Volná diskuze

sirien
12.6.2014 13:32
Peníze v RPG a fantasy
Čím vším se dá platit - a čím se naopak ve skutečnosti moc platit nedá? Co se stane, když tradiční platidla střetnou reálie fantasy světů?
Autorská citace #81
10.12.2015 13:01 - Gurney
Gorax: pokud chceš konkrétní ceníky všeho od zboží a služeb přes části monster až po hrad, zkus se mrknout na Adventurer Conqueror King (dá se to pochopitelně i vygooglit a urvat někde na netu). Ve skutečnosti to není jen ceník, ale celý ekonomický systém, který řeší i kolik lze v jak velkém městě najmout žoldáků Xtého levelu, proč se vyplatí stavba dungeonů nebo co stojí mít u dvora čaroděje. Jediné co mi na tom trochu vadí je, že to jako většina fantasy ceníků používá jako základní minci zlatý namísto stříbrného.

Docela funkčně zatím vypadají i ceníky pro D&D 5e (věci jako obchodování nebo výroba a prodej magických předmětů řeší Dungeon Masters Guide).

Z abstraktnějších systémů se doporučuju podívat na (New) World of Darkness, hlavně pro moderní světy. Takový hezký kompromis bylo počítání "bigcreditů" v Ashen Stars, je to ale děláno spíše pro SF hru ve stylu Firefly a podobné.

Quentin píše:
Pro domácí hru jsem to všechno zjednodušil na jeden druh mincí, viz Odnd ceník. Nemáme pro ně ještě vybrané jméno a říkáme jim střídavě stříbrňáky, dukáty a denáry.

To je hodně dobré, s jednou mincí pro všechno je to všechno o dost přehlednější.

Mimochodem, kdyby jsi chtěl nějaké modelové ceny, tak není nemožné dohledat si americký dollar a nastavit je podle něj. Dnešní dollar je možná až příliš podrobný (za běžný nákup na dva dny dá člověk tak 10$), ty ze třicátých let naopak příliš hrubé (přespání v levném hotelu nebo střelivo už je v centech... pokud si tedy autoři Trail of Cthulhu udělali svoje domácí úkoly, sám jsem to nezkoumal), ale někde mezi tím (odhadem tak v šedesátých nebo sedmdesátých letech? ale nemám nejmenší tušení co s americkýma cenama udělala válka) by měl existovat sweet-spot, kdy nejlevnější věci, které má smysl řešit v rpg budou stát 1$. Má to tedy tu drobnou chybku, že ve feudální neindustrializované společnosti by některé věci měly být mnohem dražší, ale fantasy to obvykle snese.
Autorská citace #82
10.12.2015 13:56 - ROBOcop
Mno to co je v PHB se da shrnout do tabulek na 2 stranky, pokud odectu zbane a brneni tak je toho minimum. Spis jsem myslel neco jako ma Pathfinder a Ultimate Equipment
Autorská citace #83
10.12.2015 15:38 - Shako
Gurney píše:
Z abstraktnějších systémů se doporučuju podívat na (New) World of Darkness, hlavně pro moderní světy.


Tak tenhle systém mi tedy hodně pije krev - je to sice abstraktní, ale ne moc funkční.

EDIT: Kdyby měl někdo nějaký funkční model, jak to udělat, tak se rád podívám.
Autorská citace #84
10.12.2015 17:22 - sirien
Shako: Ale? Vážně? Mě ten WoD systém naopak dlouhé roky funguje naprosto hladce, nevím, co se Ti nezdá. (Možná je trochu moc "statickej" pro potřeby fantasy nebo středověku, ale v podstatě v jakémkoliv prostředí které se ekonomicko-kulturně dopracovalo k existenci alespoň šekových knížek, nemluvě o kreditkách, to je myslím dost ok)
Autorská citace #85
10.12.2015 20:23 - Aegnor
Sirien: Kde v příručce najdu WoD systém peněz/financí?
Autorská citace #86
10.12.2015 21:16 - Nachtrose
Já se rozhodnul zkusit řešit finanční poklady postav právě drahokamy. Ale hlavně proto, abych mohl klukům něco dávat, mince se zle shánějí, nebo mnoho stojí. Ještě je nemám ani pojmenované a oceněné. Každopádně ale už mám dřevěnou truhličku na nalézání pokladů a kožený váček na skladování majetku družiny. Běžnou spotřebu družiny nijak neřeším, pokud nepožadují nejaké speciální menu či ubytování a pod.

Autorská citace #87
10.12.2015 21:25 - Nachtrose
Aegnor: WoD core strana 115. ( v podstate to tam je shrnuto celkem dobre )
Autorská citace #88
11.12.2015 02:22 - sirien
Aegnor: 116-117, merit "Resources".


Píše:
Resources (* to *****)

Effects: This Merit measures your characterÕs material resources, both possessions and wealth. All characters are assumed to have a job or a source of income (trust fund, parents) that is sufficient to cover their basic needs: food, shelter and transportation. Dots in this Merit represent disposable income Ñ wealth and assets that can be liquidated for more money in case of emergency. The number of dots indicates your characterÕs general level of wealth. One dot suggests low disposable income: $500 a month and approximately $1,000 worth of assets. Two dots suggest moderate disposable income: $1,000 a month and approximately $5000 worth of assets. Three dots suggest significant disposable income: $2000 a month and maybe $10,000 worth of assets. Four dots suggest substantial disposable income: $10,000 a month and $500,000 worth of assets. Five dots suggest significant wealth: $50,000 a month and as much as $5,000,000 worth of assets.

Resources can be used to determine if your character can reasonably afford a purchase or expenditure. Equipment, weapons and items throughout these rules are assigned costs in dots. The Storyteller can assign cost dots to other items during play based on whatÕs here. If your character has the same or more dots in Resources, he can afford the item on his disposable ncome. That doesnÕt mean he has a blank check with which to buy everything he sees. He might be able to afford one or two items with a cost equal to his Resources dots in a single month. Items with lower costs can be acquired more ften. The Storyteller has final say on whatÕs too much or whatÕs too often.

Your characterÕs Resources dots arenÕt spent and donÕt go away. They represent vailable cash at any given moment. The only means by which your characterÕs esource dots might decrease is if story events conspire against them. Perhaps your characterÕs fortune is wiped out, he loses his job or his company is subjected to a hostile takeover. The Storyteller therefore influences how your characterÕs dots might decrease, and whether they can be salvaged.
Autorská citace #89
11.12.2015 02:37 - sirien
Když už jsem u toho...

Fate

Str. 109 překladu (122 originálu)

Píše:
Majetek

Majetek popisuje obecnou úroveň materiálního bohatství vaší postavy v herním světě a její schopnost je využít. Liší se podle toho, jak v konkrétním herním prostředí bohatství reprezentujete a nemusí to nutně znamenat hotovost – ve středověké hře to může být vázáno k půdě nebo vazalům stejně jako k zlatu; v moderní době to může znamenat několik kvalitních kreditek.

Tato dovednost je v základním seznamu, aby vám dala výchozí, snadný způsob, jak zacházet s bohatstvím jako s abstrakcí bez toho, abyste zabředli do podrobností nebo účtařiny. Některým lidem se bude zdát divné používat statickou dovednost pro hodnocení něčeho, co jsme zvyklí vidět jako konečné zdroje. Pokud vás to trápí, podívejte se na postraní sloupeček na straně 123 na způsoby, jak Majetek omezit.

Překonání: Můžete použít Majetek, abyste se dostali z jakékoliv situace, s níž může pomoci vyhození dostatečného množství peněz, jako například provádění úplatků nebo pořizování vzácných a nákladných věcí. Výzvy nebo střety mohou zahrnovat aukce nebo přihazovací hádky.

Vytvoření výhody: Můžete použít Majetek k promazání koleček, abyste udělali lidi přátelštějšími, ať to znamená skutečný úplatek (Ruka ruku myje) nebo prostě kupování drinků ostatním (In vino veritas). Můžete také použít Majetek k prohlášení, že máte něco po ruce nebo si to můžete rychle pořídit, což vám dá aspekt, který daný objekt reprezentuje.

Útok: Majetek nemůže být použit k útoku.

Obrana: Majetek nemůže být použit k obraně.


Rámeček str. 110 překladu (123 originálu):

Píše:
Omezování Majetku

Pokud někdo používá dovednost Majetek trochu příliš, nebo když chcete ukázat, že neustálé sahání do zdrojů vašeho bohatství způsobuje snižující se výnosy, můžete zkusit jeden z následujících nápadů:

Kdykoliv postava uspěje v hodu na Majetek, ale neuspěje se stylem, dejte jí situační aspekt reprezentující dočasnou ztrátu bohatství, jako Prázdná peněženka nebo Hluboko do kapsy. Pokud se to stane znovu, prostě přejmenujte aspekt na něco horšího. Prázdná peněženka se stane Prázdným kontem, Prázdné konto se stane Dluhem věřitelům. Tento aspekt není následek, ale měl by poskytovat dobrý zdroj vynucení pro postavy, které nakupují, dokud nezkrachují. Zmizí poté, co si postava dá pohov od utrácení peněz, nebo na konci sezení.

Pokaždé když postava uspěje v hodu na Majetek, snižte jí dovednost o jedna jako upomínku pro dané sezení. Pokud uspějí v hodu na Nevalný (+0) Majetek, nemůže až do konce sezení provést žádný další hod na Majetek.

Pokud s tím chcete fakt blbnout, můžete udělat z financí kategorii konfliktu a dát každé postavě měřítko majetkového stresu a dát jim políčka stresu navíc za vysoký Majetek, ale nedoporučujeme vám zacházet tak daleko, pokud z materiálního bohatství neplánujete udělat velké téma hry.


(osobně ten rámečkovej přístup považuju za ne úplně elegantní, ale nejspíš to bude taky funkční...)


Pak alternativa ze Specialit, strana 285:

Píše:
Bohatství

V některých hrách je důležité sledovat, kolik majetku vaše postava má – feudální vládci soupeřící o moc, prezidenti korporací využívající své peníze k úderům na své nepřátele nebo i gambleři v Gangsterlandu. Fate je hodně laxní co do čísel obecně a proto moc nedoporučujeme snažit si držet přesný přehled v tom, kolik zlaťáků je v kapse vaší postavy.

Pokud chcete, aby zdroje vaší postavy byly konečné, podobně jako bohatství, dobrá varianta je využít zvláštní měřítko stresu k reprezentaci vyčerpání takového zdroje. Pokud tak učiníte, vytvoříte tím nový kontext pro konflikt, který umožní na takové měřítko stresu zaútočit a uškodit mu stejně, jako tomu je u fyzického a duševního stresu.

Můžete použít také něco podobného k vykreslení cti a reputace v herním prostředí, kde na tom záleží, jako je například feudální Japonsko.

___________________


Specialita: Majetek, přepracovaný

Svolení: Žádné, tuto dovednost si může vzít kdokoliv

Cena: Úrovně dovedností

Všechny postavy získají při své tvorbě speciální drobný (Visim kamarádovi pár stovek), mírný (Splátkový kalendář) a vážný (Chtějí mi rozdrtit kolení čéšky) následek, kerý mohou přijmout ve vztahu k majektovým konfliktům.
K dovednosti Majetek přidejte následující akce:

Útok: Můžete provést nepřátelské finanční transakce abyste napadli cizí majetek, nebo abyste jej dostali do pozice, v níž s vámi bude muset jednat, a tedy mu způsobili majetkový stres nebo následky. Pokud na někoho takto udeříte, znamená to, že způsobíte nějakou dlouhodobou změnu jeho finanční situace k horšímu.

Obrana: Použijte Majetek k udržení vlastního společenského postavení tváří v tvář pokusům zruinovat váš kapitál.

Speciální: Dovednost Majetek nyní přidává nové měřítko stresu na vaši kartu: majetkový stres. Můžete být donuceni přijmout majetkový stres kdykoliv kdy selžete v hodu využívajícím Majetek – v podstatě kdykoliv, kdy využijete své peníze, provádíte útok. Majetkový stres se neobnovuje tak rychle jako duševní nebo fyzický stres – měřítko se místo na začátku každé scény vyčistí na začátku každého herního sezení.

_____________________

RÁMEČEK: Jako zajímavou možnost vývoje můžete zvážit povolení trvalého zhoršení dovednosti Zdroje jako cenu za získání některých specialit, pokud jde o věci, které lze pořídit za peníze.





A hlavně Strana 204:

Píše:
Dovednosti a specifické jednotky

Když se podíváte na popisy dovedností, můžete si všimnout, že jsme na pár místech abstraktní tam, kde se ve skutečném životě používají přesné hodnoty. Kondice a Majetek jsou dobré příklady – mnoho lidí, kteří praktikují silové tréninky, mají představu o tom, kolik dokáží zdvihnout, a když si lidé kupují věci, tak utrácí konkrétní částky peněz z konečného rozpočtu.

Takže kolik může vzepřít postava se Skvělou (+4) Kondicí? Kolik může utratit postava se Slušným (+2) Majetkem, než zbankrotuje?

Pravda je, že nemáme tušení a ani se nám nechce dávat konkrétní odpověď.
Ačkoliv se to může zdát neintuitivní, zjistili jsme, že tvorba takových detailů odvádí pozornost od autentičnosti během hry. Jakmile ustanovíte detail jako „Se Skvělou fyzičkou lze zvednout auto na dobu pěti sekund“, zaseknete tím spoustu variability, kterou nabízí skutečný život. Adrenalin a další faktory umožňují lidem dosáhnout za jejich normální fyzické limity nebo jich naopak nedosáhnout – nemůžete reflektovat všechny takové věci, aniž byste tím u stolu nestáhli spoustu pozornosti. Stanou se předmětem, o kterém budou lidé diskutovat nebo se dokonce hádat, namísto toho, aby pomáhali tvořit úžasnou scénu.

Také je to nuda. Když se rozhodnete, že za Slušný (+2) Majetek lze pořídit cokoliv za 200 a méně zlaťáků, připravujete hru o spoustu potenciálu pro napětí a drama. Najednou kdykoliv, kdy nastane problém související s Majetkem, se vše smrští na otázku, zda to stojí nebo nestojí 200 zlaťáků, namísto toho, o čem měla scéna být. Zároveň se vše obrátí do pozice úspěch/neúspěch, což také znamená, že v podstatě nemáte dobrý důvod na dovednost vůbec házet. A znovu to ani není realistické – když lidé utrácí peníze, není to o hrubé částce jako spíš o tom, zda si to zrovna mohou dovolit.

Pamatujte, že hod na dovednost je narativní nástroj, který zodpovídá následující otázku: „Mohu právě teď vyřešit problém X pomocí prostředku Y?“ Pokud dostanete nečekaný výsledek, použijte svůj cit pro realismus a drama, abyste jej vysvětlili a ospravedlnili za pomoci našich dřívějších rad. „Ah, selhal jsi v hodu na Majetek při uplácení stráží? Nejspíš jsi včera v hospodě utratil o trochu víc, než sis myslel… počkat, proč je tvůj váček pryč z opasku? A kdo je ta nenápadná osoba co prochází trochu moc rychle za strážemi? Nemrknul na tebe náhodou? Ten bastard… co s tím teď uděláš?“
Autorská citace #90
11.12.2015 10:51 - Shako
sirien píše:
Ale? Vážně? Mě ten WoD systém naopak dlouhé roky funguje naprosto hladce, nevím, co se Ti nezdá.


Nelíbí se mi na něm zejména ten ceník - pět kategorií je dost málo pro rozřazení věcí, které stojí pár desítek korun až miliony. Pak se mi nelíbí ta měsíční "útrata", kde vlastně si můžou koupit všechno, co je do X teček, ale už se neřeší, jak často.

Oproti třeba ToC, kde máš podobný status Credit rating 0-8 (od žebráka až po boháče), ale řeší se příjem celkový, nikoliv navíc. A ceník je běžných cenách. Nákupy se pak řeší dle uvážení hráčů.

Nebo třeba Mouse Guard (a komplexnější pojetí v BW), kde Resource (řádově 1-8 u MG) je jen další dicepool a nákupní seznam je spíš inspirativní soupiska, kolik úspěchu potřebuješ, abys dánou věc sehnal.
Autorská citace #91
11.12.2015 10:54 - Shako
Jinak jsem našel předělaný WoD Resource a ten mi příjde o dost použitelnější:

Píše:
Resources (• to •••••)
Effect: This Merit reflects your character’s disposable
income. She might live in an upscale condo, but if her income
is tied up in the mortgage and child support payments, she
might have little money to throw around. Characters are assumed
to have basic necessities without Resources.
The dot rating determines the relative amount of disposable
funding the character has available, depending on your
particular chronicle’s setting. The same amount of money
means completely different things in a game set in Silicon Valley
compared to one set in the Detroit slums. One dot is a little
spending money here and there. Two is a comfortable, middle
class wage. Three is a nicer, upper middle class life. Four is
moderately wealthy. Five is filthy rich.
Every item has an Availability rating. Once per chapter, your character can procure an item at her Resources level or lower without issue. An item one Availability level above her Resources reduces her effective Resources by one dot for a full month, since she has to rapidly liquidate funds. She can procure items two Availability level below her Resources without limit (within reason). For example, a character with Resources •••• can procure as many Availability •• disposable cellphones as she needs.
Autorská citace #92
16.12.2015 14:45 - Gurney
ROBOcop píše:
Mno to co je v PHB se da shrnout do tabulek na 2 stranky, pokud odectu zbane a brneni tak je toho minimum. Spis jsem myslel neco jako ma Pathfinder a Ultimate Equipment"]Mno to co je v PHB se da shrnout do tabulek na 2 stranky, pokud odectu zbane a brneni tak je toho minimum. Spis jsem myslel neco jako ma Pathfinder a Ultimate Equipment

V Dungeon Masters Guide je podnikání a ceny neobvyklých věcí jako magických předmětů nebo třeba rozšiřování pomluv. V podtstatě je toho tam víc než v tom Ultimate Equipmentu, jen tam kde u Pathfinderu popíšou 400 stran předměty, jejich variantami pro různé levely (protože magické meče +1 jsou na desáté úrovni odpad) a konkrétními cenami pro každý z nich je 5e DMG dělí do kategorií (běžné, neobvyklé...) a z těch pak vylývá cena. Věci denní potřeby jsou zase zahrnuty do denních nákladů za to že si člověk drží nějakou životní úroveň (a je tam rozebráno co která v praxi znamená).

Ale ten superceník pro DrD si pamatuju. možná někde doma ještě mám jeho zbytky (při hře jsme ho nakonec snad nikdy nevyužili a skončil jako papír na poznámky).

Shako: Resources ve WoD nejsou ve skutečnosti měřeny 1-5, ale 1-10, kde víc než pět je pro hráčské postavy téměř nedosažitelná hodnota (ostatně u abilit, dovedností a speciálních traitů typu Blood Potency je to úplně stejné). S Resources 5 sice jsi nechutně bohat, ale pořád ještě existují věci, u které má smysl řešit jejich cenu (ty s cenou *****). Ve chvíli kdy máš Resources 6 a víc (což je tak majetek hodně velkých firem a na vyšších stupních pak nadnárodních korporací, bankéřských dynastií apod.) už pro tebe běžné věci ceny nemají význam. Potřebuješ zbraň? proč si nekoupit nějakou východoevropskou zbrojovku? Běžné auto? jen za dividendy z tvého podílu v nějaké automobilce si je můžeš nakupovat jako housky v krámě. V podstatě jediné co tě v té chvíli může zadržet (nebo aspoň zdržet) od pořízení prakticky čehokoli je pokud je to cutting-edge military-grade technologie nebo je obchod s tím nějak mezinárodně regulovaný.

Jak často si co můžeš pořídit už je v tom původním meritu - jednou až dvakrát do měsíce něco s cenou rovnou tvým Resources, cokoli v nižší ceně v takovém množství než to všem kolem začne být divné. Ta nové verze toho meritu dělá v zásadě to samé, jen je tam podrobněji kodifikováno u čeho se zřejmě předpokládalo že lidi budou používat common sense - jako třeba že ten nákup věcí o kategorii víc ti sníží tvoje vlastno tečky meritu Resources, protože je to pro tebe fakt velký výdaj, musíš si půjčit a tak. A změnili počítání času x-krát za dobrodružství namísto x-krát za konkrétní časový úsek.
Autorská citace #93
16.12.2015 17:25 - sirien
Gurney píše:
V podstatě jediné co tě v té chvíli může zadržet (nebo aspoň zdržet) od pořízení prakticky čehokoli je pokud je to cutting-edge military-grade technologie nebo je obchod s tím nějak mezinárodně regulovaný.

Ses už dlouho nedíval, kolik stojí taková jachta pro pohodlné cestování na otevřeném oceánu pro pár desítek lidé v luxusním stylu popř. Boeing 747 s interiérem obsahujícím bazén, co?
Autorská citace #94
17.12.2015 18:04 - chrochta
Jestli to je ten obrovský ceník k Asterionu, rád naskenuji a pošlu.
Autorská citace #95
17.12.2015 20:12 - Arten CZ
My jsme zkoušeli systémy zdrojů jako dovednosti, aspektu a podobně, ale vždy jsme se vrátili k nějakému počítání. Hráčům vždy chybělo, že neměli jak a na co šetřit. Běžné nákupy neřešíme penězi, ty spíše odehráváme, aby bylo vidět, jakou mají postavy v místě reputaci (jídlo, nocleh, doprava, běžná výbava...). Ale vzácné předměty bývají odměnou za hraní (ať už přímo jako odměna, nebo zprostředkovaně, jako nákup za odměnu). Hráčům vyhovuje, když si mohou do deníku napsat - zlatá soška lva s rubíny v očích a potom se dohadovat v obchodě, jestli je lepší za ni získat kouzelný meč, léčivé lektvary nebo tajnou informaci.
Autorská citace #96
18.12.2015 09:44 - Jerson
Asterionský ceník (tedy ten který jsem viděl naposledy) má v sobě různé nelogičnosti, třeba ceny skleněných věcí jsou příliš nízké a odpovídají spíše cenám při průmyslové výrobě.
Autorská citace #97
18.12.2015 14:38 - Gurney
sirien píše:
Ses už dlouho nedíval, kolik stojí taková jachta pro pohodlné cestování na otevřeném oceánu pro pár desítek lidé v luxusním stylu popř. Boeing 747 s interiérem obsahujícím bazén, co?

Jestli jsem se na to koukal, tak to pro mě byla nějaká abstraktní suma, kterou jsem za chvíli stejně zapoměl.

Myslel jsem to tak, že pokud máš Reources 6, neřešíš ceny věcí, které si běžní lidi kupují, a to ani věcí, na které šetří celé roky nebo si berou hypotéky a následně je používají po zbytek života. Nicméně pokud chceš hrát mamlase, kterej neví co s prachama, a namísto normálního business jetu musí mít 747 s bazénem, není problém tomu přiředit cenu ***** ** nebo **** *** nebo cokoli ti přijde vhodné. Ten systém zvládne i tohle, přestože nákupy jacht a létajících vil nejsou úplně pro co by nWoD byl dělaný. A pokud ve skupině fakt máte vlastní letadlo (Cthulhu kampaň, kde se cestuje po celém světě), je to stejně obvykle součástí plotu (a tudíž nejde o peníze ale spíš o to kdo, proč a jak), ne něco co si pořídíš jen tak z rozmaru.

Ale musím uznat, že luxusně vybavená 747 je zajímavá variace na klasický scénář "strašidelný dům, kde umíraj lidi a nejde se z něj dostat". První mrtvola by se pochopitelně měla najít v tom bazéně :)

Jerson píše:
Asterionský ceník (tedy ten který jsem viděl naposledy) má v sobě různé nelogičnosti, třeba ceny skleněných věcí jsou příliš nízké a odpovídají spíše cenám při průmyslové výrobě.

Obávám se, že těmhle anachronismům se moc nevyhneš. Kdysi jsem zkoušel dohledat nějaký pro potřeby rpg použitelný ceník věcí z raně novověkých českých zemí a nic moc, lidi co se tím zabývají většinou řeší spíš věci jako ražba a kažení mince a celkovou hospodářskou politiku, a pokud se tam někdy vyskytne příklad běžných cen, může to být třeba ve stoletém rozpětí.

Navíc zrovna na Asterionu není magie zase takovou vzácností, nepřijde mi divné s ní vylepšovat a zrychlovat různé řemeslné postupy jako výrobu skla.

...btw znáte ten strašně geeky vtípek na D&D, kde kdysi v nějakém ceníku byl jednoduchý dalekohled se dvěma čočkami (spyglass) za 1000 zlatých (obouruční meč stojí 50 zlatých) a od té doby jsou na to narážky v nejrůznější fantasy (například Xykon má dalekohled s "1000 gp" cenovkou v Order of the Stick).
Autorská citace #98
18.12.2015 17:34 - Shako
Gurney píše:
A pokud ve skupině fakt máte vlastní letadlo (Cthulhu kampaň, kde se cestuje po celém světě), je to stejně obvykle součástí plotu (a tudíž nejde o peníze ale spíš o to kdo, proč a jak), ne něco co si pořídíš jen tak z rozmaru.


Cthulhu kampaň, kde cestuješ po celém světě, chci hrát už pár let. Třeba se k tomu časem dostanu. :) Ale zrovna ToC má na to jednoduché řešení povolání pilot, jehož schopnost je vlastním/mám přístup k letadlu. :)
Autorská citace #99
22.1.2016 12:23 - sirien
Mimochodem, ještě jedna věc z Fate, taková alternativa;

Lze používat i takový hybridní systém (výslovně vhodný pro kyberpunky a dungeon crawly, dle autorů), při němž vytvoříte měřítko stresu pro Bohatství - to ale funguje trochu jinak, než ta "běžná".

Standardně používáte k nákupům atp. příslušnou sociální dovednost (např. Vztahy nebo Provokaci pro vyjednávání nebo Zdroje pro nějaké investičně / ekonomické věci atp.); pokud ale selžete, můžete si "připlatit" tím, že proškrtnete čtvereček stresu a "připlatíte si".

Dovednost tak reflektuje vaší obecnou schopnost najít dobrého prodejce a získat od něj dobrou cenu (nakoupit za "běžné výdaje"), stres je pak vaše kapacita "sáhnout do kapsy a praštit penězma na stůl".

Stres se neobnovuje automaticky, ale až po získání nějakého lootu (nalezení pokladu, proplacení prácičky atp.) - platba má hodnotu v Bohatství a umožňuje obnovit příslušnou hodnotu čtverečků peněžního stresu.


V základu Fate pracuje s tím, že máte jen limitovaný počet takovýhle čtverečků - jenže tradičně umožňuje je používat docela ze široka. Když to případně omezíte jen na přímá finanřní užití, není problém jich asi dávat víc.

Jo - loot nad hodnotu vašeho stresu je vám nanic, protože ho nejste schopni rozumě zužitkovat (chybí vám finanční kompetence) a rozfofrujete ho (v kyberpunku drogy a děvky, v dungeon crawlu chlast a holky... znáte to, kdyby Conan uměl investovat, mohl ten meč pověsit na hřebík po své první dobrodružné výpravě :D ); teoreticky si ale umim představit, že by vypravěč dovolil nějaké "odložené zdroje" z nichž by postavy měly možnost si obnovovat stres později... záleží asi na vkusu.


Obdobně pokud by se postavy staly skutečně švorc (po útěku z vězení, po přepadení a okradení atp.), tak lze samozřejmě vrazit nějaké situační aspekty / následky, které to budou reflektovat a které lze případně vynucovat a tak.


Osobně mi to přijde jako poměrně zajímavý komrpomis mezi dovedností a přístupem "není zajímavé kolik máš, je zajímavé jestli zrovna na tohle zrovna teď máš", který z peněžních transakcí tvoří zajímavé dramatické scény, a přístupem "tak sem hrdina a mám mít kapsy plný mincí sakra, ne?"

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088927030563354 secREMOTE_IP: 44.220.251.236