Produkty

ShadoWWW
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou čerstvým projektem nakladatelství Mytago, jedná se o fantasy hru na hrdiny postavenou na systému nejhranějšího stolního rpg na světě - Dungeons & Dragons. Hru s udatnými bojovníky, chytrými mágy, mazanými tuláky a dalšími ikonickými postavami zasazenými do světa draků, čar a kouzel.

Srdce Jeskyní a draků tvoří SRD 5. edice D&D, což jsou vynikající pravidla prověřená několika sty tisíci hráči po celém světě. Nejde však o pouhý překlad pravidel - česká hra přinese pravidla ve srozumitelné a kompaktní podobě, přesto plně kompatibilní s původní hrou. Díky tomu získají hráči přístup k nepřebernému množství oficiálních i fanouškovských rozšíření, které k páté edici D&D vznikly.

Paralelně s pravidly pracujeme na rozšířeních, které chceme pravidelně vydávat jak v elektronické tak v tištěné formě - nová dobrodružství, rasy, schopnosti, nestvůry, magické předměty, povolání atd. Chceme, aby hráči Jeskyní a draků byli dostatečně zásobeni užitečnými materiály, které jim zpříjemní jak přípravu hry, tak hru samotnou.

Vydání hry je plánováno na rok 2017, další podrobnosti budeme zveřejňovat na webu http://www.jeskyneadraci.cz a na FB (http://www.facebook.com/Jeskyně-a-Draci-285072668251981)

Název Jeskyně a draci jsem použil ze svého staršího projektu, jehož vlákno jsem z toho důvodu před chvílí přejmenoval. Tyto dva projekty jinak nemají nic společného.

Viz oznámení na RPG F.

Hlasování o překladu povolání "rogue": zloděj, tulák, nebo zvěd?

Mělo by JaD zahrnout do pravidel i Theater of the Mind?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Anokladné body13
Nekladné body2
Autorská citace #41
25.2.2016 20:35 - Skaven
PetrH píše:
Takže mohu hlasovat vícekrát, v anketě na netu, na rpgf. Navíc nevím zda jen je to ma představa, ale anketa mi umožňuje hlasovat víckrát, včera i dnes.


No lepší bude, když zahlasuješ jen jednou... Pro nás je to taková testovací anketa, další už budeme vyhlašovat patrně jen přes web Jeskyní. Co se týče opakovaného hlasování na blueboardu, je to tam ošetřené, ale možná jen přes cookies, takže teoreticky to jde objeít, ale spoléháme na to, že hlasující budou mít soudnost a nebudou se to snažit nějak "ošulit"...
Autorská citace #42
25.2.2016 20:59 - ShadoWWW
Jerson píše:
Teoreticky si přijde zahrát ještě jedna nebo dvě další :-)

Budeme se těšit. :-) Přesně tolik nám jich těď chybí k vytvoření další skupinky.
Autorská citace #43
25.2.2016 21:46 - Jerson
ShadoWWW píše:
Přesně tolik nám jich těď chybí k vytvoření další skupinky.

Bohužel nemůžeš počítat s tím, že by hrála(y) pravidelně, věk a dojezdová vzdálenost jim to neumožňuje. A připrav se na to, že předpřipravené postavy asi nebudou stačit :-)
Autorská citace #44
28.2.2016 14:27 - sirien
Pořád mám za to, že by se to mělo jmenovat "Kobky a draci". Dungeon je podzemí/kobka, jeskyně je "cave" :p

A FYI ankety se dají dělat i tady, dokonce s docela bohatými možnostmi jejich nastavení :)


A ještě jedno rýpnutí - ptát se online komunity na překlad rogue je chyba - jedna půlka má těžký DnD bias pro tuláka a druhá půlka má těžký DrD bias pro zloděje. Obě ta slova jsou objektivně vzato nastejno, protože obě označují nějaký typ low-class opovrhovaného týpka. Prostě se rozhodněte zda chcete potěšit DnD veterány a zachovat kontinuitu (tulák) nebo jestli chcete natvrdo prolomit na dračákysty (v tom případě zloděj).

Osobně se mi "tulák" líbí víc, protože je obecnější a zasahuje širší paletu archetypů než "zloděj", ale představa hry která tu konečně převezme štafetu dračáku mi je tak sympatická, že bych vám toho zloděje s klidem odpustil :)
Autorská citace #45
28.2.2016 14:28 - Jarik
Ja mám na RF oblíbený klišé Žaláže a draci :)
A jsem ochoten se tohoto fóra vzdát :)

A pokud to nemám jako téma, tak to mám jako pracovní název projektu :)
Autorská citace #46
29.2.2016 10:28 - Xyel
sirien píše:
jako nebudu Ti brát že to Tobě a Tvojí skupině vyhovuje, nicméně je to velmi specifický settingový prvek který vznáší velmi zásadní nároky na setting, v němž hraješ (problém vyrovnat se s tím měli i tvůrci Asterionu) a dost svazuje ruce co do interpretace věcí - zároveň to činí všechny světy v nichž hraješ určitým způsobem stejnými.

To je objektivní výtka k věci - je to něco co by klidně mohlo být cool v rámci vydaného settingu, ale nutit to do generických pravidel se mi nelíbí.

Subjektivní stránka je pak ta, že se mi to osobně krajně nelíbí, je to "patologicky systematické", abych tak řekl, skoro mi z toho kape matfyzácká potřeba mít všechno včetně magie, mystiky atp. kategorizované, rozšuplíkované... a osobně mi to navíc přijde děsivě nestylové - jako srsly, anonymní sféry bez popisu do nichž se nelze dostat a z nichž přichází cosi bez osobnosti co jako jediné dává magické vlastnosti... jako zlatá DnD kosmologie s jeho alter-světy a doménami alignments, elements atd., které jsou stylizované, navštívitelné, lze z nich přitáhnout věci, které mají nějaký charakter... DrD astrál je proti tomu sterilní jak operační sál a sexy jak trabant.


A problém pro setting je schéma sfér nebo alchymista, který vyrábí magické předměty? Protože problém vidím spíše v tom alchymistovi, co se settingu týče. Právě že na drd sférách/drd2 snovém světě se mi líbí univerzálnost, protože se mi ještě nestalo, že bych kvůli tomu musel nějak moc upravovat svět (snad jediné co mě napadá je, že musí existovat ochrana proti jejich uživateli). A pak je skvělá originalita – je to něco jiného, co do hry přináší další prvky + skvělý systém démonů – jsou to duše, které se do materiálního světa dostávají tak, že posednou nějakou bytost zde existující a případně ji trochu zmutují.

K DnD kosmologii – můj problém je, že jsou naprosto stejné jako ten základní materiální svět - dá se tam jít zhruba stejně jako by člověk šel do vedlejšího údolí, obývají ho bytosti s +/- lidskou morfologií, které komunikují srozumitelnou řečí, mají +/- lidskou úroveň inteligence a obdobné spektrum emocí. Teda moment, jsou "rozškatulkovaní" do domén dle přesvědčení/elementu, aby se ani ti nejhloupější hrdinové neztratili. Cesta do alter-světa je zcela srovnatelná s cestou do vedlejšího království.

Když si vemu kombinaci sfér drd 1 a 2, kterou teď hrajeme: Pojetí sfér jako něčeho abstraktního, co původně bylo prázdné, ale postupně to zaplňují představy, sny a vzpomínky bytostí z materiálního světa. Z emocí, které obsahují se pak tvoří démoni, kteří jsou „osekaná“ duše – oproti lidem mají odlišné spektrum emocí, vzorce chování a nemusí být nutně hmotní či mít fixní podobu – v materiálním světě musí něco posednout, aby tam mohli dlouhodobě existovat (což mi zdůvodňuje existenci prokletých předmětů – to je předmět, který posedl démon (//vždycky jsem měl problém s tím, že na jednu stranu je vyrobit magický předmět extrémně obtížné, na druhou stranu ale existují prokleté předměty.. proč by je někdo dělal?//). Obdobně fungují bohové – víra v ně jim dává moc a zároveň skrze modlidby vytváří místo ve snovém světě, ze kterého fungují (tím získávají bohové janou agendu filosoficky i mechanicky, protože jejich moc se odvozuje od množství věřících a intenzity jejich víry).

Interaguje se s tím krásně – dá se tam jít skrze šamana/speciální místo, uvnitř se pak dá pohybovat skrze vzpomínky tvorů nebo samovolně, přičemž pohyb samovolně je nebezpečný, protože láká démony. Z tohoto jsem již měl několik skvělých dobrodružství jak jako hráč, tak jako DM. Má to většinou velmi dobrou reakci od hráčů, protože je to něco nového, lehce nepředvídatelného a hledat nějakou informaci tím, že se skáče mezi vzpomínkami lidí, které znají a hledat tam něco blízkého je extrémně zajímavé //a mechanicky skvěle samoregulující, protože na nízkých úrovních postavy moc NPC neznají, ale jak rostou v úrovních, tak poznávají více a více NPC, což jim rozšiřuje možnosti zjišťování informací skrze snový svět/sféry//.
Autorská citace #47
29.2.2016 16:52 - Gurney
Xyel: Pokud vás to baví a funguje vám to, potom všechny palce nahoru, nemáte co řešit. Ale do univerzálnosti to má hodně daleko, což zjistíš třeba když se pokusíš na vyšších úrovních hrát detektivní hru - theurg (předtím deset úrovní nepříliš neužitečný týpek) pořešil, ostatní se zatím flákali páč neměli co dělat, The End. Což je další ne úplně promyšlená věc - DrD sféry jsou doménou jediného povolání (resp. dokonce jen jedné jeho specializace), zbytek si mezitím může akorát tak hryzat nehty. A moc nevěřím tomu, že se to samoreguluje, ne pokud NPC hrají podle stejných pravidel jako postavy. Podotýkám že mluvím o DrD 1.6, vámi užívané kombo 1.6 a 2 může fungovat podstatně lépe (i když potom se nabízí otázka, jestli ta funkční kombinace není spíš zásluha vaše než DrD).

V D&D jsou pravidla sice taky provázaná s kosmologií, nicméně se to projevuje hlavně v několik kouzlech (u některých jen názvem), takže není zas takový problém v tom hrát svět, který s tou D&Dčkovou kosmologií moc nepočítá nebo v něm funguje zásadně jinak - proto taky existují všechny ty velmi odlišné D&D světy, třeba Dark Sun, který je od zbytku sfér prakticky odříznutý, svoje místo tam mají i podivná prostředí jako Ravenloft a tak podobně. U nás doma jsme svého času taky hráli kampaň ve světě, kde kosmologie sice byla inspirována tou D&Dčkovkou, ale fungovala podstatně jinak.

K D&D multiversu: že by byly sféry stejné jako materiální svět naprosto není pravda - schválně omrkni příručky co vznikly k Planescape (Uncaged: Faces of Sigil je dobrý začátek) nebo si třeba zahraj Planescape Torment. Ve skutečnosti jsou téměř všechny sféry D&D universa přehlídkou někdy přímo Lynchovských bizarností. To přesvědčení teprve tady získává na významu, protože už to není abstrakní věc, ale něco co přímo formuje svět okolo i chování lidí... tvorů, co na dané sféře žijí. A co je nejlepší, D&D multiversum je otevřeno všem postavám, přitom vás ale nenutí, aby jste ho ve své kampani byť jedinkrát použili.

Nicméně chápu potřebu občas mít ve hře nějakou "vážnější", méně bizarní kosmologii, jenže potom co jsem četl něco z New World of Darkness už mám docela problém říkat čemukoli z DrD "originální".
Autorská citace #48
29.2.2016 17:26 - ShadoWWW
5e jde v tomto ješt dál. V Průvodci Pána jeskyně jsou dokonce stručné návody, jak udělat D&D kosmologii netradičně, třeba v řeckém stylu jako jedninou horu (Olymp).
Autorská citace #49
29.2.2016 17:55 - sirien
Xyel: Gurney to poměrně vystih; problém není to, jak to funguje vaší (nebo obecně jakékoliv jedné) skupině, to o čem mluvím je to, jak funkční to je obecně pro hráčské publikum.

To o čem píše Gurney jsou gamistické stránky implementace (co přesně sféry umí atp.), ale mě se to nezdá už ve fundamentální podobě - celá ta idea strukturovaného a přitom dost konkrétního astrálu který je vyžadován pravidly, takže musí být součástí světa je podle mě špatně. DnD tyhle věci drží naopak správně - velmi fuzzy aby šly snadno refluffovat a dost odděleně od systému, aby šly snadno vypustit nebo totálně předělat.

(btw. idea démonů jako duší není nijak zvlášť nová či originální, v okultismu je dost zažitá)
Autorská citace #50
29.2.2016 22:45 - Jerson
Xyel píše:
A problém pro setting je schéma sfér nebo alchymista, který vyrábí magické předměty? Protože problém vidím spíše v tom alchymistovi, co se settingu týče. Právě že na drd sférách/drd2 snovém světě se mi líbí univerzálnost, protože se mi ještě nestalo, že bych kvůli tomu musel nějak moc upravovat svět (snad jediné co mě napadá je, že musí existovat ochrana proti jejich uživateli).


A co skutečnost, že v takovém světě už nelze nic nového objevit nebo vynalézt, protože vše co mohlo být objeveno a vynalezeno už objeveno a vynalezeno bylo - kdyby ne, tak už dávno by to ve sférách nějaký Theurg objevil.
Mě to představu o fungujícím světě DrD pokřivilo strašně moc, dokonce natolik, že jsem si ani nedovedl představit, jak by ten svět ve skutečnosti mohl fungovat, a musel jsem si udělat astrální svět úplně jiný - ostatně vy jste si ho upravili také.
Autorská citace #51
2.3.2016 14:25 - Xyel
Děkuji všem za reakce. Co z nich chápu jako hlavní problém je existence theurga a u něj přesně popsaných možností, co může a nemůže se sférami dělat. Ten problém jsem implicitně minul, protože jsme theurga nikdy neměli a šaman z drdII je dostatečně volně definovaný.

S DnD sférami mám právě problém s tím, že jsou možná až moc fuzzy definované - po přečtení pravidel a DM příručky jsem v podstatě neměl nic, podle čeho bych ty sféry nějak začlenil do světa / k čemu bych je použil / jak by mohly hru zpestřit. Oproti tomu jak astrální sféry drd1 (respektive démoni z nich) a snový svět drdII mi něco takového daly a proto si jich tak cením - ano, teď hrajeme nějaký mix, ale ten by nikdy nevznikl bez inspirace získané z pravidlových příruček drd1 a drd2.

Co se týče originálnosti, tak skutečně originálních je minimum věcí, nicméně od čtenáře nelze očekávat, že už to všechno ostatní zná, takže nemá smysl mu v rámci pravidla nic předkládat (ani třeba jako příklad pro inspiraci).


Jerson píše:

A co skutečnost, že v takovém světě už nelze nic nového objevit nebo vynalézt, protože vše co mohlo být objeveno a vynalezeno už objeveno a vynalezeno bylo - kdyby ne, tak už dávno by to ve sférách nějaký Theurg objevil.

Jak Theurg přes sféry objevuje nové věci? Nikdy nás nenapadl způsob, jak je k tomu použít... tedy krom cestování do paralelních světů a hledání vynálezů tam, což ale i ad absurdum stále znamená pouze unifikaci technologického pokroku napříč paralelními světy.
Autorská citace #52
2.3.2016 17:00 - sirien
Xyel: upřímně... jestli chce fakt hustou inspiraci pro to jak pracovat s jinými světy, tak se vykašli na DrD (whatever version) a vem si k ruce nWoD: The Book of Spirits. To co v tom sourcebooku najdeš je materiál ze kterého můžeš čerpat inspiraci pro cokoliv potřebuješ, ať už budeš hrát cokoliv - popisuje nejen cizí svět, ale i jeho různé možné podoby z pohledu smrtelníků a jejich "filtrů" které jim umožňují jej vnímat v sobě známých intencích, popisuje bytosti toho světa a jejich vztahy, celou ekologii toho světa, dynamiku průchodů z onoho světa do našeho, různé možnosti interakcí onoho světa s nažším...

...jak psal Gurney, potom co potkáš tohle tak Ti cokoliv v DrD bude připadat jako fakt slabá a ještě k tomu dál dost zředěná a vystydlá kávička (asi jako laciná instnatní proti čerstvě vypražené dávce rovnou z plantáže)

Jestli chceš, můžu Ti Book of Spirits poslat na mail. (en only)
Autorská citace #53
2.3.2016 17:16 - Xyel
To neodmítnu, email jsem poslal poštou. Předem moc děkuji!
Autorská citace #54
2.3.2016 21:51 - Jerson
Xyel píše:
Jak Theurg přes sféry objevuje nové věci? Nikdy nás nenapadl způsob, jak je k tomu použít... tedy krom cestování do paralelních světů a hledání vynálezů tam, což ale i ad absurdum stále znamená pouze unifikaci technologického pokroku napříč paralelními světy.

Právě že nijak, protože nic nového objevit nemůže. Co mohlo být objeveno už objeveno bylo - tak znělo oficiální vysvětlení, proč v DrD nikdy nemůže být vynalezen střelný prach nebo objevena elektřina. Asi by stačilo, aby se nějaký Theurg zeptal na lepší způsoby zabíjení na dálku nebo lepší pohon mlýnů. Nevím.
Autorská citace #55
3.3.2016 01:50 - Gurney
Jen pro upřesnění, já nemám problém ani tak s DrD sférami jako takovými jako spíš s jejich implementací do hry. Být to ve hře typu Ars Magica (RPG o čarodějích z trochu fantasy středověku) nebo třeba ve hře, kde se kolem sfér bude postupně točit celý svět, nemám s tím problém. Ony ty DrDčkové sféry jsou evidentně hodně inspirované kabalou, takže do nějaké pseudohistorické hry se docela hodí.

Xyel píše:
S DnD sférami mám právě problém s tím, že jsou možná až moc fuzzy definované - po přečtení pravidel a DM příručky jsem v podstatě neměl nic, podle čeho bych ty sféry nějak začlenil do světa / k čemu bych je použil / jak by mohly hru zpestřit.

Protože co najdeš v PHB a DMG je ve skutečnosti jen velmi stručné povídání na téma "existuje něco mimo materiální svět". V devadesátých letech (tehdy pro druhou edici D&D) vyšlo jako podrobně vysvětlený a rozepsaný setting, mimochodem jedna z nejoriginálnějších věcí, co k D&D kdy vyšly (ale opět, jestli vám funguje co právě hrajete, tohle není pokus vás přesvědčit, aby jste začali používat D&Dčkové sféry). DrD to pochopitelně musí mít podrobně rozepsané už v PPP, protože Theurg je na tom závislý.

Ale trochu spamovat můžu ne?


Jerson píše:
Právě že nijak, protože nic nového objevit nemůže. Co mohlo být objeveno už objeveno bylo - tak znělo oficiální vysvětlení, proč v DrD nikdy nemůže být vynalezen střelný prach nebo objevena elektřina.

Jestli je to z Moudré sovy nebo něčeho podobného, tak je otázka, jestli si to není až pozdější záchvat kreativity někoho, kdo původně s pravidly DrD neměl nic společného. Občas tímhle způsobem vznikaly fakt perly.
Autorská citace #56
3.3.2016 03:26 - sirien
Gurney píše:
Být to ve hře typu Ars Magica (RPG o čarodějích z trochu fantasy středověku) nebo třeba ve hře, kde se kolem sfér bude postupně točit celý svět, nemám s tím problém.

Jenže to jsou hry s konkrétním zasazením do specifického prostředí, ne generic fantasy.

Gurney píše:
V devadesátých letech (tehdy pro druhou edici D&D) vyšlo jako podrobně vysvětlený a rozepsaný setting, mimochodem jedna z nejoriginálnějších věcí, co k D&D kdy vyšly

Planescape je epicky awesome; Hrozně moc tiše doufám, že ho resurrectnout pro 5e (i když mi je jasné, že se to nejspíš nestane). Sigil forever! (v případě Sigilu - literally)
Autorská citace #57
3.3.2016 04:11 - sirien
Ohledně překladu "rogue"

Yorkův návrh "odpadlík" mimochodem není vůbec špatný. Viz fráze "he went rogue".

(a upřímně, zloděj ani tulák tu profesi vlastně nevystihujou, zatímco odpadlík vcelku ano)
Autorská citace #58
3.3.2016 06:34 - Vojtěch
No jo, jenomže jakmile sem pustíš odpadlíka, tak lidi začnou hledat, kde má Harleye a proč si ostříhal háro.
Autorská citace #59
3.3.2016 09:32 - Jerson
Gurney píše:
Jestli je to z Moudré sovy nebo něčeho podobného, tak je otázka, jestli si to není až pozdější záchvat kreativity někoho, kdo původně s pravidly DrD neměl nic společného. Občas tímhle způsobem vznikaly fakt perly.

Nevím, kde bych to dohledával, jen vím, že DrD sféry vlastně byly platónským světem ideí, kde bylo zachyceno vše, co existuje, ale i vše, co by existovat mohlo. Prostě matfyzácká představa ráje, uspořádaného světa, dokonalého poznání. Osobně mi ta představa přišla vysloveně odporná a svůj astrální svět jsem udělal přesně naopak.
Autorská citace #60
3.3.2016 10:09 - ShadoWWW
Z pohledu Jeskyní a draků je zajímavý démon štěstí, který velmi připomíná herní mechanismus výhody.
démon štěstí píše:
Tohoto démona je možno zaklít do jakéhokoliv talismanu, který bude postava nosit stále u sebe. Působí podobně jako astrální sféra Hasiel.
Jeho nositel jej může před kterýmkoliv hodem kostkou, který se ho týká (ať už ho provádí on sám nebo PJ), požádat o pomoc. Magenergie talismanu se tím sníží o 1-6 magù, ale hráč má možnost hodit dvakrát a vybrat si lepší z obou hodù.

V DrD to bylo ale mnohem drsnější, protože i theurg na 15. úrovni mohl vyvolat tohoto démona jen s 50% úspěšností (a stál ho 550 magů!). Oproti JaD bylo v DrD také mnohem těžší rozpoznávat kouzelné předměty. Dokázal to jen theurg a i ten dokázal určit kouzelný předmět své úrovně (s démonem na stejné úrovni) jen s 50% úspěšností. A co víc - když se mu to nepodařilo, mohl se o to znovu pokusit až na další úrovni!
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15280485153198 secREMOTE_IP: 54.160.245.121