Dříve než se pustíme do tvorby samotného zlosyna, neuškodí, když se nejprve podíváme na pět velice obecných kritérií, které formují zlodušskou postavu. Platí totiž, že zdaleka ne každý nepřítel je také zlosyn.
I. Zlosyn představuje protikladnou sílu. Jeho smyslem v jakémkoliv příběhu je, aby stál v přímém protikladu vůči hráčům. Chtějí postavy nalézt lék na léčbu moru? Zloduch učiní vše, aby se jim to nepodařilo. Tím, že zlosyn čelí postavám a hází jim klacky pod nohy, je zároveň podněcuje k činům a nutí je přijímat rozhodnutí.
II. Zlosyn je mocným protivníkem. Zatímco hráči jsou v roli podceňovaného Davida, zlosyn představuje na první pohled neporazitelného Goliáše. Pokud by zlosyn nebyl o mnoho mocnější než samotné postavy hráčů, těžko pro ně bude představovat výzvu a zařadí se kamsi po bok obyčejných, bezejmenných nepřátel, které dobrodruzi ničí po desítkách. Správný zloduch tak potřebuje hodně prostředků, které mu umožní provádět jeho ďábelské plány.
III. Zlosyn je ze své podstaty nesympatický. Soucit, pochopení a sympatie zlosyna oslabují. Čím více s ním hráči budou soucítit, tím méně hrůzy v nich bude vzbuzovat. Čím méně se jej budou bát, tím méně bude pro ně nebezpečný. A méně nebezpečí nakonec znamená, že padouchova porážka nebude zdaleka takovým hrdinským skutkem, jakým by se jinak jevila.
Jistá míra sympatií se hodí pro nepřátele, kteří nejsou skutečnými zlosyny – například pro konkurenčního lovce odměn, nepochopenou nestvůru či mága, který se pokouší získat stejný artefakt. Jakkoliv mohou zkřížit vaše plány, nejsou zloduchy, kterými byste opovrhovali a nenáviděli je.
IV. Zlosyn má špatné motivy. Samotné zlé skutky nestačí. Jak ukázal Robin Hood, člověk se může někdy dopouštět špatných činů, k nimž je však veden dobrými úmysly. Ostatně i obyčejný nepřítel může mít dokonale čestné motivy, pouze stojí na opačné straně než vy. To pro zloducha však neplatí: jeho motivy jsou vždy temné, ať jsou již jeho skutky jakékoliv. Podstata zlodušství tkví v tom, že své záměry provádí bezohledně na úkor druhých lidí.
V. Zlosyn vyvolává negativní emoce. Již jsme řekli, že z praktických důvodů nemůže vzbuzovat sympatie. Ba co víc, správný padouch představuje pravý opak. Čím více emocí bude v hráčích vyvolávat, tím méně jim bude lhostejný a stane se spolehlivým lákadlem ke každé další hře.
To je obecný nástin zloducha. Na následující straně se stručně podíváme na deset oblastí, které nám pomohou zlosyna lépe vykreslit, učinit jej jedinečným, a na které bychom neměli zapomínat, až budeme zlosyna vytvářet.