Dějmistrování: Budování lepších zápletek

Termín „zápletka“ se v literatuře her na hrdiny objevuje často, ale co to vlastně je zápletka a jak může pomoci hře? Vcelku jednoduše je zápletka výjimečně užitečný DMův nástroj, který můžete použít, abyste navedli hráče do svého dobrodružství. Jakmile se stanete v budování a užívání zápletek zručnými, bude vaše práce mnohem snazší a každé herní sezení si daleko víc užijete – a stejně tak i hráči.
Článek vložil Alnag | napsal Johnn Four

Co je to zápletka?

Ve hře na hrdiny je zápletka jakákoliv příběhová konstrukce – typicky cizí postava, předmět, stopa nebo událost – která nabízí hráčským postavám startovní bod dobrodružství. Přemýšlejte o ní jako o kousku neodolatelné návnady, kterou můžete hráčům máchat před očima, aby je přiměla zvednout zadky a rozběhnout se směrem k vašemu novému dobrodružství.
 

Výhody zápletky

Zápletky činí herní sezení trochu ovladatelnějším a mnohem zábavnějším bez obětování pocitu svobody postavy, která je pro hráče tak důležitá. Zde je pár konkrétních výhod, dobře a hojně využívaných zápletek.
1: Lepší, rychlejší plánování sezení. Ultimátní výhodou budování efektivních zápletek je, že činí vaši práci jako DMa o dost snazší. Pokud vytvoříte zápletku, která je příliš neodolatelná, než abyste ji jednoduše přešli, výrazně zvýšíte šanci, že vaše plány zůstanou během herního sezení nenarušené. Plánování se stává snazším, neboť můžete strávit méně času řešením nepředvídatelných událostí a více se soustředit na hlavní dobrodružství.
2. Hráčská svoboda. Dobrá zápletka dává hráčům možnost, skočit po návnadě nebo ji nechat být. Vaším úkolem je učinit zápletku tak fascinující, že ji postavy budou dobrovolně následovat. Tato taktika ponechává hráčům vládu nad osudem jejich postav, ale také rozdává karty ve váš prospěch tím, že zvyšuje zajímavost cesty, kterou máte na mysli.
3. Směřování postav. Není nic víc frustrujícího, než když sledujete, jak se se od herního stolu pomalu vytrácí energie, když hráči začnou bádat nad tím, co tedy podniknut dál. Dobrá zápletka funguje jako signální světlice tím, že odhalí, jaké příležitosti se před nimi skrývají a jak se za nimi vydat. Ideálně by hráči měli mít na dosah několik neprozkoumaných zápletek, aby cítili soustavné vzrušení z voleb a možností, které vaše tažení skýtá.
4. Lepší příběhy. Zápletky poskytují DMovi okamžitou zpětnou vazbu o tom, jaký druh herního zážitku hráči chtějí. Pokud se konkrétní zápletce vyhnou, obvykle to znamená, že zápletka buď nebyla dost podmanivá, nebo že ten typ dobrodružství, který slibovala, nebyl skupině po chuti. Tak či tak dostáváte skvělou informaci o tom, jak setrvale hráčům servírovat to, co chtějí.
5. Silné začátky. Dobré konce vyvěrají ze silných začátků. Dobrá zápletka soustředí pozornost hráčů, udrží zájem postav a dodá hře na intenzitě. Tohle je přesně ten typ prostředí, které vytváří pamětihodná dobrodružství a fantastická herní sezení. 
 

Deset okamžiků, kdy použít zápletku

  1. K nastartování tažení.
  2. K započetí dobrodružství.
  3. K dovedení hráčských postav do dalšího střetnutí.
  4. Ku pomoci ztracené družině, aby se dostala zpět na stopu.
  5. Ke zvýšení soustředěnosti hráčů na začátku herního sezení.
  6. Ke zvýšení energie znuděných hráčů.
  7. Ke znovu-začlenění izolované nebo ostrakizované postavy.
  8. K uvedení nového prvku do vašeho světa.
  9. K započetí vedlejší dějové linie.
  10. K představení nové postavy či hráče.
 

Anatomie zápletky

Ačkoliv vytvářet podmanivé zápletky je svého druhu umění, je to dovednost, která se dá osvojit praxí a experimentováním. Skvělá zápletka má tři aspekty, které byste se měli pokusit učinit co nejzajímavější. Za prvé, zápletka musí okamžitě zaujmout pozornost hráčů. Za druhé musí poskytovat motivaci tím, že postavám sdělí, co z toho budou mít. A konečně musí pudit k akci tím, že jasně načrtne, jaký je další krok. Pojďme si každý z těchto aspektů projít detailněji.
 

Zaujetí pozornosti

Pokud si hráčské postavy zápletky nevšimnou, pak vaší hře žádné zjevné výhody neposkytne. Abyste upoutali pozornost hráčů a udrželi ji, musí být zápletka stále zjevná a natolik ohebná, abyste ji mohli umístit kamkoliv. Jemně naznačované zápletky nebo ty, které vyžadují fixní umístnění lze příliš snadno minout.
Například zápletka vyžadující, aby postavy prošly konkrétní ulicí a všimly si dvou cizích postav, které jsou pološílené z toho, že se jim rozbil vůz je prokletá – hráčské postavy se tam nemusí vydat a tuto stopu mohou velmi snadno přehlédnout. Namísto toho buďte připraveni umístit střetnutí kamkoliv a nezapomeňte ozdobit vůz obřími stopami zubů a krvavými skvrnami všude okolo. Pokud se i tak bude zdát, že hráčské postavy situaci ignorují, nechte jednu z cizích postav vykřiknout, „Všechen náš poklad je pryč, kvůli té strašlivé nestvůře!“. Takové prohlášení by už pozornost hráčů mělo zaujmout.
Ne každá zápletka musí být tak zjevná, ale je lepší začít ve velkém a odvážném stylu. Později můžete experimentovat s jemnějším přístupem, až si ověříte pozorovatelské dovednosti a úroveň zájmu vašich hráčů.
 

Poskytnutí motivace

Tento aspekt zápletku musí hráčským postavám prozradit, co z toho budou mít. Čím lepší odměna, tím pravděpodobnější je, že hráčské postavy po zápletce chňapnou. Pokud panují pochopnosti o potenciálním výnosu zápletky, mohou hráčské postavy váhat ba dokonce se přesvědčit pro jinou cestu.
Pokud vaše zápletky nejsou tak motivující, aby hráčské postavy zabraly na návnadu, zkuste některou z technik uvedených níže. Zápletka, která zahrnuje některou z uvedených možností je obvykle vítězná.
1. Jasně komunikujte odměnu. Mají postavy vyhlídky na hromadu zlata a magických tretek? Pokud ano, dejte jim to předem vědět. Máte pořád celé dobrodružství na to, naklást před ně různé zvraty, ale je důležité, aby se vydaly připravenou cestu.
2. Učiňte to osobním. Pokud se zápletka týká jedné či více postav, skupina si jí pravděpodobně všimne a bude ji sledovat. Osobní zápletka často znamená řešení problému hráčské postavy nebo posun hráčovy agendy. Viz 10 způsobů jak zápletku učinit osobní níže.
3. Vytvořte tajemství. Často může pozornost skupiny zaujmout neobvyklé tajemství nebo podivné okolnosti víc než cokoliv jiného. Tajuplná zápletka nepotřebuje být složitá, ale měla by být prezentována přímo a bez příliš vleklého budování, jinak hrozí, že hráči ztratí zájem. Například mohou hráči klopýtnout o stopy vozu, které vedou přímo do zdi a v ní mizí nebo se mohou střetnout s magickým ptákem, který nějak zná jejich jména.
4. Udržujte si seznam přání hráčských postav. Můžete zjistit, jaké nové předměty by si hráčské postavy přály jednoduše tím, že se hráčů přímo zeptáte, požádáte je, aby sepsali popis předmětu, který jejich postava chce, nebo to zachyťte v tom, o čem se jejich postavy baví. Tak či tak, nikdy vám nebude chybět zápletka, zakomponujete-li do ní něco, co postavy chtějí.
5. Přiživte tři klasické motivace. Hrabivost, ego a soucit jsou léty osvědčené motivátory hráčských postav. Jakákoliv zápletka, která apeluje na jeden, dva či dokonce všechny tři bude pravděpodobně úspěšná.
  • Hrabivost: Postavy jdou vždycky po zkušenostech a pokladu, ačkoliv jak a proč je přidělíte, závisí na vás.
  • Ego: Většina postav je manipulovatelná skrze jejich ego. Může to být moc, po níž baží nebo respekt některé z cizích postav.
  • Soucit: Být hrdinou, zachraňovat ostatní a pomáhat slabým jsou všechno klasické motivátory, zejména u postav s dobrým přesvědčením.
 

Deset možných agend hráčských postav

  1. Hrozba
  2. Vydírání
  3. Osobní výzva
  4. Chvála a obdiv
  5. Urážka
  6. Dohled veřejnosti
  7. Událost týkající se rodiny či přátel
  8. Incident týkající se povolání postavy
  9. Incident týkající se rasy postavy
  10. Osobní ztráta
 

Vzbuzení akce

Teď, když vaše zápletka upoutala pozornost postav a motivovala je v ní pokračovat, musí jim poskytnout také jasnou cestu, jak dál, jinak se vaše plány mohou zhatit. Zde je pár navrhovaných způsobů, jak navrhnout zápletku tak, aby poskytovala směr.
  • Dejte postavám mapu nebo nějaké psané instrukce. Buďte si jisti, že znění takových dokumentů má v sobě nádech tajemna, například, „Setkání se uskuteční o půlnoci ve staré bazilice…“
  • Použijte popis z pozice Dějmistra, abyste dali hráčským postavám vědět, jaké mají možnosti. Například, „Vypadá to, že pečeť na svitku byla chabě připevněna. Zřejmě jej dokážete otevřít a znovu zapečetit bez toho, že by to bylo znát.“
  • Požadujte ověření dovednosti vůči nízkému TO. Tato taktika je perfektním způsobem jak rozšiřovat informace, náznaky a doporučení o tom, co by družina měla dál dělat.
  • Učiňte z věci problém, v němž jde o čas. Vzbuďte pocit naléhavosti něčím jako „Starý muž, který na vaši skupinu divně civěl z druhé strany, se konečně rozhodl přejít k vám – ale zjevně nevidí tryskem přijíždějícího jezdce.
 

Deset problémů vyžadujících vyřešení

  1. Zvláštní léčení (např. uzdrav nemoc nebo vzkříšení)
  2. Informace od experta
  3. Odplata
  4. Dárek pro jinou hráčskou postavu k narozeninám
  5. Zvláštní vybavení
  6. Nová dovednost či trénink
  7. Rodinný podnik
  8. Práce či příjem
  9. Získání magického předmětu
  10. Trénink odbornosti nebo prestižního povolání
 

Šest tipů pro zápletky

Zde je pár tipů, která vám pomohou budovat efektivnější zápletky.
  1. Poskytněte hráčům možnosti. Když píšete svou zápletku, nemusíte si všimnout, že očividně nutíte hráče jít určitým směrem, ale můžete si vsadit, že oni si toho všimnou a líbit se jim to nebude. Tudíž je dobrý nápad, zrevidovat svou zápletku poté, co ji dokončíte, abyste se ujistili, že je zábavná, ale nepříliš restriktivní.
  2. Mějte připravené záložní zápletky. Pokud zápletka selže, hráči ji nepochopí nebo se ji hráčské postavy rozhodnou nesledovat, mějte připravené pro své dobrodružství záložní zápletky. Je důležité, aby zápletky zůstaly možnými kurzy akce a aby si hráči udrželi svobodu volbu, takže očekávejte, že pár vašich zápletek bude obejito.
  3. Opakujte zápletky. Nestyďte se zápletku znovu použít, ale nenadužívejte tuto techniku zase příliš a ujistěte se, že opakující se zápletky dobře rozvrhnete v čase. Také se nestyďte doplnit své zápletky a neočekávané výsledky k vašim zápletkám, abyste udrželi hráče v napětí.
  4. Užívejte postupně se uvolňující zápletky. Skvělou technikou je představit zápletku brzy, ve chvíli, kdy ještě není připravena k prozkoumání. Učiňte ji dočasně nedostupnou nebo ji nechte vést do slepé uličky a pak ji otevřete v rámci nějakého budoucího příběhu. Tato technika vaše hráče uchvátí a dodá vaší hře pocit hloubky a složitosti. Zde je pár příkladů postupně se uvolňující zápletky:
    • Magický předmět, jehož slovo moci je třeba teprve objevit
    • Klíč pro zámek, který dosud nebyl nalezen
    • Jméno patřící cizí postavě, kterou družina dosud nepotkala
  5. Experimentujte s pasivními zápletkami. Aktivní zápletky se hráčským postavám stanou, ovlivňují je přímo. Na druhou stranu pasivní zápletky se dějí okolo hráčských postav v událostech na pozadí. Takové zápletky dávají hráčům větší pocit kontroly, volby a svobody.
    Předpokládejte například, že jsou hráčské postavy v taverně. Umírající kurýr vrazí mapu do ruky jedné z postav, šílený stařec přijde k jiné hráčské postavě a začne drmolit proroctví a pak barman odhalí své upíří tesáky a zaútočí na zbytek družiny. To jsou všechno aktivní zápletky.
    Teď zvažte tutéž situaci s pasivními zápletkami. Zatímco postavy sedí v taverně, všimnou si skupinky týpků, kteří tiše ale intenzivně diskutují pergamen rozprostřený na stole před nimi. Starý muž se kolébá v rohu sem a tam mumlaje si cosi pod vousy a barman si všechny podezíravě měří. Znenadání vyvolají dva opilí štamgasti rvačku. Pergamen je rychle svinut a teď už jen trčí z batohu na podlaze, stařec je náhodou sražen na podlahu a teď tam bezmocně leží a jeden z bojujících narazí do zdi a odhalí tajné dveře. Tentokrát si hráčské postavy mohou zvolit, co je zajímavá a zasáhnout aktivně jak se jim zamane.
  6. Recyklujte prvky tažení. Místo neustálého vymýšlení nových lidí, míst a věcí, které by fungovaly, jako zápletky neváhejte znovu využít prvky, které již ve vaší hře existují. Tato technika propůjčuje hře většího realismu a usnadňuje vaši práci. Zkuste ve vašem tažení zrecyklovat kterýkoliv z následujících prvků:
    • Cizí postavu, kterou postavy již znají
    • Události, které se dějí rok co rok
    • Vlastněné předměty, které odhalí tajné schránky nebo nové vlastnosti
 

Deset typů zápletek

  1. Osoba v nouzi
  2. Událost, oslava nebo neštěstí
  3. Nalezení magického předmětu
  4. Pomluvy a zvěsti
  5. Náhodné střetnutí nebo souboj
  6. Dar nebo dědictví
  7. Proroctví, sen nebo znamení
  8. Předvolání, zpráva nebo práce
  9. Objev
  10. Případ záměny identity, starý nepřítel nebo veřejná výzva
 

Lepší tažení

Použití zápletek neznamená, že nebudete nikdy muset sáhnout po záložním plánu, ale znamená to, že máte slušnou šanci nasměrovat hráče cestou, kterou jste si připravili. Také to znamená, že si hráči podrží pocit svobody a volby přesto, že je nasměrujete na cestu dobrodružství.
 

Deset klišé zápletek

  1. Vidíte na zdi plakát s hledanou osobou. Slibuje odměnu za dopadení, živého nebo mrtvého…
  2. Když se vzbudíte váš (magický předmět, kůň, milovaný, nebo postava jiného hráče, který nepřišel na sezení) je pryč! Nějaké neznámé stopy vedou…
  3. Konečně naleznete obyvatele města, který je ochotný se s vámi bavit. Po chvíli přemlouvání vám sdělí, proč se všichni vesničané bojí a prosí vás, „Pomozte nám! Zachraňte nás před temným pánem!“
  4. Probudíte se na odlišném místě než na tom, na němž jste šli spát! Byli jste zajati těmi nej…
  5. To je přece (ostrov, hrad, podzemí) Smrti! Nikdo se tam odtud ještě nevrátil živý!
  6. Uvnitř truhlice naleznete kousíček mapy. Vypadá to jako mapa pokladu!
  7. Umírající muž zasípe tato tajemná slova…
  8. Jediná zbraň, která dokáže zranit (zde vložte děsivé jméno) je (vložte zbraň) patřící (vložte jméno hrdiny nebo zlosyna). Musíte ji získat z doupěte…
  9. Pokud zachráníte unesenou princeznu, král vás odmění těmito…
  10. V temném koutě špinavé taverny se k vám přitočí osoba maskovaná pláštěm s kapucí staženou hluboko do čela a…
Článek vložil Alnag | napsal Johnn Four 07.05.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 2 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15225601196289 secREMOTE_IP: 3.231.219.178