Magická magie

Jak udělat magii tak, aby byla opravdu magií? Jaký je rozdíl mezi mágem, který z ruky vrhne blesky mystické energie, a týpkem s integrovaným fůzním generátorem a kybernetickým iontovým usměrňovačem v ruce, který udělá totéž s elektřinou? Je vůbec nějaký? A měl by být? Je magie jen prostředek? Nebo skutečně může být něčím vznešeným a tajemným, i když je v číslech?
Napsal sirien
Obsah článku:
Původní článek byl z roku 2007 - za těch 6 let se pár věcí změnilo, zejména můj přístup k formě a psaní a vzhledem k tomu, že jsem se nedávno k tématu vrátil, jsem se rozhodl, že článek trochu aktualizuji. Obsahově s ním nemám žádný problém, takže v tomto směru je stále stejný, jen je trochu přepsaný. Došlo k určitým doplněním a k srovnání terminologie s mými novými pracemi na dané téma.

Sirien, prosinec 2013

Související články: Omezení a zdroje magických systémů - článek pojednává o mechanickém, systémovém pozadí magie v RPG


Úvod

Viděli jste StarGate: Atlantis? Pokud ne, nebudu zdržovat detaily. Lidé se vydají do jiné galaxie a kolonizují opuštěné město (Atlantidu) vybudované dávnou super-vyspělou (lidem podobnou) rasou. Tato rasa pojistila své nejlepší technologie tak, že jsou ovládané myšlenkou, ale pouze těch kdo nesou specifický gen (který, náhodou, má i hlavní hrdina seriálu, plk. Sheppard). Toto město, jak si jistě dokážete představit, disponovalo neskutečným technologickým potenciálem - bylo chráněné dokonale neprůrazným štítem, bylo vybavené mnoha zbraněmi i vědeckými laboratořemi, schopnými prakticky k čemukoliv... atd.
Když Sheppard vstoupil na půdu Atlantidy, ta sama o sobě začala ožívat - světla se rozsvěcela, ovládací konzole samy naskakovaly pouhým dotykem, dveře se sami otevíraly, malé vesmírné lodě, které byly na Atlantis zaparkované, létaly jen podle Sheppardovy myšlenky a samy mu zobrazovaly různé ukazatele nebo střílely, jak jen si vzpomněl. V jednom z pozdějších dílů se jiná postava rozhodne použít nejmocnější technologie Atlantis. Ty se ovládají z tzv. "křesla", což je rozhranní, na které si sednete a ono se propojí s vaším mozkem a s vlastní AI interpretuje vaše přání a dělá přesně to, na co pomyslíte. Rodney, ve svém náhlém záchvatu geniality, najednou začal celé Atlantis přeprogramovávat - rozvody energie, vědecké projekty, všechno reagovalo na pouhou jeho myšlenk.


Tolik k našemu výletu do kraje seriálů. Teď proč jsem vás s ním vlastně obtěžoval?Protože jsem před mnoha lety tvořil fantasy svět s klasickým klišé - prastarou a magicky neskutečně vyspělou civilizací, která se sama zničila. Příběh, který jsme hráli, se kolem této civilizace točil trochu víc, a občas se postavy setkaly s nějakým artefaktem nebo jiným jejím pozůstatkem, takže jsem potřeboval inspiraci, abych si představil, jak ona civilizace vlastně vypadala. A SGA mi poskytl inspiraci přímo dokonalou. Jen si to představte! Co jiného byste očekávali od hard-fantasy-magicky velmi vyspělé civilizace, než: Města pospojovaná magickými portály stejně, jako jsou v SGA planety pospojovány hvězdnými branami. Všudypřítomné magické drobnosti, které dokonce reagují jen na vaši myšlenku. Města chráněná gigantickými štíty, některá skrytá za těmito štíty hluboko pod hladinou moří, jiná spokojeně levitující kilometry nad zemí...
To byl okamžik, kdy jsem se nad tím poprvé zamyslel. Kde je hranice mezi technologií a magií? Co je co? A jak se odlišují? Odlišují se v důsledku vůbec? A měly by? Tehdy, na počátku svého přemýšlení nad tímto tématem, jsem došel k několika specifikům, které by odlišovaly vysoce magickou civilizaci od vysoce technologické, a domníval jsem se, jak chytře jsem uspěl. Neuspěl jsem. Selhal jsem, selhal jsem o to víc, že jsem si neuvědomoval, JAK moc jsem selhal. Byl jsem zcela spokojený se systémem magie, který jsem pro svůj svět vytvořil... a přitom to byl systém nudný, obyčejný, tuctový a nezajímavý, systém, který přinášel magii která hře nic zvláštního nedávala - běžný energetický systém s popisy kouzel která prostě udělají efekt za dodanou šťávu.


Když jsem si později své selhání uvědomil, ptal jsem se - kde jsem vlastně selhal? Ke konci? Uprostřed? Nebo už někde na začátku? Začal jsem o magii přemýšlet mnohem více. Začal jsem nad ní uvažovat, probírat ji sem a tam, začal jsem cíleně hodnotit různé magické systémy v RPG i v literatuře, až mi došlo, že o magii nelze přemýšlet jen odděleně, a začal jsem ji zasazovat do kontextů - do kontextu světa, atmosféry, tématu... někdy tehdy mi došlo, že už nějakou dobu svou odpověď znám. Selhal jsem tehdy ještě dříve, než jsem vůbec začal, protože jsem chtěl mít magii, spoustu magie, spoustu strašně mocné magie... ale ve skutečnosti jsem vlastně pořádně nevěděl, co chci. (Na svou obranu musím dodat, že mi tehdy bylo asi třináct, když jsem onen svět tvořil)


Teď, když to vím, mi dovolte, abych se o to s vámi podělil. Zkuste předejít chybám, které jsem tehdy udělal já. Pracujte s magií tak, aby byla... kouzelná, a ne jen prostě... magicky nudná. Tento článek je o tom, jak tvořit magii pro nové světy, settingy a hry, ale je i o tom, jak magii hrát - jak pro storytellery, tak pro hráče, jak pro d20tkáře, tak pro hráče DrD, jak pro fanoušky WoD, tak pro fanoušky Window.

(diskuse k článku: nezajímá-li vás nudná a táhlá hádka o hranici mezi vědou a magií kde se téma "magie v RPG" zaměňovalo za "magie v realitě" a není tam nic moc relevantního ke hraní RPG, tak rovnou přeskočte na příspěvek #181)
Napsal sirien 13.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 181 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12518095970154 secREMOTE_IP: 54.226.25.246