MerricB na ENWorldu sepsal následujících několik tipů, jak zrychlit souboje ve 4e, které se zvláště na vyšších úrovních začínají trochu vléci. Sám tvrdí, že zvládnul za 3 hodiny i 6 soubojů. Tak třeba o tom i něco ví...
Nemějte tolik hráčů! To zvláště platí pro 4. edici, kde standardní souboj zahrnuje 10 bojujících. Pět postav vyvážených pěti nestvůrami. Každý hráč navíc přidá dalšího protivníka, což nebývale navyšuje čas střetnutí. Ve skutečnosti je nárůst dokonce nelineární, protože se zvyšuje celková složitost souboje, je potřeba promýšlet více věcí.
Buďte připravení. Nic nezpomalí celou hru tak, jako vyhledávání pravidla uprostřed boje. Každý DM by měl mít před sebou souhrn Kondic nebo se je naučit zpaměti. Komplexní stat-bloky jsou v tomto ohledu pro DMa také požehnáním.
Hráči by měli mít připravené dvě věci. Za prvé úplný a přehledný seznam svých schopností (powers). Kompletní znamená se všemi bonusy a kostkami předem započítanými k hodu. 4e nemá žádné dlouhodobé boostovače, takže byste měli být schopni si na kartičky nebo list papíru sepsat jednu každou opravu, kterou máte.
Za druhé - hráči musí znát svoje schopnosti. Nemáte těch schopností zase tolik. Tak buďte připravení.
Znejte svou taktiku. 4e je světem týmové spolupráce. Pokud vaše postavy dobře spolupracují, vyhrajete rychleji. Moje pozorování boje ve 4e mi odhalují dvě základní strategie, které byste měli mít na paměti.
První je koncentrovaná palba. Nestvůry budou obvykle bojovat plně efektivně, dokud nepadnou. Takže zabijte nejdřív jednu, potom druhou a pak další. To urychluje souboj i tím, že postupně ubývá protivníků, o které je třeba se starat.
Druhým je rozdělení protivníka. Některá povolání - např. Čarodějové (wizards) a černokněžníci (warlocks) mají schopnosti, které protivníkovi ztěžují, aby na vás naběhl naráz. Pokud na vás protivník nemůže útočit, odehraje se jeho kolo také rychleji (a navíc to chrání družinu).
100% přesnost pravidel není nutná. Je fajn občas něco zplichtit a udělat rozhodnutí za běhu, když si nemůžete momentálně vybavit pravidlo. Pro většinu družin je důležité "Kdy můžu zase udělat tuhle drsnou věc?" a ne, "Bylo to +3 nebo +4 zranění?" Tím nechci říct, že pravidla nejsou důležitá, jenom, že nejsou důležitější než 30 minut zdržení.
Buďte soustředění. Když je na hráči řada, měl by být téměř okamžitě schopen říct, co jeho postava dělá. Měl nějakých 5 minut od posledního kola na to, aby si to rozmyslel, takže by měl mít představu. Moji hráči si občas předhazují útoky, když vědí, co budou ve svém kole dělat a to také pomáhá.
Proč používáte figurky? Figurky a mapky zpomalují souboje při rozestavování. Jsou souboje, kde absolutně chci použít figurky, protože jinak jsou příliš složité. Některé souboje jsou ale tak jednoduché, že můžete figurky ignorovat nebo nemusíte rozestavovat bitevní plán a jenom je použít jako poziční nástroje. Podívejte se na chystaný souboj a zvažte, zda se vyplatí rozestavovat mapu. (Ale mějte na paměti, že někteří hráči figurky fakt milují, takže jim je zase neberte jen kvůli rychlejší hře.)
To samé platí pro fyzické značky kondic. Jsou to dobré upomínky, ale když si s nimi příliš vyhrajete, stojí to další čas.
Znejte svoje kostky. Když je vaše kolo, ne že se teprve začnete shánět po těch pravých kostkách. Velmi pravděpodobně je můžete mít připravené dopředu, nebo přinejmenším můžete mít výběr kostek, které používáte, přímo před sebou. Jen málokdo potřebuje víc než d20ku a dvě další velikosti kostek.
Hlašte zranění standardně. Tohle se hodí, když bojujete s nestvůrami s odolnostmi a zranitelnostmi. Říct "udílím psychické zranění za 24 životů", znamená, že se vás DM nemusí později ptát. Tohle je další věc, kterou byste měli mít každopádně napsanou na svém seznamu schopností.
Nebojte se hráčům říct obrany nestvůry. Může být švanda nechat hráče mlátit okolo sebe a útočit na nestvůru s nízkou Volní obranou se svými útoky proti Reflexům, ale zpomaluje to souboj. Dělám kompromis a říkám jim obranu, na kterou již zaútočili, do budoucna. "Hodil jsem 24 proti Vůli." "Bohužel, má Vůli 28." "Aha, takže potřebuji hodit alespoň 12." Porovnání hodu a cílového čísla je o hodně rychlejší než přičítání čísla k hodu a pak hlášení, jestli jste zasáhli.
Zvykněte si projít všechny části kola. Je to začátek kola (regenerace/přetrvávající zranění), Vaše akce, Konec kola (záchranné hody). Jakmile si zvyknete na sekvenci kola, nebude na Vás DM muset dohlížet a divit se, jak to, že jste ještě naživu, když máte přetrvávající zranění jedem za 20 životů. A ztrácet čas tím, že se bude ptát, jestli jste hodili záchranný hod. Opakování a praxe Vás činí rychlejším.
Naučte se pravidla. Ano, všichni je máme. Hráče, kteří jdou hrát kvůli sociálním aspektům a ne kvůli pravidlům. Ale i oni si můžou osvojit základní části kola a jak útočit. Odpálení "at-wilky" i když se to úplně nehodí je něco, co by se mělo podporovat, pokud jinak trvá každé jejich kolo 5 minut.
Pomáhejte přátelům. Je ještě lepší, když má "běžný" hráč partnera, který mu pomáhá plánovat kolo dopředu. Pomoc potřebují také noví hráči. Starat by se o ně měl pokud možno jiný hráč, protože DM má spoustu jiných věcí na starosti.
Netrapte se dlouhými boji, pokud se všichni baví. Některé boje ve 4e zaberou trochu času. Ne každý boj se dá zvládnout ve 20 minutách. Potřebujete velké boje, abyste vyvázli malé boje. Pro některé lidi je souboj skutečně důležitá věc a přemýšlení u boje je taky důležité. Pokud se všichni baví, neuspěchávejte boje. Může to být nejlepší část vaší herní session!
Pokud máte další tipy, tak je neváhejte napsat do diskuze...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více
<<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více
<<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více
<<