Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
Autorská citace #61
15.12.2022 23:39 - Corny
A kdo říká, že jejich svaly fungují stejně, jako ty lidské?
Autorská citace #62
15.12.2022 23:40 - LokiB
Jerson: nic v DND se nedrzi klasicke fyziky, proc by meli hobiti?
Autorská citace #63
16.12.2022 01:11 - Šaman
No a v tom případě, proč by nemohl hobití paladin vyhrát páku nad orčím barbarem? Když neplatí běžná fyziologie.
Jako jo, je to absurdní úvaha, ale to je imho hobití obratnost taky. Nejlepší akrobat široko daleko, mistr boje na dálku, přirozený talent na hru na hudební nástroje a jemnou zámečnickou práci a navíc má nejrychlejší reakce v boji. V tomhle se tenhle prťavej tlouštík zcela vyrovná elfům, o kterých se tvrdí že se dokáží pohybovat v korunách stromů stejně rychle, jako člověk na zemi. To přece dává smysl. Ale že by se mohl silou vyrovnat orkovi? Absurdní… ;)
Autorská citace #64
16.12.2022 07:00 - Jerson
Jak píše Šaman - při obhajobě rasových bonusů se nejčastěji argumentuje porovnáním síly u hobita a půlorka nebo podobnými rasami, které má nějak dokazovat, že bonusy podle rasy jsou potřebné.

Nicméně pokud někdo přijme myšlenku, že tvor s výškou dvouletého dítěte a dvojnásobkem hmotnosti (jedno jak jí dosáhne) vůbec může mít sílu nějak srovnatelnou s dospělým (lidským) mužem, nebo dokonce se může blížit síle výrazně nadprůměrně siných lidských mužů, pak je naprostý nesmysl, aby jakkoliv dával do korelace tělesnou stavbu se silou. Prostě to *nějak* jde.

Šaman píše:
to je imho hobití obratnost taky. Nejlepší akrobat široko daleko, mistr boje na dálku, přirozený talent na hru na hudební nástroje a jemnou zámečnickou práci a navíc má nejrychlejší reakce v boji.

Ještě k tomuto - pokud jsi někdy honil děti na velké tubusové prolézačce, tak nemůžeš mít problém s tím, že malým postavám přiřkneš násobně vyšší obratnost v pohybu celého těla, protože ten rozdíl je stejně brutální jako v provnání síly (jen opačný). Spíše ti z takového porovnání vyjde, že tahle obratnost nemá nic společného s obratností při střelbě - přesněji že lukostřelec tento typ obratnosti rozhodně nepotřebuje - a že na šplhání po stromech kromě obratnosti potřebuješ nějakým způsobem i sílu v poměru k hmotnosti těla, ale zásadní roli hraje i výška, protože je rozdíl, zda dosáhneš na větev metr dvacet nebo dva metry dvacet vzdálenou. Atd.

Mně šlo jen o to, že kdykoliv přijme Tolkienovo nastavení fyziologie humanoidů, vzdává se práva používat v této oblasti příměry k realitě. Filmový LotR ukazuje, že různými kouzly lze nějakou jakž takž uvěřitelnou představu udržet, když se do ní moc nešťourá - a právě proto nechápu, proč do ní někdo šťourá.
Autorská citace #65
16.12.2022 08:11 - Gergon
Vy si vážně nedokážete představit jak někdo kdo se narodil z velkých rodičů, má 2 metry 10 cm ale celej život si čte v knihách (půl ork akolyta) dostane v páce na prdel od někoho kdo má 1 metr 20 cm ale chodí denně do posilovny(hobit - veterán)? Podle mě je bonus k vlastnostem na základě zázemí naprosto dokonalý a perfektně dává smysl. Chápu, že se tady snažíte o nějaké archetypy, ale podívejte se na rozdíly v tělesné stavbě u obyčejných lidí. Proč by podobné rozdíly nemohly být i u fantasy ras? Na jednu stranu tady někteří furt hulákáte o tom jak by to mělo být realističtější, a na druhé straně nedokážete vzít v úvahu, že se narodil půlork co je mrňavý (ano oproti hobitům je furt vyšší než oni, ale mrňavý na půlorka) a vychrtlý a zahrabal se do knížek na celý život a proto má sílu menší než hobit co se narodil trošku vyšší než ostatní hobiti a byl ve válce a trénoval a makal na sobě? Ještě bych taky upozornil na to, že síla není jen o velikosti svalů. Protože síla a objem svalu je něco jiného.
Autorská citace #66
16.12.2022 08:20 - Jerson
Gergone, hobiti mají 3 stopy, to je 90 cm, pokud vím. Dvouletý kluk. Pokud jsi viděl dvou- až tříleté děti, máš dojem, že by tě kdokoliv z nich mohl vůbec mít šanci porazit ve fyzickém měření síly? Složit tě dokáže, na úder hlavou do rozkroku má ideální výšku, ale páku? Víš doufám, že zrovna u páky jako sportu hraje velkou roli páka jako délka předloktí. :-)
Autorská citace #67
16.12.2022 08:33 - LokiB
Zrovna tyhle debaty ukazuji, ze fantasy RPG neni pro vsechny. Proste to nedokazi uchopit.
Hobit ma vysku trileteho ditete (ne dvouleteho), ale neni to trilete dite. Srovnavat ho s ditetem nema smysl. Jakoze vubec.

drak podle nasi fyziky letat nemuze, ani plivat ohen. Atd. Atp. A nekdo chce resit moznou silu hobita, ci inteligenci pulorku.
Autorská citace #68
16.12.2022 08:44 - sirien
Jerson píše:
Nicméně pokud někdo přijme myšlenku

Většina lidí žádnou takovou myšlenku nepřijímá, většinu lidí vůbec nenapadne a nijak to neřeší. A pokud to náhodou vědí tak to s klidem ignorují. (Ale přesto řeší že by púlork asi měl být silnější než půlčík. Lidské myšlení natož dojmy nejsou konzistentní, přesto jsou pro design důležitější než realita, sestimsmiř.)
Autorská citace #69
16.12.2022 10:45 - Corny
Mě by přišlo docela ideální, kdyby se do toho přestala realističnost cpát, protože lidi co s tím začnou stejně většinou udělají jen půlkrok a melou o tom, jak obr musí být kvůli výšce silnější než hobit, ale neudělají ten krok celý a nevezmou v úvahu to, že srovnávají fyzikální vlastnosti ras, o jejichž biologii ví úplný kuloví.
Autorská citace #70
17.12.2022 07:40 - Jerson
Loki, mně vůbec nejde o chápání fantasy, pokud sis všiml. Jen se podivuju nad tím, že se v debatě o rasových bonusech "tak napůl" používá odkaz na realitu, ale jen do té míry, do jaké se to dotyčnému hodí.
Je to fantasy svět, ve kterém se do humanoida o výšce tří stop (91 cm, tabulky pro chlapce ve věku dvou let uvádí 88 cm, pro tříletého 98. Těch 91 cm tedy bude mít třeba půl roku po druhých narozeninách, a podle počítání drtivé většiny lidí mu budou dva roky. K tomu je hmotnost 45 liber, tedy 20 kg, což je pětiletý kluk.
Když už se tedy chceš hádat o detaily. ) nacpat sílu velmi silného chlapa. Tedy je celkem jasné, že jejich těla musí fungovat jinak než těla lidí, a zcela určitě jinak než těla reálných lidí. Tedy ve světě DnD zjevně neplatí běžná korelace, že čím je větší a těžší, tím je také silnější (pokud jeho hmotnost netvoří z většiny tuk. U hobitů se dokonce píše, že jsou "spíše obtloustlí", takže jejich svaly musí být ještě účinnější, než by odpovídalo hmotnosti srovnatelných reálných lidí.

Osobně v téhle debatě nemám žádného koně, na kterého jsem si vsadil. Spíše mě zajímá, proč se nedá říct "Humanoidni 3 stopy / 45 liber i 4 stop /250 liber můžou být stejně silní a obratní. Je to fantasy, sestimsmiř."

Jinak kdybych DnD hrál, tak bych asi chtěl mnohem větší rozdíly ve fyzických vlastnostech podle rasy, přesněji podle výšky a váhy.
Autorská citace #71
17.12.2022 10:57 - Aegnor
Jerson: nejde o váhu, nejde o výšku, nejde o stavbu těla.

Orkové jsou silnější než lidé prostě protože jsou to orkové. Jestli si to vysvětlíš jinou stavbou svalů, tím že těch svalů mají prostě víc, nebo magií ... to už je jedno.

Stejně tak elfové jsou moudřejší než lidé prostě protože jsou to elfové.

Na začátku je žánr a žánrová očekávání. To, jak (a jestli vůbec) jsou tyhle rozdíly vysvětlené ve fikci na tom nic nemění.
Autorská citace #72
17.12.2022 11:05 - Gergon
A co rozdílnost v jednotlivých světech? Předpokládám, že elfové ve světě Zaklínače - vyhnanci a bezdomovci na okraji společnosti jsou rozhodně méně moudří než elfové v Pánovi prstenů. A takhle by se pravděpodobně dala vybrat každá z ras z mnoha desítek různých světů stále v žánru fantasy, kde to prostě není archetyp, ale autoři si rasy upravují a mění a právě díky tomu může být klidně svět, kde hobit na bench zvedne víc než ork =)
Autorská citace #73
17.12.2022 11:47 - sirien
Gergon: ...a v tom si právě taky mimo, protože to že jsou DnD rasy nějak stylizované v pravidlech vede k tomu že mají velmi podobnou stylizaci napříč DnD světy, což je jeden ze stylizačně pojících prvků multiverza, se kterým se i aktivně pracuje (viz třeba Mordekein a poznámky o tom jak je divné že na Krymu nejsou drowové). A ty bonusy jsou významný nástroj téhle stylizace a ujednocení.

A pokud je někde něco jinak, tak to můžeš změnit a to samo o sobě je stylizační nástroj - všimni si ale jak málo se to děje (z hlavy mě napadá jen Dark Sun, ale ani ten myslím neměnil pravidla), protože stylizace ras je podobná konstanta DnD identity jako kouzla
Autorská citace #74
17.12.2022 11:50 - malkav
Sirien: +1
Autorská citace #75
17.12.2022 12:39 - Gergon
Tak zrovna darksun s jejich lidožroutskejma hobitama je trošku mimo archetypy. A já nemyslel jen publikovaný světy, ale celkově světy ve kterých lidi hrajou. Někdo si orky představí jako ty nabušence z warcraftu, jinej může vidět úplně něco jiného a mnohem slabšího a civilnějšího. A to že DnD mají své publikované světy neznamená že si je lidi nemůžou upravovat po svém do svých vlastních settingů. Někdo hraje ve světě warcarftu dnd 5e tak si dá Pj že orkové mají +2 k síle a jinej hraje ve středozemi a tam si pj řekne že si každý může dát kam chce a další hraje zaklínače a šup - bonusy jdou k zázemím.
A podle mě DnD je prostě určený k tomu aby si ho každej ladil podle svého settingu ve kterém hraje. Já třeba kdybych chtěl hrát ve světě zaklínače, tak si radši upravím dnd 5e a půjdu ho hrát, než se babrat tunama tabulek v The Witcher RPG. A tam bych rozhodně dal elfům jiný staty než ve forgotten realms např.
Autorská citace #76
17.12.2022 13:01 - LokiB
Jerson píše:
Jinak kdybych DnD hrál, tak bych asi chtěl mnohem větší rozdíly ve fyzických vlastnostech podle rasy, přesněji podle výšky a váhy.


No a hráči to nechtějí, protože to není pro hru moc praktické. Pro hru je podle mě praktické, když jsou si postavy na praktické škále svými schopnosti dost podobné, protože se tím vyhneš různým paradoxům nebo obtížně posouditelným i představitelným situacím při hře.
Ve hře typu DND většinou nechceš, aby spolu putovali bakterie a planetární titán (ne že by to nemohlo být zajímavé).
Výrazné odlišnosti v možnostech a projevech mají potenciál hru komplikovat. Proto raději autoři řeknou "hej, hobití svaly jsou odlišné od lidskcýh, protože i na polovičním průměru svalových vláken dokáží projevit navenek stejnou sílu".
Což mimochodem není až tak těžké si představit ... i lidské tělo má vícero celkem dost odlišných typů svalových vláken. Když si budeš dělat kapra nebo lososa na Vánoce, tak i u něj uvidíš více typů svalových buněk.

Co tím chci říc ... pro hru je praktičtější, když pojmeš různé rasy jako různě fungující, než když se budeš snažit to nacpat do škatulky "je to jen menší / větší člověk, tak je divné, že může fungovat, protože člověk by takhle fungovat nemohl".

Ano, orčí svaly jsou jiné než lidské a jiné než hobití. Move on.
Autorská citace #77
3.1.2023 19:06 - ShadoWWW
Pomalu se ukazuje, že hnacím motorem nové licence budou hlavně poplatky pro úspěšné společnosti těžící z "One DND OGL", respektive OGL v1.1. Wizardům jsou trnem v oku Roll20, Critical Role, Paizo, velké KS projekty atd., které dosáhly velkých úspěchů, aniž by z toho něco Wizardům/Hasbru platili. Víc o tom je v tomto videu.
Autorská citace #78
3.1.2023 21:11 - LokiB
Konečně. Pije mi krev, jak WotC nejsou schopni pořádní DnD monetizovat :P
Autorská citace #79
3.1.2023 21:15 - sirien
oh my, oni si dovolují jim pomáhat šířit jejichg hru, přivádět k ní nové hráče a usnadňovat jim hraní aniž by jim za takovou drzost platili, no to snad ne!

Well, chvíli to vypadalo, že se z bezduchejch wizardů snad zas stala komunitně pozitivní firma. Chvíli to dokonce i fungovalo. Ale některým věcem prostě není dáno :)
Autorská citace #80
3.1.2023 21:30 - Necromancer
Ovlivní to nějak budoucnost JaD?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074191093444824 secREMOTE_IP: 44.200.86.95