Nějakou dobu zpátky jsem dospěl k názoru, že má dosavadní tvorba k RPG byla dost chaotická a neutříděná a rád bych vytvořil nějaké ucelenější a systematičtější shrnutí a "odkaz" svého působení na naší RPG Scéně. RPG Scénáristika je stěžejní částí tohoto mého záměru - jde o sérii článků, v nichž plánuju shrnout všechno důležité, co jsem se kdy naučil o tvorbě, přípravě a vedení RPG her. Taková "Sirienova příručka pro GM", pokud chcete.
Zde by mohla být tuna vzpomínání na časy dřívější a výčet důvodů, které mě k tomu vedly. Rozhodl jsem se, že vás toho ušetřím. Minimálně dokud nedosáhnu plného osvícení, nerozhodnu se povznést na vyšší úroveň bytí a zavázat se netečností k nižšímu světu smrtelníků.
Série je psaná především pro vypravěče (GM, DM, ST...), ale mnoho věcí je ve skutečnosti nakonec i pro hráče. Ostatně, RPG jsou o společné tvorbě.
Ve Scénáristice najdete věci, o nichž jsem přesvědčený, že jde o dobré rady a postupy, jejichž dodržování povede k dobrým, popř. lepším (=zábavnějším) hrám. To není totéž, jako tvrdit, že to je jediný možný způsob, jak věci dělat. Berte si to, co vaší hru zlepší a nezkoušejte lámat přes koleno věci, které vám osobně moc nesedí. A nesnažte se skákat do věcí pohlavě - věci je dobré zkoušet plynule, nárazové změny většině her a herních skupin příliš neprospějí. Podobně míra věcí je obvykle víc otázka vkusu a stylu než objektivní pravdy.
Jo a kdože ty články pojmenovával? Já. Na začátku mi to přišlo jako dobrej nápad - a pak mi to nějak přišlo vcelku zábavný, tak sem u toho zůstal. Sorry :) .
Všechny díly Scénáristiky píšu tak, aby se daly číst a pochopit samostatně. Každý díl má své jasně ohraničené téma a k jeho pochopení byste neměli potřebovat nic moc jiného.
Na druhou stranu, kontext je důležitý. Mezi jednotlivými díly existují návaznosti a dílčí témata jsou mezi sebou různě provázaná. Série Scénáristiky začíná u obecných základů tvorby a přípravy a pokračuje dál k věcem, které jsou buď nějak tematicky pokročilejší nebo specifičtější. Pozdější díly ale občas dávají dřívějším dílům nový kontext, takže někdy je dobré se alespoň v hlavě vrátit i trochu zpátky, připomenout si co bylo dřív a dát si to do souvislostí.
Záměr je jednoduchý: pokud si Scénáristiku otevře začátečník, pak by ho měla vším provést postupně, krok za krokem. Někomu zkušenějšímu bude stačit si prostě otevřít díl, který ho zajímá. Na druhou stranu, jsou i věci co by měly být spíš na začátku, ale dostalo se na ně až na konci (někdy kvůli odkladům, jindy protože mě téma napadlo až zpětně).
Dobře, dobře - ve skutečnosti je to celý jeden ohromnej chaos, ve kterém se snažím udržet zdání nějakého zdánlivého pořádku, abych z toho sám nezešílel. Tady si to můžete prohlídnout, jestli chcete (párkrát sem tomu zkoušel dát i nějaký color coding pro rozlišení tematických celků, ale... bylo to ještě mnohem horší).
Kromě těchto dílů se Scénáristiky týká pár mých dalších textů:
Scénáristika toho obsahuje skutečně mnoho. Několikrát v průběhu času mi někdo říkal, že by si přál mít nějaký přehledný bodový výčet věcí ze všech dílů - pro připomenutí a rychlou orientaci. Nechápu sice, proč si ho každý neudělá sám sobě na míru, ale budiž, máte ho mít - najdete ho na druhé straně tohoto článku. Jednoho dne ho možná zpracuju i v PDF.
Popsal jsem všechno? Rozhodně ne. A ani to nezvládnu, bez ohledu na to, kolik dílů ještě napíšu. Doufám, že jsem popsal to nejdůležitější. Na spoustu si toho budete muset přijít sami. Spoustu věcí najdete jinde. Seznamy těch nejzajímavějších či nejdůležitějších odkazů napříč Kostkou i internetem jsem zařadil na konec každého dílu. Pro případné snazší hledání věcí nazpátek dám na třetí stránku tohoto článku kompletní výpis odkazů daných napříč celou Scénáristikou.
Jak jsem napsal, tahle série je pro mě významná část mého odkazu komunitě. Na druhou stranu - nějak (ještě) nemám chuť propadat nějaké zvláštní melancholii. Takže... jedeme dál!
< Scénáristika a její obsah > | |
Scénáristika v Kostce (not really) |