Marky: proč nechtít vidět hlavní důvod, proč je to tak psáno? ... Ten důvod je, že narozdíl od mnoha jiných RPG je DND byznys, který v mnohém těží z organizovaného hraní. A zatímco fotbálek si můžeš na plácku za barákem hrát s kamarády, kteří jsou všechno pohodáři, v podstatě jak chceš, těch pravidel potřebuješ minimum a můžou být klidně vágní. Ovšem už v nedělní vesnicé lize by to takhle nešlo.
Když hraješ s kamarády, tak se prostě domluvíš a postupně se sladíme, nebo se opustíte. Na hraní, kam si každý přinese svoji postavu, vůbec nevíš, kdo tam přijde, jak volně bere pravidla, nakolik je to pro něj primárně zábava a nakolik kompetice ... prostě chceš naprosto minimalizovat to, aby někdo musel s někým při hře byť jen chvilku diskutovat o tom jak se to má vykládat.
Ale klidně opusťme svět organizovaného hraní. Co bys dělal v situaci, kdybys měl ve své skupině dva hráče, kteří by na tvůj "selský rozum, kterému to je přeci jasné" nedali a vykládali by to jinak? Asi bys s nimi přestal hrát, jinou možnost v tom scénáři nevidím ... ledaže, ledaže bys měl pravidla, která by jednak toto se snažila opět minimalizovat a druhak bys k nim měl oficiální výklada, který jakkoli může být blbý, je prostě autoritativní. Kdo nechce, kašle na něj. Ale skupiny, které mají problémy (možné nechceš věřit, že takové jsou, ale já jich v době, kdy nám bylo 20, pár zažil) se na výkladu dohodnout, protože kurňa ten selský rozum má každý jiný, i když se někdy tváříme, že je to přeci ten náš správný.
Takže proto má DnD psána pravidla tímto stylem, proto má FAQ, proto má oficiální výklad, který se nám nemusí líbit a doma si můžeme hrát jak chceme, protože přeci víme lépe, jak by to mělo být.
Rulelawyerství jde odstranit v domácí skupině, nejde odstranit tam, kde se setkávají lidé náhodně, a v mnoha případech i za peníze, které za to hraní platí.