[Recenze] AS: Terra Nova

Recenze jednoho dalšího příběhu k Ashen Stars, tentokrát od Leonarda Balsery.

Terra Nova

Napsal Leonard Balsera

Vydal Pelgrane Press, 2012

Terra Nova na DriveThruRPG

Recenze věnována Naokimu. Je hezké mít k psaní motivující čtenáře :)

Terra Nova je po Dead Rock Seven další příběhový doplněk (adventure book) k Ashen Stars, tentokrát ale kratší - jde právě o jeden scénář. Stylově je opět unikátní a podobně jako každý jeden příběh z Dead Rock Seven tak obohacuje vhled do možností systému (tentokrát poměrně hodně) a trochu (ne moc) i dále vykresluje samotné prostředí Ashen Stars universa.

Stejně jako Dead Rock Seven, i Terra Nova přebírá grafickou úpravu samotných Ashen Stars, pouze v černobílém provedení - je tedy pohodlně čitelná, přehledná a i docela líbivá. Podobně jako Dead Rock Seven obsahuje jen menší množství ilustrací, ty jsou ale tentokrát všechny přímo vztaženy k samotnému prostředí děje a dobře tak dokreslují vizuální podobu příběhu (a dají se i použít pro ilustraci hráčům).

Narozdíl od DR7 a AS došlo k jednomu odklonu a to je zápis a použití kurzívy u jednotlivých stop. Namísto jednotlivých scén (lokací) a souvisejících stop vypsaných dohromady v logické posloupnosti s tučným zdůrazněním souvisejících vyšetřovacích dovedností uvnitř popisu stopy jsou zde vyšetřovací dovednosti sepsané jako podnadpisy se stručným úvodem toho co postava vidí a následným bodovým vypíchnutím konkrétních stop. Toto rozdělení mi místy ale přišlo nejasné (ne, že by to vadilo při čtení, spíš že jsem nechápal proč něco je v održážce kurzívou a něco ne) a změněná struktura (stopy podřazené dovednostem v podnadpisu) mi paradoxně přišla o něco méně přehledná (oproti DR7 logickému seřazení stop s poznámkami o dovednostech uvnitř jejich zápisu). Možná to je trochu o vkusu a preferenci, každopádně přehlednost výsledku se nezlepšila ani moc nezhoršila, změna oproti DR7 mi tak ve výsledném dojmu přišla spíše zbytečná.

Terra Nova mám pouze v elektronické podobě, nemohu tedy hodnotit fyzické provedení (bude nejspíš podobné jako u Dead Rock Seven), každopádně provedení samotného PDF trochu pokulhává - při rychlejším listování musí člověk krátký moment čekat na načtení stránek, což je trochu obtěžující - mohlo by to být provedeno lépe (přitom PDF samotných Ashen Stars ani Dead Rock Seven tímto netrpí). Není to nic hrozného, ale je to dost na to abyste se nad tím párkrát otráveně ušklíbli.

A poslední dvě věci k provedení: je sice hezké, že je v příběhu jedno NPC i balla a ne jen další člověk, ale když už se to dodělávalo na poslední chvíli, tak si autor mohl dát tu práci a těch pár desítek stránek projít komplet - ne jen že napíše do jednoho odstavce že jedna z postav je balla a pak to hodí ještě do jedinoho nadpisu v dodatcích. Já měl u PDFka ctrl+F, abych si našel, kdo že má být balla, takže jsem to měl za 10 vteřin vyřešené, ale hledat to ve fyzické knížce, tak asi budu chtít autora praštit Terra Nova sešitem po hlavě. Druhá věc co mi trochu vadila bylo zařazení širšího popisu postav až do dodatků, když byly v úvodu vypsány jen velmi stručně v rámečku - trochu větší přehled v tom s kým se vlastně jako GM v popisovaných scénách potýkám by přidal na pohodlnosti při čtení scénáře.

O čem Terra Nova je?

Žánr: (katastrofický) akční thriler
Téma: záchrana přeživších
Nálada: Die Hard
Zbarvení: nekomediální "jinak než to vypadá"

Dopravní společnost Tiara Cruise Lines zachytila nouzové vysílání z jendé ze svých lodí. A ne jen z nějaké náhodné lodi, ale z jendé ze svých nejcenějších, ze super-luxusní Terra Nova. Postavy jsou najmuty na prostý úkol: zachránit přeživší (popř. samotnou loď, pokud to půjde) a zjistit, co se stalo.

Terra Nova má komorní atmosféru ne nepodobnou samotnému Dead Rock Seven (myšleno titulnímu příběhu - tj. druhému scénáři z knihy) - odehrává se na izolované lokaci uprostřed vesmíru s malou hrstkou postav, v potenciálně (a následně i reálně) nebezpečném prostředí. Postavy jsou brzy vystaveny útokům nesourodého charakteru a neznámého pozadí, zatímco se musí vypořádat s malou skupinou přeživších, která je komplikovanější, než by se na pohled zdálo.

Stejně jako některé příběhy z DR7 i Terra Nova staví na scénáři, v němž problém, který postavy střetnou, není úplně ten, k jehož řešení byly původně najmuty, osnova příběhu je ale odlišná. Garethovy příběhy z DR7 pracují s počátečním neznámem, náhlým zlomem a následnou potřebou vypořádat se s novou situací. Terra Nova je postavena opačně: že něco nesedí je jasné už na začátku (loď nejenže je jinde, než být má, ale navíc je v místě, které je na mapách označeno jako vysoce rizikové) a že je něco velmi zásadně špatně je jasné hned po příletu na místo (loď je zdevastovaná zcela prapodivným způsobem a každá jedna stopa kterou postavy naleznou je tak trochu podezřele podivná). Terra Nova není o tom zjistit, že je něco špatně - Terra Nova je o tom pochopit, co to je.

A to je pro mě teď tak trochu problém, protože z důvodů zmíněné osnovy je hrozně těžké o Terra Nova něco napsat a přitom neprozradit příliš. Na druhou stranu, důvod proč tomu tak je je věc, o níž věřím, že by s ní (či její možností) hráči měli být seznámeni ještě než hra začne, takže následující text vlastně není ani tak moc spoiler, jak by možná vypadal:

Terra Nova není "standardní" detektivní scénář: zatímco příběhy DR7 co do systému GUMSHOE ukazovaly, co všechno se dá hrát v jeho základu, Terra Nova zlehka experimentuje - konkrétně ukazuje, že ani detektivka nemusí mít předem dané pozadí. Terra Nova je scénář, který se živelně mění v reakci na to, jak v něm hráči sami operují. Fakticky vzato je scénářem, který v lehké, bezpečně předpřipravené formě uvádí GM do světa improvizovaných detektivek, ukazuje mu, jak odehrát příběh, v němž je sice zločin (do)konaný, avšak pachatel a jeho motivy ke zločinu nejsou dané a rozhoduje se o nich až při samotné hře. Na GM přitom nejsou kladeny žádné zvláštní nároky na improvizaci - scénář efektivně pokrývá všechny možnosti vývoje a na GM je necháno jen aby si mezi nimi vybral ten, který zrovna sedne - příběh tak nabízí pocit improvizovaného příběhu bez nutnosti samotné improvizace, v podstatě takovou ochutnávku možností.

Aby toho nebylo dost, Terra Nova si dále pohrává s falešnými stopami a tzv. "red hearings" (falešnými liniemi stop a zamotáváním nesouvisejících událostí do hlavního příběhu). Každá postava v Terra Nova má svůj vrstvený profil - základní charakter, rozšířený charakter (obsahující vedlejší, vyšetřování matoucí agendu) a záporácký charakter (pro případ, že by byla vybrána jako antagonista). Tyto tři jsou přitom logicky odvozené, což GM nabízí možnost si roli postavy ve scénáři v klidu vybrat až v jeho průběhu - změna role nezmění charakter postavy ani její chování, prostě jen prohloubí její motivy a rozšíří její agendu. Terra Nova tak ukazuje hned dvě věci zároveň: jak pracovat s proměnlivou rolí / identitou postavy v příběhu a jak stavět falešné stopy tak, aby byly příběhově zajímavé. Nutno říct, že od pohledu zvládá obojí výborně.

Samozřejmě, pozadí příběhu Terra Nova můžete zakotvit napevno ještě předtím, než jej rozehrajete a následně jej můžete odehrát jako "standardní" scénář. Bude to fungovat, jen si tím GM paradoxně trochu ztíží pozici (resp. bude riskovat nižší zábavnost, protože příběh vsází na to, že těmi významnými věcmi se stanou právě ty o něž hráči projeví zájem - při zadefinování pozadí předem GM riskuje, že hráči budou preferovat jiné prvky, než které si GM předurčil)

Co dál? Příběh se mi oproti příběhům DR7 zdá být poněkud méně prostorný (nicméně stále má daleko ke svázanosti), což je ale vyváženo právě jeho proměnlivým charakterem - máte sice méně možností, kudy se v něm vydat, ale to kudy se v něm vydáte vlastně definuje, jaký příběh hrajete.

Terra Nova je oproti příběhům z DR7 citelně vyhnaná nahoru co do náročnosti překážek, které postavy střetnou. Rizikové situace a útoky nepřátel zde skutečně hrozí smrtí (nebo rovnou TPK) a přímé vypořádání se s některými momenty má velmi vysoké úrovně obtížnosti - na druhou stranu, příběh je fér: pokud skutečně zaplatíte bodíky dovedností a dané situace "probijete", příběh vám to obvykle vrátí tím, že některé vaše budoucí problémy budou značně přijatelnější a méně nebezpečné. Scénář zároveň podporuje kreativní řešení, a tak hráči kteří nebudou mít tendenci vše prorážet hlavou a místo toho budou hledat kličky okolo nejspíše většinu nejhorších problémů zvládnou obejít.

Poznámky k hraní: Po mém minulém fiasku s odhadem herní doby si netroufnu tipnout, na jak dlouho Terra Nova je. Příběhy z DR7 jsem v lehce urychleném tempu odehrál za 12 hodin, Terra Nova na mě působí že by se měla dát odehrát rychleji, ale raději mě neberte moc za slovo. Proměnlivá struktura scénáře, který se svým pozadím adaptuje na hráčské preference a volby klade relativně vyšší nároky na předherní přípravu - hra obsahuje několik sad alternativních stop, z nichž si musíte vybrat které do hry vložíte a které ne podle toho, jaké pozadí příběhu chcete zvolit. Efektivně by asi bylo nejlepší si na papír sepsat do sloupců jednotlivé varianty vedle sebe a pak si zakroužkovávat použité a škrtat zahozené. Kromě toho je Terra Nova poměrně jednoduchý a přímočarý příběh, s jehož přípravou a odehráním by neměly být žádné zvláštní těžkosti či problémy. Osobně bych při hraní Terra Nova navýšil kapacitu lodi a počet vedlejších postav (přeživších) - ne že bych nutně všechny zpracovával do celé palety možností co do toho kdo je pachatelem, ale prostě tak na okraj abych zvýšil sázky.

Shrnutí

Celkově hodnotím Terra Nova velmi dobře, i když o trošku hůř než příběhy z DR7 - kvalita scénáře je sice obdobná, ale oproti Garethovým příběhům tomu Leonardovu něco chybí - takové to něco, co čtenáře prostě nadchne, co mě při čtení DR7 oslovilo a vyvolalo ve mě dojem tohle si fakt chci zahrát. Terra Nova si sice klidně zahraju, ale že bych se na jeho hraní vrhal se říct nedá - je to dobře připravený scénář, ale (kromě oné improvizační podstaty) tak nějak "jen další" scénář.

Na druhou stranu - můj obecný postoj k předpřipraveným příběhům je tradičně velmi kritický (DR7 jsou jediné předpřipravené scénáře, které mě kdy skutečně oslovily) a s tím jak vysoko hodnotím samotný Dead Rock Seven si Terra Nova i v jeho závěsu vede stále výborně.

Článek vložil sirien | CC Attribution 27.03.2015