Kultura

Autorská citace #1
24.11.2020 20:26 - Necromancer
Ehm... dobrý den, copak to tu máme?
Autorská citace #2
24.11.2020 20:27 - sirien
NA TÉMA SESÍLÁNÍ KOUZEL POD VODOU

EDIT: ano, jde to, žádnej problém. Jen tim ztratíte zadržení dechu. /EDIT

odtud

sirien píše:
Dobře, nebudu tvořit novou diskusi...

Může mi někdo prosím říct, jaká jsou oficiální pravidla / errata / FAQ / author's ruling ohledně sesílání kouzel pod vodou? Jakože sem kouzelník, nadechnu se, potopim se, pod vodou bez dalších pomůcek vyslovim zaklínadlo s verbální složkou - sešlu ho, nebo ne?

Analytická podstata otázky: je klíčovým faktorem verbální složky schopnost mluvit a vyřknout zaklínadlo nahlas, bez ohledu na to, že toto třeba kvůli okolnostem nebude srozumitelné (protože ho pokřiví okolní voda...), nebo je klíčovým faktorem to, že zaklínadlo zazní ve správné podobě?

Navazující otázka - pokud to druhé (tzn. pod vodou to nejde / klíčovým faktorem je srozumitelnost), je vůbec možné kouzlit např. na orkském death-metalovém koncertě, kde sesilatel neslyší vlastního slova? (Game-relevant situace - můžu kouzlit přes draka, kterej mi vytrvale řve na plný pecky z jednoho metru přímo do xichtu?)

Možná šedá zóna - můžu seslat kouzlo poté, co sem se nadýchal hélia? (Mluvit můžu, ale moje výslovnost bude dobře v tahu...)


...kecal sem, nakonec jí zakládám.

Rilkin píše:
Podle těchto dvou tweetů Jeremy Crawforda lze seslat pod vodou kouzlo s verbální složkou, ale hned poté se začne sesilatel dusit.

tweet 1
Píše:
No rule prohibits verbal components from working underwater. Keep in mind that if you're talking, you're not holding your breath. #DnD

tweet 2
Píše:
Is the intent that if you cast a verbal component spell you're no longer holding your breath (and now on Con mod +1 rnds)? - Yes.



sirien píše:
Ok, takže jde zjevně o schopnost zaklínadlo vyslovit, nikoliv o jeho srozumitelnost. Tím padají i otázky ohledně metalového koncertu (nikoliv héliového balonku, ale bez toho už asi žít dokážu :D )

Děkuji mnohokrát.


A15 píše:
Když je sesilatel ohlušen, tak v 5e může sesílat bez problémů.
Je ovšem otázka, jestli pod vodou může mluvit, neboť pokud je silenced, tak nesešle nic.
Tj. koncert / uragán / drak je OK.
Roubík, plná pusa vody zamezí seslání


5e.d20srd.org dle A15 píše:
The words themselves aren’t the source of the spell’s power; rather, the particular combination of sounds, with specific pitch and resonance, sets the threads of magic in motion.


Rilkin píše:
A sakra. Heliový balonek mi včera nějak utekl :D. Oficiální vyjádření se mi k heliu nepodařilo najít. Avšak vzhledem k tomu, že tvor s dýcháním pod vodou může použít verbální složku při sesílání kouzla ve vodě, tak nevidím důvod, proč by to s trochou helia mělo být jinak.

...

Pro potřeby této diskuze vypíchnu dvě části. První se týká verbální složky kouzel, kde Jeremy více méně opakuje informace z tweetů a přidává vysvětlení, podle kterého záleží jen na tom, jak je zvuk tvořen, a nikoliv na tom, jak ho někdo jiný slyší. Z hlediska hlasivky jakožto struny rozvibrovávající okolní prostředí mám k tomuto vysvětlení své výhrady, ale jako game designovou volbu to chápu.


sirien píše:
protože to co se celou dobu řeší je:

schopnost vyslovit zaklínadlo (tedy ovlivnění samotného sesilatele - roubík, němota...)
VS
ovlivnění znělosti zaklínadla (tedy vliv okolí - voda, metalovej koncert)

Hélium efektivně změní schopnost sesilatele promluvit, tedy je adekvátní např. snaze mluvit zatímco Tě někdo škrtí nebo snaze vyslovovat přes látku narvanou do pusy. Ale jako to je fakt už hodně obskurdní případ, uznávám.
Autorská citace #3
24.11.2020 20:32 - sirien
Na téma sesílání kouzel vyvolávaných déle než 1 kolo

SRD ohledně sesílání v boji:
DnD 5e CZ SRD píše:
Delší doby vyvolání
Určitá kouzla (včetně kouzel sesílaných jako rituály) vyžadují delší dobu vyvolání: minuty, nebo dokonce hodiny. Když sešleš kouzlo s delším vyvoláním než jedna akce či reakce, musíš strávit akci každého svého tahu vyvoláváním kouzla a během vyvolávání musíš udržovat své soustředění (viz „Soustředění“ níže). Pokud se tvé soustředění přeruší, kouzlo selže, ale neutratíš za to pozici kouzla. Chceš-li se pokusit seslat kouzlo znovu, musíš začít s vyvoláváním od začátku.


Takže, pokud to chápu správně (a Log nad tím zdá se skřípá zuby, ale nerozporuje to) - tohle znamená, že do sesílání pálím Akci, nicméně Bonusovka a Reakce zůstávají nedotčené?

Tzn. technicky mi nic nebrání sesílat za Akce jedno kouzlo a v mezičase za Bonusovky a Reakce sesílat jiná kouzla (např. Štít)?


EDIT: průběžně v každym Tahu pálim Akci. Skutečně můžu dál kouzlit za Reakci (za Bonusovku ne, protože kouzlení za Bonusovku omezuje kouzlení v Akci pouze na Trik).

Při spálení Akční vlny můžu 2. Akci v Tahu: RAW - použít k čemukoliv, včetně seslání jiného Kouzla. RAI - unknown.
Autorská citace #4
24.11.2020 21:07 - Rilkin
sirien píše:
Hélium efektivně změní schopnost sesilatele promluvit, tedy je adekvátní např. snaze mluvit zatímco Tě někdo škrtí nebo snaze vyslovovat přes látku narvanou do pusy. Ale jako to je fakt už hodně obskurdní případ, uznávám.


Naopak bych řekl, že helium je ekvivalentní případu, kdy je sesilatel pod vodou a volně ji dýchá. Zde tedy předpokládám, že voda plně vyplňuje dýchací ústrojí tvora a tudíž obklopuje hlasivky. To samé se stane, když sesilatel vdechne helium z balonku. Pokud tedy je za těchto okolností možné seslat kouzlo pod vodou, tak to samé platí i pro helium.

Roubík neblokuje přísun vzduchu k hlasivkám, takže člověk může nadále vydávat nějaké zvuky. To, že jsou nesrozumitelné, způsobuje především nemožnost použití pusy a jazyku.

Každopádně uznávám, že se jedná o dost obskurní případ. :D
Autorská citace #5
24.11.2020 21:11 - sirien
Rilkin: well...

Pravidla která jsme doteď pro kouzlení pod vodou řešili předpokládala, že nemáš možnost pod vodou dýchat a jedeš "na nádech". Tj. případ kdy voda vyplňuje Tvé dýchací ústrojí jsme vůbec neřešili. Naopak - v momentě kdy se začneš topit toho už ani podle Jeremyho moc nenakouzlíš.

Ano, pokud máš možnost dýchat pod vodou a voda vyplňuje Tvé plíce a krk, tak pohoda - magie Ti dává dýchat, magie Ti umožní správně artikulovat.

V tomhle směru má vdechnuté helium blíž k případu kdy se topíš ve vodě než k případu kdy pod vodou dýcháš.
Autorská citace #6
24.11.2020 21:19 - RoVan
Sirien píše:
Tzn. technicky mi nic nebrání sesílat za Akce jedno kouzlo a v mezičase za Bonusovky a Reakce sesílat jiná kouzla (např. Štít)?


Well, není tomu tak, pokud chceš kouzlo sesílat jako bonusovou akci (=má seslání 1 BA) tak nemůžeš pozžít svou akci k sesílaní kouzla (mimo triky).
Sesílání kouzel s vyvoláním 'reakce' (třeba ten štít) ti nic nebrání.

A jen tak naokraj, tohle je opravdu krajní situace a třeba hráčské postavy to patrně nebudou muset řešit, spíš DM z pohledu NPC (protože v boji by nikdo jiný rituál nebo kouzlo s delším sesláním nekouzlil*)

*Kouzla mají seslání 1 reakce / 1 bonusová akce/ 1 akce / 1 minuta (10kol) / 1 hodina (600kol) atd.
Autorská citace #7
24.11.2020 21:35 - sirien
RoVan: ...kde prosím najdu tu část o omezení Bonusové akce?

Jinak ono je jedno, kdo to bude nebo nebude používat, mě jde jen o to jestli ta pravidla chápu (= do JaD přepisuju) správně. Sem tam narazim na nějakou podivnou formulaci u které mě napadne nějaký háček nebo alternativní výklad, tak se ptám - a občas lidi okolo nevědí, tak se ptám veřejně :)
Autorská citace #8
24.11.2020 21:42 - RoVan
5E SRD - Vyvolání píše:
Bonusová akce
Kouzlo vyvolané pomocí bonusové akce je obzvlášť rychlé. K vyvolání kouzla musíš použít bonusovou akci ve svém tahu, pokud jsi v tomto tahu ještě neprovedl žádnou bonusovou akci. Během tohoto tahu nemůžeš seslat další kouzlo, kromě triku s vyvoláním 1 akce.


Vyvolání - Bonusová akce
Autorská citace #9
24.11.2020 21:47 - Morlen
Je možné, aby němý čaroděj seslal kouzla s verbální složkou?
Autorská citace #10
24.11.2020 22:03 - Rilkin
sirien: Omlouvám se, dýchání pod vodou jsem si tam přidal z posledního citovaného tweetu sám. Máš pravdu v tom, že vdechnuté helium spíš odpovídá topení se ve vodě. To ale nic nemění na tom, že žádné pravidlo neomezuje kouzlení dusícího se tvora. Klidně je možné první kolo zakouzlit něco pod vodou s použitím vzduchu z plic a začít se dusit. Pokud má tvor CON alespoň 1 a tudíž vydrží do druhého kola, může pak bez problémů seslat něco dalšího. Třeba dimenzionální dveře na pevninu.
Autorská citace #11
24.11.2020 22:05 - Aegnor
Morlen: SRD - Verbální složka. Proto postava, která je umlčená nebo v oblasti ticha, vytvořené například pomocí kouzla ticho, nemůže seslat kouzlo s verbální složkou. Němá postava je dle mého názoru v podstatě umlčená, takže nemůže.
Autorská citace #12
24.11.2020 22:05 - sirien
RoVan: hm. To je dost... nešťastně nejasná formulace za mě. Ale ok, díky.
Autorská citace #13
30.11.2020 21:50 - sirien
Výchozí body válce u konkrétních kouzel

nechce se mi zakládat extra téma.

Některá kouzla s rozsahem "válec" říkají, že "střed musí být v bodě v dosahu kouzla". Totéž je v originálním znění ("cylinder centered on a point within range")

Obecná pravdla pro Válec říkají, že výchozím bodem je střed základny válce, nikoliv válce samotného.

A teď:
- konkrétní přebíjí obecné, tj. u těchto kouzel (např. "Ohnivý úder") by tedy mělo platit, že výchozí bod je ve středu válce (tedy ve středu 3d objektu - ve středu jeho výšky)
- ...jenže mě se zdá, že autoři byli prostě jen líný nebo nepozorný a že tím ve skutečnosti myslí střed základny (tak, jak to je napsané v obecném pravidle o válci), jen to omylem napsali zmatečně.

Myslím si to správně? Ví někdo o nějakém doujasnění k tomuhle?
Autorská citace #14
30.11.2020 22:16 - cyrasil
PHB na beyondu

Cylinder

A cylinder's point of origin is the center of a circle of a particular radius, as given in the spell description. The circle must either be on the ground or at the height of the spell effect. The energy in a cylinder expands in straight lines from the point of origin to the perimeter of the circle, forming the base of the cylinder. The spell's effect then shoots up from the base or down from the top, to a distance equal to the height of the cylinder.

A cylinder's point of origin is included in the cylinder's area of effect.

edit: konkretne narazim na to "The circle must either be on the ground or at the height of the spell effect." Coz si vykladam jako horni, nebo dolni zakladna (je tam i obrazek).

edit2: A jeste je tam tahle veta "The rules for each shape specify how you position its point of origin." - takze to centered se imho obecne vztahuje k tomuhle "point of origin" bodu, nezavisle na tvaru kouzla
Autorská citace #15
30.11.2020 23:04 - sirien
cyrasil: jo no, to sem taky našel - jenže ono "specifické přebíjí obecné" lze v tomto případě rule-lawyeřit že pokud je u konkrétního kouzla specificky napsáno "střed válce" a nikoliv "bod počátku" nebo "střed základny", tak se tím prostě tentokrát specificky myslí střed válce, nikoliv jeho základny.

Jakože nevim, k čemu by to komu bylo a ano, přijde mi to jako bullshit rule-lawyering a mám za to že to fakt je myšlené jako střed základny válce - a v tom duchu upravuju popisy kouzel pro JaD, ale protože se můžu plést, tak se tu radši ujišťuju že nedělám nějakou proaktivní koninu :)
Autorská citace #16
30.11.2020 23:23 - cyrasil
Jako jasne, myslim, ze by se o tom dala vest pekna a dlouha hadka, ale myslim, ze tohle neni az tak obecne vs specificke, ale spis nepresne napsane. Je to ale jen muj dohad a opravdu podlozene to nemam (mimo to co jsem psal vyse).

Btw. neni stred definovany jen pro kruh/kouli?
Autorská citace #17
1.12.2020 01:01 - Jezus
nene - geometrický střed mají všechna tělesa. V zásadě je to to samé jako těžiště, pokud je objekt homogenní (a nachází se v tíhovém poli).
Autorská citace #18
1.12.2020 06:37 - ShadoWWW
Já myslím, že je myšlen střed základny, akorát je to napsáno nepřesně a pak tu frázi akorát kopírovali.
Autorská citace #19
1.12.2020 09:17 - Kosťa
ShadoWWW píše:
Já myslím, že je myšlen střed základny, akorát je to napsáno nepřesně a pak tu frázi akorát kopírovali.


Já si nejsem jist, u některých kouzel to uvedeno je a u jiných ne, popravdě jsem si toho nikdy nevšimnul dokud jse to nezmínili

Nicméně si dovedu představit že to vliv má, např. při sesílání na místa kde nevidím na zem a podobně (okna, střílny), jinak si nejsem jist z popisu jestli to kouzlo je nebo není možno seslat "do vzduchu" kde se spodní základna válce nedotýká země.

Btw. když už jsem u divných popisů oblastí nikdy jsem moc nepochopil proč má Cloud of Daggers tak nemožně popsanou oblast účinku, jako by nestačila koule s radiusem 5 feetů, podobně to platí i o Thunderwave proč sakra nemá dosah dotek? že by to bylo kvůli zabránění sesílání přes familiára? netuším
Autorská citace #20
1.12.2020 09:22 - sirien
Jakože ale ovšem... Problém s tím že "základna musí být na zemi" vs "zem nevidím" nebo "jsme uprostřed oceánu pod hladinou" / "letíme" mě vůbec nenapadnul.

Ale myslím, že zrovna tenhle problém je hypoteticky a reálně nikde nestává, ne? Jakože kouzla co vyžadují umístění na zem nějak dávají smysl že jsou umístěna na zem a naopak ta co to nemají logicky mohou být i ve vzduchu?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.0677809715271 secREMOTE_IP: 44.200.194.255