Risus
autor: S. John Ross
překlad: Howie
Web: http://www222.pair.com/sjohn/risus.htm
Český překlad: Risuscz (PDF; 149 kB);
(mirror)
Máte se sejít na další hru, ale jste příliš utahaní, než abyste byli schopní něco kloudného hrát. Docházejí vám nápady? Chcete změnu? Právě pro takové večery je zřejmě určen Risus. Hra ani názvem nezastírající svou pravou podstatu, neboť Risus je latinským výrazem pro smích.
První verze této hry s pracovním názvem GUCS (Generic Universal Comedy System) se datují někam do konce 80. let, ale finální verze spatřila světlo světa až o desítku let později. A pokud mohu soudit, svému účelu poslouží velmi dobře.
Nenáročný styl hry (vhodný k pivu a preclíkům, jak píše autor) naplňuje i velmi prostá výprava, pouhých šest či v české variantě sedm stránek textu a v originále i prostinké schématické ilustrace.
Tvorba postavy v Risu je téměř skutečně tak jednoduchá, jak o sobě prohlašuje. Hráči dostanou deset kostek (k6), které si rozdělí mezi "Klišé" (autor českého překladu zvolil kdovíproč slovo profily) a to tak, že v jednom klišé nemohou mít víc jak 4 kostky. Pokud se nemůžete rozhodnout nebo si nevíte rady, jak by mělo takové klišé vypadat, hra vám nabízí nějaké příklady klišé a to, k čemu jsou dobrá.
Kosmonaut (pilotuje kosmické lodi, nezvrací ve stavu beztíže), Barbar (rozbíjí, co mu přijde do cesty, kurví se, mručí, potí se), Šílený vědec (nepříčetný, snaží se ovládnout svět, pokouší se hrát si na Boha, hihňá se), Upír (okukuje lidi, saje krev, mění se v mlhu či hejno netopýrů), Jiný druh upíra (sebelítostivý, krvavě-erotická poezie, nosí černou) atd.Nejenže je tento vskutku vyčerpávající seznam nesmírně legrační (a autor českého seznamu se jej zřejmě snažil ještě "vylepšit"), ale dobře demonstruje, v jakém rozpoložení a s jak zvrhlým druhem humoru se má hra hrát. Povšimněte si také možnosti hrát si na hráče jiných RPG her (viz výše).
Systém je následně velmi jednoduchý. Pokud postava něco provádí, hodí si proti GMem určenému číslu kostkami vybraného klišé. Speciální varianta přichází do hry, když jsou dvě postavy proti sobě. Může se jednat o hádku, dostihy, letecký souboj, astrální či mentální souboj, kouzelnický střet, hudební soutěž nebo svádění. Hráči házejí proti sobě a hráč, kterému padne méně, si od svého klišé odečte jednu kostku. Takto pokračují, dokud jednomu hráči nedojdou kostky, v kterémžto momentě určí vítěz osud poraženého.
Tato mechanika má překonat problémy řady jiných komediálních her, kde buď postavy umíraly příliš často, než aby to bylo veselé, aniž by to ztrácelo jiskru her typu Paranoia, kde je umírání součástí zábavy. Mnohdy je mnohem zábavnější (řekněme ve westernu) hnát před sebou chlapa obaleného v dehtu a peří napříč městem... ale ve vážněji pojatých RPG je těžké toho dosáhnout, protože pravidla jsou příliš vážná - zranění, koma, smrt. Risus to řeší, prostě, elegantně a geniálně.
Ale co víc... do takovéhoto druhu souboje můžete jít nejen s klišé odpovídajícím situaci, ale i takovým, které opravdu neodpovídá, za předpokladu, že hráč odehraje či popíše opravdu ale opravdu zábavným způsobem, jak se toto klišé účastní. A aby toho nebylo málo, hráči jsou motivováni vzít si nevhodný profil, protože pokud ten vyhraje kolo, přijde protivník ne o jednu, ale rovnou o tři kostky profilu.
Kromě toho hra obsahuje ještě další drobnosti, ale to podstatné bylo řečeno. Hra je skutečně stručná, postrádá nějaké dlouhé úvody o tom, co je to RPG a jak se hra má hrát. A jako třešnička na závěr, domovská stránka hry obsahuje nějaké další dodatečné materiály a další se povalují různě všude možně.