Dějmistrův notýsek: Změna a jiné...

Nové části Dějmistrova notýsku týkající se zábavy, změn, zabavení hráčů a jiných témat.
Napsal Vannax
Obsah článku:
Zábava jako součást hry
Humor, ve všech svých nesčetných podobách, rozbíjí napětí, uvolňuje strach a poskytuje protiváhu k intenzitě vypětí při soubojích a řešení různých komplikovaných úkolů, které jsou otázkou života nebo smrti. Vtípky (i mimo rámec hry), zábavné incidenty ve hře nebo ztvárněné pitomé NPC může zmírnit tempo hry a zároveň poskytuje hráčům dostatek času na to, aby se znovu zorientovali ve složité situaci.

Humor také může představovat smrtící past. Představte si nehráčskou postavu, která – kdyby měla všech pět po kupě – by mohla být značně nebezpečná, ale naprosto zjevně se zabývá svými vlastními triviálními nebo až směšnými problémy. Její bezstarostné, lehkomyslné chování může hráče zbavit ostražitosti a dokonce je i vtáhnout do řešení problémů jejich protivníka. Pak, když to hráči nejméně čekají, tak jejich soupeř sklapne past – třeba na postavy zaútočí, nebo je připraví o cenné předměty (hráčské postavy o tom třeba ani dlouhou dobu nemusí vědět). Takovýhle způsob pasti na hráče je ale víceméně použitelný u jedné skupiny hráčů jen jednou, pokud jí dějmistr dostatečně neobmění.

Jak jsem již psal, humor se dá používat ke zvolnění tempa hry nebo ke zlehčení napjaté situace, ale pozor, pokud máte v úmyslu použít humor jako past na hráče, pak nehráčským postavám raději nedávejte přiblble znějící jména, protože hraní by se pak mohlo zvrhnout do salvy narážek a vtípků. To by pak mohlo trochu nabourat chystané překvapení nebo může dojít k tomu, že hráči/jejich postavy nebudou svého protivníka nikdy brát vážně.

Humor ve hře ze strany hráčů se dá také dobře použít k navození správné atmosféry a je také dobrým signálem pro dějmistra o dobře odvedené práci. Před časem se mí hráči dostali do situace, kdy téměř všechny jejich postavy podlehly šílenství. Ze začátku to pro ně byla zábava, všichni, kromě jediné příčetné postavy, si užívali své nové role a skvěle se bavily tím, co zrovna vyvádí. Po nějaké době, když již byla situace na pováženou a hráči zjistili, že nemohou vlastně společnými silami provádět jakoukoli akci, začal se jejich humor měnit a jejich vtípky začaly padat méně často a čím dál tím více vyjadřovaly zoufalství, kterého jsem u nich potřeboval dosáhnout. Nakonec všechny humor přešel a všichni napjatě čekali, jestli se podaří té příčetné postavě situaci vyřešit a zvrátit.

No a koneckonců, humorné situace a hlášky ze hry jsou pravým kořením, které nutně musí patřit k hraní RPG. Ať hráči nebo dějmistři, všichni přeci stejně rádi vzpomínáme jak na napínavé chvíle, tak si připomínáme i vtipné situace ze hry. O tom vlastně svědčí i kniha hlášek tady na d20.cz, která se průběžně plní dalšími a dalšími příspěvky.
< 7. část >
9. část
Napsal Vannax 04.06.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 13 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13738703727722 secREMOTE_IP: 18.207.255.67