Forgotten Realms 4e

Příručky ke světu Forgotten Realms vydané pro čtvrtou edici D&D.
Napsal Alnag

Forgotten Realms: Příručky

O kvalitě produktů Forgotten Realms se vede nesčetně diskusí. Někdo si myslí, že jsou výborné. Jiný, že stojí za starou bačkoru. Čtvrtá edice je kontroverzní a dělí hráče D&D na dva tábory a u Forgotten Realms je to nejlépe vidět.
WotC přišlo zároveň s vydáním čtvrté edice s odvážným prohlášením. Každý rok vyjde nový svět. A každý svět dostane právě tři příručky – Campaign Guide (pro DMy), Player’s Guide (pro hráče) a startovací dobrodružství. Další podpory se světy možná dočkají v elektronickém D&D Insideru, ale co se tištěných produktů týče, to je vše. Tahle strategie nápadně připomíná postup, který White Wolf uplatňuje vůči „méně populárním“ variantám World of Darkness, které mají taky vždy rok – šest knih a dost.
Omezením počtu doplňků má dva důvody. Jednak je to snaha neředit hlavní proud (hráčský mainstream), vytvářením odtržených značek, jednak příslib menších nutných investic (jen tři příručky) může leckoho přesvědčit, aby si je koupil, když by byl jinak odrazen závazkem kupovat další a další doplňky. Omezení počtu doplňků má ale i svou odvrácenou stranu. Pokud máte rádi detaily, tak tady si na své nepřijdete. Forgotten Realms a podobně i další světy byly v minulosti košaté a propracované, ale do de facto dvou příruček se skutečně vejde jenom jádro…

Vzhled a provedení

Kdo mně zná, tak ví, že je těžké se mi zavděčit vizuální stránkou a že i kýčovitá fantasy obálka musí být kýčovitá specificky. Bohužel ani jedna z Forgotten Realms příruček neprošla mými kritérii. Campaign Guide (FRCG) má sice dramatickou kompozici, ale neskutečně z toho čiší počítačová grafika. Player’s Guide (FRPG) vypadá na můj vkus moc ploše a dvojdimenzionálně a obálku dobrodružství jménem Scepter Tower of Spellgard bych si taky dokázal představit lepší, byť ze všech tří má asi nejlepší rozběh.
Podivnou směs tvoří i ilustrace uvnitř. Při prohlížení FRCG se mi dralo na jazyk slovo slaboduché. Drtivá většina obrázků jakoby postrádala hloubku. Nejhorší ze všeho je ale mapa Zapomenutých říší. Za takovou příšeru by se snad měly sekat ruce. Celá mapa je vyvedená naprosto vyblitými barvami, pohoří tvoří šedobílé housenky pasoucí se na béžovozelinkavém čemsi. Celá mapa je bizarně neostrá, počítačová grafika jí opět bytostně kouká z očí a je HNUSNÁ. Špatná mapa jsou okamžitě body dolů!
FRPG je na tom o poznání lépe. Např. obrázek Swordmage je prostě žůžový a stejně tak i většina obrázků hrdinů, kteří pro změnu vypadají jako hrdinové. Dobrodružství má pár stránek s obrázky, které můžete ukazovat hráčům jako ilustraci míst, kde se právě nachází. Je to takový průměr, ale dá se na to dívat. Zato přiložená mapa (myšleno battlegrid) je tragická. Na jedné straně věž… jé, věž (na které není zhola nic, to se kreslíř fakt nepředřel) a na druhé trosky, které jsou vyloženě laciné a takové ubíjející. Někdy je mapa to, co rozhodne, že si dobrodružství koupím. V tomhle případě rozhodla, dát od něj ruce pryč. Jinak je vzhled standardně čtvrtoediční, v zájmu toho neředění značky, jak jsem psal výše.

O čem to je?

Vysvětlovat Forgotten Realms je tak trochu nošení dříví do lesa. Ale tohle jsou nové Forgotten Realms a tak to možná za pár otýpek chrastí stojí. Forgotten Realms je epický, hrdinský fantasy svět, kde je prostě všechno, co by vás mohlo napadnout. Potřebujete ledovou pláň – máte ji mít. Potřebujete pouště nebo náhorní plošiny. Potřebujete pohádky tisíce a jedné noci, rodové kletby, ztracené kontinenty… všechno to tu je. Škodolibě tomu říkám – jak pejsek a kočička vařili dort.
Ale původní koncept se změnil. Zeštíhlel skrze brutální jatka, která zdá se potkávají ve 4e všechny a všechno. Letopočet byl posunut o 100 let, zatímco Mor kouzel (Spellplague) zdecimoval a přetvořil celou planetu. Všechny oblasti, které byly méně zajímavé (čtěte – nudné pro designéry) vybuchly, propadly se, nebo byly nahrazeny průsakem z jiného světa, půlka bohů pomřela, leckdo zešílel a prastará říše Netheril se zase obnovila. Tolik asi změny ve zkratce.

Jak je na tom DM?

DMům je určena zejména příručka, která vyšla jako první a tou je Campaign Guide. Příručka se dá hrubě rozdělit na tři základní části. Městečko Loudwater, popis geografických oblastí (tvořících přes polovinu příručky) a další informace o světě (magie, bohové, hrozby…). Městečko Loudwater otevírá celou knihu a tak už v úvodu naznačuje, jakým směrem se to potáhne. Protože je to prostě děs. Celá kapitola třeba začíná in media res bojem s gobliny, kteří na město zaútočili. To je dobrý způsob jak začít dobrodružství, ale v příručce pro GMa… v té, kterou budete nosit sebou po celou dobu hraní tažení? Přijde mi to jako slabý začátek a mrhání stránkami.
Pak se konečně dostanete k obsahu. Loudwater má být výchozím bodem hry pro začínající DMy (podobně jako je generický Fallcrest v DMG). Jenže srovnejte si popis a mapu Fallcrestu a Loudwateru. U Hlučné vody je i slovo městečko až příliš nadnesené, na těch pár baráčků, které obsahuje. A z toho se opravdu moc vykřesat nedá – 17 jakýchs takýchs lokací a čtyři cizí postavy. Proto také kapitola rychle přechází v další dobrodružství (resp. pokračování toho útržku na začátku). Je o něco lepší než to vybíjení koboldů v DMG, ale ne o moc. Pak je tu ještě pár dalších více či méně propracovaných nápadů zhruba stejné myšlenkové hloubky.
Další části mi trochu připomínají turistický průvodce (takový ten pro šetřílky, který je navíc kombinovaný s kapesním slovníčkem a nejspíš i lékárničkou, protože tři v jednom se opravdu vyplatí). Historie je tu podána opravdu ve zkratce (naštěstí tenhle nešvar kompenzuje samostatná příručka z období přechodu 3e/4e). Jsou tu nápady na specifické FR poklady (která v zásadě spočívají v tom, že se k obyčejnému pokladu přidá adjektivum – např. Netherijský). Máme tu slovníček, místní termíny a užitečné fráze. Dozvíme se o tom, co provedla poslední (z mnoha) magických katastrof, které Zapomenuté říše postihly a proč je to stejná nuda jako vždycky. Ne vážně, ani kusy země létající ve vzduchu už nejsou nic, co by v Zapomenutých říších mohlo být nějak překvapivé. Z pochybných důvodů jsou rituály a magické předměty v příručce pro DMa (i když by po vzoru PHB patřili do ruky hráčům). Vcelku neškodné jsou kapitoly o kosmologii a bozích, i když ty se právě asi nejvíc liší od předchozích verzí a věc užitečná nad rámec Torilu jsou nestvůry (zde v kapitole hrozby).
Jádro knihy tvoří jednotlivé lokace. Každé z nich je vyhrazena dvojice (event. čtveřice či šestice stránek). Obecný úvod následují obvykle doplňující informace, které postavy mohou získat úspěšným ověřením nějaké dovednosti. Pak přijdou odstavcové popisy významných míst a na závěr náměty pro zápletky. Celkové vyznění je spíš takové neslané a nemastné (což byl ale problém tak trochu i s popisy oblastí ve 3E FRCS). Druhou knížkou určenou primárně do ruky DMům je dobrodružství. Zavede nás do oblasti nedaleko Loudwater a je tak prostě jen dalším krůčkem pro začínající DMy. Postavy se vydávají do Netherijských trosek za duchem mocné čarodějky, který je prý s to zodpovědět lecjaké otázky. Nejsou ale samy, leckdo touží po odpovědích. To dává dobrodružství řadu zajímavých příležitostí, ale bohužel žádná z nich není dovedena k něčemu zajímavému. Co mne potěšilo, je poznámka o vyjednávání s nepřáteli – tedy dovednostní střetnutí, byť zamrzí, že je ukryté jako box v rámci bojového střetnutí.
Dovednostní střetnutí je tu ještě jedno, ale vždycky jsou jen „alternativou“ a ne základem. Celkově je dobrodružství ovšem dost bídné a vyvolává ve mně zejména vzpomínky na první rýsování jeskyní po čtverečkovaném papíře. Kombinuje klasická klišé dávných proroctví, tajuplných nápisů a hádanek, zkoumání četných místností a zákoutí a probíjení se hordami nepřátel. Je to tak klišovité, až se z toho chce brečet.

A co pravidla?

Pravidla jsou téměř výhradně záležitostí příručky pro hráče. FRPG nabízí dvě nové rasy - drow (s velmi povedenými a přitom nikoliv přepálenými schopnostmi) a genasi (ti mi osobně poněkud přepálení přišli). Dále povolání swordmage, které může být pro leckoho dobrým důvodem proč pořídit tuto knížku. Osobně nejsem moc přítelem pravidlových doplňků (nebo lépe řečeno, jsem jejich nepřítelem), ale swordmage je prostě tak luxusní, že bych mu byl ochoten udělit výjimku. Je tu i nový pakt pro warlocka – s temnotou. Naprosto přihlouplé mi naopak přijde Spellscared (jedinci poznamenaní morem kouzel), což IMO jen zbytečně věci komplikuje a je to bez koncepce. Knížka také obsahuje celých 25 (!) nových paragon path, které jsou tak skutečně hrdým nástupcem prestižních povolání i co do zavalujícího počtu a v mnoha případech i zbytečnosti. Naopak epický osud Chosen (Vyvolený) dobře zapadá i do konceptu starších Forgotten Realms.
Velkou část knihy pak tvoří tzv. backgrounds (které kopírují geografické oblasti FRCG) ale nabízejí na ně pohled z úhlu postavy. Žádná příručka by se asi neobešla bez featů (och, ano) a rituálů (což ve finále jejich koncepci také poškodí) a v závěru ještě nějaké základní informace o světě, které jsou přístupné všem hráčům. I přes drobné výhrady je FRPG z hodnocené trojice asi nepovedenější příručkou, která v podstatě naplňuju svoje poslání, být úplným zdrojem pro hráče hrající ve Forgotten Realms.

Závěr

Zapomenuté říše jsou místem, kde prožívají svoje dobrodružné fantazie stovky tisíc hráčů. Některým z nich se sáhlo na modlu. Podle mě je to jen změna z bláta do louže, ale chápu, že s tímto názorem budu zřejmě v menšině. Zapomenuté říše mi nadále přijdou bizarně rozbředlé, nyní opět zpřeházené a překopané, aby se něco dělo a byl důvod prodat nové příručky. Přitom ale byly všechny základní ikony zachovány, ba některé dokonce zvýrazněny (Baldurova brána je toho dobrým příkladem stejně jako Netheril). Jak je asi jasné z textu výše ze tří příruček bych doporučil jen jednu a tu navíc spíš k využití ve světě, který má nějakou jednotnou duši a nikoliv rozbitému zrcadlu s tisícem odrazů v jeho střepech. Nezbývá než doufat, že další trojice příruček ke světu a které mají pojednávat Eberron bude zdaleka povedenější než tato.
Napsal Alnag 15.10.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 23 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25605511665344 secREMOTE_IP: 54.158.21.160