7. díl - cizí postavy
Výborné ukázky manýr (popsáno Alnagem v článku "Manýry u herního stolu") a obecně dobrý úvod do tvorby NPCček. Od významnosti přes nějaký význam v příběhu, background...
Obecně nějaký překryv s věcmi co sem opět sám popisoval ve Scénáristice (6 a 10 pokud se teď nepletu).
8. díl - Hudba a zvuky
Obecná rada používat hudební pozadí při hře. Osobně nejsem proti, byť to třeba sám až tak moc nepoužívám - spíš protože většinou nemám energii to řešit než že bych nechtěl a pokud se o to postará někdo jiný ze skupiny tak to většinou vcelku ocenim.
Nějaká diskuse o používání dobové hudby, soundtracků... spíš zmínění možností.
Gergon fakt prošvih možnost doporučit zapojení ostatních hráčů mimochodem - když nad tím teď přemýšlím tak když sme hráli třeba star warsy a zatímco si Honza v klidu gamemasteroval tak Sethi dělala DJku a průběžně pouštěla odpovídající hudbu kterou si sama dřív připravila, tak to bylo super.
Většina dílu je věnovaná software Syrinscape. Ten program sem si šel zkusit a působí na mě naprosto úžasně a je to něco co sem kdysi hrozně chtěl a nikde to nebylo a
všem vám fakt doporučuju jít na https://syrinscape.com/, stáhnout si ho a zkusit - je to free pro comp i mobily (tablety atd.), pro fantasy tam je už přes 10 a pro sci-fi asi jen dvě hudební knihovny zdarma a hromada co se dá případně za pár desítek korun dokoupit.
9. díl - hráči
KONEČNĚ rady vedoucí k zapojení hráčů do hry co do vlastní (spolu)tvorby obsahu. SUPER. Mé sny o tom že se věci z 12. scénáristiky stanou běžné se možná i někdy fakt naplní :D
Bohužel mi přijde že konkrétní náměty na to čím vším se hráči můžou zapojit jsou pořád zbytečně přízemní a "defenzivní" ke konzervativně tradičnímu pojetí hry.
(důležité pravidlo "nebuďte kretén" je fakt... trefné :D a suprově podané :D - 27. minuta kdyby to někoho zajímalo specificky :D )
Rady k tvorbě postav s důrazem na negativa - pohoda.
10. díl - vedení hry
Rady k nějaké etiketě u stolu, rady k rozmanitému popisování věcí a prostředí s důrazem na různé smysly (rozhodně kvituju, viz jedenáctá Scénáristika...), rady na předesílání a háčkování věcí předem, rady k nějakým improvizacím s příběhem za pochodu, rady ke spotlightu, nějaké rady k porušování formy a klišé... a další rady.
Obecně dost vpohodě. Až na ty rady k rozdělování zkušeností - ta představa dávání expů za každou potvoru jednotlivě atp. je fakt dost zastaralá za mě. A to i pro dungeon crawl. Naštěstí tam radí i jiné a lepší postupy.