Dějmistrování: Vdechněte vzkříšení nový život

Návrat z říše mrtvých nemusí být trapný. Změňte příští kříšení hrdiny v dobrodružství. Napsal Rod Meek
Napsal Alnag

Říká se, že jedinou jistou věcí v životě jsou smrt a daně. V mnoha fantasy prostředích je však místní výběrčí daní obávanější daleko víc než Zubatá. Díky dostupnosti kouzel a nástrojů vzkříšení v mnoha taženích D&D už smrt není konečnou stanicí, ale spíš mírnou nepříjemností. Pravděpodobnost přivedení zpět k životu magickými prostředky vede k tomu, že většina hráčských postav vnímá smrt jen jako delší spánek.

 

Pro ty Dějmistry, kteří usilují o pocit epické majestátnosti a údivu – nebo alespoň trochy ožvýkané scenérie druhé kategorie – může být takový přístup jednoduše iritující. Hrdinské obětování válečníka vrhnuvšího se do útoku zblízka na Omnithraxova Arciďase je postaven hnedle do jiného světla, když vyjde najevo, že jeho společníci čekají hned vedle třímajíc v ruce žezlo vzkříšení. Některé skupiny jsou tak nabušené život obnovujícími kouzly a udělátky, že v podstatě nic neriskují, nejsou-li exterminovány celé naráz. I tak, mágovo kouzlo podmínečnosti (contingency, ADnD 2e) jeho tělo mrští do jeho tajné svatyně, kde bude jeho skomírající duch nenuceně uložit do připraveného těla klona (clone, ADnD 2e). Tolik k patosu.

Někteří hráči a DMové tak zcela míjejí excelentní příležitosti k hraní rolí. Jelikož život po smrti je v průměrném tažení tak snadno dosažitelný, nespočívá trik v tom, odstranit schopnost postav se vzkřísit, ale učinit to exotičtější a větší výzvou.

Jak může být smrt smrtelnější? Tady je pár nápadů, jak vdechnout nový život do těch, které už nebaví klasické scénáře vzkříšení.

Všimněte si též, že termín vzkříšení je zde používán jako obecný termín pro řadu magických metod obnovení života. Stejně tak účinky uvedené níže nejsou kouzla jako taková, ale varianty existujících kouzel, která lze užít dle úvahy Dma.

Příklad: Kněz Bayam sešle zmrtvýchvstání na zabitého mága Istanai. Istanai vskutku přijde k životu, jen aby zjistil, že mágova spirituální esence je nyní spojena s tou Bayamovou, takže se musí držet do sta sáhů od něj, jinak znovu zemře. Tento efekt trvá, dokud nějaká jiná magická síla nezasáhne, aby toto spojení zrušila či změnila.

 

Upíří vzkříšení

Odpravená hráčská postava se vrátí zpět k životu, ale nyní vede nejistou existenci závislou na uspokojení touhy bohyně smrti po krvi. O každém úplňku musí postava sama vlastníma rukama odpravit nějakého tvora, možná člověka či jinou humaniodní rasu. Tato cena musí být placena měsíc co měsíc (nebo méně často, v závilosti na typu nebo úrovni tvora, kterého božská síla určí). Většinou bude tato forma vzkříšení propůjčena zlými božstvy nebo artefakty pochybného původu. Selhání v zaplacení této trvalé platby je, nu jak to říct, fatální.

Dočasné vzkříšení

Hrdina je vzkříšen, ale jen na krátkou dobu. To může být buď náhodný počet dní, nebo množná jen do příštího svátku božstva, které vzkříšení poskytlo. Proč není vzkříšení permanentní, může mít několik důvodů: hráčská postava není stoupencem daného boha nebo mohla boha nějak urazit; kněz sesílající kouzlo mohl překročit nějakou ze zásad své víry; kněz si možná schovává tradiční vzkříšení až do okamžiku, kdy pro něj postavy vykonají určitou výpravu. Tato forma vzkříšení nabízí báječné šance pro hraní rolí, jakmile si postava uvědomí, že musí brzy najít lepší řešení dilematu nebo, nemá-li moc ovlivnit svůj osud, se rozloučit se světem.

Vzkříšení "oko za oko"

Některá božstva nemusí být vybíravá v tom, kdo zemře, dokud je celkový počet mrtvých konstantní. Než aby jednoduše dovolila svým stoupencům vzkřísit zesnulou postavu, vyžadují, aby někdo jiný dobrovolně obětoval svůj život výměnou. Pochopitelně, že se těžko najde pro tuto službu nějaký dobrovolník, takže druhové zesnulého hrdiny mají před sebou pořádný kus práce. Jejich jedinou nadějí je najít nějakého nešťastného vidláka a zaručit jeho rodině, že bude bohatě odměněna poté, co smění svůj smrtelný úděl s jejich kamarádem. I když někdo souhlasí, že zaplatí tuto nejzazší cenu, budou muset hráčské postavy čelit pochybné morálnosti svého jednání.

Vzkříšení nocí

Hrdina dostává nový lístek do života, ale jen na určitou část dne. V závislosti na povaze božstva poskytujícího kouzlo to může být buď den anebo noc. Například, v noci je Esmeralda svým obvyklým živým já; zatímco během dne je jen ztuhlou mrtvolou – anebo v tom lepším případě – bezduchou zombií.

Falešné vzkříšení

Představte si překvapení hráčských postav, kdyby zjistili, že byly ošizeny a že jejich k životu přivedený čaroděj byl posednut ďábelským duchem. Tento výsledek by mohl být buď vědomou volbou zrádného kněze, nebo jen shoda náhod. V závislosti na tom, jak chytrý by duch byl, dokázal by předstírat svou roli i celé dny, anebo rovnou na družinu zaútočit. Zbývající postavy by pak čelily problému jak zastavit řádění bez zničení těla svého druha. V mezičase co se stalo se skutečným duchem postavy, který byl takto krutě nahrazen?

Vzkříšení blízkostí

Nedávno zemřelý kněz Ichabod je znovu na nohou, ale jen tak dlouho, dokud zůstane do sta sáhů od držitele život poskytujícího zařízení. Anebo možná musí zůstat v určité zemi nebo na posvěcené půdě chrámu. Situace se stane zajímavější, pokud vzkříšená postava nyní spojena s nenáviděným rivalem nebo opovrhovanou osobou, po níž dříve toužila. I kdyby byli dva jedinci, jichž se toto spojení týká dokonale kompatibilní, musí být jejich jednání koordinované. Je docela nekomfortní pro cíl tohoto kouzla, když se sesilatel rozhodne utéct z boje nehledě na osud s ním spojeného partnera. Tuto variantu je vhodné užívat jen jako krátkodobé řešení, jinak si hráči půjdou brzy po krku nebo se vzbouří proti DMovi.

Váhavé vzkříšení

Některé zabité postavy mohou usoudit, že je jim lépe mrtvým a mohou odmítnout povolání knězovým kouzlem. Konec konců život věčný má být pro ty, kteří si to zaslouží, rájem tak proč to zahodit a vracet se zpátky do toho slzavého údolí? Dle volby DMa (nebo hráče) se postavy musí vypravit do světa duchů či Vnějších sfér a přesvědčit svého někdejšího přítele, aby se k nim připojil. Alternativně mohou porazit množství strážců nebo překonat určitá nebezpečenství, aby získali pro přítele právo návratu.

Vzkříšení vykradením hrobu

Je možné povolat zpět esenci drahé zesnulé Bodiccii, ale jelikož její tělo je příliš těžce poškozené, je třeba najít jiné. Pokud Bodiccia byla tak duchaplná, že si za sebe už nechala v nějaké kádi růst náhradu, tak fajn. Jinak budou muset její druzi prošmírovat okolí při hledání vhodného těla. Je-li možností málo, možná skončí nebohá Bodiccia v těle osmdesátiletého půlčíka, má-li více možností, možná dostane tělo, které překoná originál. Samozřejmě, závisí na tom, co budou její parťáci považovat za nejlepší a mrtvé válečnice nemusí být úplně šťastné z návratu v podobě vychrtlé nuly bez ohledu na to, jak atraktivní.

Vzkříšení znovuzrozením

Lasičkovo tělo nebylo vzkříšeno, jeho duch skončil v těle někoho jiného, možná stovky mil daleko. Toto nové tělo není jeho druhým známo a musejí se vydat na výpravu, aby zjistili jeho osud. Lasička může tělo plně ovládat, sdílet jeho um nebo může být nedobrovolným, ale bezmocným druhým. Je stejně pravděpodobné, že předchozí obyvatel zemřel, což znamená, že Lasička je plným majitelem, nebo že si ti dva prohodili těla. Jakmile ostatní členové družiny svého druha vystopují, mohou také zjistit, že si na svůj předchozí život vůbec nevzpomíná.

Nemrtvé vzkříšení

Isis si možná myslí, že mág Berrand není hoden dalšího doušku života, takže mu bohyně propůjčí vzkříšení jen velmi zdráhavým způsobem. Berrand se vrátí zpět k životu jako nemrtvý tvor. "Život" jako nepřirozená stvůra má pár nedostatků, jako třeba riziko, že vás kněz promění v prach, pokud bude trochu víc máchat svým svatým symbolem. Má to i své světlé stránky, byť pro dobrou postavu bude takový život spíš soužením. Alternativně byla postava vzkříšena plně, ale je nyní obklopena aurou, která způsobuje, že všichni nemrtví zaměřují své útoky na ni. Vědomi si, že postava zemřela a byla přivedena zpět k životu, nemrtví žárlí na to, že dostala druhou šanci.

 

Použití těchto scénářů vzkříšení může vnést údiv a strach zpět do života hráčských postav. Místo aby byla smrt jen rizikem povolání, stane se znovu tím, čím by v tažení měla být: výraznou překážkou, kterou překonají jen ti nejšťastnější nebo nejctnostnější. Staré pořekadlo říká, "Smrti, nebuď hrdá," ale není ani důvodu, aby se styděla za to, jak snadno ji lze obelstít.

Napsal Alnag 25.03.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 4 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12719106674194 secREMOTE_IP: 107.22.126.144