York: a co chceš hrát za hru a co chceš hrát za systém?
Pokud máš systém, kde level dělá fakt silnej rozdíl, ve hře, která stojí na rovnováze a kde relativní síla postavy odpovídá jejímu přínosu a silně implikuje její spot-light, tak chceš, aby celá skupina levelovala společně (tj. podle reálného času), protože to udrží hru pro všechny zábavnou a DMovi to hodně usnadní práci (resp. nenahází mu to klacky pod nohy typu "chci aby se Zuzka taky bavila, ale má o 4 levely slabší postavu, shit...") Tohle je typické DnD (minimálně 3e+, v němž se už standardně ustoupilo od individuálního "expení" a přešlo se na společné "cinkání")
Pokud máš systém, kde zlepšování nezpůsobuje kritické rozdíly v efektivitě postav, ve hře, která se opírá víc o svůj narativ, dynamiku mezi hráčskými postavami atp., tak chceš naopak zlepšovat spíš podle sezení, protože to umožní odrážet reálné zážitky postav ve fikci. Rozdíly mezi postavami pak můžou být i přínos - ty "pomalu levelující" reprezentují postavy co nejsou stržené vírem dění a které mohou pozorovat - a reflektovat - razantnější změny kterými prochází postavy které jsou ve středu hurikánu. Tohle je typicky třeba WoD (které si na nějakou "vyváženost" nehraje a základní point-buy může po přepočtu na expy vyhodit hodně nevyvážené postavy - ostatně Mortal, loser má stejný počáteční point-buy jako Hunter, vigilant a efektivita těchto dvou postav je absolutně někde jinde...)
Problém nastane, když se Ti tyhle dvě věci rozejdou.
Když máš narativní hru kde chceš reflektovat zážitky postav, ale máš systém, který dělá značný skoky, tak bych asi doporučil zohlednit počet sezení postav. Jak moc na úkor reálného herního času záleží asi na tom jak velké ty levelovací skoky sou objektivně a jak moc se projevují ve vaší hře (sou DnD hry, kde nemusí být problém hrát postavy v rozmezí levelů 13-16. A sou hry, kde to ty 13 lvl totálně semele a zadupe).
Když máš tvrdou gamistickou hru a systém, který nedělá až tak velké skoky... tak to je asi jedno a můžeš to klidně řešit po sezeních. To se může týkat jak high-power level her jako Exalted (kde sou ty postavy vůči světu tak mocné, že i když se mladý exalt nemůže moc měřit s vyexpeným exaltem, tak tak pořád můžou snadno existovat vedle sebe) tak přízemnějších her jako sou různý OSRka (typicky to Quentinovo - když sou postavy pořád dost smrtelný, tak je poměrně jedno, že je některá z nich relativně slabší... samozřejmě, je nutné brát v potaz i příběh - v příbězích kde má Conan partnerku a ne postelovou hračku se charatker partnerky liší dle prostředí - v civilizovanějším prostoru ho mohou doprovázet slabé (leč dobře postavené a třeba sociálně zdatné) princezny, v tomb-rider storce z džungle ho ale doprovází drsná žoldnéřka a na krutých mořích cestuje s pirátskou kapitánkou).