STŘEDEČNÍ NOC. Je čtvrt na 7 večer. Hráči vyzvedli večeři a scházejí se kolem stolu. Jak je u skupiny zvykem, jeden z hráčů koupil večeři mně a předává mi jí s výrazem, který má asi znamenat "zde je vaše večeře, pane DM. Buďte k nám dnes shovívavý." Já se usměju, poděkuju a začnu sesílat rituál, který mi dobře sloužil celé roky, a právě o něj se s vámi dnes podělím.
Není to rituál mystický ani božský. Vlastně má co k dočinění se sledováním televizních seriálů. Spousta věcí definujících můj DMský styl pocházejí z dlozuhých hodin u televize. Pořady jako Ztraceni a Battlestar Galactica jsou prvními co vytanou na mysli, takže se o nich budu často zmiňovat.
Rituál o němž mluvím se nazývá Rekapitulace kampaně a vždy začíná stejnými čtyřmi slovy:
V MINULÉM DÍLE IOMANDRY
Tohle už znáte. Každý televizní pořad co obsahuje spousty lidí a dějových zvratů potřebuje tento rituál aby osvěžil paměť publika, jak daleko se příběh dostal. V této fázi je publikem moje skupina, a jakkoli rád si myslím, že každá z mých her je nezapomenutelná - to prostě není pravda.
Rituál Rekapitulace kampaně začíná takto: Nahoru na list linkovaného papíru napíšu dnešní datum a název dnešního dobrodružství (kterému často říkám epizoda) následovaný krátkým seznamem. Každá jeho položka v minulém čase vyjadřuje něco, co se stalo při některé předchozí hře (nikoli té poslední) a co by mohlo mít význam v dnešní hře. Položky jsou pečlivě vymyšlené a snažím se je omezit na pouhých pár bodů. Čas od času je ve spěchu pomíchám a musím následně očíslovat, aby bylo jasné pořadí, ve kterém je chci zmínit.
V tomto okamžiku jsou postavy uprostřed dobrodružství zvaného "Znovuzrození Smrti." Nalézají se ve městě Io'drothtor a hledají doupě drakolicha jménem Icristus. Icristus byl dračím krutovládcem obrovského ostrova, na kterém je město postaveno. (V příběhu na pozadí byl Icristus zabit ocelovým drakem jménem Krethmidion a jeho rodem.) Ale dost historie, zpátky k rituálu.
Na konci hry minulého týdne se hrdinové probojovali do drakolichova doupěte; hra skončila, když icristus vystoupil z blesky nabitého jezera, aby se jim postavil. Zatímco hráči pojídají své večeře a spekulují o dnešní hře, píši si následující:
“Znovuzrození Smrti” (19. 1. 11)V minulém díle iomandry . . .
|
Jakmile vyslovím slova "V minulém díle Iomandry," stůl ztichne. Konverzace mimo mísu okamžitě utne a hráči jsou jedno velké ucho. Tohle se stane úplně vždycky, bez výjimky.
Po vyřčení těch slov začnu spojovat položky na seznamu ve vyprávění. celá rekapitulace trvá asi minutu. Nelámu si hlavu s detaily, protože očekávám, že paměť hráčů doplní chybějící místa automaticky. Rekapitulace zažehne jejich vzpomínky a naladí mysli hráčů do správného režimu pro začátek hry.
Někteří DMové se spoléhají na své hráče, aby rekapitulovali. Zkoušel jsem to jako DM a zažil to jako hráč, a myslím, že je to omyl. Ponecháni vlastnímu osudu se hráči budou soustředit na špatné detaily, popletou fakta a nebo celou rekapitulaci podají přinejmenším špatnými slovy, takže pokazí atmosféru, kterou se DM snaží vyvolat. Rekapitulace je nejlepším nástrojem DM aby zahájil hru a ponořil do ní hráče hned při prvním kroku.
Rekapitulace se soustředí jen na detaily, které jsou zrovna teď důležité. Většina položek v příkladu výše se týká určité postavy: Alagona, revenantského hraničáře hraného Andrew Finchem. Středeční skupina má osm hráčů, každého s vlastním příběhem, ale tuto konkrétní hru pohání Alagon. Rekapitulace dá hráčům vhled do toho, co mohou dnes očekávat: pořádný flák souboje proti pěti drakolichům. Aby Alagon dosáhl svého osudu, Icristut musí být zničen. Tak jednoduché to je.
Zatímco se tato hra soustředí na souboj a příběh jedné postavy, dobrodružství jako celek je zamotané klubko mnoha různých zápletek, včetně příběhu družinového válečného kněze - dévy odhalující tajemství minulého života, hledání pohřešovaného člena družiny, a krádež tajemných knih zaznamenávajících historii vzestup a pád království vymazaného z dějin Vecnou. Tyto nejsou hráčům o nic méně důležité než Alagonův úkol, a příští týden bude rekapitulace obsahovat položky připomínající hráčům kde nechali volné konce.
Jedna z hustých vlastností tohoto přístupu? Pokud se někdy rozhodnete shrnout události své kampaně, stačí se jen podívat do desek a vytáhnout stránku za stránkou seznamů obsahujících nejdůležitější body. Už jen z tohohle důvodu se rekapitulace vyplatí.
Rekapitulace startují 99% mých her. na druhou stranu mě napadá spousta důvodů, proč je nepoužívat. Důvod #1 je úmyslné rozvolnění hráčů. Pamatuji jednu hru začínající slovy "hoďte si na iniciativu!" která fungovala skvěle, protože hráči nečekali náhlý úvod do souboje. Minulá hra skončila na začátku důležitého souboje, hráči měli celý týden na diskutování taktiky a já cítil, že se všichni třesou, aby mohli začít házet. rekapitulace nebyla zapotřebí, a upřímně jsem chtěl nasadit hned od začátku vražedné tempo.
Jako u všech dobrých rituálů, dokonalé zvládnutí záleží na opakování. Pokud byste rekapitulaci kampaně rádi vyzkoušeli, pamatujte si následující:
—Dungeon Master for Life,
Chris Perkins