DnD 4E očima Dalcora

První a řádně rychlý pohled na 4E, bez hodnocení mechanik, opravdu 4E jak jí vidí autor.
Napsal Dalcor
Právě vyšlá čtvrtá edice Dungeons and Dragons je velmi diskutovaná a vyvolává mnoho vášnivých debat, kde proti sobě stojí hráči s nezvratnými argumenty. Dá se s nadsázkou říct, že komunitu hráčů dělí na dvě části. Na ty, kteří si tuto hru rychle oblíbili a na ty, kterým se nelíbí a považují ji za odpad. Proč? Protože to svým způsobem není DnD, protože se designérsky vymezuje. Je to na škodu? To záleží na úhlu pohledu.
Zatím je brzo na nějaké pečlivé rozebrání systému a tento článek takovým rozebráním ani nemá být. Taky těžko někoho tímto článkem překvapit, když spousta věcí byla díky zajímavému PR známá daleko dopředu. Takže co s recenzí? Nezbývá než vyjádřit vlastní názor a čekat na další názory.
V první řadě je třeba říct, že se mi nové DnD nelíbí, a než si vyslechnu jak to, že je možné, že recenzuji něco, k čemu mám negativní postoj, musím říct, že jsem se na 4E velmi těšil a o to více jsem zklamán. Hned ale řeknu, že ta hra je výborná. Rozpor? Nemyslím si. Činnost, která má být pro jednotlivce nebo skupinu zábavná, je o preferencích cílové skupiny. DnD 4E se netrefilo do mých preferencí. Na druhou stranu, budu-li si chtít zahrát hrdinský epos, zvolím raději DnD 4E, než jednu z her, které mu jsou na trhu asi nejblíže – tedy Dračí Doupě Plus a Exalted.
Oblíbeným bludem kritiků jakéhokoliv DnD je, že postrádá zdůraznění role-playových prvků. Je třeba říct, že DnD postupuje trochu jiným směrem, než aby hráče upozorňovala na vnitřní rozpor (ostatně, nikdy jsem nic podobného v hrdinských RPG hrách neviděl) a složitá morální dilemata. DnD 4E je přímočará hra jdoucí od první stránky na věc. Jste pořádní hrdinové, tak se podle toho chovejte. Tímto směrem se pohybuje nejen vysvětlení, co je to Role-Play, ale v zásadě i mechaniky. Když jsem DnD 4E přirovnal k Exalted nebo DrD+, věděl jsem proč. Právě Exalted je DnD asi nejblíže, díky tomu, že hrdinové jsou nadřazení obyčejnému obyvatelstvu i obyčejným protivníkům. Všechny schopnosti a dovednosti postav jsou zaměřené směrem na hrdinovu cestu životem. Oproti starším edicím se opět zvyšuje „power level“ nebo „mocnost“ postav na první úrovni a, alespoň na první pohled, snižuje sociální souvztažnost. To ale není pravda, neboť tu máme Non-Combat Encounters, které se vyhodnocují zcela stejně, nebo podobně jako Combat Encounters, jen místo na útok házíme na diplomacii a pod. Vyrovnání sociálních a bojových prvků hru rozhodně zkvalitňuje oproti starším edicím. Osobně jsem pravidlo „Opposition“ miloval už v Cadwallonu a nejinak tomu je i zde. Se správným přístupem vypravěče se dá z porovnání dovedností vyloudit výborný RP zážitek. A propos, když jsme u vypravěčů. Příručka vypravěče je naprosto špičková a dává všem začínajícím hráčům i vypravěčům jasně najevo, že hry na hrdiny jsou hry, ve kterých jde především o zážitek a imaginaci. Že vypravěč není Bůh a není to Pán hry, Jeskyně a podobné nesmysly. Dokonce už to není ani DějMistr, neboť hra zmiňuje současné, nebo snad moderní, trendy jako delegování pravomocí na hráče a improvizace. Nejlepší na tom je, že NEPŘIKAZUJE, ale radí.
Řekl jsem, že hra je o hrdinství a ten design mechanik i knihy je k tomu směřován. Můžeme zaplakat nebo zajásat nad jednotlivými mechanikami, ale to je asi tak všechno.
Mě osobně se tento hlubší posun směrem ke stylu H’n’S nelíbí. Samozřejmě to, že se hra tváří jako že nic jiného než Dungeons Crawl neumí, ještě neznamená, že to neumí. Naopak umí. A ve své kategorii je nejlepší.
Co mi osobně vadí (přejděme k troše subjektivity) je především škatulkování rolí postav na vzájemně se potřebující typy (tank, killer, léčitel, střelec). Z toho vycházející role jsou špatnou parodií na prestige classy a především pak na klasické kity. Dále mandatorní figurky (hra je udává jako nutné; samozřejmě si teď ťukáte na čelo, vždyť přece figurky nutné nejsou, ale pravidla je vyžadují, takže o tom mluvím), nadřazená hrdinskost. Tvorba a vývoj postavy připomíná počítačové hry typu Diablo 2, kde si magické vybavení dáváte dokonce do slotů (určitě vyjdou takové ty vystřihovánky pro holčičky, kde jste panenkám nasazovali vystříhané šatičky. U DnD budou kresby hrdinů a vy si do nich budete zasazovat nová brnění, amulety a pak už nebudeme muset hrát počítačové hry). To, co jsem na DnD miloval nejvíce, byly multiclassy, takže udělejte multiclassům pápá....
DnD 4E má s předchozími edicemi společný jenom název. Se starším systémem se spojuje jen tím, že se používá d20, jinak hra vzala všechno, co odlišovalo 3E od 2E, zvýraznila to a zbytek vyhodila. Někdo si řekne konečně, někdo si řekne – bohužel. Pro mě DnD 4E není DnD. Ale skvělá hra pro Heroic Sword and Sorcery.
Napsal Dalcor 11.06.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 61 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16284203529358 secREMOTE_IP: 54.81.108.205