Flagg, Scott Gearin, Patrick Kapera
Alderac Entertainment Group, 2005
Nejprve mi dovolte říct něco ke zmatení nepřítele. V roce 2001 vydala společnost Alderac Entertainment Group hru jménem Spycraft, samozřejmě v d20 systému. Hra to byla na tu dobu velmi inovativní a získala si renomé, které umožnilo jít ještě dál a výš, a vydat v roce 2005 verzi 2.0, která nabídla jako novinku nejen barevné ilustrace, ale i další inovace víc zásadního charakteru. To je i verze, kterou zde budu recenzovat - z PDF, protože Amazon tři měsíce sháněl, až nakonec nesehnal. Nyní nastane to zmatení. Připraveni? AEG prodalo práva na vydávání Spycraftu autorům, kteří si na to založili firmičku Crafty Games a fyzickou publikaci a distribuci jim zprostředkovává jiný velký hráč na d20 poli - Mongoose Publishing. Obratem také vydali dotisk Spycraftu 2.0. Sice erraty, ale zároveň zpět v černé a bílé a dražší; ten vyšel zcela nedávno. Tu tady recenzovat nebudu. Takže když jsme si odbyli prvotní klamný manévr, pojďme na samotnou hru.
První dojmy
Kniha je zase takový macek - téměř 480 stran plus kartičky manévrů (viz níže). Je plnobarevná se spoustou komiksově provedených ilustrací - ve stejném stylu jako na obálce - převzatých ze sběratelské karetní hry stejného jména. Přiznávám, že ačkoliv jsou mi tyhle komiksové kresbičky vcelku protivné, ke Spycraftu se to tak nějak docela hodí a vcelku solidně to ladí i s provedením sazby, tabulek a takových těch věcí okolo. Kniha možná není umělecky skvostná, ale je přinejmenším dobře sladěná.
O čem to je?
Spycraft je samozřejmě primárně špiónská hra, ale aspiruje na pokrytí širšího spektra žánrů a období. Dá se v ní hrát prakticky jakákoliv éra 20. či 21. století a nabízí možnost hrát post-apokalyptickou, akční, konspirační (onu vlajkovou špionážní), hororovou, odlehčenou (humornou), vojenskou, v blízké budoucnosti se odehrávající, pulpovou, gangsterskou či eventuálně i westernovou kampaň. Je však třeba říct, že tyto ostatní možnosti jsou jen velmi střídmě načrtnuty a v rámci d20 systému si pro řadu z nich dovedu představit daleko příhodnější varianty.
Pokud však toužíte hrát špiónskou hru s různými udělátky ve stylu Jamese Bonda nebo Mission Impossible, pak se Spycraftem zřejmě nemůžete sáhnout vedle. Zvláště Mission Impossible (seriál - u nás jako Nulová šance) je podle mého tou předlohou, kterou měli autoři před očima při psaní téhle hry. Všechno, co jste tam mohli vidět, je v téhle hře ošéfováno pravidly. Ale štěstí uděláte i v případě, že byste chtěli hrát něco ve stylu třeba Ghost in the Shell.
K pravidlům...
Je třeba říct, že tahle hra je fluffově dost strohá a pravidly je nabouchaná až po střechu. Spolu s Monte Cook's World of Darkness soupeří o titul nejvíce rules-heavy d20 hra všech dob. Pravidla jsou poměrně dost inovativní, tudíž vám ani znalost D&D moc nepomůže, což znamená hodně učení. Na druhou stranu pokud vás tenhle žánr láká, myslím si, že to bude stát za to.
Nehodlám tady probírat všechny rozdíly mezi výchozí klasikou (D&D) a Spycraftem 2.0 do detailu, tudíž tady jsou v bodech a detailně jen ty nejzajímavější.
- nepenalizovaný multiclassing
- žádné příležitostné útoky
- žádná CR, zcela jiný systém vyvažování střetnutí a udělování XP
- vitalita a zranění, tedy smrtelnější nebezpečí (známe odjinud)
- přepracované dovednosti (pospojované, zkombinované)
- akční kostky (podobné jako akční body jinde, ale s rozličnou hodnotou kostek)
- kritická minutí a selhání (a to nejen v souboji, ale v jakémkoliv ověřování)
- dramatické konflikty (mechanika pro dovednostní "souboje", jako je pronásledování, vyslýchání, svádění, atd.)
Ve Spycraftu je dvanáct základních povolání. Oproti třeba takovému d20 Modern jsou povolání velmi specifická a všechna se tak či onak vztahují ke špiónské práci. Od Advokáta, Průzkumníka, Muže mnoha tváří, Hackera, Infiltrátora, Řidiče, Vojáka, Zvěda, Vědce atd. Dobrá věc na povoláních ve Spycraftu je, že nemají hluché úrovně, každá něco přináší, na každé se můžete na něco těšit.
První skutečně zajímavá a nová věc jsou však "podzápletky". Jsou to volitelné možnosti hráčů vnést do příběhu vlastní prvky, a tak je také trochu řídit. Hráči si na začátku hry nebo v jejím průběhu vytvoří určitý počet obtíží, týkajících se jeho postavy, a GM jednu z nich během plnění mise aktivuje, přičemž hráč neví, která přesně to bude. Neztrácí se tak prvek překvapení. Obecné podzápletky, které hra navrhuje, jsou například Amnézie - na něco jste zapomněli, ale to něco nezapomnělo na vás, Pravá identita - používáte novou identitu, ale někdo z vašeho minulého života si na vás vzpomene a tak podobně.
Můžete si všimnout také toho, že dovednosti na výběr příliš neodpovídají, až na několik, standardnímu d20 výběru a jsou velmi specificky špiónsky zaměřené. Systém je v tomto ohledu velmi dobře podřízen zvolenému žánru. Staré známé dovednosti jsou často sloučeny pod jednu jako její konkrétní aplikace. Konkrétní aplikace dovedností pak mohou těžit z bonusu z jiné dovednosti (synergie) což činí ze hry drobné matematické orgie, alespoň zpočátku.
Snad až příliš urputná snaha nabídnout širokou paletu možností a nevynechat nic, co by mohlo být k užitku, se v plné míře projeví u odborností, stejně jako snad až přílišná řádovost a touha po uspořádání. Odbornosti jsou totiž rozděleny do kategorií, a každá kategorie čítá přinejmenším deset, mnohdy ale i víc odborností. Pokud jste odjinud zvyklí, že přinejmenším polovina odborností je bojová, tady je to jinak (ale i přesto je tu asi největší výběr bojových odborností, co znám). Jsou tu odbornosti týkající se štěstěny, pronásledování, kradmosti, udělátek, dovedností, životního stylu, terénu, špiónského řemesla, atd.
Darmo asi mluvit o tom, že by se špiónská kniha neobešla bez udělátek. Autoři si také myslí, že ne a proto jim věnují pěknou porci stránek, kde najdete myslím všechno, na co lze reálně pomyslet; oceněné, očíslované a připravené k použití. Všechno se dá různě kombinovat a vylepšovat, jak se na udělátka sluší.
Poté, co jste již zcela odrovnáni vyčerpávajícími přehledy, následuje relativně uměřená kapitola o boji, nepříliš vybočující ze zaběhlého rozsahu. Ale o mnoho zajímavější je až ta další, o dramatických konfliktech. Dramatické konflikty řeší situace, v nichž boj buď vůbec není účasten a nebo je jen jakýmsi průvodním jevem a ve skutečnosti jde o jinou strukturovanou a vyvíjející se činnost. Zde jsou připravena pravidla pro Pronásledování, Vymývání mozků, Hackování, Infiltrace, Vyslýchání, Lov lidí a Svádění. Dramatický konflikt probíhá v kolech, v nichž obě strany volí tajně (pomocí karet), které je přibližují či vzdalují cíli.
Sekce pro GMa
Sekci pro GMa přikládám u her zvláštní význam. Role GMa je v mnoha ohledech klíčová a péče, jakou jí autoři věnují, se může značně podepsat na výsledném dojmu z celé hry.
Ta trpí tím, co zbytek hry... ne snad, že by toho pro GMa bylo málo. Spíš naopak, je toho dost. A uspořádané je to s dokonalostí, kterou byste možná ani neočekávali. Jsou tu pokryty skoro všechny žánry, které by vám kdy přišly na mysl, s krátkými nápady, jak je uchopit. Stejně detailně a pečlivě - krok po kroku - je propracován i postup pro tvorbu mise (čtěte dobrodružství), tvorba cizích postav.
Všechno to může znít super. Je to uspořádané a je toho hodně. Ale tak nějak to člověka zavalí a nevíte, jak se s tím zpočátku vypořádat. Myslím, že začátečníka to může spíš rozhodit.
Shrnutí
Pokud máte rádi d20ku, hodně sčítání a špióny, je to hra pro vás. Pokud rádi zkoumáte různé možnosti d20 systému, tady najdete řadu zajímavých nových věcí. Jestli máte rádi jednoduché systémy nebo vám moderní prostředí a špiónská tématika nic neříká, pak raději sáhněte jinam.
Jedno nesporné pozitivum, které to má, je fakt, že po přečtení budete D&D považovat za velice rules-lite hru...