1. Výběr hry
Předpokládejme, že jste se rozhodli vyzkoušet nějakou hru na hrdiny a zhruba víte, co to je. Víte, že budete představovat nějakou fiktivní postavu. Ta spolu s dalšími jí podobnými, které představují vaši spoluhráči, usiluje o to něčeho dosáhnout. Do cesty se jí však staví všemožné překážky, nebezpečí a nepřátelé, které tam podstrkuje moderátor hry (ve hře D&D zvaný Dungeon Master nebo česky Dějmistr). První a nejzávažnější rozhodnutí, které vás čeká, je, co vlastně chcete hrát. Existuje celá řada různých her na hrdiny, některé z žánru science-fiction, jiné fantasy, další hororové. V některých se můžete zhostit role tajného agenta, v jiných budete komixovou postavičkou a pokud opět přeladíte, stanete se třeba superhrdinou. Podle toho, co vás láká nejvíc, byste si měli vybrat hru.
První nespornou výhodou, kterou skýtá D&D, je poměrně velká univerzalita. Ačkoliv původně bylo zamýšleno hlavně pro hry žánru fantasy, dnes si v něm můžete zahrát třeba Hvězdné války. Pokud jste tedy ještě na vážkách, co vlastně chcete hrát, nebo vás láká více než jedna věc, měli byste sáhnout po jednom z univerzálních systémů. U nás asi nejpoužívanější je právě d20 systém, na jehož bázi funguje D&D, a nebo třeba GURPS.
Pokud ovšem nevládnete alespoň průměrně anglicky, je jinak přepestrý výběr omezen značně, řekl bych až tragicky. Zatím si totiž můžete vybrat jen mezi Dračím doupětem plus (fantasy žánr), Hrdiny fantasy (opět fantasy) a Shadowrunem (cyberfantasy). Existuje sice ještě pár českých nebo do češtiny přeložených her, např. Window - které je, považte, univerzální a zadarmo - ale u těch narazíte zase na problémy se sháněním hráčů. A o tom si povíme právě teď.
2. Hledání spoluhráčů
Nic bohužel není tak jednoduché, jak by se zdálo, a proto si hru ještě nekupujte. Nejdříve se porozhlédněte ve svém okolí, jestli ji vůbec budete mít s kým hrát. Není nic smutnějšího, než koupit si úžasnou hru a zjistit, že si ji prostě nikdy nezahrajete. Pokud jste z velkého města, pak máte také velkou výhodu. Šance, že získáte spřízněné duše, je značná. Můžete zkusit dát si inzerát v místní SF&F speciálce nebo prodejně s těmito hrami. A nebo, což je obvykle rychlejší, si můžete dát inzerát na internet. Pokud jste se například rozhodli pro hru D&D, zkuste to na http://rpgforum.jinak.cz. Pro tyto účely je tam přímo zavedená sekce "seznamka".
Tímto způsobem nejspíš narazíte na už zformovanou skupinku, což je pro vás jakožto začátečníka vlastně výhra. Hru si totiž nejlépe osvojíte, když uvidíte, jak ji hrají ostatní. Pokud vám tedy někdo dá šanci se připojit, nebo se třeba jen přijít podívat, neváhejte, je to cenná zkušenost.
Možná jste ale z malého města nebo vesnice a tady je každá rada drahá. Pokud nemůžete pravidelně dojíždět, budete se muset smířit s tím, že vám to opět dramaticky zúží výběr. Jelikož patří Dračí doupě a jeho následovník Dračí doupě plus k nejhojněji rozšířeným hrám u nás, máte největší šanci, že narazíte právě na jejich hráče. Pokud ještě chodíte do školy, zkuste se poptat jestli tam "Dračák" někdo nehraje. Je to prakticky sázka na jistotu. Jedinou, i když značnou cenu, kterou za to zaplatíte, je nemožnost výběru.
3. Co si vlastně pořídit
Od teď budu předpokládat, že se vám nějakým způsobem podařilo najít lidi ochotné zkusit hrát Dungeons & Dragons. Ačkoliv pro ostatní hry platí něco podobného. Máte vybráno, máte hráče a snad máte i nějaké peníze, které hodláte do hry investovat. Ale nevíte s čím začít, nevíte, co vlastně všechno potřebujete, a upřímně řečeno se vám ani nedivím. K D&D toho přece existuje tolik. Musím to všechno mít? Stačí mi ke hře Basic set? Mám si jako první koupit Player's handbook (Příručku hráče)? A co ty ostatní knížky, budu je potřebovat? To jsou možná otázky, které se vám honí hlavou.
A odpověď není jednoznačná, záleží na tom, jak jste dopadli s hledáním hráčů. Pokud se přidáváte k nějaké již existující skupině, nebudete ze začátku potřebovat nic. Konec konců, jdete si to teprve zkusit. Postupem času si zřejmě zakoupíte vlastní sadu kostek (někteří hráči jsou na jejich půjčování dosti žárliví, protože si s nimi občas spojují nějaké pověry). A po dvou až třech hrách dospějete k závěru, že chcete pochopit herní mechaniku do hloubky. V takovém případě nezbývá, než si pořídit Příručku hráče (Player's Hadbook). Tam najdete všechno, co potřebujete vědět, a pokud už máte s hrou nějaké praktické zkušenosti, nebudete mít ani velké obtíže to pochopit.
Jiná situace nastává tehdy, pokud se vám nepodařilo sehnat zkušené hráče, ale sami zakládáte herní skupinu a nemáte třeba vůbec žádné zkušenosti. Právě pro takové případy je určen D&D Basic set (který by mimochodem, měl brzy vyjít česky). Tam najdete skutečně všechno, co potřebujete. Stručná pravidla i tipy pro vedení hry, roztomilé figurky dobrodruhů i nestvůr, které na ně číhají, i kostky. Na celou skupinu vám stačí jediná krabička, otevřete, očima prolétnete základy a můžete začít. Prosté a jednoduché.
Ještě bych se zmínil o těch ostatních příručkách. Pokud se chystáte dlouhodobě vést hru, nebude vám časem možná stačit ani Basic set, ani Příručka hráče (i když pamětníci vědí, že při vydání D&D 3e v roce 1999 jsme jen s ní museli vystačit skoro půl roku). Pro takové případy jsou tu ještě dvě knížky základních pravidel: Dějmistrův průvodce (Dungeon Master's Guide), který vám radí, jak vést hru a tvořit dobrodružství, a Bestiář (Monster Manual), kde najdete stovky různých příšerek a potvor, se kterými se budou muset hrdinové vypořádat. S těmito třemi základními příručkami si pak s trochou skromnosti a velkou mírou fantazie můžete vystačit už na celý život.
Můžete, ale nemusíte. Velkou výhodou D&D oproti jakékoliv jiné hře na hrdiny je obrovská škála různých příruček a doplňků. Některé si můžete koupit v obchodě, jiné nadšení fandové dávají zdarma ke stažení na internet. Otevírají se tak před vámi nekonečné obzory herních možností. V tuto chvíli ale už přestáváte být začátečníkem a stáváte se právoplatným členem mnohamilionové komunity hráčů Dungeons & Dragons z celého světa.