Og: Unearthed Edition

Komediální hra na tlupu přihlouplých pralidí...
Napsal Alnag

Og: Unearthed Edition

Robin D. Laws

Firefly Games, 2007

Hra jménem Og z pera Alda Ghiozziho vyšla původně v roce 1993, coby miniaturní sešítek vydaný společností Wingnut Games. Její osobitý charakter, o němž ještě bude řeč jí vysloužil reedici v letech 1995 a 2000/2001. V roce 2007 se Firefly Games rozhodla tuto hru vzkřísit a jejímu novému designérovi zadala nesnadný úkol - udělat ji zábavnou tak, aby si ji lidé chtěli zahrát víc než jednou. Povedlo se to?

První dojmy

Oproti předchozím verzím, které hýřili pestrými malůvkami má kniha velmi usedlou obálku, představující béžový mramorový podklad se dvěma dominujícími písmeny - OG - a drobnou jakoby pravěkou kresbičkou mamuta, který rozšlapává nějakého nebožáka. Samotná knížečka či spíš sešítek je až neuvěřitelně tenká - má pouhých 48 stránek formátu cca A5 z toho navíc odečtěte cca pět, které jsou až na ilustraci prázdné či téměř prázdné, jednu stránku s deníkem a rychle zjistíte, že se jedná o jedno z těch velmi nenáročných RPG, které rychle vstřebáte a snadno můžete začít hrát. Sazba a provedení je jednoduché, ale přijatelné a dobře čitelné. Černobílé ilustrace navozují tu správnou atmosféru svou zběsilostí - zvláště výživná je v tomto ohledu pra-RPG družinka s GMovským stínítkem z kamených desek a figurek v podobě kostí, lístků a podobně. Nepopsatelné. Ale o čem že to vlastně je?
Zadní přebal píše:
Jste pračlověk.
Znáte ty pralidi, kteří vynalezli oheň, kolo a civilizaci?
Nejste ten typ pračlověka.

O čem to je?

Og má poměrně blízko k Paranoie, což je taky hodně komediální hra (a nebo může být). Taková ta prostá zábava z cizího (a nebo vlastního) neštěstí je tady hlavním smyslem a cílem. Jak už jste asi mezi řádky vyčetli, hra se odehrává v pravěku. V období, kdy pralidé žili na Zemi společně s jeskyními medvědy, šavlozubými tygry, dinosaury... Ano, správně - dinosaury, polointeligentními ješterčími lidmi a jinými druhy, které jim usilují o život. Naštěstí mají vaši pralidé jednoznačnou výhodu. Umějí mluvit...
No tak trochu. Každý pračlověk ovládá určitou, velmi omezenou slovní zásobu, obvykle tak pět šest slov z i tak dost omezeného repertoáru. V tom se skrývá jeden ze zábavných elementů hry, kdy se společně s ostatními na sebe pitvoříte a snažíte se s pomocí těch pár slov, gest a pazvuků vysvětlit svých kumpánům svůj geniální záměr. Ten se tak obvykle scvrkne na "Praštit velká chlupatá věc." A o tom to je. Pralidé chytají kořist a sami se stávají kořistí, řeší šlamastiky do kterých se obvykle sami dostanou a neustále narážejí do zdi své vlastní hlouposti.

K pravidlům...

Nemusíte se bát, že byste se tady museli memorovat mnoho pravidel. Kromě zásadního, že tedy komunikace pralidí mezi sebou a do jisté míry probíhá omezenou slovní zásobou a že tu je vhodné alespoň zčásti zachovávat i při popisu je tu vlastně jen jedna základní mechanika. Hod šestistěnnou kostkou. Pralidé mají několik málo schopností (např. šplhání, rybaření, lov, skrývání nebo kreslení), které buď neumějí pak uspívají padne-li jim 5 nebo 6 nebo umí a pak uspívají od 3 výše. Padne-li vám jednička, stane se vám něco strašného - například v boji zapomente, jak se bojuje a celé další kolo vzpomínáte jak správně uchopit kyj.
Existuje také několik pračlověčích prapovolání které pak různě ovlivňují jejich další schopnosti. Například Pračlověk bouchací, který protivníky zasahuje častěji než jiný. Zřejmě se narodil s kyjem či kamenem v pazouře a jeho odpověď na jakýkoliv problém je jednoduše praštit to. Neandrtálec vám blokuje cestu? Praštíte ho kyjem. Tyčí se před vámi brontosaurus? Praštíte ho kyjem. Mezi vámi a vaším oblíbeným loveckým územím se nachází rozbouřená řeka? Ano správně - praštíte ji kyjem. Asi už máte představu, že?
Souboj ve hře je kolový a postavy mají "uungg body", tedy kolikrát zaúpí, než se svalí, ale pokud si ho nechcete nějak komplikovat nějakými podrobnějšími bláznivinami rozšířených pravidel, probíhá stejně jednoduše jako další disciplíny ve hře.

Sekce pro GMa

Je relativně krátká, protože hra je hodně postavená na improvizaci a situačním humoru. Nabádá proto GMa hlavně, aby popisoval v souladu s omezeným jazykem hry, jak motivovat hráče a jejich postavy (potrava; úprk před tím, aby se stali potravou; páření; úkryt; triumf nad rivalským pračlověkem), nabízí pár příkladů scén a možností jak na to a také tři příklady dobrodružství (každé o délce kraťoučkého odstavce - zábava zaručena).

Shrnutí

Jestli hledáte nějakou jednoduchou, bláznivou hru, která ukrátí cestu skupiny lidí vlakem nebo autobusem nebo rychle prolomí ledy mezi neznámými lidmi, jste na správné adrese. Hra na přihlouplé pralidi, kteří zápasí v předem prohrané bitvě s evolucí se jmenuje Og. Bonbónkem navrch jsou různé šprýmy o praRPG hrách, prastarém RPG designu a paleoaleaologii (tedy studiu dávných RPG).
Napsal Alnag 20.11.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 5 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11242198944092 secREMOTE_IP: 18.97.9.174