Tipy a triky

Autorská citace #1
2.4.2019 02:05 - sirien
Ok - projít znovu všechny ty už publikované články, celé je znovu pročíst a udělat ty bodové seznamy stálo fakt dost práce (ten index odkazů sice taky, ale míň než ty check-listy), takže doufám, že aspoň někteří z vás co ste si stěžovali že je chcete nebo že se vám věci ze Scénáristiky zpětně blbě pamatujou to oceníte... :p

EDIT: plus koukám že mi tam pár věcí pocestě uteklo, takže se budu muset k některým těm článkům vrátit a trochu je upravit / doplnit, což zářim... jestli se někdy dostanu k tomu že bych měl některej z nich přepisovat, tak se asi pudu zastřelit.
Autorská citace #2
2.4.2019 08:12 - Log 1=0
A já se těšil na článek o jménech a názvech.
Ale jo, takový přehled se může hodit.
Autorská citace #3
2.4.2019 11:03 - Aegnor
(Jak na první stránce odkazuješ na třetí, tak máš špatně odkazový tag.)

Jinak hezký přehled, nejspíš ho budu dost využívat. :-)
Autorská citace #4
2.4.2019 12:08 - Arled
Díky moc, tohle se bude hodit!
Autorská citace #5
2.4.2019 15:27 - krytah
Je pravda, že díl o jménech by byl fajn. Já osobně celkem často musím používat překlad třeba do norštiny.
Autorská citace #6
2.4.2019 16:55 - sirien
Log: U-hm... a u Scénáristiky 21 ses těšil, jak budu popisovat roleplayingové možnosti tanga?

Log, krytah: ...jinak teda - můžu se, jen lehce jízlivě, zeptat, co byste si asi tak představovali, že by v takovém článku jako mělo bejt? Jako srsly, jakej obsah byste si představovali, že tam najdete (aby to zároveň vydalo na článek a zároveň to bylo prakticky užitečný pro běžnýho GMa)? Protože mě k tématu "jména" napadají asi tak 3 nebo 4 rady a ty už všechny několikrát zazněly (díly 6, 9 a 13... nejspíš).


Aegnor: opraveno, dík
Autorská citace #7
2.4.2019 17:07 - Log 1=0
sirien píše:
a u Scénáristiky 21 ses těšil, jak budu popisovat roleplayingové možnosti tanga?

To sice ne, ale spousta názvů je trochu doslovnějších.

Jízlivý sice být můžeš, ale co my víme, jestli nemáš nějaké další triky v rukávu, které ještě nezazněly a na ten článek by vydaly. Nemáš, OK, ale jak říkám, to nemůžu já dopředu vědět.
Autorská citace #8
2.4.2019 18:05 - sirien
Ok... jestli máš dojem že bych mohl mít nějaké osvěžující a inovativní rady k tématu tak "fádnímu", jako jsou jména postav, tak mě Tvá důvěra opravdu těší, ale bohužel je v tomto případě poněkud přehnaná :)
Autorská citace #9
2.4.2019 18:06 - krytah
To mě jen tak napadlo. Ale jinak by se třeba dalo rozebrat jak znějí ty a tyhle koncovky (orcky, mysticky, elfsky, cize...), jak to udělat, aby to bylo vyslovitelné a zároveň zajímavé. Je to jenom momentální nápad, jestli nechceš, není důvod si mne všímat. To říkám naprosto vážně, bez sarkasmu a tak.
Autorská citace #10
2.4.2019 18:16 - sirien
Hele... zaprvé trochu pochybuju že se takhle setting-specific věc dá napsat obecně (a stručně) a zadruhé tohle už brutálně zavání nějakou fonetikou a dalšíma lingvistickejma srandama (možná až na hraně nějaké lingvistické kognice, protože definovat co znamená "elfsky znějící"...) a na to já asi fakt nejsem nejvhodnější člověk, protože v takovejch věcech se fakt moc nevyznám.
Autorská citace #11
2.4.2019 18:41 - Šaman
Tj, zvlášť, když půlka jmen v Tolkienovo díle je převzatá ze severských ság, takže jsou vlastně reálně lidská. Rozhodně většina trpaslíků z Hobita jsou buď jména, nebo slova ve starogermánštině (např. Kili, Fili - obojí je výraz pro malý, drobný). a ze staré angličtiny prý zase pocházi většina jmen v Rohanu.
Autorská citace #12
3.4.2019 11:31 - chrochta
krytah: Rasové a kulturní jména jsou silně settingově specifická. Asterion (prý) používá pro elfštinu za vzor svahilštinů, v Northlands od Kobold Press se používají pro trpaslíky nájezdníky (ano, vikingové :) ) germánská jména a pro čtveřici lidských národů rusko-ukrajinská, finská, inuitská a staronorsko-anglosaská. V jednom prostředí od Sovereign Stone zase jsou elfové těžce "japonsko"-kulturní a trpaslíci zde kočují po stepích.

Tady obecné články moc dělat nejdou.
Autorská citace #13
3.4.2019 11:43 - sirien
chrochta: to... asi není úplně pravda.

Mohl bys udělat hlubší článek s "meta" úrovní který by ukazoval principy tvorby jmen. Namátkou mě napadají takové otázky jako:
- jak se tvoří jazyková podobnost jmen, aby příbuzná jména skutečně zněla podobně
- v jakém kontextu se historicky vyvýjela jména ve smyslu prostých jmen, jmen a přídomků, jmen a rodových jmen a jak to souviselo s podobou společnosti
- jaké jsou skupiny jmen co do významu a jak existují vedle sebe...

...ale jak sem psal, to jsou ve skutečnosti dost odborné záležitosti které:
a) jsou fakt fringe topic v RPG, takže by se do Scénáristiky ani nehodily
b) to je téma pro nějakého skutečného lingvistu (popř. antropologa nebo tak něco), ne pro mě (já popravdě ani nevim jak moc ty výše nastřelené otázky vůbec dávají smysl).
Autorská citace #14
3.4.2019 13:01 - Vaarsuvis
Právě překládám jeden text, který se tvorbou fantasy jmen zabývá. Sice je to pro spisovatele, ale něco by se z toho dalo využít.
Autorská citace #15
3.4.2019 14:05 - sirien
Klidně ho sem hoď jako článek :)
Autorská citace #16
3.4.2019 16:49 - Naoki
Narazil jsem na toto: https://youtu.be/tiK3wQIPBV4 (jak udelat pvp spravbe). Nechtel bys na toto tema napsat dil scenaristiky? Dle me zkusenosti vnitrodruzinove konflikty se vzdy tezko resily at se casto umele zadusovaly
Autorská citace #17
3.4.2019 16:57 - chrochta
Sirien: Tvorba jmen? Mohl bych vykrást pár knížek - ještě že jsme v Čechách, kde to už lidé na rozdíl od sousedů důkladně zpracovali - a udělat jeden Exkurz ke jménům českých sídlišť - jaké důvody vedly k volbě jmen (Most, Ústí, Brod, Ostroh, Stráž), dle jakých pravidel udělat ze vsi obývaných lidmi vladyky Buděje "Budějovice", atd., a rozšířit to i o letmé nahlédnutí k sousedům (alias "Schweinfurt" není "Svinibrod").

Díky za inspiraci.
Autorská citace #18
3.4.2019 17:31 - sirien
Naoki: to je ve skutečnosti naopak docela dost zajímavý téma, na to se asi časem podívám, dík :) (...a je pravda, že to video mi teda fakt nepřijde moc výstižný :D )


LOL - čet si diskusi pod videem?

paranidherc píše:
DnD: "Here are the 50 steps to follow for a proper PvP experience"

Shadowrun:
Player 1: "I shoot Player 2's character in the head. Twice."
GM: "Why...?"
Player 1: "He might have shot me first"
Player 2: "Yeah, that seems fair enough"
*Everybody at the table agrees that that's the proper level of paranoia for a shadowrunner
Autorská citace #19
3.4.2019 17:43 - Naoki
tak ten skvost mě vážně minul xD
Autorská citace #20
26.12.2021 21:49 - sirien
Scénáristika má za sebou skoro 6 let vývoje a dospěl jsem k závěru, že nastal čas konečně udělat nějaké revize (zejména, ale nejen, starších dílů), které jsem chtěl udělat už delší dobu.

Co se globálních změn týče tak celou sérii překlopím do 2. os. singuláru a změním terminologii scén ("dramatické" se stanou "konfliktními"). Pokud má někdo nějaké návrhy na jiné změny nebo doplnění, tak teď je vhodná chvíle se o nich zmínit (tady nebo u konkrétních článků)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09279203414917 secREMOTE_IP: 3.236.18.23