Tipy a triky

MartinCZ
27.2.2016 21:35
Rozkrývání mapy hráčům
Ahoj,
zajímalo by mne, jakým způsobem řešíte postupné rozkrývání mapy hráčům, během procházení podzemí (domy, paláce, stoky, atd.), pokud jim nechcete pro moment překvapení a samozřejmě zábavě, ukázat celou mapu hned na začátku.
Dlouhodobě jsem to řešil překreslováním předpřipravené mapy, což mi čím dál tím méně vyhovuje.
Neuvažuji případ, kdyby si ji hráči malovali sami z instrukcí.
Díky za vaše zkušenosti a typy.
M.

související diskuse: Jak vytvořit při živém hraní fog of war
Autorská citace #61
23.3.2016 01:57 - MarkyParky
Monitor je 27". Figuráci jsou 28mm.

Jo, není to na epické wargamingové bitvy. Ale místnost v dungu / statek / věž / pevnůstku / hospodu to pobere a to mi stačí. Plus okolo monitoru na stole pořád zůstaly rozumné okraje na deníky postav, hrníčky s čajem, čipsy, kostky a pod...


Jinak samozřejmě načrtnout si zóny a figurky tam mít jen jako abstraktní reprezentaci ve které zóně která je, místo konkrétní polohy, s tím jde taky. Tam už jde spíš o to, co je pro tebe rychlejší na výrobu - zda pár kliků v photokrámu nebo popsat pár papírů a rozmístit po stole.
Autorská citace #62
23.3.2016 03:02 - sirien
MarkyParky píše:
Monitor je 27"

tak to pak ty fotky matou (zmenšujou), to by bylo ok asi i pro mé účely :) Zejména v kombinaci s tím pohodlím mít všechno předem připravené a zobrazovat jen na jedno kliknutí, navíc kdyby člověk chtěl fakt kravit, může zoom-in/out...

Nice :) Škoda, že na takovou věc doma nemám prostor.
Hm, i když... :D

Jinak já nepotřebuju úplně Fate zóny - kdysi dávno sem si (nejspíš pod vlivem našeho stylu hraní WoD?) zvyknul na to, že mám dva typy map:
- "detailnější" nákresy větších oblastí (městečka, celé domy...) které se opakují a kde se hodí mít přehled, ale které se používají jako reference mimo akci
- a pak rychlé orientační ("abstraktní") črty míst kde se děje akce a kde jen v míře nutné rychle vyznačuju věci které popisuju a kam se případně dá položit malý korálek/token pro přehled

...tenhle princip jsem si pak s klidem přenesl i do akčnějších her (Hunters...) a pak i mimo WoD do všeho okolo (Fate, Gumshoe...) s tím, že pokud pravidla říkají přesnou hodnotu, tak já na ní kašlu a jen to tak za letu střílim od oka. Nic proti mapám jako takovým, jen já si s nimi prostě moc práce nedávám a nějak to nepostrádám - rozhodně ale neříkám, že by dobrá mapa nebyla cool věc.

Samozřejmě, mít takovouhle vychytávku, asi bych se nad tím ještě dost zamyslel :D


(jinak někde se mi v šuplíku válí ještě elektronické pero - takové to kterým píšeš na papír a ono snímá svojí pozici v prostoru a automaticky to přenáší do obrázku; kdysi sem si to koupil z hecu v Tchibu, chvíli sem s tim blbnul, zjistil sem, že to docela dobře funguje... a pak sem to odložil a už nikdy nevytáh; zpětně docela vyhozená tisícovka :/ )
Autorská citace #63
23.3.2016 09:13 - MarkyParky
Tak to já jsem duše kartofilní. Zvlášť pokud je čas na přípravu, tak se kreslím s každou lokací unikátně. A neustále experimentuju a osciluju tam a zpět mezi ruční kresbou a rendeřením ve FractalMapperu a podobných nástrojích.


Těď mám děsivé dilema - na jednu stranu mě láká ProFantasy CityDesigner 3, ale zároveň je to úplně ukázkový zajíc v pytli. Na webu pár low res screenshotů a šance na nějaký omezený trial nula nula nic. :/
Autorská citace #64
8.1.2019 23:13 - MartinCZ
Máte někdo zkušenost s rozstříháním mapy budov/podzemí po místnostech a s postupným skládáním objektu jak jej hráči procházejí? Napadlo mne to jako řešení, ale nejsem si jist s užitečností.

A ještě jeden dotaz. Zběžně jsem procházel mapy k Strahdovu prokletí, a do oka mi padla skryté schodiště v domě Wachterových. Neřešil jste někdo jak zabránit aby se přítomnost schodiště hráčům odhalila na první pohled, jakmile projdou celý dům? Jelikož pak zůstane uprostřed domu černé místo.

EDIT
Nemyslím konkrétně tuto mapu, ale obecně tuto potíž.
Autorská citace #65
8.1.2019 23:17 - Aegnor
MartinCZ píše:
Máte někdo zkušenost s rozstříháním mapy budov/podzemí po místnostech a s postupným skládáním objektu jak jej hráči procházejí?

Co jsem hrál s ShadoWWWem úvodní dobrodružství pro 5e, tak měl mapu jeskyně na nějakých čtyřech A4 a postupně je pokládal na stůl s tím, že části, které jsme neprozkoumali zakrýval tím, co bylo po ruce. Fungovalo to dost slusně.
Autorská citace #66
9.1.2019 00:08 - LokiB
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval ...
Tak daleko jsem nikdy nešel, používal jsem ale mapu, kde jsi si vytiskl příslušné "zakrývací části", ty si vystřihl přilepil je izolepou přes mapu a odendaval je postupně podle toho, kde postavy byly
Autorská citace #67
9.1.2019 00:17 - pilchowski
Ja vytiskl mapy na samolepku a4 (tisk na dlazdice) a pak ji rozstrihal na mistnosti a kratsi casti chodeb. Pak jsem roztahl noviny (format a1) a postupne to na to lepil jak puzzle.
Autorská citace #68
9.1.2019 06:59 - Jarik
Já už mapy nekreslím.
Mám spíš v hlavě nějakou mind-map, co by mělo být vedle sebe a co ne. Jinak je vlastně pro příběh jedno, jestli je koupelna na chodbě před ložnicí nebo za ní.
A už vůbec nejsem přesvědčený, že záleží, zda má místnost 5*5 nebo 4*6. Fakt ne, pro příběh to je jedno a pro orientaci v prostoru také ne.
Jak si pamatuji svůj dům? Přesíň -> Chodba -> ostatní místnosti (nepropojeně) - 2x pokoj (ložnice pokojík), 2x komory (jedna předělaná na malou pracovnu a archiv), 2x sociál (koupelna, záchod), 1x velký pokoj (obývák s kuchyní) … klidně si to zkuste namalovat. A kdo chce vyšší level, tak to má celkem 75m2.
Pro příběh je důležité co tam je a ne kde přesně a jak přesně veliké.

Alternativa č.2
D8m hráčům několik tilů ze SW Imperial Assault a řeknu, ty ses hacknul na stavební úřad? Tak si to poskládej jak chceš - tohle je pracovna, tohle obývák, tohle …, a jde se na to.
Autorská citace #69
9.1.2019 10:21 - sirien
LokiB píše:
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval

no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Martin: moc ne. Vždycky když sem se dostal k tomu že bych něco takového mohl potřebovat sem došel k závěru, že s tím je víc práce než užitku.

Lokim popsaný DrD archaismus s moukou (v DrD byla myslim psaná sůl...) mi vždycky přišel jako recept na vyrobení nehoráznýho bordelu. Navíc v té mapě beztak nemůžeš mít poznamenané žádné "tajné" věci, takže stejně musíš mít nějaké poznámky bokem...

Kdysi před nás jeden DM skládal mapu z tilesů které měl připravené bokem a měl nějak poznamenané jak mají navazovat. Vypadalo to funkčně, ale potřebuješ k tomu ty tilesy a nějakou předchozí přípravu (např. si to před-sestavit, tilesy si očíslovat a na strany tilesů si dát nálepky s návaznostmi nebo tak něco). Pro nadšence s kufříkem tilesů asi cool věc, ale osobně mě to nezaujalo.

Dael v nějakym videu popisovala že používá photoshop kde je mapa překrytá "fog of war" vrstvou, kterou postupně odmazává. Pokud máš ke hře projektor (nebo fakt velkou televizi nebo DnD smart table tak asi dobrý, ale jinak spíš nanic. (Max. že můžeš takhle tisknout hráčům mapu světa)


Obecně mi jako základní problém přijde vůbec ta představa "exaktní" mapy kdy GM předává hráčům podobu věcí s přesností na centimetry (nebo i jen na stopy/metry). Srsly, kolik lidí má takovejhle odhad prostoru? Sem tam nějakej celožitovtní stavař. A i ti se na to musí na moment soustředit, aby to "odečetli" jen pohledem. Nějaké vágnější popisy ("je tam stísněná místnost, tak tři kroky napříč" nebo "je to fakt velkej obejvák, může mít nějakejch osm, deset metrů dýlky" atp.) přišly mnohem smysluplnější. A nějakej ten metr sem nebo tam pro tajné schodiště se Ti v tom krásně ztratí.
Autorská citace #70
9.1.2019 10:25 - Aegnor
sirien píše:
Dael v nějakym videu popisovala že používá photoshop kde je mapa překrytá "fog of war" vrstvou, kterou postupně odmazává.

A ještě popisovala, že má mapku a na ní skleněnou desku. Desku pak začmárá fixou na whiteboardy a jak hráči prozkoumávají, tak ji odmazává. Což mi teda přijde docela použitelné.
Autorská citace #71
9.1.2019 10:31 - sirien
Vidíš, na to sem zapomněl :) A jo, to zní docela dost použitelně. (Jen teda bych u větší mapy asi toužil mít fakt hodně tlustou fixu... :D )
Autorská citace #72
9.1.2019 10:32 - Aegnor
sirien píše:
(Jen teda bych u větší mapy asi toužil mít fakt hodně tlustou fixu... :D )

Vezmeš balakryl a váleček. No problem there.
Autorská citace #73
9.1.2019 11:24 - LokiB
sirien píše:
no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Jo, zažil jsem takhle asi 2 hry ... všem to v tu chvíli přišlo děsně cool :D

Já dneska někdy používám třeba mapu v počítači, kterou mám otevřenou v GIMPu, nad ní mám vrstvu s "fog of war" a tu případně odmazávám a tím se viditelné odkrývá. Není to tak cool jako papírová mapa, ale je to rychlé.

Minulý rok, že jsem si na 2x A3 dal mapku hradu, každou místnost v hradu, včetně chodeb, jsem si vytiskl samostatně v černé a překryl tím tu mapku. a postupně jsem ty jednotlivé místnosti a chodby odkrýval.
Byla to piplačka, a možná mě ta příprava bavila víc, než že by to mělo při hře nějaký významný efekt ... ale přišlo mi to cool :)
Autorská citace #74
9.1.2019 11:34 - York
Já jsem zatím nepřišel na nic lepšího, než prostě kreslit mapu ručně na papír. Jen to teda dělám já (jako PJ), místo abych diktoval tvary místností - to strašně zdržuje.

Při hraní po netu jsem používal GIMP a odkrývání layerů (měl jsem tam tři vrstvy - slepou mapu, viditelný místnosti a pod nima ještě tajný místnosti). Trochu si pohrávám s myšlenkou, udělat na to webovou aplikaci - všichni mí spoluhráči si to můžou zobrazit na mobilu (stejně ho u hry žmoulaj, takže by to aspoň bylo k něčemu užitečný :-)).
Autorská citace #75
9.1.2019 12:09 - Dukolm
Mě kdysi zaujalo tohle http://nogarung.com/hexomorfo/en/#que hexové tielsy ale nikdy sem to nepoužil zatím. Zatím sem skončil u plánování výroby.

Jinak nejčastěji jsem využil monitor počítače a nějaký kreslící program. Nebo ty kreslící batlemapy/podložky kam jsem to překreslil. A nedávno jsem podpořil https://www.kickstarter.com/projects/tabletop-tokens/tabletop-tokens-2-premium-plastic-tokens-for-table a čekám na digitální verzi kdy by to zjednoduší kreslení.
Autorská citace #76
9.1.2019 13:09 - Gurney
Sice mám tilesy a mapy hrozně rád, ale nakonec jsem vždycky skončil s rychlým náčrtem najdříve na papír, později na battlegrid. Je fakt, že u předpřipravených dungeonů by to chtělo sestavovat je pomocí nějakých tilesů (moc by se mi líbily nějaké pro současnost ve stylu Doorkickers), ale když už si nějaké lokace připravuju (jakože většinou prostě začnu črtat v té chvíli popsané okolí, obvykle když se začnou řešit detaily okolí při překonávání nějaké překážky nebo když dojde k boji a začne záležet na tom, kdo kde stojí), tak je to stejně spíš náčrtek v malém měřítku. Detail pak stejně črtám podle mapky až za pochodu.
Autorská citace #77
9.1.2019 13:18 - ShadoWWW
Ruční kreslení (překreslování), zvláště v dungeonu, je pro mne většinou příliš zdlouhavé. Většinou to řeším již zmíněným zakrýváním částí mapy papíry. Zkoušel jsem i zalaminovanou mapu překreslit černou fixou a odmazávat (čistit) objevené části, ale ani to není ideální, protože skrz tu fixu většinou stejně jde částečně vidět a navíc ta fixa barví, takže se takové mapy nehodí pro přenášení.

Ideální by byl projektor (shora), nebo televize zabudovaná přímo do stolu, kdy bych jako PJ si otevřel mapu ve Fantasy Grounds a hráčům bych zobrazoval hráčského klienta s fog of war, ale momentálně hrajeme v čajovně, takže je to nerealizovatelné a pak... přijde mi to příliš přetechnizované řešení. Mám raději papír než monitor, do kterého hledím už tak často a ve chvílích volna se mu raději vyhýbám.
Autorská citace #78
9.1.2019 13:50 - Tarfill
sirien píše:
LokiB píše:
Pamatuju si na hry, kde GM posypal mapu moukou a postupně ji oprašoval

no way! Tohle WTF řešení z DrD fakt někdo používal? :D


Je pravda, že mouka je asi fakt pro velký fajnšmekry... ;-)
Pokud neni technika a chci rozkrývat mapu postupně a opatrně, měla by stačit v konečném důsledku třeba i čočka, nebo nějaké žetonky apod. Rozkrývá se to pořád dobře a nenadělá tolik bordelu, když to spadne ze stolu...
Autorská citace #79
9.1.2019 13:51 - pilchowski
to musi bejt skvely, kdyz do toho nekdo kychne...
Autorská citace #80
9.1.2019 13:53 - Aegnor
Tarfill píše:
nebo nějaké žetonky apod.

Stačí si zahrát nějakou kratší kroniku v Exalted a pak můžeš jakkoliv velké mapy zakrývat kostkama. :-)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20488500595093 secREMOTE_IP: 34.229.76.193