sirien píše:
Funguje to... divně. Když hru vedl Erric, tak to běželo naprosto plynule a bez problémů, když sem to zkoušel já, tak to dopadlo dost blbě (bylo to bez pořádné přípravy, na což SS nejsou (tehdy nebyly) moc stavěny)...
...osobně jsem základní problém viděl v tom že jsem měl v ruce pouze testovací versi se základem pravidel a neměl sem možnost Errica potkat osobně a víc to s ním probrat
Neni to divne. Strepy jsou proste jina hra, nestavi na principech jako d20 hry ani jako storyteller hry. Musi se k nim pristupovat jinak. A aby se clovek k nim naucil pristupovat, musi se o tom neco dozvedet. Duvod proc to funguje me nebo Peekayovi je v tom, ze zname konkretni techniky, vime jak je pouzivat a jak s nimi pracovat. Je pochopitelne, ze jen z prostych pravidel nelze vydedukovat JAK HRAT. Tomu se ale venuje prakticky cela kniha Strepu od samotnych zakladu, po procedury jak dosahnout vysledku az k velmi pokrocilym technikam. Kniha to vsechno popisuje, takze ve full verzi dostane kazdy nutny zaklad. A kdyz bude chtit hru ve sve skupine posouvat dal, je tam spousta dalsich navodu jak.
Vemte si, kolik let jste se museli ucit hrat DnD nebo WoD. Nikdo si k tomu nesedl a nebyl prvotridni GM/vypravec. Bylo treba roky sbirat zkusenosti - vetsinou vlastnim experimentovanim nebo ustnim ci webovym predavanim. Do Strepu jsem ale zanesl opravdu komplexni navod jak se stat od absolutniho novacka schopnym vypravecem. Jak dobre se mi to povedlo ukaze az cas, ale byl to klicovy zamer.
Jeste bych chtel zminit, ze kniha vlastne neni jen navod s priklady. Ale vubec system, struktury pripravnych sezeni a struktura hry jako takove sama o sobe podporuje zamer. Takze pokud to budete hrat tak jak je v knize psane, tak vam to bude intuitivne fungovat. Pokud to budete hrat jako DnD3e a nizsi, tak vam to pravdepodobne fungovat nebude (je to jiny system, jiny pristup; ale vse dulezite je v knize vysvetlene).
sirien píše:
Na dlouhou hru bych to moc neviděl, ostatně mi i přijde že to tímhle směrem není nastavené.
Strepy maji mechaniky, ktere podporuji dlouhodobe hrani. Nicmene nejsou tak dlouhodobe, jako treba DnD. Ze muzete hrat roky a porad vam jeste zbyva spoustu levelu, ktere muzete dosahnout.
Ale je to logicke, protoze hra stavi na -hutnem- pribehu, ktery hraci dramaticky buduji az do vygradovaneho zaveru. A pak pribeh konci. Redeni pribehu na desitky hernich sezeni neni pro tuhle hru vhodne. Ne ze by to system nezvladl, ale pak je to spis jako by vypraveni dlouheho romanu se spoustou detailu a neni to ten nahusteny filmovy zazitek, ktery byl designerskym zamerem.
pipux píše:
Otázka 1: potřebuje hráč dramatista čerpat nápovědu inspirace z SS? Otázka rozporuplná; protože hráč dramatista obvykle zná a vyzná, patří k neosvícenjšímu hráčstvu ...
Hrat dramaticky je hracska preference - pozadavek na to co ve hre je a jak se hra hraje. Tim ze drtiva vetsina her je strategicko-taktickych vznika dojem, ze hrac ktery chce pribeh je vlastne osviceny a zkuseny, protoze dokaze do takticke hry prinest i neco navic.
Ale faktem je, ze stejne jako u filmu - nekdo ma rad detektivky, nekdo akci, nekdo horor - neda se rict, ze ten kdo ma rad detektivku je vyspelejsi nez ten kdo ma rad akci.
Takze bych chtel vyvest z omylu ze "hraci kteri chteji pribeh jsou jen ti zkuseni, kteri vi co chteji".
Strepy snu musi myslet na vsechny hrace.
K otazce inspirativnich textu. Osvedcilo se mi to uz v Bestiari pro DrD+ a i dnes kdyz vezmu do ruky jinou hru, ocekavam, ze me bude hlavne inspirovat v tom, co si v ni muzu zahrat. Kdyz kupuju hru, ocekavam zazitek. Inspirace mi jen usnadnuje cestu k zazitku. Takze: Ano myslim si ze inspirativni texty, seznamy a namety jsou uzitecne pro vsechny hrace.
pipux píše:
Otázka 2: zaujme SS běžného hráče?
Líbí se mi myšlenka zakořenění semínka hned v Altaru, distributorovi archetypálně "nudného" DrD.
Otázkou zůstává, zda-li hráč bude schopen chopit se indície a "nést pochodeň naskrze nejtemnější hodinou". SS totiž nasadily laťku herní zkušenosti vysoko.
Jak jsem psal vyse. Pri psani jsem velmi dbal na to, aby veskere zkusenosti a vedomosti, ktere hrac ke hrani potrebuje byly v knize. Nesouhlasim totiz s pristupem: Koupim si hru a bude mi trvat 5 let, nez ji ovladnu opravdu na urovni. (to je pripad bohuzel vetsiny her, ktere uci hrace jak pouzivat mechanismy, nicmene uz ne JAK dosahnout kvalitniho zazitku pri hrani).
Tzn. Strepy jsou i pro zacatecniky, kteri v knize naleznou vse potrebne aby mohli hrat hru na urovni.
(Jinak jakekoliv spojovani zkratky hry s nacistickou organizaci je docela vtipne, ale byl bych nerad abyste v tom pokracovali, protoze hra nema s onou nacistickou organizaci NAPROSTO nic spolecneho.)