Volná diskuze

Sparkle
10.7.2014 00:41
Kvalitní fantasy dobrodružství pro oneshot
Snažím se vymyslet pořádné pěkné oneshotové dobrodružství pro opengamingy na cony a podobné akce.

Chci, aby bylo v žánru fantasy, a aby ukázalo z fantasy to nejlepší. Aby to lidi nadchlo, bylo to emočně silné, neurazilo to ani děvčata, podnítilo u účastníků chuť rozjet vlastní hraní.

Zkrátka, dobrodružství na světové úrovni, za které by se nemuselo stydět ani větší RPG vydavatelství.

Co si myslím, že by tam mělo být:

- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují

napadá vás ještě něco?

Systém není důležitý, asi by to mělo být univerzálně použitelné. Doba hraní plus mínus 4 hodiny.


Včera mě napadl následující nástřel. Netestováno. Smíchala jsem to ze svého domácího settingu, jednoho nápadu z rpgf, nápadu z ofiko dobrodružství Florimel z DW, celé trochu laděno do stylu AGOT / Zaklínač, protože to teďka frčí.

Prolog:

Váš domov, pyšné severské království Thuren, ovládla stejně jako většinu kontinentu před 450 lety Církev. Její víra začala být vynucována jako jediná, pokusy o povstání končily křížovými výpravami od jižních sousedů a králova moc byla podřízena vůli thurenského Arcibiskupa.

Budete začínat jako obyvatelé hradu Windamere ve středním Thurenu. Pán hradu, lord Otiwar Hawtrey z Windamere, je již starý a před dvěma dny ulehl s těžkou horečkou. Jeho nejstarší syn je již dva měsíce na cestách v cizině a netušíte, kdy se vrátí. Jinak je na vás, co budete zač, jestli další členové rodu Hawtrey, nebo níže postavení. Znáte se minimálně několik let a už jste spolu pár dobrodružství jako družinka zažili.

Příprava hry:

Až si hráči vytvoří postavy (nebo dostanou hotové), každý dostane ještě na papírku otázku, kterou neukáže ostatním. Rozmyslí si v duchu odpověď a nějak to zakomponuje do backgroundu postavy. Budou tam otázky jako:

- Proč nenávidíš lorda Otiwara?
- Před čím, nebo před kým, se na hradě Windamere skrýváš?
- Co jsi slíbil ochraňovat a je to tak důležité, že se o tom ani lord Otiwar nikdy nedozvěděl?
- Co jsi slíbil manželce lorda Otiwara, když před dvěma lety ležela na smrtelné posteli?
- ...

Začátek hry

Pár fakt pro začátek

- současným Arcibiskupem vaší země je Piers Bellamy, mladší bratr lorda Bellamyho, jehož území sousedí s vaším. Arcibiskup a váš lord Hawtrey bývali v mládí nejlepší přátelé. V posledních letech se lord Otiwar Hawtrey před vámi několikrát tiše vyjádřil, že je zklamaný, jak arcibiskupa změnila moc.

- Podle učení Církve seslala nebesa na Thuren požehnání, které chrání zemi před nečistými silami. Pokud se někde objeví nelidská stvůra, znamená to, že na daném místě došlo k narušení požehnání kvůli výskytu hereze. Většinou na takové místo pak dorazí kněží Církve a dojde k výslechům místních a upalování domnělých kacířů.

Základní kostra dobrodružství

1: Týpka, který čistil kanál pod hradem, tam pokousala nějaká stvůra. Výslech, léčení. Lord je nemocný a nemá sílu rozhodovat, co se má udělat. Než se PC rozkoukají, přichází další scéna.

2: Hlášení poplachu z vesničky v podhradí. Něco tam napadá lidi. Příchod na místo, boj s potvorou. PC asi dojde, že potvora vylezla z hradního kanálu, ale o tom ví málo lidí. Morální dilema: Církev to jistě přijede vyšetřovat. Obětujeme vesnici, kde se bude vyslýchat a popravovat, nebo přiznáme, že to vylezlo z hradu, a zaděláme na velký průšvih?

3: Výprava do kanálu, pátrání po původu potvory (volitelné).

4: po nějaké době přijíždí na hrad Windamere sám arcibiskup Bellamy s doprovodem navštívit svého dávného přítele, případně řešit výskyt potvory (pokud to PC neututlali).

5: během návštěvy arcibiskupa starý lord Hawtrey umírá. Arcibiskup rozhodne, že do návratu dědice z ciziny bude na hrad dohlížet jeho starší bratr, váš soused lord Bellamy. Arcibiskup chce zůstat do pohřbu.

6: během příprav pohřbu lorda Otiwara dostanou PC dvě nabídky:
- od arcibiskupa, aby se stali jeho údernou jednotkou pro potírání kacířů ve středním Thurenu. Za dobré služby dostanou hrad Windamere. Prvním úkolem bude zabití mladého lorda Hawtrey, až se vrátí z cest.
- od někoho z arcibiskupova doprovodu, aby mu pomohli během pohřbu zabít arcibiskupa, až sejde do vaší krypty, a pomůžete tak nastartovat novou revoluci. I v cizině mají prý Církve plné zuby, teď už to musí vyjít.

7: volitelné - návrat mladéhjo lorda z ciziny, přiveze posily povstalcům; vpád vojsk rodu Bellamy na vaše území, obléhání hradu Windamere.

Dopadnout to může silně všeljak. Nutno počítat i s variantou, že PC se již po boji s potvorou rozhodnou utéct pryč a bude to mít dohru úplně někde jinde.


Co vy na to? Má to nějaký potenciál, nebo to mám zmuchlat a začít znovu od začátku? Máte nějaká vlastní dobrodružství, která se vám hodně osvědčila?

Samozřejmě by se to muselo dopilovat, párkrát testnout...
Autorská citace #21
10.7.2014 10:39 - York
Když to postavíš a napíšeš takhle, a bude to PJovat někdo jiný než ty, tak z toho bude strašný raiload.

Nechtěný edit:
Kurnik, přepsal jsem si příspěvek místo odcitování.
Autorská citace #22
10.7.2014 11:13 - crowen
Jerson píše:
Moc cizích postav.


Ak dobre pocitam je tam 5 cp - stary lord, jeho syn, arcibiskup, niekto z arcibiskupovho doprovodu, uhryznuty clovek z kanalu. To sa ti zda vela?
Autorská citace #23
10.7.2014 11:53 - Quentin
Crowen: Ok.

V tom případě doporučuju

a) malej bullet list na začátku pro představení NPC. Proč číst nepřehledný text.

b) jestli musí bejt text, tak aspoň každému dát jedno jméno a to používat. V jednom odstavci je to Hawtrei, v dalšim Otiwar, a v dalšim Lord. Vypadá to na první projetí jako tři různé postavy. Až na druhé přečtení to docvakne.

c) přidat malinkou mapičku vztahů*

*to jersonovo by se do malé mapky vešlo celé :)
Autorská citace #24
10.7.2014 12:38 - Gurney
Přesně co říká York - požadavek na naelineární dobrodružství nejde dohromady s přístupem "stane se X, Y, Z a hráči budou muset A, B, C" (kromě toho je to je nejlepší způsob, jak udělat dobrodružství, který bude tak po prvních dvou hodinách hry úplně k ničemu, páč hráči udělaj něco nečekaného). Jak napsal jeden člověk v článku, který mám rozpřekládáný "nepřipravujte plot, připravujte situace".

Mapy vztahů jsou cool, měla by je mít všechna dobrodružství.
Autorská citace #25
10.7.2014 12:51 - Vojtěch
To je dobrá rada...
Autorská citace #26
10.7.2014 13:50 - Sparkle
QuentinW píše:


Možná jsem to na začátku nenapsala jasně, ale já to dobrodružství nechci sepisovat a vyvěšovat ve finální podobě na net pro jiné GMy, neřeším proto jak má být napsaný. Chci ho rovnou hrát.
Autorská citace #27
10.7.2014 13:53 - noir
Sparkle: BGG má hezkou tabulku nej DnD one-shotů tady: http://boardgamegeek.com/geeklist/51541/top-rated-dd-stand-alone-adventures

Určo je někde v PDFku najdeš :)
Autorská citace #28
10.7.2014 14:33 - Quentin
Sparkle: Tak to jo, sry :)

Nevim, co bych ti víc poradil. Předpokládám, že ten "scénář" máš nějak v hlavě. Zaměř se na detaily:

- Udělej si nějaký zapamatovatelný popis ke každému NPC (případně roleplay detail - koktání, dýmku, leštění plešky...)

- Ty boje, co jsou jisté, si připrav předem, ať je tam dost zajímavých věcí (terén, ohrožení vesničani, oheň, dvoufázový bossfight etc.)

- Vymysli, jak vypadá okolní krajina (hluboké vlčí lesy, podél polí lovecké posedy), počasí (britské deště a vlhko) jaký jsou lidi v tom hradě (nikdo krom šlechty neumí číst, po nocích opilý zpěv, většina světlé vlasy a zelené oči), nějaký nápadný erb, barvy, nápadná architektura (trojitá brána, vysoké věže spojené mosty) apod. Jen atmosféra pro vtažení.

Ne, že bych tyhle věci běžně připravoval, ale když piluješ one-shot, tak se to asi hodí.
Autorská citace #29
10.7.2014 14:39 - Yashamaru
Me to neprijde jako railroad, spis jde o klasickou panickou reakci, spousty lidi pri setkani s timto typem zapisu.

Prvni scena vypada v pohode, ocheckuje se zraneni, proklepne se typek co videl a co nevidel. Postavy se dozvi dost na to, aby mely predstavu kam dal, do stok. Abych to ozivil, tak bych tam dal nejakyho hrozne aktivniho posuka, kterej by to chtel od prvni vteriny nahlasit a vylozene se tesil na navstevu inkvizice. Proste magor. Skrz rp postavy ponouknout k tomu, ze je v jejich zajmu to nejak ututlat. Jeden borec dostane bolestne, druhej na vyber mezi uplatkem a dodrzky apod.

Libi se mi ten napad s papirky, aby mely pokud mozno postavy zajem neco resit.

Prisera z kanalu by mohla byt zranitelna pouze necim nebo za nejakych podminek. To si muzou taky odnest ze sceny 1. To je asi individualni, ale me to doda trosku vic klasicky fantasy detail.

Kdybych to hral ja, tak v zavislosti na tom, jestli je moje lvl 1 postava sragora a nebo dnd4e hrdina, bych se rozhodoval, jestli shanet nejstarsiho bratra pripadne nekoho jineho kdo by to tam mel na starosti a nebo bych sel to podzemi vyrezat.

Vzhledem k tomu, ze dedek byl doted zdravej a najednou exne se svym nastupcem prihodne mimo region to je cely dost fishy. Znicehonic se objevi papez, nasomruje tam nejakyho svyho pohunka, aby to spravoval. Pratele uz delsi dobu nebyli, takze je to cele divne.

Ja bych si myslel, ze potvoru nasadil papez, aby to tam mohl nasledne jet zinvizicovat a dosadit sveho cloveka. Moje postava by nejspis chtela vyrezat stvuru, zamaskovat to, aby nebylo poznat, ze se kdy co stalo.

Zjistit jak ve skutecnosti zemrel stary pan. Odhalit vraha. Sehnat jeho syna driv nez se to tam cely sesype at uz kvuli slechte nebo cirkvi.

Z voleb ve scene 6 bych se citil dost v pasti a nejspis bych jedno slusne odmitnul a druhe nejspis spatne slysel. Se zamaskovanym incidentem neni nikdo v bezprostrednim ohrozeni, zadna volba potreba, sebral bych se a sel shanet nejstarsiho syna.
Autorská citace #30
10.7.2014 14:53 - Yash
Pokud to ma motivovat k vlastnimu hrani, tak to muze koncit necim napinavym. Koncit one shot cliffhangerem je blby, ale muze to byt treba i informace, ze tech monster ma inkvizice vic a nekde si je lihne, nebo ze na tu horecku umira vic lidi na vysokych mistech v ruznych castech zeme.
Autorská citace #31
10.7.2014 15:07 - Yash
A imho sparkle spatne odpovidala quentinovi, kterej paradoxne jedinnej pochopil, ze nema resit zapis a prispival konstruktivne.

Tj ne. omg to je hroznej raiload you had better warn your players.

srovnavat klise miniquest vyresenej na autopilota za 30 minut s tim nadstrelem od sparkle je divny. tim nechci rict, ze by to nebylo zabavny, ale doufam, ze by me taky nekdo varoval, ze nejdu hrat fantasy, ale resit slozitou socialni situaci. omagad dyt tam ani neni dungeon :D

nereste tak moc ten zapis. to ze je to napsany ve stylu nejpravdepodobnejsi mozny prubeh ja treba preferuju, protoze nemusim cist tunu balastu a lustit diagramy, abych se dozvedel to same o hodinu pozdeji.
Autorská citace #32
10.7.2014 15:11 - Yashamaru
A k tomu quentinovu postu bych jeste dodal, sehnat barevny ilustrace. Prisera, mesto, npccka. Jestli to je oneshot co se pojede vickrat nez jednou tak to neni skoda barvy. Obrazky jsou dobry.

Sorry za spam. V praci jsem vzdycky hrozne produktivni :)
Autorská citace #33
10.7.2014 15:12 - Horacio
Ahoj, kostra vypadá pěkně, jenom bych pouvažoval o lehkém osekání. U one-shotu bych se při moc rozsáhlé/opakované možnosti volby obával, že se to pak rozplizne a nestihne dohrát, což je imho u one-shotu největší fail.

Kdysi dávno jsem napsal článek o one shotech:

http://www.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/2697.html

Je to sice míněno pro začátečníky, ale třeba se tam něco hodí.
Autorská citace #34
10.7.2014 15:29 - York
Yashamaru:

York píše:
Když to postavíš a napíšeš takhle, a bude to PJovat někdo jiný než ty, tak z toho bude strašný raiload.


Fakt není od věci číst trochu pozorněji.
Autorská citace #35
10.7.2014 15:35 - Arten CZ
Yashamaru píše:
Kdybych to hral ja, tak v zavislosti na tom, jestli je moje lvl 1 postava sragora a nebo dnd4e hrdina, bych se rozhodoval, jestli shanet nejstarsiho bratra pripadne nekoho jineho kdo by to tam mel na starosti a nebo bych sel to podzemi vyrezat.

Rozhodně nejlepší způsob, jak hráče odradit, je udělat z postav srágory, co budou chodit žebrat o pomoc kde koho a budou za ně řešit nějaké banality, aby se potom mohly krčit v jejich zádech a dívat se, jak se to dělá. Dobrodružství musí být postavené kolem postav a musí ho celé vyřešit postavy.
Autorská citace #36
10.7.2014 15:52 - Quentin
Arten: Yasha neřekl, že bude to dobrodružství řešit někdo za ně. Řekl, že dobrodružství nebude "Vybít potvory v kanálu" ale "Vyhledat slechtice v pravu nez dojde k dalsim vrazdam". Oboje muze byt uplne stejne zabavne.
Autorská citace #37
10.7.2014 15:58 - Element
York píše:
Fakt není od věci číst trochu pozorněji.

Vzhledem k tomu, ze jsi umazal tu cast, kde jsi sparkliny hrace chtel varovat pred railroadem, tak ti nemam jak odpovedet.
Autorská citace #38
10.7.2014 15:59 - Element
Sakra prozradil jsem svou tajnou identitu :)
Autorská citace #39
10.7.2014 16:04 - York
Opravdu to nebylo schválně ;-)
Autorská citace #40
10.7.2014 16:06 - Element
Arten CZ píše:
Rozhodně nejlepší způsob, jak hráče odradit, je udělat z postav srágory, co budou chodit žebrat o pomoc kde koho a budou za ně řešit nějaké banality, aby se potom mohly krčit v jejich zádech a dívat se, jak se to dělá. Dobrodružství musí být postavené kolem postav a musí ho celé vyřešit postavy.


To byl ode me jen takovej vtipek. 4edicni dnd postavy jsou hodne drsny ve srovnani s naby v jinych systemech. Pointa byla, ze pokud si nebudu myslet, ze na to mam a z gma budu mit pocit, ze je to mimo moji ligu a lest bych tam fakt nemel, tak nejspis potrebuju vic zbrani, informaci, lidi se zbranemi. Nic vic v tom nehledej.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.049650907516479 secREMOTE_IP: 18.97.14.90