Povolání: Kouzelník

Společně jsme vešli do Kolosea; a tam kouzelník, oděn v nekromantské róbě, začal na zem vykreslovat kruhy tím nejpreciznějším způsobem, který si lze představit. Musím dodat, že nás donutil přinést vzácné vonné instance a oheň, a také příšerně zapáchající jedy.
Když byly přípravy hotovy, vstoupil do kruhu; a vzal nás za ruce, jednoho po druhém nás zavedl dovnitř. Pak nám přidělil různé funkce. Nekromancerovi, svému příteli, dal podržet pentagram, nám dvoum nařídil, ať se staráme o ohně a vonné instance; poté začal se zaříkáváním. To trvalo více než hodinu a půl; poté se zjevilo několik legií a Koloseum bylo plné ďáblů.
Napsal Kodlicek
Skip Williams, autor tohoto článku, pracuje na mnoha RPG projektech a řadu let působil jako Sage v časopise Dragon Magazine. Významně se podílel na D&D 3 Edice a je hlavním autorem příručky Monster Manual. Níže uvedený text se zabývá postavou kouzelníka z pohledu herních pravidel a jeho úlohy ve skupině.
Kouzelníci patří mezi nejpopulárnější postavy, a to z dobrého důvodu. Díky širokému výběru kouzel patří k nejvšestrannějším a nejmocnějším povoláním ve hře.
Výhody kouzelníka
Pokud si zvolíš kouzelníka, získáš přístup k široké škále mocných kouzel, ale toto povolání má i několik skrytých zdrojů. Níže je vypsáno několik výhod, kterých se ti dostane, pokud budeš hrát kouzelníka.
  • Mnoho dovednostních bodů: Nenech se zmýlit kouzelníkovým přídělem dvou bodů za úroveň. Kouzelník potřebuje vysokou inteligenci, protože ta je jeho hlavní vlastností pro kouzlení. A vysoká inteligence také zvyšuje počet dovednostních bodů, které získáš.
  • Dobrá vůle: Kouzelník má nejrychleji rostoucí vůli ve hře (viz. tabulka 3-1 v PPH). Tato přirozená duševní síla mu pomáhá odolat většině efektů, které si zahrávají s jeho myslí nebo útočí na jeho duši včetně okouzlení, nutkání, iluzí, strachu a i kouzlům !způsob...!.
  • Dobrý výběr kouzel: Seznam kouzelníkových kouzel je co do šíře a hloubky bezkonkurenční, a teoreticky je mu celý přístupný. Se správnými kouzly může poškodit či zničit protivníky, přenést sebe (a své přátele) do bezpečí, odkrýt skrytou pravdu, odstranit nepřekonatelné překážky, či dokonce vytvořit užitečné předměty jen tak, ze vzduchu.
  • Bonusové odbornosti: psaní svitků, které kouzelník získá na první úrovni jako bonusovou dovednost, mu umožňuje přibalit si pár kouzel na cestu navíc. Dále na vyšších úrovních dostává bonusové odbornosti na tvorbu předmětů a metamagii.
  • Pomocník: Za drobný poplatek může kouzelník získat pomocníka, který mu může sloužit jako průzkumník, hlídač nebo asistent.
  • Specializace na školu: Kouzelník může zvýšit svou schopnost sesílání kouzel tím, že se vzdá přístupu k určité části seznamu kouzel. Tato specializace může být skvělým doplnkem hraní postavy, obzvláště pokud si zvolí specializaci, která sedí jeho temperamentu či historii.
Nevýhody kouzelníka
Kouzelník za svou schopnost sesílat kouzla platí vysokou cenu. Následuje několik nevýhod, na které bys měl myslet, pokud zvažuješ hraní kouzelníka.
  • Málo zásahových bodů: Kouzelníkův hod čtyřstěnnou kostkou mu poskytuje jen velmi málo zásahových bodů.
  • Nízká třída zbroje: Jelikož kouzelník neovládá žádnou zbroj ani štít, má obvykle nízkou třídu zbroje. V kombinaci s nízkým počtem zásahových bodů se stává velmi zranitelným ve fyzickém boji, obzvláště tváří v tvář. Může použít svá kouzla a kouzelné předměty na zlepšení své obrany, ale tím snižuje svou použitelnost v jiných směrech.
  • Mizerný útočný bonus: Růst kouzelníkova útočného bonusu je +1 za každé dvě úrovně, což je nejhorší ve hře. Kouzelníci mohou způsobit opravdu mnoho poškození svými kouzly, ale se zbraněmi jim to prostě moc nejde.
  • Nízké reflexy a vitalita: Kouzelníci mají nejhorší růst záchranných hodů na reflexy a vitalitu ve hře. Proto nejsou moc odolní vůči útokům vedeným na jejich těla.
Hraní kouzelníka
Dobří kouzelníci obvykle používají následující techniky. Pokud jsi kouzelník, tak se je pokus začlenit do své strategie.
Mysli dopředu
Jako kouzelník budeš muset ta nejzávažnější rozhodnutí učinit před začátkem dobrodružství. Nejdůležitější součástí tvého vybavení je tvoje kniha kouzel a její obsah záleží nejvíce na tobě, takže si dobře rozvaž svůj výběr kouzel. Obecně je dobré zahrnout do knihy kouzel směs útočních, obranných a užitečných kouzel.
Jakmile jsi hotov se svou knihou, musíš si ještě zvolit kouzla na každé dobrodružství. Zkus zjistit, jaké efekty ty a tvoje družina můžete během nadcházející cesty potřebovat a podle toho si kouzla zvol.
Kvůli nízkému počtu zásahových bodů a třídě zbroje patříš mezi nejzranitelnější členy družiny. Přesvědči se, že jsi na správném místě v pochodovém pořádku družiny - nejlépe ve středu, aby mezi tebou a protivníkem stál vždy alespoň jeden tvůj druh.
Tvá družina spoléhá na to, že ve většině soubojů udělíš rozhodující úder, nebo alespoň srazíš nepřátele neustálými kouzelnými útoky. Pokud máš ale splnit tuto rozli, nesmíš se pořád jen bát o svou bezpečnost. Musíš se pokusit dostat do akce. Pokud používáš obranná kouzla, snaž se je seslat dopředu, aby již fungovala, když souboj začne. Nechceš je přece sesílat, zatímco protivník se valí přes vaší přední linii.
Pamatuj na své přátele
Kvůli ryzí moci, kterou jako kouzelník vládneš, se můžeš stát namyšleným. Popravdě tě ale fyzické útoky mohou porazit velice rychle, takže potřebuješ zbytek družiny na svou ochranu. Navíc si musíš dávat pozor, aby jsi se pro svou družinu nestal největším nepřítelem.
  • Přední linie družiny: Tulák, hraničář, bard či mnich ze tvé družiny budou pravděpodobně fungovat jako průzkumníci pro zbytek družiny a často pro vás najdou vaše protivníky. Tyto postavy, společně s více ozbrojenými členy družiny (hlavně bojovníky a paladiny), také tvoří bojovou linii, která udržuje protivníky v dostatečné vzdálenosti od tebe. Takže je buď připraven podpořit svými kouzly v případě, že by se dostali do problémů. A když kouzlíš, dobře miř, ať tví přátelé nejsou chyceni v dosahu destruktivního účinku tvého kouzla. Nic je proti tobě nepopudí víc, než špatně zamířené kouzlo, které jim ublíží stejně, jako protivníkovi.
  • Ostatní kouzlící postavy ve družině: Pravděpodobně nebudeš jedinou kouzlící postavou v družině, takže se tak nechovej. Kněží a druidi mají mocná kouzla od bohů, a měli byste se snažit vyhnout se výběru podobných kouzel. Ta samá zdvořilost platí u sesilatelů mystických kouzel. Bardi a čarodějové mají omezený výběr kouzel, tak si dej tu práci a vyplň tu mezeru. Pokud je ve družině další kouzelník, měli byste spolupracovat při výběru denních kouzel a také si vyměňovat kouzla ze svých knih kouzel.
Klíčové vybavení
Jako pro kouzelníka jsou pro tebe tvá kouzla daleko důležitější, než vybavení. Nicméně pár kousků správného vybavení učiní tvou kariéru delší a šťastnější.
  • Kniha kouzel: Nejnejnejdůležitější částí tvého vybavení je kniha kouzel. Dobře ji střež a měj na bezpečném místě její kopii. Pokud se vydáš do divočiny na dobrodružství, budeš také potřebovat svoji knihu na obnovení kouzel, která jsi již použil. Pokud už jsi nashromáždil velký počet kouzel, možná bys mě zvážit cestování pouze s jednou knihou, ve které bys měl jen ta kouzla, která používáš nejčastěji. Ta je nezřídka nazývána Cestovní knihou. Pokud ji ztratíš, můžeš jí nahradit daleko levněji, než svou hlavní knihu kouzel.
  • Hlavní zbraň: V boji tváří v tvář za moc nestojíš, ale nikdy nevíš, kdy se k němu budeš muset uchýlit. Tak měj s sebou hůl nebo dýku - nebo obé - abys nebyl úplně bezbranný, když ti dojdou (nebo selžou) kouzla.
  • Střelecká zbraň: Lehká kuše může být stejně užitečná, jako nízkoúrovňové kouzlo proti slabým nepřátelům. Použij ji, pokud nechceš plýtvat svými kouzly nebo pokud protivník není dostatečnou hrozbou, aby ses vůbec snažil je seslat.
  • Záložní kouzla: Nikdy nevíš, kdy ti dojdou kouzla. Navíc nikdy nevíš, kdy budeš - a to opravdu nutně - potřebovat nějaké zvláštní kouzlo. Takže se vyplatí mít v zásobě některá kouzla na svitcích, hůlkách, nebo obojím. Svitky jsou skvělé na užitečná kouzla, jako např. zaklep, zruš magii či odstraň prokletí, která nepotřebuješ každé dobrodružství. Nejlepší je si takové svitky sám vytvořit, i když to stojí čas, peníze a body zkušenosti. Hůlky jsou užitečné na každodenně potřebná kouzla, jako jsou magická střela, ohnivá koule či blesky.
Původní článek napsal Skip Williams. Volně přeložil Kodlicek.
Napsal Kodlicek 07.01.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18383812904358 secREMOTE_IP: 54.198.165.74